elektrische tandenborstel (NiMh) oplaadavies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Op internet lees is verschillend advies mbt het opladen van je elektrische tandenborstel.

Kan iemand mij (wetenschappelijk) onderbouwd vertellen wat het beste laadadvies is voor deze (Oral-B) nimh tandenborstels?

A. constant laden
B. laden als hij bijna op is
C. laden als hij helemaal op is
D. frequent laden en eens in de x maanden full discharge-charge cyclus
E. maakt niet uit
F. anders, namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

NiMh heeft deels nog last van een geheugen effect. Hoewel het in de praktijk mee valt zijn er mensen die er maar al te graag voor waarschuwen.

Ook denken mensen dat een accu kan overladen. Ja, als de laadstroom te hoog is zal overlading in warmte worden omgezet en de accu doen ploffen. Echter bij een laadstroom van 1/10 van de capaciteit of kleiner is er amper een warmte omzet en zal de accu niet beschadigen.

En er is natuurlijk de vraag of de oral-B niet zelf nog een laadcontrole heeft....

Maar het apparaat is gemaakt om weer in de houder te plaatsen na gebruik dus zal het allemaal wel mee vallen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Veruit de meeste Oral-B tandenborstels stoppen automatisch met laden als ze vol zijn. Het enige wat kan opspelen is het geheugen-effect van NiMH, maar in de tijd dat ik elektrische tandenborstels heb gebruikt, duurde dat meerdere jaren voor het echt merkbaar werd (als in, de accu was leeg voor je klaar was met poetsen).

Maar dit was eerder aan normale slijtage te wijten. Diep ontladen (dus de borstel blijven gebruiken tot de accu helemaal leeg is en dan pas opladen), is af te raden.

Gewoon gebruiken en dus niet al te veel bij stil staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Optie E

Heb zo'n ding al jaren in gebruik, en doet het nog prima. Staat gewoon altijd op zijn lader.
Af en toe eens niet opladen en leegtrekken helpt volgens mij wel, daarna gaat ie wat harder lijkt wel. Maarja, of ik nou met 8000 bewegingen per minuut poets of met 12000 who cares :P

[ Voor 47% gewijzigd door _ferry_ op 27-07-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Bedankt voor de reacties. Gaat mij er meer om dat ik redelijk vaak reis en dan graag een week oid zonder lader wil kunnen blijven doen. Daarnaast heb ik twee handvatten gekregen / gekocht waarbij ik er nu 1 voor on the road (lees: op werk / bij vriendin / bij ouders / etc) gebruik en mij dus afvraag of ik deze beter vaak kan laden of gewoon als hij bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 19:58
Ik heb een oral-b en kan niet meer dan 10-15 keer poetsen met het ding. Hij is nog geen jaar oud. Dus een weekje vakantie met 2x poetsen per dag zal spannend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:53
Raymond schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:33:
Ik heb een oral-b en kan niet meer dan 10-15 keer poetsen met het ding. Hij is nog geen jaar oud. Dus een weekje vakantie met 2x poetsen per dag zal spannend worden.
Afbeeldingslocatie: http://lekker-bekkie.nl/wp-content/uploads/2013/03/Lactona-tandenborstel-iQ+.jpg ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 18:11
Het staat ook gewoon in de gebruikershandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:44
Ik doe zelf opladen en dan leegmaken tot de waarschuwing (dan heb je nog power voor twee volledige poetsbeurten). Voordeel hiervan is ook dat je niet constant de lader in het stopcontact hebt zitten, wat ook nog net wat stroom scheelt. Of het daadwerkelijk veel beter is voor je tandenborstel weet ik niet.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Justin_ schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:31:
Bedankt voor de reacties. Gaat mij er meer om dat ik redelijk vaak reis en dan graag een week oid zonder lader wil kunnen blijven doen. Daarnaast heb ik twee handvatten gekregen / gekocht waarbij ik er nu 1 voor on the road (lees: op werk / bij vriendin / bij ouders / etc) gebruik en mij dus afvraag of ik deze beter vaak kan laden of gewoon als hij bijna leeg is.
Das een goeie, want zonder lader maakt de mijne een zacht tikkend geluidje, en gaat de accu een stuk sneller leeg. Ik betwijfel of hij het een week overleeft. Maar dan kan je altijd nog met de hand verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20
Ik doe optie C (laden tot hij uitvalt), naar mijn idee is dat het beste voor een NiMh i.v.m. geheugeneffect.
In de tandenborstel zit een circuit wat de boel uitzet als batterij leeg is (hij gaat zo ineens *klik* uit, niet steeds langzamer tot hij stopt zoals vroeger met je walkman). En dan een nacht aan de lader en klaar.
Lader is alleen aangesloten als de tandenborstel erop staat, beter milieu begint bij jezelf ;)

Al zijn die tandenborstels niet meer wat ze geweest zijn, ik heb zo'n Oral B van twee tientjes (model 'Vitality' meen ik?) en na een jaar merk ik al dat hij wel minder poetsbeurten dan eerst meegaat. Goedkoop NiMh celletje waarschijnlijk.

Met lithium batterijen moet je hem niet helemaal leegtrekken, of gewoon optie E: boeit niet.

En een bron om bovenstaand verhaal te onderbouwen:
NiCd, and in part also NiMH, have memory effect that causes a loss of capacity if not given a periodic full discharge cycle.
http://batteryuniversity....le/nickel_based_batteries

Oja en nog een pro-tip: de opzetborsteltjes kun je goedkoop in Duitsland kopen bij de DM. Ze hebben een doosje van eigen merk, zitten 4 borsteltjes in voor €7 euro meen ik. Kom daar in NL maar eens om :/

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn ervaring na zeker 15 jaar elektrisch poetsen is antwoord E, het maakt geen drol uit :+ Wat bij mij wel effect heeft is om heel soms (paar keer per jaar) even het laadstation een hele nacht van de stroom te houden. Dat ding zit meestal jaaaaren lang in hetzelfde stopcontact en wordt nooit van de stroom gehaald. Dit ding soms even ontladen heeft bij mij een positief effect op het opladen.

Ik heb recentelijk een nieuwe gekocht en laadt hem het liefst zo vaak mogelijk op, ik merk dat hij namelijk al snel poetskracht verliest wanneer de accu wat leger is. Het was overigens geen extreem dure (paar tientjes) bij de Blokker, dus wellicht is het ook gewoon een pauper ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan de ervaring die stinoo weergeeft uit eigen ervaring bevestigen.
Ik heb jaren een mobile telefoon fabricaat Nokia gehad die ik voor een heel groot deel in combinatie met een carkit in de auto gebruikte. Hij werd dus permanent opgeladen zodra de auto gestart was. Zo'n ouderwetse koelkast, tegenwoordig doe je ruim een week met een acculading, althans bij een simpele telefoon zonder toeters en bellen, bij mijn vorige telefoon was dat ruim twee dagen. Dat is zo'n twaalf jaar lang hetzelfde gebleven, waarna dit heel geleidelijk dit afnam. In het allerlaatst besloot ik hem af te danken, omdat het type accu er niet meer was. Toen was één acculading namelijk nog maar een halve dag.
Dat was ook een NiMh. Via vakliteratuur werd ons al jaren verteld dat NiMh-accu's bij lange na niet meer het geheugeneffect hebben als nikkel-cadmium accu's. Nog steeds nog wel enigszins, maar vergeleken bij nikkel-cadmium (vind je die overigens nog in draagbare apparatuur?) nagenoeg verwaarloosbaar.

Offtopic, korte tijd daarna werd de laagste mobile netwerkfrequentie (waarop dat mobieltje nog werkte) afgeschaft, dus ik had toch moeten vernieuwen. Ik hoefde dus geen heimwee naar m'n oude trouwe apparaatje te hebben. Dit meld ik even voor het geval dat iemand opmerkt dat via niet nader te noemen circuits nog wel zo'n accu verkrijgbaar zou zijn geweest. Best mogelijk, maar zinloos in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een beetje laadcontrole laadt de accu gepulseerd en als die het helemaal goed doet tussendoor af en toe ook een ontlaadpuls. Bij gepulseerd laden is het geheugeneffect een stuk minder tot bijna verwaarloosbaar.

En echt, de meest simpele lader (wisselstroom -> diode -> laadweerstand) laad al gepulseerd.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1