Alrighty! Eens een vraagje mbt de Macbook Pro Retina 2015. Ik heb de 13" variant.
Dit apparaat adverteert een resolutie van 2560x1600.
Als je in de display instellingen kijkt, merk je al snel dat hij 1280x800 als standaard "scale" gebruikt. Dan is alles zo bizar groot, dat gaat niet werken.
Tot mijn verbazing krijg je bij een hogere resolutie weergave de melding "kan prestaties negatief beinvloeden".
He!? Dus ik koop een MBP met 2560x1600 resolutie, maar hij kan niet in die resolutie spulletjes op m'n scherm zetten: want dan gaat de C/GPU over z'n nek. Onzin much?
Je zou toch juist denken: hoe dichter bij z'n native resolutie, hoe makkelijker het hem afgaat met dat hele scaling gelazer...
Okee, eens even verhaal halen bij Apple.
Na twee Apple Care representatives erdoorheen gejaagd te hebben, 3 seniors en zelfs een engineer (werkelijk *niemand* snapt ene drol van dat hele scaling gebeuren...) kreeg ik na 2 weken onderzoek vanuit Apple (lol...) het volgende:
- Het scherm draait 2560x1600 native op de achtergrond
- Scaling is standaard naar 1280x800, dat is dus slechts 50% van je scherm resolutie
- 2560x1600 kan niet als schaal gekozen worden, want dat werkt niet... Ofzo.
- Als je hoger schaalt worden de prestaties negatief beinvloed vanwege de upscaling die plaatsvindt in MacOS.
... Wacht even. Dus het scherm draait een hardware resolutie van 2560x1600; maar de software kan deze resolutie niet ondersteunen. What the f...?
Even bevestigen met Apple:
Met andere woorden, aldus Apple: het operating system is *niet* geschikt voor de resolutie die de mac draait.
... What!?
Ik ga er nog even vanuit dat dit mogelijk toch een foute uitleg oid is, en hoop dat een Tweaker er misschien wat licht op kan werpen.
Want dat is toch belachelijk?
Dan koop je een macbook met een 2560x1600 resolutie, en kan ie enkel het hele zooitje in 1280x800 op je scherm zetten (gehalveerd dus...): daarna moeten alle elements upscaled worden; en dat vergt behoorlijk wat rekenkracht. Vandaar dat je lag krijgt bij playback, bij bepaalde UI elementen, et cetera.
Dat... Kunnen ze toch niet maken? o0
Ik vind dat een beetje false advertising. Als ik een mac met die resolutie koop, dan wil ik het kunnen draaien ook; geen onzin met "ja maar, hij draait 't in de achtergrond wel, alleen op het scherm kan het niet in die resolutie getoond worden, want daar is het OS niet voor geschikt".
Dafuq...?
Dit apparaat adverteert een resolutie van 2560x1600.
Als je in de display instellingen kijkt, merk je al snel dat hij 1280x800 als standaard "scale" gebruikt. Dan is alles zo bizar groot, dat gaat niet werken.
Tot mijn verbazing krijg je bij een hogere resolutie weergave de melding "kan prestaties negatief beinvloeden".
He!? Dus ik koop een MBP met 2560x1600 resolutie, maar hij kan niet in die resolutie spulletjes op m'n scherm zetten: want dan gaat de C/GPU over z'n nek. Onzin much?
Je zou toch juist denken: hoe dichter bij z'n native resolutie, hoe makkelijker het hem afgaat met dat hele scaling gelazer...
Okee, eens even verhaal halen bij Apple.
Na twee Apple Care representatives erdoorheen gejaagd te hebben, 3 seniors en zelfs een engineer (werkelijk *niemand* snapt ene drol van dat hele scaling gebeuren...) kreeg ik na 2 weken onderzoek vanuit Apple (lol...) het volgende:
- Het scherm draait 2560x1600 native op de achtergrond
- Scaling is standaard naar 1280x800, dat is dus slechts 50% van je scherm resolutie
- 2560x1600 kan niet als schaal gekozen worden, want dat werkt niet... Ofzo.
- Als je hoger schaalt worden de prestaties negatief beinvloed vanwege de upscaling die plaatsvindt in MacOS.
... Wacht even. Dus het scherm draait een hardware resolutie van 2560x1600; maar de software kan deze resolutie niet ondersteunen. What the f...?
Even bevestigen met Apple:
Dus MacOS kan enkel in 1280x800 gerendered worden, en alles wat je daarna hoger wilt gaat ten koste van je CPU/GPU omdat het de hardware dan erg veel moeite kost om te voldoen aan die resolutie.Me: I'm still not clear on the resolution thing though. I have quite the technical understanding, but this is just really odd, heh. I mean... If it's ALWAYS running 2560x1600 on the hardware side, why scale to 1200x800? And why can you not scale all the way to 2560x1600 to make it run native on native, and why would performance go *down* if you put it *closer* to 2560x1600 whilst that should mean "less work to resize"?
Senior: OS X is always upscaling UI elements
Senior: So if you were to move it over to max resolution, it would be attempting to display your set resolution x2 basically
Me: That seems backwards; if the display is 2560x1600, it should be less problematic for the hardware if you were also to make it display everything on that native side. So, from what I gather, the operating system doesn't have things on board to render it in 2560x1600 but only in 1200x800; and therefore a higher resolution causes performance degradation as it has to upscale to the higher resolution the screen can support.
Senior: Yes
Me: So why is there no OS X Retina version or something that doesn't require the upscaling?
Me: That'd... kinda boost the performance and allow people to not have a huge font size at the same time heh
Senior: That's a great question! I would leave feedback on that.
Met andere woorden, aldus Apple: het operating system is *niet* geschikt voor de resolutie die de mac draait.
... What!?
Ik ga er nog even vanuit dat dit mogelijk toch een foute uitleg oid is, en hoop dat een Tweaker er misschien wat licht op kan werpen.
Want dat is toch belachelijk?
Dan koop je een macbook met een 2560x1600 resolutie, en kan ie enkel het hele zooitje in 1280x800 op je scherm zetten (gehalveerd dus...): daarna moeten alle elements upscaled worden; en dat vergt behoorlijk wat rekenkracht. Vandaar dat je lag krijgt bij playback, bij bepaalde UI elementen, et cetera.
Dat... Kunnen ze toch niet maken? o0
Ik vind dat een beetje false advertising. Als ik een mac met die resolutie koop, dan wil ik het kunnen draaien ook; geen onzin met "ja maar, hij draait 't in de achtergrond wel, alleen op het scherm kan het niet in die resolutie getoond worden, want daar is het OS niet voor geschikt".
Dafuq...?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)