HTPC met uitbreidmogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Jeshua9
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-11 21:42
Beste mede tweakers,

Ik ben van plan om een HTPC te bouwen als mediacenter met uitbreidmogelijkheden naar gaming HTPC in de toekomst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling om een redelijk eenvoudigen HTPC te bouwen met als doel gewoon wat films enzo afspelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst niet meer dan 500 euro want anders kan ik het echt niet verandwoorden tegeover mezelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil in ieder geval de Milo ML07 gebruiken omdat hier later nog een dedicated video kaart in kan om eventueel te gamen. Dit is achterhaald. Ik wil het systeem niet meer gebruiken om te gaan gamen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Lijst staat hieronder. Heb enige ervaring met componenten maar niet extreem veel ivm geluidsproductie en warmteproductie

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik maakt me niet zoveel uit zolang de HTPC maar fuister stil te krijgen is.

Ga je overklokken?
Niet de bedoeling maar als ik merk dat ik nog ruimte heb qua geluid/warmte wel een optie.

Hieronder een voorbeeld van wat ik denk nodig te hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,-€ 35,-
1Asus H81T€ 79,50€ 79,50
1Silverstone PT13€ 55,50€ 55,50
1Cooler Master NA 90€ 26,95€ 26,95
1Silverstone NT07 (SST-NT07-115X)€ 20,50€ 20,50
1Rapoo Wireless Optical Mouse 1090p€ 9,95€ 9,95
1Kingston KVR16S11S8/4€ 22,48€ 22,48
1Crucial BX100 120GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,83

[ Voor 28% gewijzigd door Jeshua9 op 31-07-2015 15:27 ]

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:59
Wat is je gedachte achter de G3258? Overklokken is niet echt aangeraden in een relatief kleine kast, dus kan je beter voor de G3240 gaan. Die is goedkoper en je houdt nog steeds de upgrademogelijkheid naar een Core i5 of i7.

Verder prima keuzes.

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
G3258 is een CPU meer gericht op overclock's fanaten, (is dit mogelijk op dit moederbordje, ik weet dat een H81 moederbord soms OC ondersteunt op de G3258, maar deze?)

Het lijkt mij slimmer om iets als een raspberry Pi model 2B te kopen en hier een harde schijf aan te hangen of eventueel een NAS (heeft iedereen in het huis wat aan..) te kopen.
Misschien veranderen je wensen voor het systeem wel volledig en is dit "weggegooid" geld, omdat dezelfde taken door een stuk goedkoper systeem kunnen worden uitgevoerd. Daarbuiten is een G3258 nog steeds niet erg krachtig om zware games op te spelen (maar veel games ook wel, ja)
Plus de meeste standalone media-speler HTPCs zijn fanless..
En als je wilt gamen en een HTPC wilt hebben, (waarschijnlijk mag ik dit hier niet zeggen) waarom koop je dan geen Xbox One? Dit is niet alleen voor gamen, maar ook een mediacenter etc. Daarbuiten kost hij "slechts" 350€ waar als deze HTPC al snel 100€ duurder is.

• Jeshua9
wout123 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 21:48:
G3258 is een CPU meer gericht op overclock's fanaten, (is dit mogelijk op dit moederbordje, ik weet dat een H81 moederbord soms OC ondersteunt op de G3258, maar deze?)

Het lijkt mij slimmer om iets als een raspberry Pi model 2B te kopen en hier een harde schijf aan te hangen of eventueel een NAS (heeft iedereen in het huis wat aan..) te kopen.
Misschien veranderen je wensen voor het systeem wel volledig en is dit "weggegooid" geld, omdat dezelfde taken door een stuk goedkoper systeem kunnen worden uitgevoerd. Daarbuiten is een G3258 nog steeds niet erg krachtig om zware games op te spelen (maar veel games ook wel, ja)
Plus de meeste standalone media-speler HTPCs zijn fanless..
En als je wilt gamen en een HTPC wilt hebben, (waarschijnlijk mag ik dit hier niet zeggen) waarom koop je dan geen Xbox One? Dit is niet alleen voor gamen, maar ook een mediacenter etc. Daarbuiten kost hij "slechts" 350€ waar als deze HTPC al snel 100€ duurder is.
Beadankt voor de uitgebreide feedback. Ik wil eerlijk gezegt liever geen Pi of NAS aangezien ik persee windows op de HTPC wil zetten, dit ivm een aantal applicaties en het gebrek aan software kennis van andere OSen.
Het is nu nog niet de bedoeling om te gamen. Wel wil ik deze case kopen om over een jaar als ik wel de bedoefte heb om te gamen in de huiskamer in ieder geval vooruit te kunnen.
Ik ben eerlijk gezegt behoorlijk tegen spelcomputers aangezien je het alleen kunt gebruiken voor het afspelen van dvd's en spellen. ik wil graag meer doen met de HTPC.
iBugged schreef op zondag 26 juli 2015 @ 21:48:
Wat is je gedachte achter de G3258? Overklokken is niet echt aangeraden in een relatief kleine kast, dus kan je beter voor de G3240 gaan. Die is goedkoper en je houdt nog steeds de upgrademogelijkheid naar een Core i5 of i7.

Verder prima keuzes.
Bedankt voor de tip, ik ga zeker voor de G3240. Overklokken was toch niet de bedoeling en als ik een grafische kaart erin ga stoppen dan wissel ik toch de processor.

Als iemand nog opmerkingen heeft over componentkeuze of hoe het een en ander nog wat goedkoper (verwacht het niet) kan dan hoor ik het graag.

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Jeshua9 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:06:
[...]

Ik wil eerlijk gezegt liever geen Pi of NAS aangezien ik persee windows op de HTPC wil zetten, dit ivm een aantal applicaties en het gebrek aan software kennis van andere OSen.
Het is nu nog niet de bedoeling om te gamen. Wel wil ik deze case kopen om over een jaar als ik wel de bedoefte heb om te gamen in de huiskamer in ieder geval vooruit te kunnen.
Reden te meer om dan een Pi te kopen ;)
Op een Pi kan je zo goed als elk programma draaien, omdat er emulators bestaan waarin je .exe's kan draaien (via Python oa volgens mij).
Overigens komt Windows 10 ook naar de Pi (en zelfs gratis, als ik me niet vergis) Daarbuiten kost een Pi nu 36,95. Je hebt vast nog wel ergens een oude oplader liggen (1A min.) en een case van karton of voor 5€ een plastic case. SD kaartje erin voor 6€ ofzo en gaan.
Ik denk dat je voor smallformactor gamesystemen niet lang genoeg kan wachten met kopen. (als in dat er nog steeds voor voortgang in is, niet dat het niks is nu)

• Jeshua9
Een kleine update,

Ik heb besloten om voor een kleiner systeem te gaan.
Wat denken jullie hier van;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,-€ 35,-
1Asus H81T€ 79,50€ 79,50
1Silverstone PT13€ 55,50€ 55,50
1Cooler Master NA 90€ 26,95€ 26,95
1Silverstone NT07 (SST-NT07-115X)€ 20,50€ 20,50
1Rapoo Wireless Optical Mouse 1090p€ 9,95€ 9,95
1Kingston KVR16S11S8/4€ 22,48€ 22,48
1Crucial BX100 120GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,83

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 17:12
Waarom geen intel NUC i3 ?? Voldoet aan al je wensen.

• Jeshua9
Goede vraag,

Allereerst vind ik het kastje niet zo mooi mocht ik het toch in de tv kast zetten. Daarnaast is het toch wat duurder dan mijn nieuwe setup nu. deze zit er ongeveer 50-60 euro onder.

Ik vind het ook leuk/niet erg om zelf iets te bouwen dus denk niet dat ik veel voordeel ga halen uit de NUC.
Pagina: 1