upgrade naar windows 10 / backup scenarion / image

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 20:12
Ten eerste ik hoop dat dit het juiste forum is voor mijn vraag.
Mijn normale procedure voor installeren nieuwe OS + backup is. Installeer het besturingssysteem, download en installeer de drivers en alle programma's die men absoluut nodig heeft. Voer de windows-updates uit. Nu is het systeem klaar en maagdelijk schoon. Dit is het moment voor het aanmaken van een image. Bijvoorbeeld Acronis True image. Nu kan er van alles misgaan..ik kan altijd terug naar deze backup-image

Nu is het zo dat ik een aantal systemen beheer en een aantal draaien windows 8 en een paar draaien windows 7. Ik meen dat de meeste hebben aangegeven dat ze windows 10 willen en hebben dus windows10 gereserveerd. Na Juli 29 zal microsoft windows 10 downloaden en aangeven dat het gereed staat om te installeren. Als ik de upgrade uitvoer dan heb ik een inmiddels niet meer maagdelijk windows 7 en windows 8 systeem wat is geupgrade naar windows 10. Een nieuwe image aanmaken geeft mij niet een backup van een schone windows 10.
Ik heb een aantal vragen over de upgrade:

1) Ook als ik windows 10 niet gereserveerd heb, kan ik handmatig windows 10 downloaden na 29 juli?

2) Welk backup/restore scenario zou een goede zijn, in de nieuwe situatie voor die systemen waarop een windows 10 upgrade is uitgevoerd?

Bijv: Geen nieuwe image aanmaken. In geval van problemen, een restore uitvoeren mbt oorspronkelijke windows 7 / 8 image en daarna de upgrade doen naar windows10.

3) Kan ik windows10 upgrade bewaren. Moet ik daartoe een bepaalde directory bewaren voordat ik de upgrade doe of een bepaald installatie-bestand?

Een ander scenario zou kunnen zijn. De windows 7 of windows 8 backup image terugzetten en daarna de upgrade downloaden en uitvoeren en daarna opnieuw een image maken van de nieuwe windows 10 installatie en deze image gebruiken voor toekomstige "restores".

Wat vinden jullie?
Ik vind het belangrijk een "schone" backup image te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je laatste idee is een goed standpunt. Je kan met Windows 8 en 8.1, en dus ook met 10 straks, een system restore/refresh uitvoeren. Hiermee wordt een staat gecreëerd dat vergelijkbaar is met een schone installatie. Als het goed is, kan je ook installatie media maken in geval je systeem helemaal niet meer te herstellen is, zoals een defecte harde schijf.

Wat je kan doen, is de hele upgrade uitvoeren, het resultaat in een image opslaan en als er iets gebeurt, via de installatie media die je hebt gemaakt voor recovery een nieuwe schone installatie uitvoeren. De key heb je uiteraard opgeslagen en kan je dan zo weer invoeren. Als deze manier niet werkt, en je dus niet de staat kan krijgen die je met je huidige methode hebt behaald, kan je altijd nog je eerdere image na de upgrade terug zetten, eventueel met een refresh of factory reset om een 'schone' installatie te krijgen.

Heb je je huidige methode ook al eens getest? Krijg je ook werkelijk weer een werkend, geactiveerd systeem terug of heb je nog geen situatie gehad waarbij je je image hebt moeten aanroepen? Dat is namelijk een van de eerste dingen die je doet met een backup, testen of je die ook kan gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
demonk schreef op zondag 26 juli 2015 @ 21:15:
Ten eerste ik hoop dat dit het juiste forum is voor mijn vraag.
Mijn normale procedure voor installeren nieuwe OS + backup is. Installeer het besturingssysteem, download en installeer de drivers en alle programma's die men absoluut nodig heeft. Voer de windows-updates uit. Nu is het systeem klaar en maagdelijk schoon. Dit is het moment voor het aanmaken van een image. Bijvoorbeeld Acronis True image. Nu kan er van alles misgaan..ik kan altijd terug naar deze backup-image

Nu is het zo dat ik een aantal systemen beheer en een aantal draaien windows 8 en een paar draaien windows 7. Ik meen dat de meeste hebben aangegeven dat ze windows 10 willen en hebben dus windows10 gereserveerd. Na Juli 29 zal microsoft windows 10 downloaden en aangeven dat het gereed staat om te installeren. Als ik de upgrade uitvoer dan heb ik een inmiddels niet meer maagdelijk windows 7 en windows 8 systeem wat is geupgrade naar windows 10. Een nieuwe image aanmaken geeft mij niet een backup van een schone windows 10.
Ik heb een aantal vragen over de upgrade:

1) Ook als ik windows 10 niet gereserveerd heb, kan ik handmatig windows 10 downloaden na 29 juli?

2) Welk backup/restore scenario zou een goede zijn, in de nieuwe situatie voor die systemen waarop een windows 10 upgrade is uitgevoerd?

Bijv: Geen nieuwe image aanmaken. In geval van problemen, een restore uitvoeren mbt oorspronkelijke windows 7 / 8 image en daarna de upgrade doen naar windows10.

3) Kan ik windows10 upgrade bewaren. Moet ik daartoe een bepaalde directory bewaren voordat ik de upgrade doe of een bepaald installatie-bestand?

Een ander scenario zou kunnen zijn. De windows 7 of windows 8 backup image terugzetten en daarna de upgrade downloaden en uitvoeren en daarna opnieuw een image maken van de nieuwe windows 10 installatie en deze image gebruiken voor toekomstige "restores".

Wat vinden jullie?
Ik vind het belangrijk een "schone" backup image te hebben
Je weet dat je in Windows 10 ook vrij eenvoudig terug kunt naar een schone installatie. In je instellingenscherm zit een Recovery optie. Windows 10 wordt dan netjes schoon geinstalleerd eventueel met behoud van je documenten (mits je ze natuurlijk in je documenten map opslaat enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 20:12
Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat die recovery-optie echt een schone installatie geeft.
Maar dat is niet meer dan een gevoel ;)

Maar ik heb het volgende gevonden op de microsoft website:
http://answers.microsoft....76-4b06-84f6-c05f2cdb1bf6

Vraag: Hoe kan ik een schone installatie uitvoeren, nadat ik Windows 10 heb bijgewerkt?

Antwoord: Zodra de pc gratis is bijgewerkt naar Windows 10, wordt deze automatisch geactiveerd. Je kunt daarna, op de pc waarop je de gratis update eerder hebt uitgevoerd, opstarten vanaf een Windows 10 medium om Windows 10 opnieuw te installeren. Je hoeft Windows 10 dus niet opnieuw te kopen of terug te gaan je vorige Windows versie. De Windows 10 FAQ geeft aan welke Windows 7 of Windows 8.1 versies je kunt upgraden naar Windows 10. Hierin vind je meer informatie over Windows 10 die wij vorige maand reeds bekend hebben gemaakt.

Om Windows 10 schoon te installeren, op een apparaat dat je reeds gratis hebt bijgewerkt, kun je het volgende doen:
1. Een installatie medium van Windows 10 (ISO) maken voor USB stick dan wel Dvd.
2. De Windows installatie uitvoeren en daarbij het invoeren van een product sleutel overslaan. Windows 10 zal zich op deze apparaten namelijk automatisch online activeren. De optie om het invoeren van de product sleutel over te slaan, zal enkel aanwezig zijn bij het starten van het installatie medium, dat je reeds eerder hebt gemaakt. Je hebt dus geen Windows 10 product sleutel nodig wanneer je Windows 10 al hebt bijgewerkt met behulp van de gratis upgrade.

Deze methode spreek mij wel aan. Ik weet alleen nog niet hoe ik een installatie medium van windows 10 kan maken voor USB stick. Ik bedoel: kun je z'on ISO bestand aanmaken en op USB schrijven vanuit een bestaande Winodows10 (na upgrade) systeem?
Ik heb op de microsoft site gelezen dan z'on windows10 ISO rond de 29 juli beschikbaar komt en heb in het microsoft forum gevraagd, hoe e.a. in z'n werk zal gaan

[ Voor 9% gewijzigd door demonk op 27-07-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dat is precies wat ik al zei. ;) Het maken van media zal vast mogelijk zijn met de download, danwel over een paar dagen op verschillende websites te vinden zijn. Hoe zou je het nu maken met Windows 8/8.1? Met W10 zal dat hetzelfde zijn.

Let overigens wel op de kleine lettertjes van die activatie. Je zal een Microsoft Account nodig hebben. Heb je al die tijd met offline/lokale accounts gewerkt, dan moet je hoe dan ook de key bewaren en hopen dat wat je quote ook zonder MS account werkt. Persoonlijk betwijfel ik het, hence de backup image maken na de upgrade.

Commandline FTW | Tweakt met mate