Advies Externe HDD 2TB en gebruik op Mac en PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een 1-2TB externe harde schijf, om series en fotos op te backuppen.

Ik heb de lastige situatie dat mijn dekstop een PC is maar mn laptop een Mac. Wat zou de beste oplossing zijn zodat ik van beide naar deze externe HD kan schrijven? (Ik las bijvoorbeeld formatteren naar FAT32 maar ook weer mensen die dat afraden) Bestaat er een goede oplossing?

In de pricewatch zat ik zelf te kijken naar:
pricewatch: WD My Passport Ultra 2TB Zwart
pricewatch: WD Elements Portable Storage 2TB Zwart
pricewatch: Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart

Is WD (in dit geval) beter dan Seagate? En Is de My passport serie beter dan de Elements portable serie?

Ik heb hiervoor een 500gb WD my passport gehad. Vond het erg irritant dat hij altijd naast de HD ook een Software installatie schijf laadt. Is dat bij deze modellen niet meer, of met een format te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_x
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-08 13:28
je kan ook voor exFAT kiezen als bestandssysteem. Is de opvolger van FAT en bruikbaar met OS X en de huidige versies van Windows. Voordeel is dat het grotere bestanden ondersteunt dan FAT32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank Bart! Klinkt als een mooie oplossing :). Waarom verkoopt men HDD's niet standaard als exFAT? zijn er enige nadelen?

Heeft iemand nog advies op de producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Microsoft heeft patenten op exFAT en exFAT is dus niet vrij verkrijgbaar. Dat maakt het moeilijk om het te implementeren in open source besturingssystemen, er zijn wel oplossingen voor maar zoals die er voor NTFS ook zijn op Linux en OS X, maar die maken geen deel uit van de kernel.

Linux gebruikers hebben dus dezelfde problemen met exFAT die Mac gebruikers hebben met NTFS. Fabrikanten van opslaggeheugen moeten dan maar een bestandssysteem kiezen dat door de meerderheid gebruikt kan worden, en als je daar niet onder valt, kun je het nog zelf formatteren naar wat wel voor je werkt. Het is al even geleden dat ik nog externe opslag gekocht heb, maar ik denk dat het toch ook geregeld gebeurt dat er helemaal geen bestandssysteem op de schijf zit en dat je die zelf moet formatteren bij het eerste gebruik (bij een interne schijf is dat toch meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet de schijf per se meegenomen kunnen worden in je broekzak of tas (dat denk ik op te maken uit je selectie)? Anders zou je nog naar een kleine NAS (DS115j bijv., prijs is zonder HDD, is een echt instapmodel) kunnen kijken, die je aansluit op je netwerk (op je router bijv.). Helaas heb je dan weer wel te maken met een besturingssysteem en beheer ervan en je budget zal zo ongeveer moeten verdubbelen. Grootste voordeel is dat het bestandsformaat niet meer speelt.

Mocht je een NAS al uitgesloten hebben om genoemde redenen (budget, beheer, transportabel), beschouw dit bericht dan als niet geschreven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17

DarkSide

theres no place like ::1

Zat ook aan een NAS te denken. Kan nog meer voordelen hebben om zaken centraal beschikbaar te stellen tussen je computers. Dan wel vanaf internet ergens bij te kunnen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm Interessante tip, dank! Maakt de keuze wel weer moeilijker. Maar naast storage, is vanaf 1 device op mn tv naar serie kijken het 2e probleem dat ik wou oplossen. Nu doe ik dit nog door alles op USB stick te zetten. Vraag me af of mn sony smart tv van de Nas kan streamen of gaat klagen. Chromecast is niet echt een optie, omdat laptop HD space te gelimiteerd is.

Aan de andere kant is een Rasberry PI met XBMC dan ook een optie, en dan daaraan de externe HDD. Goedkoper dan NAS, en heb Desktop pc toch bijna nooit aan dus via usb op harddisk dingen zetten is ook best ok.

Heeft iemand qua Externe HDD's nog advies evt welke van de 3 hierboven beter is / levensduur? Las wel wat slechte dingen over Seagate in fail rates, maar weet niet of dat ook voor dit model opgaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:27:
Hmm Interessante tip, dank! Maakt de keuze wel weer moeilijker. Maar naast storage, is vanaf 1 device op mn tv naar serie kijken het 2e probleem dat ik wou oplossen. Nu doe ik dit nog door alles op USB stick te zetten. Vraag me af of mn sony smart tv van de Nas kan streamen of gaat klagen. Chromecast is niet echt een optie, omdat laptop HD space te gelimiteerd is.

Aan de andere kant is een Rasberry PI met XBMC dan ook een optie, en dan daaraan de externe HDD. Goedkoper dan NAS, en heb Desktop pc toch bijna nooit aan dus via usb op harddisk dingen zetten is ook best ok.

Heeft iemand qua Externe HDD's nog advies evt welke van de 3 hierboven beter is / levensduur? Las wel wat slechte dingen over Seagate in fail rates, maar weet niet of dat ook voor dit model opgaat.
Chromecast kan ook streamen vanop een NAS, bv als je een Plex server draait op die NAS. Dan hoef je je niets aan te trekken van opslag op je laptop. Veel TV's kunnen ook zo streamen van een NAS (vb dlna) maar voor mij heeft dat nooit vlekkeloos gewerkt en bv ondertitels in losse bestanden streamen niet mee.

Idem voor de Raspberry Pi, die kan ook streamen vanop een NAS, er is PleXBMC om een Plex server toe te voegen aan XBMC of je kunt gewoon de mappen op de NAS toevoegen aan de Kodi/XBMC bibliotheek.

Als je toch een externe schijf aansluit op de Raspberry Pi, telt het bestandssysteem ook, ik zei al eerder dat exFAT niet zomaar in Linux (en dus ook niet in Raspbian en de meeste daarop gebaseerde distro's) zit, maar je kunt ondersteuning daarvoor wel downloaden. Alleen kun je dus zeker geen OpenELEC gebruiken want die heeft geen apt-get, ik gebruik daarom Xbian, dat is Raspbian met de XBMC/Kodi schil. En ook nog belangrijk is de voeding, als je externe HDD voeding uit de USB-poort haalt (zoals het geval is bij de drie modellen die je aanhaalt), moet je Raspberry Pi een voeding van voldoende vermogen hebben of heel het systeem valt uit.

Gezien de prijzen van die losse HDD's is een NAS waarschijnlijk wel wat te duur voor je. Ik heb USB harde schijven al lang afgeschreven, te veel gesneuveld door transport en altijd van plek verwisselen, magnetische schijven zijn nooit bedoeld geweest om veel te verplaatsen, flash geheugen kan daar beter tegen. De WD Elements ziet er het meest robuust uit, dus die zou ik kiezen maar ik heb er verder geen ervaring meer mee. De schijven die bij mij tot nu gesneuveld zijn waren van LaCie (x3) en iOmega (intern was dat een Samsung). Ik heb nog een externe 1TB 3,5" Toshiba die al 7 jaren wel nog blijft werken, maar veel verplaats ik die niet meer.
Pagina: 1