zijn registry cleaners bruikbaar of geldklopperij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik vraag me af na een onderzoek naar de beste registry cleaner, zijn die programma's eigenlijk wel nodig/nuttig?.

De een zegt ja omdat ze niet gebruikte delen van verwijderede programma's of ad-ware of virussen verwijderen.
Want ik kon geen eensluidende verklaring vinden wat registry clnrs nou eigenlijk doen of hoe ze precies werken.
Andere zeggen dat ze eigenlijk niet veel goeds doen, eerder iets schadelijks, een iemand haalde een poging van microsoft aan om een registry cleaner te maken, maar die scheen microsoft office te beschadigen, en dat ze daarna het programma hebben verwijderd, en dat ze daarna nooit meer een poging hebben gedaan om het programma te verbeteren en/of aan te passen en opnieuw uit te brengen, en dat dat voor hem bewees dat registry cleaners geen nut hebben , en eigenlijk eerder schade aan je pc toebrengen?

Wat is de waarheid. ik heb nooit enige schade bemerkt van deze programma's, niet dat ik ze ooit op regelmatige tijden heb gebruikt, meer sporadisch als ik er aan dacht en een schoonmaak ven mijn pc wou doen, meestal na een of ander probleem, zoals langzame pc, na een virus of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volgens http://answers.microsoft....fb-47e0-8069-7a9a22336f54 is het niet nodig. En dat is ook mijn persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Uit eigen ervaring doen die dingen meer schade als dat ze goed doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:31

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik gebruik altijd CCleaner. Prima programma, zeker aan te raden.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Koninkje schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:19:
Ik gebruik altijd CCleaner. Prima programma, zeker aan te raden.
Voor je gevoel of ook praktisch, want als je het idee hebt dat het opschonen van je register helpt in de performance is het waarschijnlijk tijd voor een schone installatie of een nieuwe PC. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 10:05

Saven

Administrator

Dat handjevol registerkeys die CCleaner verwijdert worden sowieso niet gebruikt, dus performancewinst is 0 komma 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:22

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Minder troep installeren zal ook helpen. En als je toch weet wat je doe kan je ook wel handmatig register opschonen dus voor betalen why.....

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Enige keer dat het register zo groot was dat het een probleem begon te worden (dumpje was al 17GB...) was op de pc van een neefje, na vrijwel elk programma ter wereld te hebben gedownload...
Maar om er dan een programmatje tegen te gooien om het register te legen, dan Decrappifier oid om al die zooi eraf te gooien en dan maar hopen dat je het allemaal weg hebt (wat niet het geval is uiteraard) is gewoon veel meer moeite dan even herinstalleren, helpt ook de gebruiker aan te geven dat dit niet de bedoeling is.
Altijd mooi die programma's die je pc sneller maken, lijken me toch meer in de categorie 'download nu extra werkgeheugen' te zitten...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:48

Fiber

Beaches are for storming.

Die dingen zijn sowieso gratis, dus dat geldklopperij snap ik niet helemaal. Of het ook nuttig is weet ik verder niet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zijn er zat die gewoon geld kosten ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Registry cleaners gaan je niet helpen met performance. Dat is punt een.

Punt twee is dat betaalde cleaners niks aan meerwaarde te bieden hebben t.o.v. CCleaner, en al helemaal niet als je CCEnhancer er bij gebruikt.

Betaalde programma's die je PC sneller zouden moeten maken zijn al helemaal onzin: een PC wordt niet 'sneller' om dat een of ander stuk software iets 'magisch' doet.

Verder moeten woorden als 'opschonen' ook even in de aars van de bedenker verdwijnen. Als er een woord niet in de wereld van IT thuis hoort is het wel opschonen. Opruimen zou nog kunnen, want mensen maken troep, door bijvoorbeeld 10000 bestanden op hun bureaublad te dumpen wat niet heel erg overzichtelijk is. Schoonmaken daarentegen slaat daadwerkelijk nergens op. Een computer wordt niet 'vies'. Ja, je verzamelt e.e.a., zoals caches, logs en restjes van software die niet goed verwijderd is om dat de programmeur de uninstall routines niet helemaal goed programmeert. En stel dat die restjes bij elkaar erg veel ruimte in gebruik nemen, dan kan je dat met wat gemak d.m.v. een stuk software als CCleaner wissen. Het is echter onzin om dan als softwaremaker te claimen dat je computer er 'sneller' of 'beter' van wordt.

Betalen voor 'opruim' programma's? Nee. Slecht idee, altijd geldklopperij. Daarnaast is 99% van de betaalde software ook nog eens niet in staat om meer te doen dan bijvoorbeeld de ingebouwde disk cleanup van Windows zelf. De reclames en teksten van die commerciele software speelt gewoon in op onwetendheid en angst van de 95% gebruikers die wel een computer hebben maar geen flauw benul hebben van wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn of waar ze terecht kunnen voor correcte informatie.

[ Voor 8% gewijzigd door johnkeates op 26-07-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
Ok ik vermoede het wel dat het meer voor de peace of mind is dan echt nut heeft.
En fiber er zijn plenty betaalde reg cleaners in omloop, al is het vaak dat het met meerdere "zeer nuttige" programma's is gecombineerd, en elke bezoeker en download van zo een prog is ook geld waard voor de site door middel van reclame en zo.

En ik moet bekennen dat ik zelf ook schuldig ben aan het "goed gevoel" hebben nadat ik zo een programma hebt gebruikt, en 500 fouten en/of resten uit he register heb verwijdert en ik was ook zo een alles proberen persoon ben en meerdere ad-ware prog gebruikt heb, ik doe het nu al veel en veel minder, en in het verleden ook wel eens 2500 van die foutjes/resten heb gehad.

Maar wat ragwat zijn neefje heeft gepresteerd is mij niet gelukt, dat is meer Guinness boek werk denk ik LOL.

En is er eigenlijk een manier om te kijken hoe groot je register is?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je register is eigenlijk een beetje een database. Elke root-level key heeft z'n eigen cluster file als backing store. Die staan dacht ik in Windows/System32/Config. Ze zijn klein, klein genoeg om totaal irrelevant qua ruimtegebruik te zijn.

Verder zijn register 'fouten' eigenlijk ook non-existent. Stel dat er een register key is die een bepaald bestandstype aan een programma koppelt, maar dat je het programma verwijderd hebt, dan wordt er dus naar een programma gekoppeld dat niet meer bestaat. Dat wordt dan als 'fout' gezien. In de praktijk betekent dat slechts dat Windows zal vragen waar je dat bestand dan mee wil openen en of ie dat moet onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:31

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

D4NG3R schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:28:
[...]

Voor je gevoel of ook praktisch, want als je het idee hebt dat het opschonen van je register helpt in de performance is het waarschijnlijk tijd voor een schone installatie of een nieuwe PC. :')
Klopt, performance winst ga je niet door registery cleaners :) , ik houd van een "schone" PC. En registery keys etc verwijderen vind ik een prettig gevoel :P

Als je wilt dat je PC snappier aanvoelt, raad ik aan om Windows te installeren op een SSD. Dat maakt je PC ook sneller.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Of je gaat spelen met een linux doosje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
Mijn pc is snel genoeg alles komt snel op dus dat iis zeker geen probleem voor mij.
Ik vroeg me alleen af of dit prog enig gevaar voor je pc is en of het enig nut heeft,
En wat het nou eigenlijk doet, halen het alleen de registervermeldingen weg die geen prog meer hebben of analyseert het ook en/of repareren het fouten wat die ook mogen/kunnen zijn?.
Want daar is geen eensluidend antwoord voor te vinden, en ze schijnen eerder gevaarlijk dan echt nuttig te zijn.
Em daardoor eigenlijk nutteloos zijn in opzicht van verbetering van je pc in snelheid of veiligheid of voor wat dan ook, en dus gewoon geldklopperij zijn en/of alleen een valse geruststelling, want met de free-ware wordt ook gewoon geld verdient, in de vorm van bijna gratis reclame.
Maar een ding is me wel duidelijk je bent waarschijnlijk beter af zonder.
.
Maar ruimt schijfopruiming ook je register op?, want als er alleen maar meer lege/nutteloze registervermeldingen bijkomen en er is geen manier om die veilig te verwijderen worden die nutteloze vermeldingen na verloop van tijd toch een probleem?, of haalt bv defragmenteren die registervermeldingen weg?.
Ik vroeg het me gewoon af, maar dit is waarschijnlijk zo een vraag waar voor elk antwoord dat je krijgt je weer 3 vragen hebt. LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Koninkje schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:37:
[...]

Klopt, performance winst ga je niet door registery cleaners :) , ik houd van een "schone" PC. En registery keys etc verwijderen vind ik een prettig gevoel :P
Dat was leuk in de tijd van Windows XP waarbij alles en iedereen nog vrij toegang had tot de registers en die ook erg veel gebruikt werden. Tegenwoordig is dit al een stuk minder en het opruimen ervan is meer een placebo als wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

D4NG3R schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:15:
Uit eigen ervaring doen die dingen meer schade als dat ze goed doen.
Dit inderdaad. De meeste cleaners maken meer stuk dan ze repareren en vaak is het beter om bij een probleem het daadwerkelijke issue zelf te achterhalen dan met een tool alle invalid keys uit het register te gooien. Invalid is daarbij ook altijd maar relatief. Performance winst zal niet merkbaar zijn is mijn ervaring. Ik raad registery cleaners in ieder geval niet aan. Het nut is minimaal tot discutabel en de kans op meer issues is wel aanwezig.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er staat me bij dat er ooit eens een 'registry cleaner' was die ook je registry comprimeerde?

MS heeft er zelfs een KB voor.

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2498915 (Wel w2k8 etc.)

Of het effect heeft geen idee nooit geprobeerd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1