Upgrade PC voor Fallout 4

Pagina: 1
Acties:

• Skizzy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-02-2024
Ik zoek een?
Ik ben aan het rondkijken naar een optimalisatie van mijn systeem voor Fallout 4. Vroeg me af of ik dit systeem zal upgraden, of dat ik beter voor een compleet nieuwe setup kan gaan.

Wat is je budget?
Mijn budget is vrij variabel, maar toch zeker wel onder de 1000,- :'(

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik houd het graag bij ASUS, Intel, nVidia en CoolerMaster

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel:
Behuizing: MS-Tech Raptor CA-0300
Mobo: Asus P8B75-M LX Plus --> BIOS 0905
CPU: Intel Core i7 3770 3.40GHz 8MB cache --> LGA1155
RAM: 2x Corsair 4GB, DDR3, PC12800, CL9, Vengeance
GPU: Asus PCI-e GeForce GT630 2GB DDR3
Voeding: Cooler Master G550M 550W, Modulair
HDD: Seagate Barracuda 500GB 7200RPM 16MB cache SATA6Gb/s

Laat maar weten als ik bij dit lijstje iets vergeten ben te melden, dan zoek ik het direct even op.
Nogmaals: De voornaamste reden voor upgrade/nieuw systeem zal zijn Fallout 4!

EDIT: Wat kleine dingen aangepast bij de specs van mijn huidige setup.
EDIT2: Nieuwe CPU aangepast in bovenstaand lijstje.

[ Voor 8% gewijzigd door Skizzy op 28-07-2015 15:30 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26
Had je zelf al iets in gedachten? Begin eens bij de reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:26
Ik zou eens op V&A kijken naar i5 3570 of i7 3770 en daar een lekkere videokaart bij aanschaffen.

En de videokaart is dan weer afhankelijk van welke resolutie je speelt :) Een i5 3570 kost je max zo'n 150 euro dus dan heb je nog een aardig budget over voor een goede videokaart :)

Ook zou ik een SSD aanschaffen. Maakt je systeem zeer snel en sommige games hebben er erg veel baat bij ivm laadtijden van maps en levels ed.

[ Voor 20% gewijzigd door Baloes op 26-07-2015 16:31 ]

• Skizzy
Alvast hartstikke bedankt voor de snelle reacties!

@migchiell: Bij die reviews zie ik vooral ix-4xxx processoren, dus zou ik ook weer een nieuw mobo etc moeten hebben (socket 1150 ipv 1155)
Wat dat betreft vraag ik mij dus af of ik het beste moet gaan halen uit mijn huidige mobo, of een nieuw mobo voor de 1150sockets zal moeten aanschaffen

@Baloes: Ik vind de i7-3770 erg prijzig, maar als het de absolute beste CPU is voor dit mobo, dan is dat het toch waard om langer deze setup te kunnen gebruiken? Of is een nieuw mobo met mindere CPU dan toch verstandiger?

Mijn afweging ligt er dus vooral aan of ik beter een nieuw systeem kan bouwen, of mijn bestaande systeem flink zal gaan oppompen.
Ben erg benieuwd naar de meningen van andere tweakers

EDIT: Ik was sowieso al van plan om nog een HDD/SSD aan te schaffen, omdat mijn huidige nog maar 70GB vrij heeft :P

[ Voor 7% gewijzigd door Skizzy op 26-07-2015 16:32 ]

• Baloes
Gewoon lekker dit mobo houden en zo'n 3570 of 3770 te paqkken zien te krijgen. Presteren allebei beter dan de 4460 bijv.

Overschakelen naar een nieuwe socket gaat je momenteel gaat je qua prestaties weinig opleveren...

Je moet gewoon even rustig V&A in de gaten houden en op het moment dater 1 tegen een redelijke prijs verschijnt toeslaan :) Dingetjes komen regelmatig op V&A voorbij.

Een i5 3470 zou trouwens ook al prima zijn maar ik nam gewoon de krachtigste i5 vanwege je budget :)

Daarentegen als je een i7 voor een leuk prijsje tegenkomt dan is dat natuurlijk ook prima :)

[ Voor 50% gewijzigd door Baloes op 26-07-2015 16:37 ]

• Skizzy
*Ik zal sowieso alle componenten nieuw aanschaffen. Ik ben zelf nooit zo dol op 2e-hands artikelen.

Als ik de begeleidende artikelen op tweakers zo eens doorlees, heb ik voor gamen aan een i5 toch ook zeker genoeg?
Want inderdaad een i5 voor 150, of een i7 voor 300 scheelt nogal in het budget voor betere GPU :P

[ Voor 52% gewijzigd door Skizzy op 26-07-2015 16:54 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
Misschien is de i3 al prima, waarom wacht je niet eerst op de benchmarks?

• Baloes
Ah, ik ga soms iets te makkelijk er van uit dat mensen wel even iets van V&A aanschaffen.. :) Sry hiervoor..

Anyway dan is de i5 3470 de meest betaalbare voor je... Die komt op 195, geen 150. Dat zijn V&A prijzen :)
De prijzen van de 1155 CPU's liggen wat hoger dan hun opvolgers..
Op zich heb ik zelf nooit anders gedaan dan een CPU aan te schaffen via V&A.. Een CPU is nou eenmaal een onderdeel dat zelden kapot gaat of je moet um fysiek slopen..

Waar ik wel op let is of de tweaker al een flink aantal positieve beoordelingen heeft.

Nu geef ik maar een voorbeeldje maar iemand als dit : gallery: firebird1562
met een i7 3770 die een stukkie goedkoper is dan nieuw ziet er vor mij prima uit. En zo zijn er ook prima verkopers van i5jes te vinden.

-Edit-

Wie weet, misschien gaat de i3 ook prima zijn, daar ging ik even aan voorbij.. Heb um zelf in een build gehad en vond um gekoppeld aan een HD 7970 toch tekort komen . Een quadcoretje (simpele i5 2400 voor 75 euries via V&A :) ) lostte dat op. Gezien de huidige ontwikkelingen in gaming zal de i3 waarschijnlijk wel hard moeten werken wanneer eenmaal gekoppeld aan een stevige videokaart. Maar goed, het is idd ook iets wat je eerst zou kunnen proberen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Baloes op 27-07-2015 02:49 ]

• Skizzy
@mitsumark: Als ik nu kijk naar de verwachte requirements voor Fallout 4, redt ik het niet met mijn i3-3220 3.3GHz, en dan liever nu de beste processor voor mijn mobo kopen, dan om over 2 jaar weer een nieuwere te moeten aanschaffen.

@Baloes: Ik wil dus liever niet eerst andere CPUs proberen om er dan achter te komen dat ze niet presteren zoals ik graag zou willen. Dan liever maar een beetje meer betalen en in 1 keer goed zitten. Ik ben ook niet heel erg ervaren met CPUs verwisselen, dus doe dit liever niet te vaak.
Ik word al leip als ik sommige verhalen lees van mensen die dachten dat ze het konden en toen hun mobo frituurden :P

Mijn huidige mobo heeft wel maar plek voor 1 GPU, dus zal daar een flinke investering in moeten doen. Geen fancy SLIs voor mij. Dus zal denk ik de ASUS GeForce GTX970 maar aanschaffen naast een betere CPU.

EDIT:
@Baloes: Bedankt voor die link naar verkoper firebird1562! Hij/zij heeft toevallig een i7 3770 voor vrij goedkoop te koop staan waar ik net op gereageerd heb 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Skizzy op 26-07-2015 19:01 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:55
Als je puur voor een enkele game gaat upgraden zou ik zeker wachten op benchmark van die game: het zou niet de eerste keer zijn dat een game specifiek "geoptimaliseerd" wordt voor merk A of B waardoor de competitie er waardeloos op speelt. Je gpu zou ik in ieder geval nog niet upgraden.

Maar qua upgrade is investeren in een tweedehands CPU geen gek idee: zolang die niet op extreem hoge voltages heeft gelopen zijn die vrij robuust: ik heb alleen verhalen gehoord over kapotte cpu's wanneer die verkeerd geplaatst werden: meestal zal de moederbord het begeven voordat een cpu dat doet. Als deze dus goed behandeld wordt zou dat prima werken (haal ze het liefste op zodat je kan checken of de pinnetjes recht staan en of de cpu nog werkt).

• Skizzy
@Ardjee: Ik heb net tijdens het eten inderdaad besloten met de GPU nog even te wachten tot november (dan komt Fallout 4 uit), vooral om de prijsdalingen rond die tijd nog te kunnen checken.

Verder ben ik nu in contact met een tweaker voor een i7 3770 die nog in een gesealde box zit en die me toch zeker 80e gaat schelen met ergens anders bestellen.
Totdat Fallout 4 uitkomt heb ik dan alvast in ieder geval de sterkste CPU die op mijn mobo past.

Ik heb nu die i7 3770 in mijn systeem gezet.

Qua GPU moet ik ook nog eens even goed de binnenkant van mijn behuizing opmeten, omdat de MS-Tech Raptor CA-0300 2 fans aan de zijkant heeft die beiden 25mm dik zijn.
Misschien moet ik de onderste fan verwijderen voordat er een GTX970 in zou passen uberhaupt (140mm diepte bij de ASUS Strix)
De diepte van de 3-fans Windforce (Gigabyte) GTX970 is maar 129mm, maar die is dan weer 310mm lang..

EDIT: Qua gewicht en doorbuigen van de GPUs (toevallig net weer wat recensies over gelezen hier op tweaks) is de Windforce 3-fans lichter dan de ASUS 2-fans GPU, maar dus wel langer.
Misschien onder aan de optische-drive sloten in mijn behuizing met een tie-wrap extra ophangen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Skizzy op 28-07-2015 14:59 ]

Pagina: 1