Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 16:15
Beste Tweakers,

De belastingdienst vertrekt de volgende informatie:

Is iemand anders uw toeslagpartner?

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2014 al elkaars toeslagpartner.

Dus.. als een persoon bij mij in huis woont, maar niet op mijn adres is ingeschreven (zeg maar 365 dagen per jaar bij mij logeert) en niet aan een van deze bovenstaande criteria voldoet, is hij of zij geen toeslag partner van mij, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dat klopt, en zelfs als die persoon wel op hetzelfde adres staat ingeschreven.

De regels voor fiscaal partnerschap zijn ongeveer hetzelfde.

[ Voor 88% gewijzigd door Elfjes op 26-07-2015 15:55 ]

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik woon ook al twee jaar samen met mijn vriendin, in mijn koophuis, en ze is niet mijn toeslagpartner. Toen ze net naar haar studie een maand heenwerken had en voor die maand een uitkering wilde aanvragen, bleek ze daar dan weer niet voor in aanmerking te komen, omdat ze op dát gebied wél mijn partner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Kurkentrekker schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:27:
Ik woon ook al twee jaar samen met mijn vriendin, in mijn koophuis, en ze is niet mijn toeslagpartner. Toen ze net naar haar studie een maand heenwerken had en voor die maand een uitkering wilde aanvragen, bleek ze daar dan weer niet voor in aanmerking te komen, omdat ze op dát gebied wél mijn partner is.
Ze was in jou geval wel ingeschreven op jou woon adres begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sip5080 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:53:
[...]

Ze was in jou geval wel ingeschreven op jou woon adres begrijp ik?
Ja, dat wel. Je hoort overigens ook ingeschreven te staan op het adres waar je woont. Anders is dat formeel natuurlijk een vorm van fraude...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 21:03
sip5080 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:47:
Beste Tweakers,

De belastingdienst vertrekt de volgende informatie:

Is iemand anders uw toeslagpartner?

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2014 al elkaars toeslagpartner.

Dus.. als een persoon bij mij in huis woont, maar niet op mijn adres is ingeschreven (zeg maar 365 dagen per jaar bij mij logeert) en niet aan een van deze bovenstaande criteria voldoet, is hij of zij geen toeslag partner van mij, correct?
Ik raad het niet aan want als de persoon op het oude adres wordt uitgeschreven en na controle bij jou ingeschreven wordt moet je sowieso gemeentelijke belastingen terug gaan betalen.

Als je geen minderjarig kind hebt en geen stel bent ben je sowieso geen toeslagpartner en telt het inkomen alleen mee voor de huurtoeslag. Deze hoeft niet eens lager uit te vallen als het inkomen 0 is.

[ Voor 7% gewijzigd door alwind op 19-08-2015 17:15 ]

Anoniem: 374672

Voor de huurtoeslag en bijstand wél, zorgtoeslag niet.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:12

Jiffy

God, you're ugly!

Kurkentrekker schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:18:
[...]

Ja, dat wel. Je hoort overigens ook ingeschreven te staan op het adres waar je woont. Anders is dat formeel natuurlijk een vorm van fraude...
Correct. Daar staat zelfs een boete op van dik 300 euro. Bovendien betaal je nu waarschijnlijk gebruikersheffingen aan de gemeente en het waterschap voor een eenpersoonshuishouden terwijl je feitelijk een meerpersoonshuishouden voert.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 15:59
Een jaar op hetzelfde adres zonder inschrijving? Dat is strafbaar. Je moet wonen waar je ingeschreven staat. Logeren mag maar zeker geen jaar.

En wat al genoemd is, de afvalstoffen heffing enzo worden niet betaald. Dan ook nog proberen om buiten de regels om een gunstiger toeslag/belasting tarief te verkrijgen...

Ik zal wel weer voor moraalridder worden uitgemaakt maar als je het echt zo doet, hoop ik dat ze je pakken. Ik vind het niet terecht dat ik hier als belastingbetaler aan zou moeten meebetalen.

• overhyped
  • Laatst online: 22:46
sip5080 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:47:

Iemand die 365 dagen per jaar bij je logeert woont bij je en moet op jouw adres ingeschreven staan. ik weet niet wanneer de grens is, maar bij 365 dagen is die zeker gepasseerd. ook in een schrikkeljaar.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:08

aap

Zelfs als die persoon bij hem ingeschreven staat, dan voldoen ze nog steeds aan geen van de regels uit het lijstje, dus dan zijn ze nog steeds geen toeslagpartners.

Tenzij uit het samen ingeschreven staan volgt dat je fiscaal partners bent, maar (geen zin om het te checken) dat lijkt me niet zo te zijn. Bijv. studenten die een kamer huren bij een hospita zijn toch ook geen fiscale of toeslagpartners van de hospita?

edit:
je kunt online een testje doen. Met de gegevens die ik veronderstel voor de TS krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KJZuzmRZ8hEuRT9zxjTjwLDM/full.png

N.B. als de TS jonger dan 27 jaar is verandert de uitkomst niet.
Als je invult dat er niemand anders ingeschreven staat op je adres, dan houdt de test daar op en heb je sowieso geen toeslagpartner.

[ Voor 35% gewijzigd door aap op 20-08-2015 12:57 ]

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Klopt. Ook als die persoon wél bij hem staat ingeschreven zijn ze nog steeds geen toeslagpartners.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:02
Sta nu op hetzelfde adres als mijn partner ingeschreven, maar hebben geen contracten of wat dan ook getekend. Maar mijn partner is nu wel gekort op de zorgtoeslag. In eerste instantie had mijn partner recht op zorgtoeslag volgens de belastingdienst maar uiteindelijk moest er toch voor twee jaar terug betaald worden.

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
kippy schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:34:
Sta nu op hetzelfde adres als mijn partner ingeschreven, maar hebben geen contracten of wat dan ook getekend. Maar mijn partner is nu wel gekort op de zorgtoeslag. In eerste instantie had mijn partner recht op zorgtoeslag volgens de belastingdienst maar uiteindelijk moest er toch voor twee jaar terug betaald worden.
Is ze niet meer gaan verdienen? Vriendin en ik wonen ook samen, zonder officieel contract. Zij krijgt wel ZT, ik niet.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:02
Ik verdien bruto rond de 40k per jaar, mijn partner heeft geen inkomen. Maar we staan nergens geregistreerd als partners, we staan alleen op het zelfde adres ingeschreven.
Volgens de belangstinsdienst hebben we geen recht op welke vorm van toeslag dan ook. Huurtoeslag snap ik wat je woont in het zelfde huis, maar zorgtoeslag zou toch persoon gebonden moeten zijn. En het is toch niet zo als je 2 jaar samen woont dat je automatisch partners bent.

Anoniem: 132566

Beetje flauw antwoord misschien, maar als het de overheid uitkomt en je mag betalen, dan ben je officieel samenwonend (ook bij uit elkaar gaan en een evt. onderhoudsplicht in geval van kinderen), maar wanneer de overheid mag dokken aan jou, heb je meestal een geregistreerd partnerschap-bewijs nodig, omdat het anders niet 'duurzaam' samenwonen is.

Kijk eens of er jurisprudentie over dit soort zaken is, volgens mij zijn dit soort zaken in de media al vele malen voorbij gekomen- wanneer je wel of niet elkaars samenwonend bent. Ook met scheefwonen op de niet (of weinig) verdienende partner zijn/haar naam in de sociale huur etc.- beetje hetzelfde laken- en pak.
Dan weet je beter wat je positie is t.o.v. de fiscus, anders gewoon aanvechten met bezwaar of beroep.
Kan je veel geld schelen/opleveren!

Tegenwoordig zijn wel alle systemen zo'n beetje aan elkaar gekoppeld, gemeente/UWV/belastingdienst, dus men weet precies wie-met-wie samenwoont etc. :)

Het lijkt mij dat je conform die lijst NIET elkaars toeslagpartner bent, ook omdat toeslagen (m.u.v. de kindertoelage) individueel van aard zijn. Voor een uitkering is het gezamelijk inkomen wel van belang, omdat je dan samen een huishouden deelt (en dus ook de lasten.) Daar is nog een heel gedoe over geweest met inwonende kinderen >18 jaar etc. Normaal mogen kinderen ook niet teveel verdienen (10 krantenwijken tegelijk ofzo ;) ) omdat dan de hoofdverdieners zwaarder worden aangeslagen.

Ik zou dit in eerste instantie aanvechten, zeker kijken ook moet je even naar de datum dat jij je hebt ingeschreven en de terugvordering van de fiscus, het zou kunnen dat zij onrechtmatig te ver terugvorderen van je vriendin…ook al zouden zij mogen terugvorderen (uitspraak in beroep bijv.) dan nog alleen tot de datum van je inschrijving, daarvoor is niet bewezen. Als je dit al hebt aangegeven, kun je het wellicht afzwakken naar niet meer dan 9mnd/jaar bij elkaar snurken (logeren), dat was dacht ik de grens v.w.b. of je ergens woonachtig bent, of niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 20-08-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
kippy schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:25:
Ik verdien bruto rond de 40k per jaar, mijn partner heeft geen inkomen. Maar we staan nergens geregistreerd als partners, we staan alleen op het zelfde adres ingeschreven.
Volgens de belangstinsdienst hebben we geen recht op welke vorm van toeslag dan ook. Huurtoeslag snap ik wat je woont in het zelfde huis, maar zorgtoeslag zou toch persoon gebonden moeten zijn. En het is toch niet zo als je 2 jaar samen woont dat je automatisch partners bent.
Is het een huur of koop woningen en wonen er ook minderjarige personen op jouw adres?
En jullie zijn geen partners voor elkaars pensioen mocht er iemand overleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Even een kleine terzijde, maar ik kom in dit topic nu al een paar keer een stevige begripsverwarring tegen, en aangezien dit voor de nodige misverstanden kan zorgen wil ik dat toch even verduidelijken.

Een geregistreerd partnerschap is niet hetzelfde als mensen die een samenlevingscontract hebben, maar veel meer vergelijkbaar met een huwelijk met alle daaruit voortvloeiende rechten en plichten.

Nee, dit is géén mierenneuken, dit soort misverstanden kan forse financiële consequenties hebben. Een samenlevingscontract sluit je normaal gesproken af bij een notaris, een geregistreerd partnerschap en een huwelijk regel je bij de gemeente (huwelijks- of partnerschapsvoorwaarden regel je dan weer wél bij de notaris, maar het huwelijk of het geregistreerd partnerschap zelf dus níet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

kippy schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:25:
En het is toch niet zo als je 2 jaar samen woont dat je automatisch partners bent.
Wat is jouw definitie dan van iemand waarmee je een relatie hebt en 2 jaar samenwoont? Vage kennissen die stomtoevallig op hetzelfde adres wonen, door het slechte licht in huis per ongeluk in hetzelfde bed stappen waarna de koude door gebrek aan verwarming jullie tot seks drijft?

Sowieso is fiscaal partner los beschreven van toeslagpartner. Echter lijken de voorwaarden zeer dicht bij elkaar te liggen.
http://www.rijksoverheid....-die-ik-moet-betalen.html

In praktijk is het in een geval zoals bij jullie, waarbij slechts één inkomen heeft, meestal gunstig om fiscaal partner te zijn en dus samen aangifte te doen. Uiteraard betekent dat automatisch dat je ook toeslagpartner bent.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 21-08-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nog een belangrijk puntje:

Ondanks dat je geen toeslagpartner bent, telt het inkomen van je partner wél mee bij andere zaken, zoals huurtoeslag en (kwijtschelding) waterschapslasten en gemeentelijke belastingen.

@Kippy: als jullie, volgens de hier geposte lijst, geen toeslagpartners zijn, mag het inkomen van jou niet meetellen voor de zorgtoeslag van je partner. Dit was overigens voor voorgaande jaren (ik dacht 2013 of eerder) anders, toen waren de eisen voor toeslagpartners anders. Je zou het dus even kunnen controleren op de site van de belastingdienst of jullie in het jaar dat teruggevorderd wordt wel toeslagpartners waren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ardana schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:00:
Nog een belangrijk puntje:

Ondanks dat je geen toeslagpartner bent, telt het inkomen van je partner wél mee bij andere zaken, zoals huurtoeslag en (kwijtschelding) waterschapslasten en gemeentelijke belastingen.

@Kippy: als jullie, volgens de hier geposte lijst, geen toeslagpartners zijn, mag het inkomen van jou niet meetellen voor de zorgtoeslag van je partner. Dit was overigens voor voorgaande jaren (ik dacht 2013 of eerder) anders, toen waren de eisen voor toeslagpartners anders. Je zou het dus even kunnen controleren op de site van de belastingdienst of jullie in het jaar dat teruggevorderd wordt wel toeslagpartners waren.
Je hebt nog tot 31 aug om de zorgtoeslag 2014 aan te vragen mocht dat het geval zijn. Anders is dat niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Ik heb contact opgenomen met de belastingdienst. Wij zijn geen toeslag partner omdat we geen samenlevingscontract oid hebben. Inderdaad ben je een paar tientjes meer kwijt aan gemeentelijke belastingen, is echter verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

En aan waterschapslasten. Die zijn deels ook afhankelijk van of je een eenpersoons- of een meerpersoonshuishouden voert.

Over 'een paar tientjes' valt nog wel te discussieren, trouwens: in mijn geval (gemeente in N-H) scheelt het ~250 euro op jaarbasis tussen een eenpersoons- of een meerpersoonshuishouden. Ik vind dat niet verwaarloosbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
@kippy:
U geeft verwarrende informatie. Welke jaren betroffen de terugbetalingen toeslagen? Als u geen fiscaal partners van elkaar bent, bent u ook geen toeslagpartners van elkaar en heeft uw niet verdienende partner een zelfstandig recht op zorgtoeslag. Lees de informatie hieronder.

T/m 2010 konden samenwonenden kiezen voor fiscaal partnerschap of niet. Vanaf 2011 ben je óf fiscaal partners van elkaar of je bent het niet. Dat hangt af van de factoren zoals aap hierboven heeft gekopieerd van de belastingsite.

Voortoeslagpartnerschapp waren de regels anders. T/m 2012 waren samenwonenden 'zonder iets' geen fiscaal partners van elkaar maar wél toeslagpartners. In 2013 zijn de begrippen fiscaal partner en toeslagpartner volledig aan elkaar gelijksteld, met als enige mogelijke uitzondering de buitenlands belastingplichtige.
N.B: In dit item is er dus geen sprake van fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap.

Johncheese002:
U schrijft:

Voor een uitkering is het gezamenlijk inkomen wel van belang, omdat je dan samen een huishouden deelt (en dus ook de lasten.) Daar is nog een heel gedoe over geweest met inwonende kinderen >18 jaar etc. Normaal mogen kinderen ook niet teveel verdienen (10 krantenwijken tegelijk ofzo ) omdat dan de hoofdverdieners zwaarder worden aangeslagen.

Deze informatie is t.a.v. de kinderen (inkomen) verouderd. Sinds 1 januari 2015 is de Participatiewet ingevoerd. Er wordt op de WWB-uitkering gekort als er een extra kostendeler is. Dat kan ook een kind zijn van 21 jaar of ouder niet zijnde een kind vallend onder de WSF (Wet studiefinanciering) Het inkomen van het kind speelt geen rol meer. Wel of een kind kostendeler is of niet.

In de laatste alinea beschrijft u de mogelijkheid van bezwaar. Wat telt zijn de harde feiten. Wanneer is iemand ingeschreven c.q. uitgeschreven. Of er in de praktijk werd samengewoond of niet telt niet.
Als men daadwerkelijk ergens gaat wonen gaat de inschrijvingsplicht per direct in. Buitenland: bij een verblijf langer dan 9 maanden in het buitenland moet je je uitschrijven bij de gemeente. Ook als je alleen op vakantie gaat. Deze regel wordt echter in de praktijk niet of nauwelijks gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 18:45
Jiffy schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:03:
[...]

Correct. Daar staat zelfs een boete op van dik 300 euro. Bovendien betaal je nu waarschijnlijk gebruikersheffingen aan de gemeente en het waterschap voor een eenpersoonshuishouden terwijl je feitelijk een meerpersoonshuishouden voert.
Vergrijpboete http://www.belastingdiens...lagen/boete/vergrijpboete

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Nee, die boete bedoel ik niet. Ik bedoel de bestuurlijke boete voor het niet correct/tijdig doorgeven aan de gemeente van je woonadres voor verwerking in de BRP (de vroegere GBA).

En die kan oplopen tot € 325.

Pagina: 1