Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook Pro 15 inch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik wil jullie graag om advies vragen omtrent de aanschaf van een Macbook Pro.

Na wat verdieping heb ik reeds besloten dat ik de 15 inch variant neem met de Intel i7 processor. Het verschil tussen de 256 gb en de 512 gb PCI flash opslag begrijp ik ook.

Wat ik niet helemaal begrijp is het verschil tussen de Intel Iris Pro graphics, en de AMD Radeon R9 graphicskaart. Ik wel begrijp dat de Iris Pro bij de chipset hoort, en dat de AMD een toegevoegde graphicskaart is. Maar wat ik graag wil weten is hoeveel verschil ik zal ervaren bij het spelen van een game of het uitvoeren van een videotoepassing? Is de uitvoering met de AMD kaart meer 'toekomstbestendig'?

Het prijsverschil maakt mij niet zoveel uit. Ik wil heel graag nu een keer een toestel kopen waar ik langdurig plezier aan ervaar en die kan 'meegroeien' met veranderende interesses. Als de AMD-variant dit beter kan, dan kies ik die. Maar als jullie van mening zijn de de Iris Pro-variant dit ook zeer goed kan, dan vind ik het zonde om extra geld uit te geven aan een aparte graphicskaart.

Ik hoop dat de vraag die ik schets enigszins duidelijk is.

Gaarne jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Jasper

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

Er zijn toch wel benchmarks te vinden waarin het verschil tussen de Iris Pro en de R9 duidelijk wordt.
"Toekomstbestendigheid" en "meegroeien" zijn zaken die bij computer harde waren erg moeilijk liggen.

Zeker als er niets (weinig) uitgewisseld kan worden; zoals een grafische kaart.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:42
Hi Jasper en welkom hier.

Lees je volgende keer even in op het forum. Als je een dergelijke vraag staat verwachten we namelijk:
1.) Dat je zelf al wat onderzoek hebt gedaan, en dit ook aangeeft (want anders weten wij niet waar we moeten beginnen met de hulp)
2.) Dat je wat achtergrondinformatie geeft (want anders weten wij niet waar we moeten beginnen met de hulp).

Je hebt lig goed begrepen dat de AMD een dedicated GPU is, en de Iris Pro een integrated gpu op je moederbord. De eerste is "krachtiger" maar ook duurder. Hoe groot het verschil in kracht is hangt af van het gebruik (spelletjes, bewerkingsprogrammas, etc.). Afhankelijk van dit verschil moet jij vervolgens bepalen of het je de meerprijs waard is.
Op google kun je veel benchmarks (testen) vinden voor jouw vraag (Iris pro vs AMD gpu). Als je wilt dat wij er iets over zeggen (maar zoek eerst zelf even) dan moet je dus even melden waarvoor je de macbook exact gaat gebruiken; welke spellen en programma's en hoe vaak ongeveer.

Ik zal je nu alvast verklappen dat de AMD natuurlijk wel 'toekomstbestendiger' is (want hij is wat krachtiger) dan de Iris, maar dat hij waarschijnlijk niet toekomstbestendig is zoals jij dit verwacht. Stel je wilt nieuwe spellen spelen op de macbook (b.v. GTA V) dan gaat dat denk ik een goed stukje beter met de AMD dan met de Iris, maar met geen van beiden kun je over drie jaar nog nieuwe spellen spelen (anders dan op echt low settings). Dus toekomstbestendig? Ik denk het niet in dit geval.
Als je de mac echter alleen maar voor office toepassingen en surfen gebruikt, beetje film kijken en af en toe wat foto's bewerken dan volstaat de Iris (en dus ook de AMD maar die is in dit geval de meerprijs (voor bijna iedereen) niet waard) en dit zal hij ook over vijf jaar nog wel kunnen (dus in dat geval wel toekomstbestendig).

Mvg, Wouter :+ (je hoeft je post niet als brief op te stellen ;))

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37

KRAI.7

Bwoah...

De vraag is ook of je eventueel nog kan wachten tot Apple komt met nieuwe MacBooks nu Intel's Skylake CPU's ook in zicht zijn. Of en wanneer dit precies is weet nu nog niemand, maar verwacht bij de Iris Pro van Skylake ongeveer 50% prestatieverbeteringen tov de Broadwell Iris Pro en wie weet een krachtigere GPU dan de huidige R9 M370X.

Ik zit namelijk met dezelfde twijfels als jij, en ik heb besloten te wachten tot Apple Skylake rMBP's uitbrengt :)

Als je niet kan wachten en soms een game wil spelen wordt je denk ik blijer van een dedicated GPU.

Op deze site zijn verschillende benchmarks te zien:

http://www.notebookcheck....on-R9-M370X.142763.0.html
http://www.notebookcheck....aphics-5200.105961.0.html

Hier zie je dat de Iris Pro het wel kan, maar een beetje op het randje, en over een paar jaar zullen spellen misschien helemaal niet meer draaien op de Iris Pro.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor jullie reacties en advies! Ik kan helaas niet wachten op de nieuwe Intel chipset en ik ga dus voor de AMD. :-)
Ik zal de volgende keer proberen een volledigere topic te plaatsen! Excuses hiervoor!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

In ieder geval dank voor je reaktie.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1