Full HD op een 4K tv (pc resolutie in full hd of 4K?)

Pagina: 1
Acties:

• JinXter 02
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Hoi iedereen

Ik heb net een Panasonic Viera TX-50CX700 gekocht en vroeg mij het volgende eventjes af.
Het is een 4K TV en ik ga er vooral films in HD op kijken. De films speel ik af in VLC vanaf mijn pc.
Nu de vraag ;-) is het beter dat ik vanaf mijn pc de resolutie instel op 1080p en de tv de upscaling laat doen naar 4K of is het beter dat ik mijn pc resolutie instel op 2160p en de tv dus niet moet gaan upscalen. Zou VLC/pc beter upscalen dan de TV? of is er andere software die dit goed kan, en waar je aan kan tweaken? beetje verward over welke strategie eigenlijk beter is.

Bedankt voor jullie input! ;-)

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:51
Films afspelen met VLC is altijd al van slechtere kwaliteit. Je kunt beter MPC-HC downloaden. Die zorgt ervoor dat je beeld scherper blijft.

Ik heb gemerkt dat VLC je beeld een stuk waziger maakt.

Over upscalen weet ik verder niet, maar deze tip wilde ik je niet onthouden ;)

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• JinXter 02
Thx Kuhrtje!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Zoals Kuhrtje inderdaad al aangeeft, kun je VLC beter vermijden. Dit was vroeger een hele leuke mediaspeler vanwege de grote ondersteuning van mediabestanden. Maar tegenwoordig allang links en rechts ingehaald door andere mediaspelers. De grote ondersteuning voor mediabestanden is allang geen argument meer om voor VLC te kiezen, dit is iets wat andere mediaspelers ook allang op orde hebben. Interessanter zijn de gebruikte decoders en de decoders die VLC gebruikt zijn ouderwets en slecht.

Een mediaspeler zoals MPC-HC, wat een zeer goede mediaspeler is, doet het op dat vlak veel beter. Zelf gebruik ik Kodi (Voorheen XBMC) vanwege de fijne interface en extra mogelijkheden zoals het automatisch downloaden van een plot en andere filmgegevens en het snel en gemakkelijk downloaden van ondertitels.

Wat betreft de schaling; dit zou je gewoon even moeten uitzoeken. Vergelijk het eens door het eerst door Kodi / MPC-HC en daarna door het toestel te laten schalen. Bekijk welke methode het beste omgaat met de schaling. Dit is iets waar wij Tweakeraars, zonder het toestel in bezit te hebben, weinig over kunnen zeggen.

• Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-01 18:55

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de vraag van de TS'er.
Ik heb zelf de 40cx700 en de GFX650 2gb in m'n i5 4670 pc en vraag me ook af of er merkbaar verschil is als je de resolutie van je pc op 2160 resolutie zet het beeld (incl 60 hz) dus mooier wordt terwijl je een full hd film afspeelt?
En hoe zit het met 4k films/netflix als soource als de resolutie van je pc op 1080p is ingesteld? Kan je dan 4k zien of wordt het beeld dan als 1080p uitgezonden en dien je alsnog de resolutie van je pc op 2160 te zetten?

Ltrz,....

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
Probeer het eens uit, je hebt de apparatuur al in huis..

• JinXter 02
Bedankt voor de tips! Voor zover ik al heb kunnen testen lijkt het toch werkelijk beter om pc uitgang in 4K door te sturen en die de upscaling van de video te laten uitvoeren. Helaas heeft mijn laptopje het wel moeilijk met afspelen van 4K beeldmateriaal (vooral youtube) en ook kom ik niet hoger dan 30hz.... is met een intel 5500 gpu. Dus GPU die in 60HZ 4K kan aansturen lijkt me wel een must.

Maar een volledig test heb ik dus nog niet kunnen uitvoeren. Hoor graag jullie resultaten ;-)

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Wat ik persoonlijk niet zo fijn werken vond was dat de algehele layout van de pc bijzonder klein weergegeven werd als deze op 4k resolutie stond ingesteld. Dit was too much om dmv de dpi te verhogen weer op te vangen. Zodoende staat mijn pc op fullHD ingesteld.
Pagina: 1