Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Reden voor stellen van vraag:
Heb eigenlijk nooit naar Windows telefoons gekeken, was simpelweg niet geïnteresseerd om verschillende redenen. De twee voornaamste redenen waarom nu wel; de Lumia 950 XL, en W10.

Wat ik wil weten:
Hoe lang wordt een dergelijke apparaat ondersteund door MS? Ik heb geen officiële informatie van MS zelf kunnen vinden. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat deze informatie of niet bestaat, of MS moeilijk vindbaar maakt. De indruk die ik van MS zelf echter krijg via externe bronnen zoals deze, is dat voortzetting van support afhangt of de hardware van je apparaat de nieuwe OS versie aankan, en of dat MS nog firmware updates wilt uitbrengen voor alle nodige componenten.

Edit: met support bedoel ik software matige support (hoelang de termijn is dat je updates mag verwachten). Ik dacht dat dit vanzelfsprekend was, maar misschien had ik dat duidelijker moeten stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door PostHEX op 26-07-2015 06:13 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is inderdaad niet direct te krijgen (die informatie) om dat die niet echt bestaat:

Microsoft is niet verantwoordelijk door de hardware en kan daarmee nul garantie bieden.

Je zal bij de hardware vendor moeten zijn (waarbij je ironisch genoeg voor Nokia bij Microsoft moet zijn), en per device los moeten opzoeken wat de termijn van ondersteuning is.

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Ik dacht juist sinds MS nu de Nokia tak verantwoordelijk voor de Lumia lijn heeft overgenomen, dat ze juist meer controle zouden krijgen op de hardware, en meer garantie zouden kunnen bieden. Al aan de ene kant heeft MS nog steeds geen eigen SoC, i.t.t. bijvoorbeeld Apple, dus dat verklaart.

Maar is het überhaupt voor gekomen dat een Windows telefoon al na een paar jaar support werd gedropt? Mede tweakers zijn in het commentaar gedeelte van dit artikel erg te spreken over de support in de Windows wereld, terwijl de "drie jaar gegarandeerde support door Google voor Nexus apparaten een lachertje is" (is door niemand letterlijk gezegd, maar wordt wel geïnsinueerd).

[ Voor 4% gewijzigd door PostHEX op 26-07-2015 03:46 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ja, zeker na wat ik mee maakte met mijn Lumia 920. Drie weken na verstrijken van de garantie liet ik hem vallen. Geen uiterlijke schade (zaten ook geen krassen op) maar gewoon dood. Garantieclaim ingediend bij Nokia (MS) en opgestuurd. Krijg hem gewoon gerepareerd terug. En als ik zie hoe lang hij qua software nog mee gaat. Straks W10 er op. Dus 5 jaar is wat hij wel gaat halen. Google try that!

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Komt bij dat WP niet die versplintering heeft die je bij Android hebt. Als MS dus een nieuwe versie uitbrengt van Windows, dan krijg je die ook vanzelf wel op je telefoon mits de hardware het nog trekt. In tegenstelling tot HTC en Samsung, waar je maar moet hopen dat ze hun eigen Android-smaakje nog even up to date brengen voor dat model. Tenzij je natuurlijk ROM's gaat flashen, maar dat doet de gemiddelde gebruiker niet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Amadeus1966
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 15:16
Toestellen gekocht binnen Europa genieten de gewone garantie.
Betreft het nokia/ms toestellen dan wordt het eea gecheckt middels imei.
Toestel word dan gehaald en gebracht en duurt ongeveer een week eer hij weer thuis is.
Daarnaast zijn ze vaak ook nog coulant voor wat die twee jaar betreft.

Het os gebeuren is geloof ik 36 maand na uitrollen zo uit het hoofd ..... Er was ééns een keer een artikel hierover geschreven op windowscentral maar kan het zo gauw niet terugvinden.

Hoedanook ms probeert de oudere toestellen zo lang mogelijk mee te laten komen.

Ooit was er doffe ellende tussen de overgang van wp7.8 naar wp8 maar dat was hardware/ kerneltechnisch.
Die fase zijn ze nu voor bij.

Mijn zoon heeft de goedkoopste lumia van drie jaar oud en die wordt nog steeds ondersteund en krijgt zelfs windows 10.

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

Verwijderd

Er is geen officiële termijn die ms heeft aangegeven.
Dus ook geen officieel antwoord over hoe lang je software support zult krijgen.

Maar ik denk dat het niet gek is om te verwachten dat die termijn langer zal zijn dan de termijn waarmee ze nu hun budget toestellen ondersteunen.

En de goedkoopste win8.x Phone, die krijgt nu al drie jaar support, en lijkt ook in de toekomst win 10 te krijgen.

Ik denk dat je dus geen androidiaanse praktijken van één of géén updates hoeft te verwachten. Maar dat je meer kan rekenen op een updatebeleid zoals bij Apple of BlackBerry. Dus dat minimaal 4 of 5 jaar een realistische verwachting is.

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 11:37
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 07:48:
Er is geen officiële termijn die ms heeft aangegeven.
Dus ook geen officieel antwoord over hoe lang je software support zult krijgen.

Maar ik denk dat het niet gek is om te verwachten dat die termijn langer zal zijn dan de termijn waarmee ze nu hun budget toestellen ondersteunen.

En de goedkoopste win8.x Phone, die krijgt nu al drie jaar support, en lijkt ook in de toekomst win 10 te krijgen.

Ik denk dat je dus geen androidiaanse praktijken van één of géén updates hoeft te verwachten. Maar dat je meer kan rekenen op een updatebeleid zoals bij Apple of BlackBerry. Dus dat minimaal 4 of 5 jaar een realistische verwachting is.
Support is gewoon bekent gemaakt door Microsoft. Ze geven per versie 36 maanden support en iedere WP8.1 toestel krijgt straks WP10. Met de release van WP10 wordt de support weer verlengt met 36 maanden.
Microsoft will make updates available for the Operating System, including security updates, for a minimum of 36 months after the lifecycle start date. These updates will be incremental, with each update built on the update that preceded it. Customers need to install each update in order to remain supported. The distribution of these incremental updates may be controlled by the mobile operator or the phone manufacturer from which you purchased your phone, and installation will require that your phone have any prior updates. Update availability will also vary by country, region, and hardware capabilities.
Dat vind ik dus het mooie aan Microsoft producten. Ze zijn gewoon helder wat voor support ze per OS leveren. Iets wat andere software fabrikanten met hun OS (hier valt Apple ook onder) niet doen. Op dit zijn er fabrikanten en ISP die net iets teveel macht hebben en ervoor kunnen zorgen dat updates niet worden uitgegeven en met WP10 gaat Microsoft dit veranderen

[ Voor 39% gewijzigd door vali op 26-07-2015 17:53 ]

Verwijderd

Vanaf windows phone 8 dus minimaal 36 maanden, een verdubbeling van de 18 maanden van windowsphone7.

Gaat die termijn niet weer omhoog met win10 ?
Ik dacht dat ze daarbij hebben aangegeven dat het 'laatste versie van Windows wordt' en dat ze die doorlopend willen supporten.

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 11:37
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 17:54:
Vanaf windows phone 8 dus minimaal 36 maanden, een verdubbeling van de 18 maanden van windowsphone7.

Gaat die termijn niet weer omhoog met win10 ?
Ik dacht dat ze daarbij hebben aangegeven dat het 'laatste versie van Windows wordt' en dat ze die doorlopend willen supporten.
Ik zag dat ze alle windows 10 versie 10 jaar gaan supporten (dus t/m 2025). Geen idee of WP10 daar onder gaat vallen.

Dat WP7 18 maanden support kreeg klopt ook niet helemaal. Die kreeg ook 36 maanden support. De release was eind 2010 en eindige in 2014. Je kreeg namelijk 7.5 en 7.8 als grote updates.

[ Voor 11% gewijzigd door vali op 26-07-2015 17:59 ]

Verwijderd

vali schreef op zondag 26 juli 2015 @ 17:55:
[...]

Ik zag dat ze alle windows 10 versie 10 jaar gaan supporten (dus t/m 2015). Geen idee of WP10 daar onder gaat callen
Zou erg mooi zijn.
Zeker als de 950 nokiaans degelijk wordt.
Pagina: 1