Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeKnop
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04-2017
Ik werk al ruim 15 jaar en heb altijd een 40-urige werkweek gehad. Ik overweeg nu om minder te gaan werken (36 uur, of misschien zelfs 32). Ik merk echter dat ik altijd wel meer werkte dan die 40 uur. Even nog wat afronden, iets uitzoeken, mailtjes beantwoorden, etc... Nu spookt er een uitspraak van een afdelingschef door mijn hoofd, iets wat ik jaren geleden tijdens een diner hoorde: "Wij vonden het altijd goed als mensen minder gingen werken. Ze moeten/willen hun werk toch af hebben, dus ze gaan harder werken, voor minder loon!"

Dat is nou precies het omgekeerde waar ik naar op zoek ben. Ik wil juist wat rust en een prettige werk/privé balans vinden. Met een vrouw, twee piepjonge kinds en een hypotheek vind ik de stap al moeilijk genoeg.

Mijn vraag is daarom: ben jij minder gaan werken, en heb je die vrije tijd ook echt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:47
Ligt er misschien een beetje aan hoe je je uren verdeelt. Als je 4x9 of 4x8 gaat werken, ga je misschien nog wel 'ns 'n beetje langer door om iets af te maken, maar je werkt in ieder geval maar 4 dagen. (en als je een werkgever hebt die een beetje met de tijd is meegegaan, wordt er niet zo heel strikt meer gekeken of je wel netjes iedere week je contracturen maakt, als je gemiddeld over een langere periode maar redelijk in de buurt komt). Als je 5x8 blijft werken en in ruil daarvoor iets van ATV dagen krijgt, is de kans waarschijnlijk groter dat je er zelf minder goed uit komt.

Ik ben zelf een paar jaar geleden van 40 naar 36 (in de vorm 5x8 met 26 ATV dagen per jaar) naar 32 (4x8) gegaan. Ik denk dat het aantal incidentele uurtjes niet echt minder is geworden, maar ik werk wel degelijk minder. Mijn werkgever is recent ook de 21 eeuw binnengestapt, dus nu wordt ik geacht binnen een kwartaal gemiddeld m'n contracturen te maken, maar dat mag ik (in overleg) behoorlijk zelf indelen. Er kunnen dus weken zijn van 40 uur, maar dat wordt dan weer gecompenseerd met 'n paar weken van 24 uur.

Overigens is die afdelingschef uit jouw verhaal nou typisch zo'n voorbeeld van 'n manager die in de vorige eeuw is blijven steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RodeKnop schreef op zondag 26 juli 2015 @ 02:15:
Mijn vraag is daarom: ben jij minder gaan werken, en heb je die vrije tijd ook echt gekregen?
Ik werk al jaren 38/40. Ik heb een contract voor 38 uur maar werk 5x8 en spaar zo ongeveer 100 uur per jaar op die ik meestal in één blok opneem voor een extra (lange) vakantie. Ik heb ook collega's die 36 uur werken en die kiezen allemaal verschillende oplossingen: 4x9, 4x8 + 1x4, of gewoon 5x8 en dan 200 uur per jaar aan vrije tijd opsparen.

Mijn mening, op basis van eigen observaties en die van collega's:
  • 4x8 + 1x4 werkt niet. Vaak ga je die halve dag toch weer wat langer door om haastklussen af te krijgen, omdat je collega's die wel fulltime werken erop zitten te wachten. Van die halve vrije dag blijft dan vaak weinig over.
  • 4x9 werkt al beter mits je een vaste vrije dag hebt. Als je niet werkt op een dag, is de verleiding er ook niet om maar wat langer door te gaan, maar ik merk wel dat mensen toch vaak weer druk voelen om die dag toch maar weer een paar uur te werken.
  • Gewoon uren opsparen om langere periodes vrij te nemen werkt in mijn ogen het beste. In de ogen van je collega's heb je gewoon vakantie, en omdat je langere tijd afwezig bent, heb je ook niks meer met die haastklussen te maken.
Maar welke oplossing werkt is natuurlijk erg afhankelijk van het soort werk wat je doet. Wij hebben als nadeel dat we prima thuis kunnen werken, en dan is de verleiding om in je vrije tijd toch nog wat te doen vanzelf een stuk groter dan wanneer je alleen op kantoor kunt/mag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik werk al jaren 4x9, heb ook wel een periode 4x8/5x8 gewerkt, maar dat vind ik echt de meest nare van de 2 mogelijkheden, het is voor je klanten en collegae nooit duidelijk wanneer je er wel en niet bent.
4x8+1x4 zou ik pertinent weigeren, meestal had ik 1 tot 1,5 uur reistijd, en dan mag ik 2 a 3 uur reizen om 4 uur te werken. Moet ik alsnog vroeg op, heb ik alsnog niets aan m'n middag, nee dank je.

Bij ons werkte je met targets die evenredig mee schaalden met je uren, enkel werd daarbij geen rekening gehouden met (semi) incidentele zaken zoals vergaderingen. Nou was het verschil voor mij niet zo groot, maar voor iemand die bijv. maar 24 uur werkte, werd het wel lastig om z'n targets te halen als je ineens een vergadering en een presentatie had die week.

Ik heb altijd het gevoel dat 4x9 juist voor workaholics een goed iets is, zeker als ze hun werk niet mee naar huis kunnen nemen. Dat extra uurtje op je werk pak je vaak toch wel, en dan is het tenminste betaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 26-07-2015 08:13 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23

Onbekend

...

RodeKnop schreef op zondag 26 juli 2015 @ 02:15:
Ze moeten/willen hun werk toch af hebben, dus ze gaan harder werken, voor minder loon!"
De instelling dat je altijd je werk wil afmaken is natuurlijk altijd goed. Maar ik ga er vanuit dat je je nu volledig inzet voor het bedrijf, dus dat je niet veel méér kunt inzetten dan wat je nu doet.

Als je straks 80% gaat werken, moet je ook maar 80% van je werkzaamheden doen. De rest van het werk moet door de anderen worden gedaan. Als je toch 100% van het werk moet gaan doen, dan kom je in een gevarenzone met overspannenheid e.d.. (Daar moet je dus ook zelf op letten dat je je niet teveel inzet.)

Ik zie het aan mijn andere collega's die een dagje minder werken, dat de rest van het werk gewoon vooruit geschoven word. Een deel wordt wel uitgevoerd door andere collega's, maar het werk van hun wordt dan ook vooruit geschoven.

En tijd voor tijd werken is prima. Het is niet erg als je een paar overuren maakt, als je ze daarna als vrije tijd weer kunt opnemen. En zoals Ardana al zegt, ga alleen voor volledige werkdagen naar het werk toe, want dat scheelt in reistijd en reiskosten.
Op deze vrije tijd heb je gewoon recht, dus die moet je dus gewoon opnemen. Maar als het aan de werkgever ligt werk je natuurlijk onbetaald door, dus je moet zelf duidelijk aangeven wanneer je werkt, wanneer je overuren schrijft, en wanneer je van plan bent om die op te nemen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-07 16:01

Barrycade

Through the...

Ik weet niet of dat beschikbaar is binnen jullie bedrijf, maar ik zou aanraden om ouderschapsverlof op te nemen in het begin.

Je hebt 2 kinderen dus je kan het 2 x doen.

Heb ik ook gedaan. Ik werkte 1 dag minder in de week. Altijd dezelfde dag. Dat was handig voor collega's en mensen van buiten. En omdat ik dat ook deed om bij mijn kinderen te zijn heb ik expres geen versie van 4x9 genomen want anders zagen ze me de andere dagen weer minder.

Voordeel van dat ouderschapsverlof is dat je na afloop je uren weer terugkrijgt en je pensioenopbouw doorloopt.

Viel me inderdaad op dat het wel harder doorwerken was die 32 uur. Ik heb een functie waarbij ik geen taken kan overdragen. Dus nu mijn jongste naar school gaat ga ik weer fulltime werken. Heb ik ook weer eens tijd om slap te lullen bij het koffie apparaat.

Want als je taken niet minder worden als je parttime gaat werlen heeft het in mijn ogen geen voordeel; meer stress op je werk en minder betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat is zeker waar. Ik zou ook graag ouderschapsverlof willen opnemen, maar met een doelstelling gebaseerd op een jaartarget (die dus niet met 20% verlaagd wordt) zie ik de bui al hangen. Wel minder inkomen maar evenhard werken om je target te halen. Daarom lijkt het me heel erg afhankelijk van je functie of je ook werkelijk minder werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 26-07-2015 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:29
Ik ben 2 jaar geleden minder gaan werken. Van 40h naar 36h. Werk nu woensdag sochtends thuis en vrij in de middag.

Ik blijf wel eens wat langer werken, en omdat ik die ochtend vanuit huis werk begin ik vaak ook wel wat eerder.

Maar, dit is 1 van mijn betere beslissingen geweest, 36h gaan werken. Ik kan het sterk aanraden om te doen!

Maandags naar werk gaan wetende dat het al bijna woensdag is. En donderdags wetende dat het alweer bijna vrijdag is. Dat ik uiteindelijk iets meer uren maak dan die 36, is mij het helemaal waard!

Woensdagmiddag vast de boodschappen doen, lekker sporten, eventuele afspraken met bedrijven op de woensdag, winkelen of ikea, etc, dat allemaal een stuk rustiger is dan op de zaterdag. En daardoor de weekenden altijd volledig leeg!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:42
Ik ben een aantal jaren geleden van 5x8 naar 4x9 gegaan een aangezien ik eigenlijk al 5x9 werkte en ik niet (veel) meer ging overwerken op een 9 urige dag ging ik effectief 1 dag minder werken voor 10% minder loon, dus dat was prima.
Sinds ik kinderen heb werk ik gewoon weer 40 uur maar dan met 1 ouderschapsdag om de week en dat werkt ook prima (nadeel is dat mensen inderdaad altijd vergeten wanneer je vrij bent, voordeel is dat ik m flexible kan schuiven). Zorgen voor 2 kinderen geeft weinig ruimte voor werk ;) dus behalve zo nu en dan een mailtje beantwoorden wordt er niet gewerkt (althans werk werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32
Coca-Cola schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:05:
Ik ben een aantal jaren geleden van 5x8 naar 4x9 gegaan een aangezien ik eigenlijk al 5x9 werkte en ik niet (veel) meer ging overwerken op een 9 urige dag ging ik effectief 1 dag minder werken voor 10% minder loon, dus dat was prima.
Sinds ik kinderen heb werk ik gewoon weer 40 uur maar dan met 1 ouderschapsdag om de week en dat werkt ook prima (nadeel is dat mensen inderdaad altijd vergeten wanneer je vrij bent, voordeel is dat ik m flexible kan schuiven). Zorgen voor 2 kinderen geeft weinig ruimte voor werk ;) dus behalve zo nu en dan een mailtje beantwoorden wordt er niet gewerkt (althans werk werk)
10% minder bruto loon natuurlijk, netto is het verschil kleiner natuurlijk. Ik speel ook wel met de gedachte. Weekenden zitten nu vaak vol. 4x9 was nog niet in mij opgekomen, maar dat is misschien wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:30
Ben 32 uur gaan werken, 4 x 8 en inderdaad dat is vaak 8.5 en als het druk is soms wel eens 9. Maar mij boeit dat niet zo, die extra dag maakt alles goed.

En met hierboven, ik leverde netto iets minder dan 20% in.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik werk altijd al 36 uur en kan je zeggen dat het heerlijk is. Ik werk de weken om en om 40 en 32 (vrijdag vrij). Het lange weekend, evenals de week daarvoor, voelen al heel anders. Heerlijk.

Het is uiteraard wel belangrijk dat je ook echt minder taken hebt. Bespreek dit dan ook met je baas. Als je minder werkt is het niet meer dan logisch dat je minder werk krijgt. Als je dit gewoon bespreekt kan je baas dat ook niet ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Orian schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:24:
Ik werk altijd al 36 uur en kan je zeggen dat het heerlijk is. Ik werk de weken om en om 40 en 32 (vrijdag vrij). Het lange weekend, evenals de week daarvoor, voelen al heel anders. Heerlijk.

Het is uiteraard wel belangrijk dat je ook echt minder taken hebt. Bespreek dit dan ook met je baas. Als je minder werkt is het niet meer dan logisch dat je minder werk krijgt. Als je dit gewoon bespreekt kan je baas dat ook niet ontkennen.
Dat wil helaas nog niet altijd zeggen dat je baas daar akkoord mee gaat. Voor de 20% die jij minder werkt is het zeer lastig 0,2 FTE te vinden, eventueel op te moeten leiden en een deel van die 20% op zien gaan in overdracht naar jou toe. Ik vind het wel heel erg vanuit de medewerker geredeneerd, wat natuurlijk logisch is, maar er is ook een andere kant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het zou wel extreem toevallig zijn als voor iemands functie exact 1 FTE noodzakelijk is. Wat nu als het een 1.2 FTE functie is? Dan moet de baas ook 0.2 FTE vinden.

Sowieso zolang je niet ergens werkt waar jij de enige bent die iets doet, heb je toch een redelijke pool waaruit je baas mensen kan aanwijzen om zaken te doen. En er is goede kans dat iemand productiever is met minder uren per week (totdat je op het punt komt dat je niet meer weet wat je vorige week ook alweer had gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:35
Ik werk zelf ook sinds 2009 36 uur. Op dat moment veranderde ik van baan en bij mijn oude baan was ik gedetacheerd en werkte de vaste mensen 36 uur en ik 40.
Daar zag ik dat het toch wel lekker zou zijn om 36 uur te werken. Sommige deden 4x9, anderen 4x8-5x8.

Bij de onderhandelingen voor mijn huidige baan heb ik dat meegenomen. Destijds steeg mijn salaris dusdanig dat ik toch veel meer overhield en eigenlijk heb ik 36 uur gewoon cadeau gekregen, want het salaris was in die onderhandeling voor 40 uur denk ik ook niet met 10% op te rekken.

Bij ons in het bedrijf ben ik met mijn functie de enige en dat levert weleens wat jaloerse collega's op :)

Mijn voorstel was na enkele weken om 4x9 te werken, maar mijn leidinggevende gaf toen al aan dat ik vaak toch al 9 uur aan het werk ben en daardoor zou 10% minder werken in de praktijk al snel 20% worden.
Ik werk dus nu 5x8 en heb per jaar 26 extra dagen vrij. Deze plan ik gewoon in wanneer ik denk dat ik eens zin heb in een dagje vrij.
Het zijn vaak dagen waarop ik niet echt iets gepland heb dus zijn het ook echte vrije dagen (beetje lummelen thuis, iets leuks doen met de kinderen/vriendin). Daarnaast gebruik ik ze ook om in de zomer en het voorjaar eens een extra weekje vakantie te nemen.

Op de manier zoals ik ermee omga werk ik wel degelijk minder dan collega's door de 36-urige werkweek. Ik zou niet snel terug gaan naar een 40-urige werkweek, eerder 32 :-D

Doordat ik niet het gevoel heb dat overwerken echt gewaardeerd wordt neem ik de onbetaalde extra uren die ik werk op als tijd voor tijd. Dit regel ik zelf op mijn tijdlijsten door het project waar ik op maandag bijvoorbeeld 10 uur heb gewerkt ik 2 uur daarvan op een dag te schrijven dat ik minder werk. Al kijk ik niet op een uurtje in de week.
Werk wat niet in mijn agenda past stuur ik door naar mijn leidinggevende met de mededeling dat ik er geen tijd voor heb. Dat altijd maar 'ja' zeggen tegen iedereen heb ik wel afgeleerd. Het is niet mijn probleem als er teveel werk voor me is in de tijd die ik voor mijn werkgever beschikbaar ben.
Voor je het weet ben je 70 uur in de week aan het werk (been there, done that, got nothing in return 8)7 )

Betaald overwerk doe ik overigens wel waardoor mijn werkweek vaak toch 40 uur is, maar die laatste uren zijn dan met 50% of 100% toeslag. Ik kan het ook weigeren als ik wil of tijd voor tijd nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:24:
[...]

Dat wil helaas nog niet altijd zeggen dat je baas daar akkoord mee gaat. Voor de 20% die jij minder werkt is het zeer lastig 0,2 FTE te vinden, eventueel op te moeten leiden en een deel van die 20% op zien gaan in overdracht naar jou toe. Ik vind het wel heel erg vanuit de medewerker geredeneerd, wat natuurlijk logisch is, maar er is ook een andere kant natuurlijk.
Tja, dan moet je baas zeggen dat je ofwel 40 uur werkt, of 0 uur. Het is pas onredelijk van je baas om te zeggen: ' he, je mag nest 36 uur gaan werken, dat is fijn, want dan kost je minder. Maar je moet wel het werk blijven doen dat je in 40 uur deed.'

Als je dat serieus redelijk vind vraag ik me af wat voor wereldbeeld je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
Ik denk ook dat hij bedoelt dat niet iedere baas je toestemming wil geven om 36 uur te werken. Al is het wel volgens de wet verplicht volgens mij (? weet nie zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeKnop
Bedankt voor de reacties, erg interessant. Ik heb inderdaad ouderschapsverlof wat ik eigenlijk gewoon als try-out kan gebruiken.

Gebaseerd op jullie ervaringen denk ik dat 36 uur, en dan een middag vrij, misschien de minst ideale oplossing is. (Dat was waar ik aanvankelijk aan dacht.) Ik ben consultant, dus het kan gebeuren dat ik die dag een dikke twee uur reistijd zou hebben, waardoor niks overblijft van de dag. Maar als ik die dag echter thuis zou kunnen werken, waardoor reistijd en "nog even doorwerken zodat collega's vooruit kunnen" beter onder controle zouden blijven, lijkt het me juist erg prettig.

4x9 is ook wel interessant. Eigenlijk deed ik dat wel al vaker, dus wat dat betreft veranderd er niet veel voor die vier dagen. Maar wel een vrije dag erbij :) Even kijken of zo'n afspraak ook te maken is met ouderschapsverlof i.p.v. simpelweg minder werken. Nadeel is natuurlijk wel dat ik de kids dan juist minder/niet zie op die dagen, eigenlijk een dealbreaker.

Ik krijg over een paar maanden mijn vast contract. Misschien een mooi moment om daar dan afspraken over te maken. In plaats van loonsverhoging, zelfde loon voor 4 uur minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik werk altijd al 32 uur... 40 uur werken vind ik ook niet erg, maar 3 dagen weekend wil ik nooit kwijt :)
wacht maar tot je gewend bent aan 3 dagen weekend en je wilt nooit meer anders...
(dit geldt natuurlijk alleen als je het geluk heb om genoeg inkomen te genereren in die 4 werkdagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je 2 jaar in dienst bent, kun je idd een verzoek indienen om aanpassing van je uren. Als dat enigszins mogelijk is, moet je werkgever daarmee akkoord gaan.

Dus als er toch al een nieuwe parttimer voor bijv. 24 uur wordt aangenomen, is dat een uitstekend moment om te zeggen, hey, maak er 32 uur van, dan ga ik een dagje minder werken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-07 16:01

Barrycade

Through the...

Ouderschapsverlof is ideaal om alle partijen te laten wennen zonder dat er definitief knopen worden doorgehakt.

Met dat ouderschapsverlof kan je wennen aan minder inkomen en je baas aan dat je er minder bent zonder dat het vast is.

Want vaak is het uren er af is prima, maar uren er bij is niet altijd even snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43
Ik heb standaard de woensdag vrij en werk daarnaast 4x9. Ik kan het iedereen aanraden! =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Orian schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:30:
[...]

Tja, dan moet je baas zeggen dat je ofwel 40 uur werkt, of 0 uur. Het is pas onredelijk van je baas om te zeggen: ' he, je mag nest 36 uur gaan werken, dat is fijn, want dan kost je minder. Maar je moet wel het werk blijven doen dat je in 40 uur deed.'

Als je dat serieus redelijk vind vraag ik me af wat voor wereldbeeld je hebt.
Ik zeg nergens dat ik dat redelijk vind, wat ik zeg is dat het niet bij iedere functie eenvoudig is om 'gewoon' minder te gaan werken. Verder heb je me denk ik verkeerd begrepen want ik heb het niet over het aantal uren dat je van je baas moet werken gehad. Ik heb het over een jaartarget die je moet halen. Mijn baas maakt het geen bal uit of ik dat in 10 of 60 uur per week voor elkaar krijg, als ik de target maar haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 23:46
Werkte vroeger ook 40 uur per week. Zou er niet meer aan moeten denken...brrrr. Werkte in de ICT als consultant, veel op pad naar klanten enzo, ook nog eens veel in de file. Dus vaak was die 40 uur ook nog wel 50+ uur, met reistijden. Op den duur had ik het echt gehad, en wilde dat veranderen.

Naast niet veel vrije tijd speelde bij mij ook het feit dat ik vond dat ik veel teveel belasting betaalde. Van elke euro slechts 48 cent zelf krijgen, en 52 cent aan de staat afdragen voelde niet goed. Het feit dat met die centen ook vaak dingen werden gedaan door die overheid waar ik het helemaal niet mee eens was maakte het nog erger. Dus zag ik het zo: vrije tijd is 100% van mij, daar gooit de overheid geen zware heffing overheen. Mijn doel werd om te gaan streven naar zo veel mogelijk vrije tijd, en maximaal in de 42% schijf blijven.

Was er 1 probleem: de mate waarin ik minder wilde gaan werken was niet echt geaccepteerd in de branche waarin ik zat. Dus ik heb een switch gemaakt; ik werk nu voor de overheid, daar is minder werken doorgaans heel normaal, de collegas die 40 uur werken zijn in de minderheid (met name 50+ mannen). Ook heb ik gekozen voor werk dicht bij huis; ik woon nu op nog geen 10 minuten fietsen van mijn werk, waardoor ik nauwelijks tijd kwijt ben met reizen.

Al met al werk ik nu 28 uur per week, en dat bevalt me uitstekend, ik zou noooooit meer terug willen naar een langere werkweek. Sterker nog, ik zou best naar 24 uur of 20 uur willen, maar dat wordt wel lastig met de functie die ik nu heb. Maar wie weet wat de toekomst brengt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:22

Fiber

Beaches are for storming.

Yurn schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:02:
[...] en 52 cent aan de staat afdragen voelde niet goed. Het feit dat met die centen ook vaak dingen werden gedaan door die overheid waar ik het helemaal niet mee eens was maakte het nog erger... [...]

[...] ik werk nu voor de overheid...
offtopic:
If you can't beat them, join them of zo...? Ik snap het wel, maar ergens zit toch een soort contradictio... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
Fiber schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:11:
[...]

offtopic:
If you can't beat them, join them of zo...? Ik snap het wel, maar ergens zit toch een soort contradictio... O-)
Heel terechte opmerking. Maar er zit een zekere logica achter. Op den duur dacht ik, het heeft geen zin om als ik in de kroeg hing met mijn vrienden allemaal te klagen dat het hier in Nederlands niet klopt.....dat hard werken geen zin heeft omdat het teveel belast wordt, dat carriere maken niet wordt beloond. Hoe anders was dat in het VK of de VS, waar ik voor mijn werk soms ook zat.
Op denk duur zag ik het....mijn vrienden en ik hadden gelijk, maar het zou nooit mogelijk zijn om het systeem hier te veranderen; excelleren en zelfredzaamheid zit niet in onze cultuur. Iedereen moet en zal hier een winnaar zijn, ongeacht de prestatie. Dat was het cant´t beat them deel.
Met dat inzicht dat ik...wat dan? Het antwoord op die vraag was gebruik maken dan de mogelijkheden die het systeem wel biedt. En dat heb ik toen gedaan...het join them deel. Niet alleen heb ik nu veel vrije tijd, ook mijn frustratie over de onrechtvaardigheid van hoe het hier allemaal in de elkeaar zit die ik nog voelde toen ik in de commerciele sector zat is weg.....everthing Zen. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Als starter had ik ooit voorgenomen dat als ik met 32 uur werken, net zoveel zal verdienen als 40 uur "nu", dan zal ik het doen.

Dat heb ik toen dat doel bereikt heb ook gedaan. Nu krijg ik veel meer salaris dan toen, dus dat is prima.

Ik heb er geen spijt van. Nu ik kinderen heb komt dat helemaal goed uit. Uiteraard waakte ik er wel voor dat ik niet 40 uur werk in 32 uur probeerde te proppen. Maar de salarisverhogingen zijn ook gegeven omdat mijn kennis ook steeds groter werd. Wat ik als starter 2 uur voor nodig had kan ik nu in 1 uur of minder doen, dus qua verzette werk gaat het ook.

Tuurlijk is elk uursalaris dat je belegt, twee uur dat je eerder met pensioen kan gaan. Maar ik heb dan liever NU die vrije tijd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32

PoweRoy

funky!

cverkooyen schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:59:
Ik heb standaard de woensdag vrij en werk daarnaast 4x9. Ik kan het iedereen aanraden! =)
Idem hier, ideaal. Lekker op woensdag dingen thuis doen.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik werk sinds kort ook 32 uur in plaats van 40 uur (wat ik al zo’n 15 jaar doe). Mijn woensdag is mijn vrije dag. Dan ben ik niet bereikbaar. En de overige dagen werk ik over het algemeen ook gewoon 8 uur. Het incidentele overwerk blijft incidenteel, wat redelijk uniek is in de ICT denk ik :+

Minder werken heeft voor mij een goede reden, maar dat zou voor iedereen hetzelfde mogen zijn denk ik. Je werkt om te leven, niet andersom. Dus als jij van 40 uur naar 32 uur gaat (4 dagen per week werken) en vervolgens werk je alsnog effectief 4 keer 10 uur… dan ben je gewoon een sukkel :7

Overwerk behoort incidenteel te zijn. Wordt het structureel dan heb je een groter probleem, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Altijd doen als je de kans krijgt. Ik ben in 2 jaar tijd van 40 naar 32 uur gegaan. Ik werk wel heel flexibel. Een vaste vrije dag. Maar als het nodig is om eens bij een vergadering te zijn, ben ik er ook gewoon. 's Avonds wel eens een mailtje of iets uitwerken. Maar dat deed ik altijd al. Ik heb het geluk dat ik tov die 40 uur ook nog eens 25% meer ben gaan verdienen terwijl ik nu 20% minder werk. Bij de laatste overstap had ik dus echt voor een heel goed salaris kunnen gaan. Maar die extra dag bij de kids is het me 100% waard. En als je twijfelt, pak dan inderdaad gewoon ouderschapsverlof. Zit niemand nog ergens aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even omgekeerd beredeneren/topickaap: zal 2 medewerkers met ieder een 20-urige werkweek meer of minder kosten dan 1 medewerker met 40 uur?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Meer natuurlijk, overhead, opleiding/training, verlies door overdracht en eventueel werkplekkosten+wettelijke lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Aghanim schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:52:
Meer natuurlijk, overhead, opleiding/training, verlies door overdracht en eventueel werkplekkosten+wettelijke lasten.
Dat zijn bijkomende zaken. Overhead, opleiding, overdracht kan je ook zien als een prijs voor flexibiliteit.
Werkplekkosten zijn ook relatief als dezelfde werkplek gebruikt wordt.

De vraag blijft dus 'zijn er qua loon+afdrachten als je 2x 0,5 fte neemt ipv 1 fte'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Denk ook aan continuïteit. Vertrekt er eentje dan verlies je maar een halve FTE en de ander werkt gewoon door. Dito als er eentje ziek wordt, op vakantie gaat, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:01

Bob Popcorn

Plop!

Yurn schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:02:
Naast niet veel vrije tijd speelde bij mij ook het feit dat ik vond dat ik veel teveel belasting betaalde. Van elke euro slechts 48 cent zelf krijgen, en 52 cent aan de staat afdragen voelde niet goed.
Je weet dat je dat pas betaalt over het gedeelte wat je boven de 55k verdient he? :X Niet over je gehele loon. Dus als je 60k per jaar verdient, betaal je "slechts" over die laatste 5000 euro 52%. De rest valt allemaal binnen de 42%.

[ Voor 12% gewijzigd door Bob Popcorn op 28-07-2015 10:09 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 13:48
Bob Popcorn schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:07:
[...]

Je weet dat je dat pas betaalt over het gedeelte wat je boven de 55k verdient he? :X Niet over je gehele loon. Dus als je 60k per jaar verdient, betaal je "slechts" over die laatste 5000 euro 52%. De rest valt allemaal binnen de 42%.
Wat verwacht ik wel meespeelt hierin is dat wanneer je al een goed salaris hebt en je valt al in de 52% schaal dat je NETTO salaris amper omlaag gaat wanneer je van 40 > 36 gaat per week. Omdat je vaak ook allerlei secundaire voorwaarden hebt zoals netto onkostenvergoeding, telefoon, etc die bij een dergelijk kleine daling in het aantal uren doorgaans niet gekort worden. Heb wel in verschillende voorwaarden gezien dat als je meer dan 10% minder werkt dan 40u de leasebedragen soms worden gekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 11-07 22:12
Blue-eagle schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:12:
Je werkt om te leven, niet andersom.
Hear, hear.. Al werk ik 40 uur maar dan over 4 dagen (9 uur p/d) en compenseer ik met ADV. Vanwege files begin ik toch om 7 uur en aangezien ik het geld nodig heb is minder uren nog niet aan de orde. Dus ik zie het meer in dagen vrij. 3 dagen vrij per week is nu toch wel het minimum voor mij.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-07 22:28
Ik maak nu de stap precies andersom. Ik heb ruim 7 jaar bij de overheid gewerkt, vlak bij huis, 4 x 9. Stap nu over naar een consultancy bedrijf, 5 x 8. Waarom? Omdat mijn wereld heel klein werd (werken en leven in een straal van 3 km) en ik bij mijn nieuwe werkgever geen uitzondering wilde zijn (standaard is 5 dagen 8 uur) en nu makkelijk te plaatsen ben op een 40 uren klus. Daarnaast was ik toe aan een nieuwe uitdaging, te lang bij dezelfde werkgever sust je in slaap. (in mijn geval dan). Nieuwe werkgever doet vrijwel alleen zaken in de randstad, dus reistijd ga ik krijgen, maar extreem gaat het niet worden.

Ja, ik ga die vrije dag thuis missen. Al was die vrije dag met de kids vaak gewoon werken. Bellen, mailen af en toe iets uitwerken. Kinderen naar school, kinderen ophalen. Kinderen weer naar school etc. Kids worden ouder, oppas is niet direct meer nodig. Heb zin in om de mouwen op te stropen en lekker aan de slag te gaan in een nieuwe omgeving. Ook al betekent dat in dit geval dat ik een dag korter weekend heb.

Ben benieuwd hoe het uitpakt. Wie weet stap ik over een aantal jaren weer terug naar een korte werkweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
Bob Popcorn schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:07:
[...]

Ja, dat weet ik. Ik had misschien moeten zeggen van elke extra euro die je verdient. Want ik heb het over de marginale belastingdruk, niet de gemiddelde. Maar het was die marginale druk van 52% waarop ik mijn keuze baseerde. Want ik zat ruim boven de 55k, dus ik moest op basis van die marginale druk een keuze maken wat ik met dat "overschot" zou doen: 48% geld of 100% vrije tijd. Nu zit ik net onder de 55k, veilig in de (nog steeds veel te hoge) 42% schaal. En elke maandag en vrijdagmiddag vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:01

Bob Popcorn

Plop!

Yurn schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:12:
[...]

Ja, dat weet ik. Ik had misschien moeten zeggen van elke extra euro die je verdient. Want ik heb het over de marginale belastingdruk, niet de gemiddelde. Maar het was die marginale druk van 52% waarop ik mijn keuze baseerde. Want ik zat ruim boven de 55k, dus ik moest op basis van die marginale druk een keuze maken wat ik met dat "overschot" zou doen: 48% geld of 100% vrije tijd. Nu zit ik net onder de 55k, veilig in de (nog steeds veel te hoge) 42% schaal. En elke maandag en vrijdagmiddag vrij.
55k voor 28 uur werk is erg netjes, daar kun je mee thuis komen blijven! :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:13
Ik ben ook langzaam afgedaald van 40 naar 37 naar 32 en nu naar 28 uur.....en als het aan mij lag wordt het nog minder, maar ik geloof dat mijn werkgever het nu wel welletjes vind :-) (wat ik dan ook wel weer begrijp).

Ik ben nu de maandag en de vrijdag middag vrij. Voordeel is dat als ik wil (of moet) vrijdag gewoon langer door kan werken en dan worden het extra vrije uren. Zo kan ik ook nog sparen voor wat extra vakantie mocht ik dat willen.

Ik vind het ideaal. Als het zou moeten (bijv. bij een nieuwe baan) zou ik 32 uur nog wel weer overwegen. Maar weer 5 dagen werken? Echt niet! (of er moet financiële noodzaak zijn omdat mijn vriendin haar baan verliest oid). Vooral 3 dagen weekend is heerlijk..ik raad het iedereen aan als je het financieel kunt lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik denk dat het nogal van het niveau van je baan afhangt. Als je eenvoudig werk doet is het enige waar je op moet letten dat je reistijd etc. nog in verhouding staat tot je werktijd. (als je een half uur moet fietsen om vakken te gaan vullen ben je in totaal minder tijd kwijt als je 5 uur in een dag werkt dan als je 5 dagen een uur werkt).

Hoe meer verantwoordelijkheden je hebt hoe moeilijker het wordt om niet toch net even wat meer te werken, nog even dat mailtje te doen of die klant terug te bellen. In die situaties zie je vaak dat de beloning per tijdseenheid afneemt als je minder gaat werken, je salaris zakt harder dan je inspanning. Het kan wel maar dan moet je er strak in zitten. Bij sommige organisaties is dat geen issue, maar bij andere organisaties kan dat betekenen dat je verdere groei of zelfs een goede beoordeling wel op je buik kan schrijven.

Ook zitten arbeidsvoorwaarden vaak niet gunstig in elkaar. Bij een kaal salaris krijg je bij 20% minder werken gewoon 20% minder salaris. Dat is fair. Maar als je een lease-auto hebt die € 500 per maand kost en je baas stelt je daar een budget van € 500 voor beschikbaar dan moet je bij een dag minder werken opens € 100 eigen bijdrage gaan betalen. Natuurlijk gaat de auto niet minder kosten omdat jij minder gaat werken maar het betekent wel dat je cash veel meer dan 20% inlevert voor die dag.

Mijn eigen ervaring bij een dag minder was dat ik meer dan 20% salaris inleverde voor in de praktijk 10% (misschien nog wel <) minder werken. Ik heb ook een tijdje 40 uur in 4 dagen gewerkt, dat leverde gevoelsmatig een betere opbrengst- / inspanningsverhouding op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
1x4 op werk, werkt niet. Stel je begint om 8 uur, dan ben je in principe op 12 uur vrij. Klinkt leuk! Dan gaat iedereen om half 1 lunchen, en merk je dat je er nog zit. Niet in de gaten gehad dat het al zo 'laat' was.
Dan wil je toch nog even dat mailtje afmaken, afsluiten, en voor je het weet is het 1x5 geworden, en ga je weg als iedereen alweer terug is van de lunchpauze en zie je je kids alsnog niet tussen de middag.

Als je deze richting op wilt, zorg dan dat je thuis kunt werken. Natuurlijk is er nog steeds de kans dat je langer door gaat, maar dan heb je in elk geval je reistijd bespaart als buffer. Bovendien voel je je een stuk minder schuldig naar je partner/jezelf over dat beetje extra werk, als je in de tussentijd toch wat hebt kunnen doen als was/droger aanzetten.
In elk geval ben je thuis, waardoor je je tijd veel vrijer kunt indelen en je altijd op tijd thuis bent (want je bent er al) als er plannen zijn.

Je werkt 4 uur, maar vaak is er niemand die zegt 4 uur aaneengesloten of dezelfde werktijden aanhouden. Niks mis met uurtje eerder beginnen, met de kids lunchen en pas daarna dat laatste mailtje afronden, of savonds laat nog iets te doen als de kids rustig in bed liggen en de wederhelft een soap/serie kijkt waarvoor je toch niet nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:11
RodeKnop schreef op zondag 26 juli 2015 @ 13:02:
Bedankt voor de reacties, erg interessant. Ik heb inderdaad ouderschapsverlof wat ik eigenlijk gewoon als try-out kan gebruiken.

[...]
Betaalt je werkgever (een deel van) je ouderschapsuren door? Wat je dan even moet nagaan is of je na afloop van je verlof zonder gevolgen je contracturen mag verminderen. Soms moet je de doorbetaalde verlofuren terugbetalen.als je binnen 6 maanden na afloop je contracturen laat verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:54
Yurn schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:12:
Het is effectief trouwens 56% belasting hoor tegenwoordig, die hoogste schaal. Meer werken loont in Nederland inderdaad nauwelijks of niet, voorbij een zeker punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-07 22:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Xanaroth schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:29:
1x4 op werk, werkt niet. Stel je begint om 8 uur, dan ben je in principe op 12 uur vrij. Klinkt leuk! Dan gaat iedereen om half 1 lunchen, en merk je dat je er nog zit. Niet in de gaten gehad dat het al zo 'laat' was.
Dan wil je toch nog even dat mailtje afmaken, afsluiten, en voor je het weet is het 1x5 geworden, en ga je weg als iedereen alweer terug is van de lunchpauze en zie je je kids alsnog niet tussen de middag.
Als ik een halve dag werk, dan ben ik ook echt wel op tijd weg (normaal om 10:45) of werk ik 's middags.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:42:
[...]

Dat zijn bijkomende zaken. Overhead, opleiding, overdracht kan je ook zien als een prijs voor flexibiliteit.
Werkplekkosten zijn ook relatief als dezelfde werkplek gebruikt wordt.

De vraag blijft dus 'zijn er qua loon+afdrachten als je 2x 0,5 fte neemt ipv 1 fte'?
Dat was je oorspronkelijke vraag toch niet? Je vroeg of er extra kosten zijn met 2x 0.5 fte. Ja, die zijn er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 09:04
Ik ben sinds kort ook van 40 naar 32 uur gegaan. Kan de lasten prima betalen en nog meer sparen iedere maand maakt me niet per se gelukkiger. Ik wil die ene dag besteden aan het uitbreiden van m'n affiliatewebsites waar ik nog wat inkomsten uithaal. Dit is nu (en nog steeds) vaak de avonden en weekenden. Ik doe dit voornamelijk onder het motto: als (uitsluitend) werknemer wordt je nooit rijk. Een ding weet je zeker, je "moet" nog lang doorwerken.

Hoe het me bevalt? Aan het eind van de vrije dag heb ik vaak wel het idee, was dit nu netto ongeveer € 100 waard? Zeker als het slecht weer is zit je maar thuis achter je pc, zonder mensen om je heen. Je voelt je wel een beetje een werkloze. Echter dat gevoel, alsof je op die dag "hoort" te werken, dat is m.i. niet goed. Je kunt het rustig aan doen, werken hoeft niet per se dus je doet het ook rustig aan. Daar word je soms toch wat loom van.

Is dit herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 11-07 22:12
Op vakantie in het buitenland denk ik ook niet, was die dag mij € 100 waard? Uiteraard werk ik ook liever wanneer het zwaar regent. Ik zie werken als een noodzaak en elke dag vrij is mooi meegenomen, al is het maar dat ik er niet om 6 uur uit hoef. Ook voel ik me nooit een werkloze, heb altijd wel iets te doen, het liefst ging ik vandaag met pensioen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Nu online
Wilke schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:53:
[...]

Het is effectief trouwens 56% belasting hoor tegenwoordig, die hoogste schaal. Meer werken loont in Nederland inderdaad nauwelijks of niet, voorbij een zeker punt.
Dat is het maximum, het hangt nogal af van hoeveel je verdient. Het kromme is dat als de arbeidskorting 0 is geworden (ergens tussen de 110K en 120K) je over elke euro meer weer 52% betaalt. De afbouw van de arbeidskorting is wat dat betreft echt een idiote maatregel. Het was veel beter geweest als ze het laagste of middelste tarief hadden verlaagd en het toptarief een klein beetje hadden verhoogd. Veel transparanter en dan zou de toenemende marginale belastingdruk gewoon netjes meelopen met een stijgend inkomen.

Overigens is het onzin dat meer werken niet loont, het is in Nederland nog steeds zo dat je significant meer overhoudt als je significant meer verdient. Ik verdien toch echt liever 100K dan 50K per jaar. Scheelt in de maand toch aanzienlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeKnop
bszz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:46:
[...]

Betaalt je werkgever (een deel van) je ouderschapsuren door? Wat je dan even moet nagaan is of je na afloop van je verlof zonder gevolgen je contracturen mag verminderen. Soms moet je de doorbetaalde verlofuren terugbetalen.als je binnen 6 maanden na afloop je contracturen laat verminderen.
Dat weet ik nog niet. Ik bedoelde ook eigenlijk dat ik er recht op heb, niet dat ik het al gebruik.

Ik begin na het lezen van de reacties toch weer te twijfelen. Het lijkt mij alleen de moeite waard als je een volledige dag vrij kunt hebben. De opties, op volgorde van voorkeur, zijn volgens mij:

1. Een hele dag vrij (door 4x9 + halve dag verlof, of gewoon een hele dag verlof)
2. Halve dag vrij en thuiswerken
3. Halve dag vrij en op lokatie werken

Optie 2 lijkt me al een compromis waarbij ik twijfels heb, want toch wel kans dat er meer werk in je dag sluipt. Bij optie 3 schiet je volgens mij, zonder hele degelijk afspraken waar iedereen zich ook echt aan houdt, je doel voorbij.

En optie 1 is óf een hap van 20% uit je inkomen, of je moet het geluk hebben dat 4x9 kan.

Al met al blijft het een moeilijke keuze om te maken. Die verhalen van "ik ga nooit meer terug naar 40 uur" klinken zo goed. Sluit wel aan bij het sentiment dat ik deel, dat je werkt om te leven en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:50

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Hark_k schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 20:37:

Hoe het me bevalt? Aan het eind van de vrije dag heb ik vaak wel het idee, was dit nu netto ongeveer € 100 waard? Zeker als het slecht weer is zit je maar thuis achter je pc, zonder mensen om je heen. Je voelt je wel een beetje een werkloze. Echter dat gevoel, alsof je op die dag "hoort" te werken, dat is m.i. niet goed. Je kunt het rustig aan doen, werken hoeft niet per se dus je doet het ook rustig aan. Daar word je soms toch wat loom van.

Is dit herkenbaar?
Dit herken ik ook enorm. Zelf ben ik totaal vrij met het indelen van uren en dagen en ik kan in principe op zaterdag en zondag werken en alleen in de avonden als ik zou willen. Als het werk maar afkomt.
Bij mij was het op momenten zelfs zo erg dat als ik een dag vrij nam, dat ik het idee had dat ik eigenlijk aan het werk moest zijn. Ook al had ik de 6 dagen ervoor al gewerkt.
Daarvan ben ik nu wel een beetje afgestapt gelukkig en ik probeer mij minder druk te maken.
In de toekomst zal ik zeker wel minder dan 5 dagen proberen te werken, zonder dat ik mij er zorgen om ga maken. Daarvoor zal ik ook proberen om meer inkomsten uit andere bronnen te verwerven.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:11
RodeKnop schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:10:
[...]

Dat weet ik nog niet. Ik bedoelde ook eigenlijk dat ik er recht op heb, niet dat ik het al gebruik.

Ik begin na het lezen van de reacties toch weer te twijfelen. Het lijkt mij alleen de moeite waard als je een volledige dag vrij kunt hebben. De opties, op volgorde van voorkeur, zijn volgens mij:

1. Een hele dag vrij (door 4x9 + halve dag verlof, of gewoon een hele dag verlof)

Optie 2 lijkt me al een compromis waarbij ik twijfels heb, want toch wel kans dat er meer werk in je dag sluipt. Bij optie 3 schiet je volgens mij, zonder hele degelijk afspraken waar iedereen zich ook echt aan houdt, je doel voorbij.

En optie 1 is óf een hap van 20% uit je inkomen, of je moet het geluk hebben dat 4x9 kan.

Al met al blijft het een moeilijke keuze om te maken. Die verhalen van "ik ga nooit meer terug naar 40 uur" klinken zo goed. Sluit wel aan bij het sentiment dat ik deel, dat je werkt om te leven en niet andersom.
Mijn ervaring: Jarenlang 40 uur gewerkt. Dat is gewoon 5 volle dagen en vaak meer dan 8 uur per dag. Gelukkig had ik een flexibele werkgever en kon ik kiezen tussen uitbetalen of vrije tijd.

Toen er kinderen kwamen ben ik in eerste instantie 4x9 gaan werken. In het begin prima maar wel weer een uurtje extra per dag terwijl er thuis ook meer uurtjes nodig waren. Op termijn vond ik dit net teveel en redelijk slopend, zeker in combinatie met de lange reistijden die ik maakte (soms 5 uur per dag) Daarna ben ik 4 x 8 gaan werken. Het is inderdaad 20% minder inkomen maar het is maar zo'n 10% minder dan de andere opties. Een hoop geld zeker maar wel bijvoorbeeld meer kinderopvangtoeslag en ouderschapsverlofkorting dat dit enigszins compenseerde. Al met al met een paar aanpassingen was die terugval in inkomen prima te doen. Wat ik er voor terug kreeg was voor mij veel meer waard dan die paar centen. Achteraf gezien is voor mij de keuze tussen in ieder geval 1 dag per week dedicated voor en met de kids doorbrengen veel waardevoller geweest dan het geld dat ik toen niet verdiend heb.

Als ik nu in jouw schoenen zou staan zou ik geen moment twijfelen en voor 4 dagen werken gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
timag schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:32:
Overigens is het onzin dat meer werken niet loont, het is in Nederland nog steeds zo dat je significant meer overhoudt als je significant meer verdient. Ik verdien toch echt liever 100K dan 50K per jaar. Scheelt in de maand toch aanzienlijk...
Tuurlijk hou je significant meer over als je meer verdient. Alleen wordt het relatief steeds minder. En er komt simpelweg een punt dat je nog 100 euro extra niet erg vindt (natuurlijk niet :) ), maar dat je er niet heel erg van geniet, terwijl je dat van een vrije dag wel doet. Dat punt zal bij iedereen wel anders liggen, of misschien is het er bij sommige mensen niet. Bij mij was het wel in ieder geval. Maar natuurlijk heeft het te maken met de kosten die je hebt, de uitgaven die je graag doet...dat speelt allemaal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Nu online
Yurn schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:21:
[...]

Tuurlijk hou je significant meer over als je meer verdient. Alleen wordt het relatief steeds minder. En er komt simpelweg een punt dat je nog 100 euro extra niet erg vindt (natuurlijk niet :) ), maar dat je er niet heel erg van geniet, terwijl je dat van een vrije dag wel doet. Dat punt zal bij iedereen wel anders liggen, of misschien is het er bij sommige mensen niet. Bij mij was het wel in ieder geval. Maar natuurlijk heeft het te maken met de kosten die je hebt, de uitgaven die je graag doet...dat speelt allemaal mee.
Maar dat heeft dan weer niets te maken met het belastingklimaat, maar het feit dat 100 euro extra veel meer scheelt als je 1000 euro netto krijgt dan als je 10000 euro netto krijgt. Niet alleen omdat het relatief minder is maar ook omdat je met 10000 alle sores wel gedekt hebt en je inderdaad bijv. liever vrije tijd hebt. Als je in die situatie zit is minder werken een hele andere afweging dan als je er echt iets voor moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
timag schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:33:
[...]

Maar dat heeft dan weer niets te maken met het belastingklimaat, maar het feit dat 100 euro extra veel meer scheelt als je 1000 euro netto krijgt dan als je 10000 euro netto krijgt. Niet alleen omdat het relatief minder is maar ook omdat je met 10000 alle sores wel gedekt hebt en je inderdaad bijv. liever vrije tijd hebt. Als je in die situatie zit is minder werken een hele andere afweging dan als je er echt iets voor moet laten.
Met je eens. En toch speelt het belastingklimaat een grote rol. Laat me het toelichten. Die 10000 euro netto waar jij het over hebt waarmee alle sores wel zijn gedekt, dat is natuurlijk best veel. Bij mij in realiteit gaat het om ongeveer 2500 euro netto. Daarmee zijn mijn sores gedekt en de luxe die ik fijn vind ook. Nou verkeer ik in de gelukkige positie dat ik die 2500 euro netto verdien met 3,5 dag per week werken: 28 uur.

Voorbij die 3,5 dag per week gaat het belastingklimaat een rol spelen.

Want ik kan 5 dagen per week werken. Maar laten we eens kijken wat me dat oplevert. Als die 1,5 dag fiscaal op dezelfde manier wordt behandeld als die eerste 3,5 dag per week, dan is die 1,5 dag bijna 1100 euro netto waard. Wauw. Da's een hoop geld. Daar zou ik denk ik wel 1,5 dag per week extra voor willen werken, en dan koop ik na een paar jaar wel een jachtje of een Porsche als tweede auto (een luxe die ik op zich niet al nodig ervaar, maar waar ik vast wel van kan genieten ;) ).
Maar....die 1,5 dag per week extra wordt progressief zo zwaar belast, dat die 1,5 dag in praktijk nog geen 600 euro netto extra waard is. En dat vind ik niet genoeg om die 1,5 dag extra te werken; die 600 euro vind ik een redelijke prijs voor 6 vrije dagen per maand.

Ik maak dus nu een bepaalde afweging, maar ik had in een wat normaler belastingklimaat waarschijnlijk een andere afweging gemaakt. Zie daar de ontmoedigende rol van ons Nederlandse belastingstelstel waardoor ik meer werken (voorbij het punt dat ik nu doe) in dit land niet als lonend ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:42
Werk zo'n 15 jaar en sinds 3 jaar 4 dagen in de week. Daarvoor ook 40+ uur. Sinds een half jaar met eigen bedrijf, dus wel iets uitdagender, maak in ene op m'n vrije dag vaker uren, maar dat normaliseert ook wel steeds meer.

Ik zie het maar zo; tijd die ik nu besteed aan en met de kinderen hebben ze nu gehad, kan het niet ongedaan maken als ik er niet ben, dus dat is belangrijk. Verder moet ik ondanks dat ik al 15 jaar erop heb zitten, zeker nog 35 jaar, op z'n minst! Dus waarom niet nu alvast voor 20% met pensioen gaan als dat kan? Die tijd die ik nu niet werk, pakt ook niemand me meer af zeg maar. Werken is prima, maar vind nog altijd niet werken leuker :+

Stel dat ik over 10 jaar nog een dag eraf kan snoepen, gemiddeld genomen. En dan 10-15 jaar later, nog een dag. Dan ziet 35 jaar werken er in ene een stuk aantrekkelijker uit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik ben advocaat en in mijn vakgebied heeft minder werken vrijwel geen zin. Een collega van me werkt 90% en zou dus elke vrijdagmiddag vrij moeten zijn, maar hij gaat zelden tot nooit vóór 16.30 / 17.00 weg. Idem voor collega's die nog minder werken: als ze je nodig hebben, dan moet je toch aan de bak -- en dan is het gewoon gratis werk, zoals in de openingspost ook al werd gezegd. Het moet dus wel heel raar lopen wil ik minder dan fulltime gaan werken. Ik ben nu nauwelijks langer aan het werk dan collega's die 90% of 85% werken.

[ Voor 16% gewijzigd door nare man op 31-07-2015 17:10 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Vooraf ter info: heb als introvert sowieso wat meer behoefte aan rust en "eigen tijd" en bovendien doe ik meer in het huishouden vanwege een iets minder valide vrouw die wel 40 uur werkt (en sowieso niet zo van het huishouden is :+ ),

Heb bij mijn vorige werkgever al de stap van 40 naar 32 gemaakt zodra dat mogelijk was: vond het helemaal niks om bij 5 dagen werken zo veel te moeten doen in avonduren en het weekend..had nooit het idee dat ik echt lekker relaxed weekend had. De 32 uur gaf me een dag die half was gevuld met huishouden/klusjes, en de rest was voor mezelf om bij te tanken. Later kreeg ik een functie waarbij ik 4x9 kon draaien: lekker vroeg beginnen, qua salaris niet te hard achteruit maar toch die ene dag vrij: ideaal!

Bij mijn huidige baan waren ze star in het begin (en vond de 5 dagen per week echt vreselijk) maar na een jaar zijn ze verplicht om minder uren goed te keuren: ben toen 4x8 gaan werken, 4x9 kan niet, eerder beginnen is niet mogelijk en ze waren geen fan van 9 uur per dag. Nu begon ik al met een lager salaris bij deze werkgever, dus 4x8 was financieel even au, maar ben veel gelukkiger zo. Qua werktempo verandert er ook niks: 40 uur of 32 uur: doe wat ik kan, niet af > jammer dan. Mijn ervaringen met al die jaren (toch zo'n 10 jaar al denk ik) 1 dag minder werken:
- heb in het weekend echt weekend, bijna geen verplichte klusjes/taken omdat ik die doordeweeks kan doen
- voel me veel fitter/relaxter
- minder verlof nodig voor dingen als tandarts/huisarts/cv monteur whatnot. (niet elke cao biedt "medische uren" die je mag gebruiken)
- heb niet het idee dat ik met de rest van het volk op zaterdagochtend de AH in moet zeg maar :+
- belastingtechnisch gunstiger, kunnen we de boel samen mooi middelen en daardoor hebben we in ieder geval altijd geld retour, nooit bij hoeven betalen
- leer goed omgaan met "minder" geld: ondanks dat ik honderden euro's minder verdien dan veel vrienden, leef ik er niet minder om.

Nu moet ik zeggen dat ik geen carrierebeest ben, nog steeds eigenlijk niet weet wat ik wil, maar altijd toch weer een baantje vindt waar ik me vermaak. Werk is een manier om op een vermakelijke manier m'n tijd te vullen en rekeningen te kunnen betalen. Leef niet om te werken, werk om te leven dus :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:34

vhal

ಠ_ಠ

nare man schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:09:
Ik ben advocaat en in mijn vakgebied heeft minder werken vrijwel geen zin. Een collega van me werkt 90% en zou dus elke vrijdagmiddag vrij moeten zijn, maar hij gaat zelden tot nooit vóór 16.30 / 17.00 weg. Idem voor collega's die nog minder werken: als ze je nodig hebben, dan moet je toch aan de bak -- en dan is het gewoon gratis werk, zoals in de openingspost ook al werd gezegd. Het moet dus wel heel raar lopen wil ik minder dan fulltime gaan werken. Ik ben nu nauwelijks langer aan het werk dan collega's die 90% of 85% werken.
Grappig dat je het zegt, mijn vrouw werkt drie dagen op zo'n kantoor en gaat gewoon om vijf uur weg. Geen haan die er naar kraait, wellicht toch kantoor en locatie afhankelijk? Tot op heden is het goed te doen maar ze zit denk ik op 3,25 dag. Wel handig, ze had genoeg tijd voor d'r Grotius opleiding :+ Sowieso heb ik het wel idee dat de werkverhoudingen/arbeidstijden in deze branche nogal verziekt zijn. Dat sommige kantoren slaapzalen hebben zegt al genoeg...

Overigens werk ik sinds anderhalfjaar 4 dagen (voorheen 36u), vind ik persoonlijk meer dan zat met een kind. Vorig jaar geregeld met OSV, nu met een stuwmeer aan uren. Volgens jaar zien we wel even, ws weer OSV. Qua werk is het geen issue, misschien is het wat vervelend voor collega's op mijn vrije dag maar soit.

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 01-08-2015 21:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 20:34
NiGeLaToR schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:56:
Ik zie het maar zo; tijd die ik nu besteed aan en met de kinderen hebben ze nu gehad, kan het niet ongedaan maken als ik er niet ben, dus dat is belangrijk. Verder moet ik ondanks dat ik al 15 jaar erop heb zitten, zeker nog 35 jaar, op z'n minst! Dus waarom niet nu alvast voor 20% met pensioen gaan als dat kan? Die tijd die ik nu niet werk, pakt ook niemand me meer af zeg maar. Werken is prima, maar vind nog altijd niet werken leuker :+

Stel dat ik over 10 jaar nog een dag eraf kan snoepen, gemiddeld genomen. En dan 10-15 jaar later, nog een dag. Dan ziet 35 jaar werken er in ene een stuk aantrekkelijker uit.
Kan ik me heel goed in vinden.

Werk nu een jaar of 9 voorheen altijd 40u met wat overuren als TvT en heb een redelijk van 9 tot 5 /contracturen=contracturen mentaliteit. Sinds dit jaar werk ik 36u en werk meestal 4*8+ een halve dag of ik werk 3*8, 1*5,5 (van 7u tot 12.30) en 1*6,5 (van 7u tot 14.00). Heb zelf een hekel aan laat thuis komen alles na 17.30 beschouw ik hierbij als laat. Daarom vind ik 4*9 minder prettig omdat ik dan of iedere dag vroeg op moet of later thuis ben. Mijn werk ligt wel relatief kortbij, 10-15min rijden deur tot deur dus verlies niet extreem veel reistijd.

Het fijne van 36u en een flexibele werknemer is dat je eigenlijk nooit verlof voor die vervelende nooit uitkomende afspraken/boodschappen hoeft op te nemen. Je kunt iedere week een beetje schuiven en je vakantiesaldo kun je puur opnemen voor vakantie. En mijn zoontje vind het ook fijn altijd leuk wat met de kleine man ondernemen. Daarnaast hard doorsparen zodat ik steeds minder afhankelijk ben van een werkgever :) .

Maar veel hangt denk ik van werkgever af en je functie. Als je een flexibele werkgever hebt dan zou ik het zeker doen als je het financieel kunt dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 20:58
Ik heb zelf de vrijdagmiddag altijd vrij en werk 36 uur. Komt zelden voor dat ik overwerk, en als dat wel het geval is dan kan ik die uren gewoon noteren en op een ander moment weer opnemen als compensatieverlof. Zolang je je overuren maar weer mag opnemen van je werkgever dan is het nooit een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
Ik ben advocaat en in mijn vakgebied heeft minder werken vrijwel geen zin.
Herkenbaar uit mijn vriendenkring. Daar zit echter ook een andere kant aan, namelijk dat het heel goed mogelijk is om na 20-25 jaar werken in dat vakgebied met pensioen te gaan. Voordeel van leuke uurtarieven + veel uren.

Maar goed, dat is een tijdloos dilemma: veel werken + vroeg pensioen vs. weinig werken + later pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407645

Zelf werk ik 32 uur. Voor mij komt dat zeer gunstig uit, die ene dag eerder weekend zorgt er ook voor dat ik het balans behoud. Zo kan ik de werkzaamheden rond het huis oppakken en heb ik gewoon wat meer tijd voor mijzelf, wat gunstig is voor mij gezien ik privé best wel een slacker ben. Bij 40 uur geeft de zaterdag en zondag mij niet genoeg terug om weer 40 uur aan de slag te kunnen.

Mijn werkgever heeft mij echter al wel gevraagd of ik het zie zitten om naar 40 uur toe te werken. Zit nog enorm te twijfelen of ik dit wil. Misschien een flex werkdag of zo. Maar voor de rest eigenlijk wat 2Dutch al zei, het heeft genoeg voordelen. En dat maakt het die dag vrij waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 407645 op 04-08-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:25
Bij mijn vorige baan eerst altijd 40 uur gewerkt en aan het einde toen ik het niet meer zo boeiend vond 32 uur. Dat was onderdeel van mijn exit strategie :+
Bij mijn huidige werkgever heb ik +/- een jaar 36 uur gewerkt (vrije uren opsparen en dan eens per 4 weken een dag vrij) en nu werk ik 32 uur ivm. ouderschapsverlof. Ook nu vind ik het werk niet meer zo boeiend en komt die 32 uur wel goed uit. Tijd voor ons kindje en andere leuke dingen 8)
Bij een volgende werkgever zal ik wel weer vol aan de bak moeten al lijkt 4x9 mij ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
In veel bedrijven zal dit zo zijn al hangt het van de bedrijfscultuur en persoonlijkheid af. Ik werk sinds ca 4 jaar 90% (ouderschapsverlof). Significant minder (waarbij de lat sowieso al niet bij 40u/wk lag) zal ik niet zijn gaan werken (veel te uitdagend, etc.), maar heb er wel vrijheid en flexibiliteit door gewonnen doordat ik in principe en dag in de week niet op kantoor ben, maar werk en zorg combineer.

Heb het ooit qua kosten wel eens uitgerekend en dat was toen ca neutraal (halve dag inkomen <> hele dag kinderopvang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
RodeKnop schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:10:
[...]

Je vergeet de imo belangrijkste opties:

4: een week 40 uur en een week 32 uur werken. Dus 1 dag in de twee weken vrij
5: 40 uur werken met een shitload aan vrije dagen

De indruk die ik krijg is ook wel dat mensen die part-time werken eigenlijk meer op hun gewerkte uren letten dan mensen die 40 uur werken omdat ze er ook echt iets voor inleveren.Dit valt teniet als je dan toch extra gaat werken dat je toch aan de 40 uur komt.
Pagina: 1