Ik werk zelf ook sinds 2009 36 uur. Op dat moment veranderde ik van baan en bij mijn oude baan was ik gedetacheerd en werkte de vaste mensen 36 uur en ik 40.
Daar zag ik dat het toch wel lekker zou zijn om 36 uur te werken. Sommige deden 4x9, anderen 4x8-5x8.
Bij de onderhandelingen voor mijn huidige baan heb ik dat meegenomen. Destijds steeg mijn salaris dusdanig dat ik toch veel meer overhield en eigenlijk heb ik 36 uur gewoon cadeau gekregen, want het salaris was in die onderhandeling voor 40 uur denk ik ook niet met 10% op te rekken.
Bij ons in het bedrijf ben ik met mijn functie de enige en dat levert weleens wat jaloerse collega's op
Mijn voorstel was na enkele weken om 4x9 te werken, maar mijn leidinggevende gaf toen al aan dat ik vaak toch al 9 uur aan het werk ben en daardoor zou 10% minder werken in de praktijk al snel 20% worden.
Ik werk dus nu 5x8 en heb per jaar 26 extra dagen vrij. Deze plan ik gewoon in wanneer ik denk dat ik eens zin heb in een dagje vrij.
Het zijn vaak dagen waarop ik niet echt iets gepland heb dus zijn het ook echte vrije dagen (beetje lummelen thuis, iets leuks doen met de kinderen/vriendin). Daarnaast gebruik ik ze ook om in de zomer en het voorjaar eens een extra weekje vakantie te nemen.
Op de manier zoals ik ermee omga werk ik wel degelijk minder dan collega's door de 36-urige werkweek. Ik zou niet snel terug gaan naar een 40-urige werkweek, eerder 32 :-D
Doordat ik niet het gevoel heb dat overwerken echt gewaardeerd wordt neem ik de onbetaalde extra uren die ik werk op als tijd voor tijd. Dit regel ik zelf op mijn tijdlijsten door het project waar ik op maandag bijvoorbeeld 10 uur heb gewerkt ik 2 uur daarvan op een dag te schrijven dat ik minder werk. Al kijk ik niet op een uurtje in de week.
Werk wat niet in mijn agenda past stuur ik door naar mijn leidinggevende met de mededeling dat ik er geen tijd voor heb. Dat altijd maar 'ja' zeggen tegen iedereen heb ik wel afgeleerd. Het is niet mijn probleem als er teveel werk voor me is in de tijd die ik voor mijn werkgever beschikbaar ben.
Voor je het weet ben je 70 uur in de week aan het werk (been there, done that, got nothing in return

)
Betaald overwerk doe ik overigens wel waardoor mijn werkweek vaak toch 40 uur is, maar die laatste uren zijn dan met 50% of 100% toeslag. Ik kan het ook weigeren als ik wil of tijd voor tijd nemen.