Hallo Tweakers,
Ik mag een NAS gaan bouwen/samenstellen van vaderlief. Het zal gebruikt worden voor simpele taken. Wat ik na de standaard vragen nader zal verklaren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruik worden als (Free)NAS
Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximale prijs inclusief verzenden etc. mag rond de €250 zitten. Assemblage doe ik zelf en tweedehands is een optie
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, 'fresh start'
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Klein formaat kast (!), processor met 4Gb RAM dat wat simpele taken kan uitvoeren, genoeg opslag(wat niet veel zal zijn, denk 1á2TB)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, want ik heb gelezen/gehoord etc. dat FreeNAS beter op Intel(drivers) loopt. Verder zijn ze (meestal) koeler/stiller
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liever klein dan groot, 'koel' en 'stil' is ook altijd mooi meegenomen
Ga je overklokken?
Ik ben je tevreden met de standaard instellingen.
Dus, de NAS zal gebruikt worden icm FreeNAS. Ik heb voor FreeNAS gekozen omdat het 'Free' is, geen hele gekke systeemeisen vereist, het met veel apparaten kan verbinden (Android, iOS(iphone+ipad) en windows zullen gebruik gaan maken van de NAS) en het redelijk makkelijk is om in te stellen (alhoewel ik best van een uitdaging houd+heb vakantie).
Ik heb niet zo heel veel (weinig dus) verstand van NAS's, maar weet wel dat we er een "nodig" hebben.
We zullen hem vooral gebruiken voor:
- Backup's van PC's/laptop
- Backuppen en delen van foto's en video's
- Delen van documenten
- Films streamen naar PC etc. (Als dit mogelijk is)
En nog wat leuke opties die een NAS met zich mee brengt.
Dit is mijn opzetje, lijkt een beetje op de laatste BBG, maar dan ITX:
Nogmaals, tweedehands (HDD's) is een optie! En nodig, omdat het budget al bijna vol is. En ik hoef geen kant-en-klare NAS, bouw er liever zelf een.
Nu heb ik een aantal vragen:
• Werkt de hardware goed met elkaar (vooral case-PSU) en werkt het goed met FreeNAS.
• Welle HDD('s) moeten erin? WD Red zijn goede, maar overkill voor deze NAS. WD Blue's dan maar?
• Is een USB stick handig/makkelijk voor de software?
• Hebben jullie nog handige/leerzame artikelen, site's, pagina's etc. Etc. Over (Free)NAS? Ik wil me er graag wat meer in verdiepen.
Mis ik dingen? Doe ik iets heel stoms? Ik hoor het graag!
Alvast bedankt.
Ik mag een NAS gaan bouwen/samenstellen van vaderlief. Het zal gebruikt worden voor simpele taken. Wat ik na de standaard vragen nader zal verklaren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruik worden als (Free)NAS
Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximale prijs inclusief verzenden etc. mag rond de €250 zitten. Assemblage doe ik zelf en tweedehands is een optie
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, 'fresh start'
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Klein formaat kast (!), processor met 4Gb RAM dat wat simpele taken kan uitvoeren, genoeg opslag(wat niet veel zal zijn, denk 1á2TB)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, want ik heb gelezen/gehoord etc. dat FreeNAS beter op Intel(drivers) loopt. Verder zijn ze (meestal) koeler/stiller
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liever klein dan groot, 'koel' en 'stil' is ook altijd mooi meegenomen
Ga je overklokken?
Ik ben je tevreden met de standaard instellingen.
Dus, de NAS zal gebruikt worden icm FreeNAS. Ik heb voor FreeNAS gekozen omdat het 'Free' is, geen hele gekke systeemeisen vereist, het met veel apparaten kan verbinden (Android, iOS(iphone+ipad) en windows zullen gebruik gaan maken van de NAS) en het redelijk makkelijk is om in te stellen (alhoewel ik best van een uitdaging houd+heb vakantie).
Ik heb niet zo heel veel (weinig dus) verstand van NAS's, maar weet wel dat we er een "nodig" hebben.
We zullen hem vooral gebruiken voor:
- Backup's van PC's/laptop
- Backuppen en delen van foto's en video's
- Delen van documenten
- Films streamen naar PC etc. (Als dit mogelijk is)
En nog wat leuke opties die een NAS met zich mee brengt.
Dit is mijn opzetje, lijkt een beetje op de laatste BBG, maar dan ITX:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,- | € 35,- |
| 1 | ASRock H81M-ITX | € 61,95 | € 61,95 |
| 1 | Sharkoon QB One | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 22,51 | € 22,51 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,95 | € 32,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 188,36 | |
Nogmaals, tweedehands (HDD's) is een optie! En nodig, omdat het budget al bijna vol is. En ik hoef geen kant-en-klare NAS, bouw er liever zelf een.
Nu heb ik een aantal vragen:
• Werkt de hardware goed met elkaar (vooral case-PSU) en werkt het goed met FreeNAS.
• Welle HDD('s) moeten erin? WD Red zijn goede, maar overkill voor deze NAS. WD Blue's dan maar?
• Is een USB stick handig/makkelijk voor de software?
• Hebben jullie nog handige/leerzame artikelen, site's, pagina's etc. Etc. Over (Free)NAS? Ik wil me er graag wat meer in verdiepen.
Mis ik dingen? Doe ik iets heel stoms? Ik hoor het graag!
Alvast bedankt.