Toon posts:

VB .net app dev of off the shelf software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste tweakers,

Eerst even een korte schets van wie ik ben.
Ik ben werkzaam in de automatisatiewereld, waar ik vooral bezig ben met PLC's en scada systemen.
Ik heb noties van netwerken vpn/routing/firewall, maar zal geen appliances via de CLI configureren,
heb ook noties van programmeren, vb scripts en dan wat c# en VB .net.
Ik zou wel eerder bij VB willen blijven, omdat ik meer met scripts bezig ben dan met c#.

Kortom, ik ben niet dagdagelijks bezig met software development voor windows / desktop stuff.

Nu is er bij ons op het bedrijf de nood aan een applicatie die een eenvoudige logboek moet kunnen bijhouden voor de wachtdienst.
Weet dat alles vrij kleinschalig is, beperkt aantal gebruikers, beperkte hoeveelheid data etc..
Simpelweg zou je dit kunnen oplossen door alles in een excelletje te typen, maar het mag wat professioneler zijn.
Hiermee bedoel ik customized knoppen die het opmaken van zo'n rapport versnellen.

Ik heb reeds gezocht naar applicaties die zo'n zaken kunnen, off the shelf, zoals "filemaker" maar als ik dan de reviews lees op diverse fora, dan is de comment toch niet altijd zo positief.
Zoals vastlopen / instabiliteit/backup enz...

Er bestaat ook Oracle forms, waarschijnlijk zeer goed, maar erg prijzig voor een kleine toepassing.
Het voordeel is natuurlijk dat het zeer snel op poten staat.

Als ik dan zou kiezen voor een mysql database en een VB applicatie, zal de ontwikkeling toch even tijd nemen, maar zal wel makkelijker zijn in het personaliseren.

De applicatie zou op 1 centrale pc komen staan.
De nieuwe trend is ook dat alles web based moet zijn, geen installatie van software meer, echter ben ik resoluut tegen webbased applicaties.
Als ik zie hoe geweldig compatibel browsers/ sites met elkaar zijn, jawel zelfs voor high end Juniper materiaal, sorry dan wil ik van die wildernis ver wegblijven.

Nu is mij vraag, wat is de beste richting om op te gaan?
-Zelf in elkaar steken in VB en mysql? Of is dit not done?
-Ken je een reeds bestaand database interface / GUI product dat eenvoudig aanpasbaar/schaalbaar & betaalbaar is?

Alvast bedankt,
Coldrestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53
Niks mis met een tooltje zelf in elkaar frummelen als dat beter past bij de situatie. Behalve je eigen tijd hoeft het helemaal niets te kosten...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik zie hoe geweldig compatibel browsers/ sites met elkaar zijn, jawel zelfs voor high end Juniper materiaal, sorry dan wil ik van die wildernis ver wegblijven.
Vraag ik mij af wat je op een webbased forum doet?

Maar goed, ga eerst eens een net functioneel ontwerp maken (hoeft echt geen tientallen pagina's te zijn). Dan weet je wat er nodig is en wat de keuzes zijn. Iets als Filemaker (en Access dan ook) is ook geen kant en klare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal, het zal waarschijnlijk VB .net worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:00:

Er bestaat ook Oracle forms, waarschijnlijk zeer goed, maar erg prijzig voor een kleine toepassing.
Het voordeel is natuurlijk dat het zeer snel op poten staat.
Ik weet niet waarom je specifiek Oracle Forms noemt. Maar als je al een Oracle db hebt draaien, kan je ook eens kijken naar Oracle Apex. Snelle manier om even een kleine applicatie in te bouwen. Gratis te gebruiken. Maar waarschijnlijk niet interessant als je nog geen database hebt draaien, dan is het vrij kostbaar voor een dergelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook gewoon Google Docs gebruiken en dan specifiek Google Forms waarmee alles wat ingevoerd is in een sheet verdwijnt.

Zelf iets maken kan natuurlijk ook, maar als je iets in een Microsoft-taal doet gaat het weer nergens werken behalve op Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:22
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:00:
...

De nieuwe trend is ook dat alles web based moet zijn, geen installatie van software meer, echter ben ik resoluut tegen webbased applicaties.

Nu is mij vraag, wat is de beste richting om op te gaan?
-Zelf in elkaar steken in VB en mysql? Of is dit not done?
-Ken je een reeds bestaand database interface / GUI product dat eenvoudig aanpasbaar/schaalbaar & betaalbaar is?

Alvast bedankt,
Coldrestart.
Voor wat je beschrijft is een aantal formulieren en lijstjes voldoende. Dat is prima webbased op te lossen zonder allerlei weirdness.

Zelf maken is niet het snelste als je onervaren bent, maar uiteindelijk wel het meest flexibel. Het lijkt mij ook dat het prima uit te voeren is met Acces, en dat is natuurlijk wel sneller. Als je met Access een eerste versie maakt dan heb je ook snel feedback, dat kan ook waardevol zijn om daarna zelf een flexibele oplossing te bouwen.

Je kan ook proberen om zover mogelijk te komen met een code generator (codesmith, of codeontime bv.) en daarna de minder generieke onderdelen zelf te bouwen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 08:46
Je kan ook redmine gebruiken. Dit is een issuetracker, maar kan je in feite ook gebruiken als een logboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen databases van Oracle draaien, had enkel hun toepassing gezien van Forms.
Maar inderdaad zo'n licentie is wel $-(

Bedankt voor de tips!
Pagina: 1