Antenne in berging of niet?

Pagina: 1
Acties:

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
Is het een goed idee om een USB DVB-T kaartje (RTL2832U + R820T) met RTL-SDR FM+DAB DVB-T aan te sluiten op de FM-coax-aansluiting in de muur die leidt naar de berging en daar dan een goede indoor antenne te plaatsen? Welk antennetype gebruik ik best als ik zowel FM, DAB(+), DVB-T en misschien nog andere signalen wil ontvangen en hoe groot moet die antenne dan minstens zijn?

De berging is in het midden van de appartementsblok. De antenne zou ik dan liefst aan de metalen buizen van de ventilatie aan het plafond hangen, of is dat (ook) geen goed idee?

• Sissors
  • Niet online
Waarom wil je de antenne weggestopt in je berging hebben? Maar je kan al een makkelijke test doen: Pak je telefoon, zet hem op FM ontvangst, loop de berging in. Gokje: Je krijgt alleen nog ruis binnen. Dus nee, dat is waarschijnlijk geen goed idee.

• ejabberd
Omdat ik dacht om een grote lelijke antenna te kopen zoals een Yagi-antenne. Die zou ik dan in de berging wegstoppen en via de al aanwezige coaxkabels in de verschillende kamers toegankelijk maken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhh, waarom een Yagi?
Je weet dat dat een richtantenne is? Zeer ongeschikt om onbeheerd ergens in een berging te proppen omdat je dan dus niet je antenne ergens heen kan gaan richten om uit die richting te ontvangen?
Of wou je hem midden in de berging zetten op een turret met servomotoren?

Een Yagi zet je het liefst op een driepoot, ergens op het dak of een balkon zodat je hem makkelijk ergens heen kan laten wijzen.

Sowieso is geen enkele antenne goed af als je hem in een afgesloten doos parkeert.
Hell, Apple maakt niet voor niets kunststof strips in de metalen behuizing van hun telefoons omdat er anders geen radiogolven binnen komen. En dan heb je het over milimeter diktes...
Metaal, beton en steen zijn allemaal funest voor je radiogolven.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 25-07-2015 23:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom dacht je dat al die antennes vroeger op de daken stonden?

Afbeeldingslocatie: http://www.radiovisie.eu/main/images/site/tv-antennes.jpg

Iperf

• ejabberd
Niet per se een Yagi. Ik gaf dit aan als voorbeeld van een lelijke antenne die ik niet in mijn woonkamer wil, maar wel in de berging. In mijn eerste post vroeg ik ook specifiek welke antenne het best zou zijn. Ik ken niets van de materie en ik hoop dat er hier mensen zitten die als hobby een heleboel antennes op hun dak hebben staan.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01 12:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

DVB-T moet echt buiten hangen voor fijne ontvangst. Sowieso is het echt een achterhaald stuk ellende-techniek. Brommer voorbij = storing. Regen = storing. Stand van de maan = storing.

• ejabberd
Fish schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 23:23:
Waarom dacht je dat al die antennes vroeger op de daken stonden?
Bij mijn grootvader stond zo'n Yagi op de zolder en ik geloof dat ik ook nog een aflevering van Mr Bean heb gezien waar hij zo'n antenne binnenshuis opstelt. Buiten zal misschien wel beter zijn, maar dat is hier niet mogelijk. Vandaar mijn initiële vraag: welke antenne is het best in mijn situatie (zie originele post voor details)?

• ejabberd
sebastius schreef op zondag 26 juli 2015 @ 00:44:
DVB-T moet echt buiten hangen voor fijne ontvangst. Sowieso is het echt een achterhaald stuk ellende-techniek. Brommer voorbij = storing. Regen = storing. Stand van de maan = storing.
Ik heb zeer goede ontvangst binnenshuis met de bijgeleverd passieve antenne bevestigd op de radiator naast mijn raam, hoewel ik zeer ver van de zendmast woon. Nooit storing.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Probeer het dan gewoon, het resultaat voorspellen is toch koffiedik kijken

Iperf

• ejabberd
En welk type antenne gebruik ik dan best + afmetingen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en misschien nog andere signalen wil ontvangen
identificeer deze voor jezelf.

kijk of je omnidirectioneel daarvoor nodig hebt of moet gaan richten (denk aan horizontaal/vertikaal)
welke ? weet ik niet. hoe groot is je bergruimte ? zoek naar een antenne voor de band die je nodig hebt met een (ery) high gain. wellicht zelfbouw. sommige dvb-t antennes hebben een ingebouwde versterker die je moet voeden etc ...

Iperf

Pagina: 1