Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router advies voor zwaar WiFi gebruik

Pagina: 1
Acties:

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12
Ik ben op zoek naar een router/access point die voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • Het moet makkelijk 40 gebruikers tegelijkertijd aan kunnen over WiFi.
  • Krachtig WiFi signaal in een omgeving met geen tot weinig andere WiFi netwerken. Dit is natuurlijk moeilijk te garanderen, daar zal rekenschap mee gehouden worden.
  • Een eenvoudige webinterface (geen RouterOS of dd-wrt oid.)
  • Bonuspunten voor de mogelijkheid om op pieken ongeveer 100 gebruikers aan te kunnen.
  • Bonuspunten voor een stevige metalen behuizing.
Hij komt in een clubhuis te staan met een open ruimte buiten. De langste afstand zal op 15-20 meter uitkomen, met hoogstens een paar muren. Ik begrijp dat signaal sterkte voornamelijk met omgevingsfactoren te maken heeft. Ik vind het belangrijk dat het vanuit de router in ieder geval goed uitgezonden wordt.

Ik ben niet helemaal thuis met routers voor groot verbruik en ben daarom opzoek naar advies voor aanschaf en algemene tips waar rekening mee gehouden moet worden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Budget?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• delta1
Laten we zeggen 150-200 euro. Maar als het goedkoper kan alleen maar beter.

[ Voor 24% gewijzigd door delta1 op 25-07-2015 16:38 ]

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:42
Pieken van 100 gebruikers ? Wij hebben hier professioneel materiaal staan in het bedrijf en daar is elk access point geschaald op max 25 gebruikers.

• delta1
Ah ik had moeite om daar informatie over te vinden. Dus ik zit met access points/routers toch echt altijd met de beperking dat het max. rond de 25 gebruikers ondersteunt?

Ik kwam bijvoorbeeld wel op deze router uit die aangeeft maximaal goed 100 gebruikers te ondersteunen, maar die is voorzien van RouterOS, die mij iets te gecompliceerd is.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:38
Wat Yarisken zegt is een vuistregel die meeste fabrikanten hanteren. Het is beter of meerdere access-points te gebruiken. Anders gaat een access-point over zijn nek.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 23:45

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11 22:02
Ik zou een 2e hands zakelijke AP op de kop tikken, bijv een Ruckus, deze zijn gemaakt voor zwaarder gebruik.

Een consumenten AP zal bij 40 gebruikers geheid omvallen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
Misschien een idee om 2 a 3 punten te doen waarvan je wifi uitzend? Dan verdeel je de load. Met je budget is het lastig maar onmogelijk nee. Je kunt een router en dan nog accesspoint doen

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij gebruiken bij ons clubhuis drie linksys ea3500 dual band in bridge modus en geen probleem, we hebben overigens geen beveiliging toegepast ligt toch te afgelegen. Vanwege de netwerk connectie wel een seperate proxy filter en firewall (ClearOS) dit draait zeer stabiel met soms meer dan 100 connecties, niet allemaal WiFi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03 19:18
Een eenvoudige webinterface (geen RouterOS of dd-wrt oid.)
DD-WRT zou ik nou niet als complex beschouwen, je hebt ICT kennis of niet, als je DD-WRT al niet meer begrijpt.. denk ik dat je toch beter een ICT Bedrijf kunt inhuren.

Verder kwa advies, hoe groot is het pand? Dikke muren? Beton? Metaal?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:38

Nox

Noxiuz

http://www.wifishop.nl/xclaim-xi-1/pid=35755

Neem er zo een of twee en je zit prima (is gemaakt door Ruckus afaik).

Doe er een leuke simpele router bij et voila. De key zit hem in semi-pro AP's maal 2 en een router.

Denk dat een redelijke router van netgear of TP-link wel redelijk volstaat. Die hoeft alleen maar te routen eigenlijk. Als je een modem-router hebt zet je gewoon de wifi uit en klaar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

delta1 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 17:16:
Ah ik had moeite om daar informatie over te vinden. Dus ik zit met access points/routers toch echt altijd met de beperking dat het max. rond de 25 gebruikers ondersteunt?
Strict gezien ondersteunen ze meer, maar omdat je met z'n allen de draadloze frequentie deelt wordt met elke client de boel langzamer. En zo rond de devices 25 per radio (niet noodzakelijkerwijs per AP) is het punt waarop we de performance over het algemeen nog acceptabel vinden, daarboven niet echt meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 19:02
Ik gebruik zelf de Asus AC68u, waar bij ons ongeveer 15 á 20 gebruikers (apparaten) opzitten. Dat handelt hij tot nu toe nog goed af en heeft een uptime van 50 dagen.

Je kunt het demo control paneel opzoeken van de router via Google, dan kun je kijken of dat je de interface makkelijk vindt werken.

En draait de router, dan heb je er nooit meer omkijken naar.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:29

Quad

Doof

Deze sinds deze week draaiende, topspul! Het beheer is simpel maar doeltreffend, incl eenvoudig gastennetwerken e.d.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• delta1
Bedankt voor alle informatie mensen. Erg fijn om zoveel input te hebben.
mmjjb schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 17:42:
[...]

DD-WRT zou ik nou niet als complex beschouwen, je hebt ICT kennis of niet, als je DD-WRT al niet meer begrijpt.. denk ik dat je toch beter een ICT Bedrijf kunt inhuren.

Verder kwa advies, hoe groot is het pand? Dikke muren? Beton? Metaal?
Ik vind DD-WRT persoonlijk erg fijn werken, maar er zal in dit clubhuis geregeld mensen met weinig ICT kennis zaken willen monitoren (zoals aantal verbonden clients), en desnoods gegevens aanpassen. Deze mensen willen ik niet de controle geven die een DD-WRT al te bieden heeft. Het moet "gewoon eenvoudig" zijn voor deze mensen.

Het pand zal een 8 x 15 meter zijn schat ik, met een soort gelijke hoeveel tuin achter. Er is een werkruimte met veel metaal. Muren zijn volgens mij niet gewapend beton. Ik weet niet hoe dik de muren zijn.
NoxiuZ schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 18:21:
http://www.wifishop.nl/xclaim-xi-1/pid=35755

Neem er zo een of twee en je zit prima (is gemaakt door Ruckus afaik).

Doe er een leuke simpele router bij et voila. De key zit hem in semi-pro AP's maal 2 en een router.

Denk dat een redelijke router van netgear of TP-link wel redelijk volstaat. Die hoeft alleen maar te routen eigenlijk. Als je een modem-router hebt zet je gewoon de wifi uit en klaar.
Dit is een mooi apparaat als ik het zo lees. Bedankt voor de tip.

Verwijderd

Een kennis van mij heeft sinds kort de Netgear Nighthawk R8000. Deze kan ik je wel aanraden, hij heeft iets van 8 smartphones, een paar tablets en nog een hoop dingen als TV's en consoles in huis. Werkt als een trein volgens hem. Ik ben wel een beetje jaloers haha maar 300 euro vind ik toch wel erg prijzig..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 22:00:
Een kennis van mij heeft sinds kort de Netgear Nighthawk R8000. Deze kan ik je wel aanraden, hij heeft iets van 8 smartphones, een paar tablets en nog een hoop dingen als TV's en consoles in huis. Werkt als een trein volgens hem. Ik ben wel een beetje jaloers haha maar 300 euro vind ik toch wel erg prijzig..
Dit ding is volkomen onzinnig tenzij je erg veel 5GHz-apparaten hebt die ook nog eens sterk verschillen qua performance (dus een deel high-end laptops en een deel low-end smartphones). Alleen als je aan die specifieke combinatie voldoet heeft dit ook maar enige meerwaarde boven bijvoorbeeld de R7000, die zelfde WiFi-chip heeft en de helft kost :o

Voor TS lijkt het me veel te duur, en kans dat al die bezoekers voornamelijk 5GHz gaan gebruiken lijkt me erg onwaarschijnlijk. Voor dat bedrag kun je al een aardig eind richting managed WiFi van bijv Ubiquiti gaan. Je zou drie UniFi AP's voor ongeveer die EUR 300 kunnen kopen. Dat is 2.4GHz-only, wat een minpunt is (maarja, de dualband UniFi Pro kost gelijk EUR 225 per stuk :X ).

Gezien deze eis sowieso verstanding IMHO:
delta1 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:31:
Bedankt voor alle informatie mensen. Erg fijn om zoveel input te hebben.

[...]

Ik vind DD-WRT persoonlijk erg fijn werken, maar er zal in dit clubhuis geregeld mensen met weinig ICT kennis zaken willen monitoren (zoals aantal verbonden clients), en desnoods gegevens aanpassen. Deze mensen willen ik niet de controle geven die een DD-WRT al te bieden heeft. Het moet "gewoon eenvoudig" zijn voor deze mensen.
Wat je hier vraagt is dus een zakelijk featureset waarmee je een dumbed-down admin panel zonder volle rechten aan local admins kunt geven terwijl je desnoods zelf wel volle toegang wilt. Sterker nog, ik proef dat je beheersuitdaging een stuk zwaarder is dan je technische uitdaging.

Dat schreeuwt om managed WiFi. Ubiquiti is daar goedkoopste aanbieder van. Je krijgt dan één web-based adminscherm waarin alle AP's samen beheerd kunnen worden.
Het pand zal een 8 x 15 meter zijn schat ik, met een soort gelijke hoeveel tuin achter. Er is een werkruimte met veel metaal. Muren zijn volgens mij niet gewapend beton. Ik weet niet hoe dik de muren zijn.
Ik zou beginnen met een UniFi AP binnen en een UniFi Outdoor buiten. De ene kost EUR 80, de andere EUR 150.

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Vreemd dat Cloudtrax nog niet genoemd is, dat is ideaal voor deze situatie!

Hoewel het op de (niet erg spannende) Nederlandse site misschien vooral voor grote netwerken of mesh netwerken geadverteerd wordt werkt het uitstekend als je en gebouw van WiFi wil voorzien en een dekkend netwerk voor meerdere actieve clients wil hebben. Wordt bijvoorbeeld bij (de betere) hotels gebruikt.

http://www.open-mesh.nl/nl/producten/accesspoints/index.html

Het is een systeem waarbij je losse access points koopt naar behoefte, en ze wireless of wired met elkaar verbindt en met een WAN verbinding. Na registratie kan je via een centraal portaal alles beheren. Lokaal beheer was volgens mij ook mogelijk, maar in deze situatie niet perse zinvol.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet om het een of het ander, maar wat een amateuristische rotsite dat geen prijzen vermeldt en verder een warrige zooi is...

Ben niet onder de indruk, het lijkt me een vergelijkbare insteek als Ubiquiti, maar allemaal een stuk minder gelikt en af - en toch dezelfde prijzen (op http://www.openmesh-uk.com/ staan wel prijzen en die zijn zeker niet goedkoper dan Ubiquiti voor vergelijkbare featureset).

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die gelokaliseerde sites zijn inderdaad niet echt je-van-het. http://www.open-mesh.com/products/access-points.html is wat beter.

Verschil met Ubiquiti is dat het geen lokale controller vereist. Maar als Ubiquiti een optie is, dan is dat natuurlijk een betere keuze :p

Meraki zou natuurlijk ook leuk zijn, maar dat zit vast niet in het budget :+

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zou een Netgear WN203 niet volstaan? Zet er 2 neer en klaar. Ik weet dat ze max 64 clients per device aan kunnen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johnkeates schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:57:
Die gelokaliseerde sites zijn inderdaad niet echt je-van-het. http://www.open-mesh.com/products/access-points.html is wat beter.

Verschil met Ubiquiti is dat het geen lokale controller vereist. Maar als Ubiquiti een optie is, dan is dat natuurlijk een betere keuze :p
Sinds wanneer vereist Ubiquiti (voor de UniFi) een locale controller? Die hele productreeks heeft juist de cloud-controller als unique selling point.
Meraki zou natuurlijk ook leuk zijn, maar dat zit vast niet in het budget :+
Meh, sinds overname door Cisco fors in prijs gestegen (en het was al niet goedkoop) zonder bijbehorende stijging in functionaliteit. Voor dat soort budget zou ik eerder naar Aerohives kijken. Maar idd, je mag dan rustig nulletje bovenop prijzen van OpenMesh/Ubiquiti plaatsen, en dan nog totale overkill.

* dion_b heeft al anderhalf jaar een Cisco/Meraki controller + APs die stof ligt te happen in hoek kantoor - wordt hoog tijd om degene die het hier gedumpt heeft een schop onder aarsch te geven :P

Oslik blyat! Oslik!

• delta1
dion_b schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:12:
[...]

Wat je hier vraagt is dus een zakelijk featureset waarmee je een dumbed-down admin panel zonder volle rechten aan local admins kunt geven terwijl je desnoods zelf wel volle toegang wilt. Sterker nog, ik proef dat je beheersuitdaging een stuk zwaarder is dan je technische uitdaging.

Dat schreeuwt om managed WiFi. Ubiquiti is daar goedkoopste aanbieder van. Je krijgt dan één web-based adminscherm waarin alle AP's samen beheerd kunnen worden.

[...]

Ik zou beginnen met een UniFi AP binnen en een UniFi Outdoor buiten. De ene kost EUR 80, de andere EUR 150.
Een dumbed-down admin panel lijkt me inderdaad ideaal. Nou reikt mijn kennis niet verder dan 80% van de DD-WRT featureset, maar ik ben hier erg geïnteresseerd in en leer snel. Het beheren gaat nog wel wat uitdaging inzitten.

Bedankt voor de tip van UniFi. Ik neem het mee.
Pagina: 1