Audio laptop naar versterker (5.1), wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSURLSession
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 21:52
Beste Tweakers,

Binnenkort ga ik uit huis en ik ben alvast wat spullen aan het verzamelen die ik wellicht kan gebruiken. Zo vond ik bij ons op zolder een oude versterker met speakers. Het type: Philips FR994.
Het lijkt mij ideaal om deze te gebruiken wanneer ik films ga kijken. 5.1 dolby surround lijkt me super.

Ik ben totaal niet thuis in de audio-wereld, dus ik liep meteen tegen een aantal problemen aan. Zo heeft mijn MacBook alleen een audio jack en HDMI. De versterker heeft ontzettend veel aansluitingen (zie hieronder), maar geen HDMI (hij is ook al oud).

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-pictures.net/amplifiers-home/Philips%20FR994/back.jpg(betere resolutie: http://www.hifi-pictures..../Philips%20FR994/back.jpg)

Ik heb gelezen dat het vanuit een MacBook alleen mogelijk is om 5.1 audio door te sturen als je HDMI gebruikt. Dus ik denk dat ik een converter nodig heb van HDMI naar optisch? In de handleiding van Philips staat dat Dolby Surround alleen werkt als je digitale input (optical?) geeft.

Ik heb er nogmaals geen verstand van dus vandaar dat ik jullie hulp vraag. Misschien is het heel eenvoudig en moet ik gewoon een HDMI -> Optical converter kopen (tips?), of heb jullie betere ideeën?

Overigens vind ik de versterker erg groot en lomp. Ook ga ik de radio functionaliteit niet gebruiken. Vandaar dat ik al even heb gezocht naar nieuwe versterkers, maar onder de € 100,- vind je niets. Duurder dan € 100,- wil ik dit alles eigenlijk niet gaan maken.

Alvast ontzettend bedankt!

Maurice

[ Voor 3% gewijzigd door NSURLSession op 25-07-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een USB geluidskaart met optische uitgang

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Onder de optische ingang zitten ook nog 3 digitale coaxiale ingangen (zijn ook te gebruiken). Dus inderdaad gewoon een USB geluidkaartje halen met een digitale geluidsuitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:46
Of via DX een HDMI Audio extractor aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07

Bestla

Kvinne

Of stereo jack naar cinch. Dat zijn die rood/witte stekkers.

klik
Het is stereo, maar wel lekker goedkoop.
En zo van je koptelefoonuitgang naar een input (aux bv ) Hier draait een Dell linux laptop zo , maar dan aangesloten op een mengpaneeltje, maar het idee is hetzelfde.

[ Voor 23% gewijzigd door Bestla op 25-07-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSURLSession
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik twijfel nog een beetje. Ik heb zitten zoeken naar geluidskaarten en op zich is dat een optie.

Maar... ergens op internet las ik dat mijn MacBook Pro Retina (eind 2013) een "toslink" poort in de audio-jack poort heeft zitten. Toslink zou het zelfde zijn als een optische kabel (?).

Weet iemand of dit klopt of überhaupt kan? Kan een Toslink poort verstopt zitten in een 3,5 audio jack? Want dan is het probleem opgelost als ik zo'n kabel koop toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou zeggen google of je handleiding is je vriend bij zo'n vraag. Het kan overigens prima.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens verschillende websites is de audio jack van de macbook ook een digitale uitgang, wel heb je er een mini-toslink -> toslink kabel voor nodig. Zoals deze: http://www.monoprice.com/...&utm_term=VigLink-2470763
Many laptop and small computers, including the Apple MacBook® and Mac® mini, feature a combination 3.5mm TRS stereo audio and S/PDIF Digital Optical Audio output port. This port can accept a standard 3.5mm headphone plug or a Mini Toslink plug.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSURLSession
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:23:
Volgens verschillende websites is de audio jack van de macbook ook een digitale uitgang, wel heb je er een mini-toslink -> toslink kabel voor nodig. Zoals deze: http://www.monoprice.com/...&utm_term=VigLink-2470763

[...]
Dat is super! Ik ga een kabeltje kopen en kijken of het werkt. Ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op iedere Mac van minstens de afgelopen 10 jaar dubbelt de analoge audio uitgang met een digitale optische audio uit, dus daar kun je gewoon een optische kabel voor gebruiken, zoals Tha Render beschrijft.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1