Geheugen bij I7-3770K/Z77A-GD65 Gaming

Pagina: 1
Acties:

• xxquatroxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-07-2024
Hi guys,

Hier is mijn verhaal:

ik zoek geheugen voor mijn pc. 1600ghz of hoger van 2x4GB (8GB) dual channel

Hier mijn specs:

MB: Z77A-GD65 Gaming
DDR: Kingston ValueRam 16GB(4x4GB) DDR3 1333MH (wil dus ander geheugen)
CPU: i5 - 2500K(Word een i7- 3770K als ik er 1 weet te vinden voor een leuke 2ehands prijs))
CPU Cooler: Corsair Hydro Series H60, 120mm
GPU: MSI GTX 660 Ti 2GB (maar word een R9 280x Toxic 3GB)
PSU: Modulaire 500Watt van OCZ (heb met hier op het forus laten vertellen dat deze voeding voldoet aan de nieuwe GPU Toxic met nieuwe CPU 3770K ook met overclocking)

Maar hoe zit het nu precies met het geheugen 1600/1866//2133 & 2400 ect ect

ik lees soms iets over xmp...waar door het geheugen standaard op 1600 draaid of soms zelf op 1333 en na een wijziging in de bios draaid het dan op een hogere snelheid.

Ik heb een Z77A-GD65 Gaming en volgens mij word XMP niet ondersteund op mijn moederbord.
Dus zal ik het geheugen zelf moeten OC''en daar heb ik weinig zin in...

Zijn er modules die standaard op hogere snel heden draaien zonder te OC''en?
Zo ja kan mijn moederbord dit aan...? mijn moederbord gaat zelf tot 2800mhz dus...
Maar neem aan dat niet elk heugen type and merk goed draaid of zelf helemaal niet draaid

Een vriend van mij heeft avexir core 1600 meer info heb ik niet.
Ik wil zowiezo beter dan hem ;) LOL Hij heeft een AM FX 8350 CPU en een R9 280X Vapor x GPU.

en dan nog over CL.

7 is beter dan 8 en 8 is beter dan 9... ect ect... wat is hier van waar?
Indien ja, dan graag gegeuen dat beter is dan CL 9, dus 8 of 7 indien nee, wat is dan wel beter...?

Wat te kopen: Wat draaid goed op 1600 met mijn moederbord?
Maar zijn er ook modules boven de 1600 die zonder te OC''en ook op die snelheid boven de 1600 draaien en eventueel de mogelijkhebben om ge OC'ed te worden?
Prijs range: 50 a 70 euro voor 8GB(2x4) dual channel

Lastige vraag misschien maar voor tweakers zat dit appeltje eitje zijn denk ik.

Even nog wat achtergrond info:

Oh ja guys, ik speel vooral veel StarCraft 2 en wolfenstein new order en Batman arkham series en hoop binnenkort ook Doom (4) te kunnen spelel wanneer de uitkomt.
Met mijn huidige setup heb ik soms FPS drops tegen de 20 maar max ergens in de buurt van 120 maar niet stabiel....zeker niet met starcraft 2 want dit is sterk afhankelijk hoeveel je bouwd en snoept veel van de CPU. Door dat ik OC Genie heb aan staan (ja weet ik niet ideal / perfect) haal ik betere FPS dan dat ik het uit hebt staan.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

Upgraden van de RAM lijkt me niet echt nuttig voor jou.
Er zijn wat procenten te pakken, maar daar betaal je je bont en blauw voor.

[ Voor 41% gewijzigd door Thomg op 25-07-2015 01:18 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02 16:05
Duss... je wilt ander RAM aanschaffen omdat je NU framedrops hebt en je systeem gaat upgraden met een nieuwe GPU en CPU, zegmaar de twee meest waarschijnlijke oorzaken van de framedrops? Doe jezelf een lol en zoek eens een review die de meerwaarde van sneller RAM onderzoekt.

Overigen denk ik dat je mobo wel XMP ondersteund, ik heb het niet opgezocht maar heb zelf een H77MA-G43 en die heeft het ook en is de minder luxe variant.

Addicted to silent computing

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom zou je niet beter voor DDR4 geheugen gaan? Zó 2010, dat artikel......

nieuws: Ddr4-geheugen krijgt snelheid van 2133MHz tot 4266MHz

Óf zou je jezelf misschien beter kunnen verdiepen in de techniek van je moederbord en gaan kijken wáár de (jouw) bottleneck nú zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-07-2015 01:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het verschil tussen 1333MHz en hoger geklokt geheugen is bijzonder minimaal, en in games al helemaal op een Intel platform. XMP profielen kun je op die Z77 gewoon inladen, dat is geen probleem.

Maar geheugen upgraden is hier alleen geld over de balk gooien, je krijgt er namelijk niets voor terug.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

...Omdat het niet compatibel is met 1155 :+

[ Voor 58% gewijzigd door Thomg op 25-07-2015 01:34 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Schopje richting CAA.

Tevens je titel wat informatiever en minder hulpbehoevend gemaakt...

• xxquatroxx
Thomg schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 01:17:
Upgraden van de RAM lijkt me niet echt nuttig voor jou.
Er zijn wat procenten te pakken, maar daar betaal je je bont en blauw voor.
Bedankt voor een net antwoord ;)

Maar de 2 upgrades GPU en CPU die ik in mijn verhaal genoemd heb? die zorgen wel voor een betere FPS toch?

En nee natuurlijk heeft FPS wijnig te maken met het gegeugen maar wilde wat achtergrond informatie geven waar ik de laatste tijd mee zit en ik zoek naar oplossingen en weet niet echt waar ik verder moet zoeken behalve dan een CPU en GPU upgrade. Mobo ondersteund maat tot intel Gen 3 en de beste die daar uit komt is dan de i7 - 3770K.

Bovendien vind ik de Gen 4 en 5 nog veelste duur en kost me ook weer een nieuwe mobo.

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
hm, die 3770k gaat in "gewone" games, dat wil zeggen vrijwel alle games die geen MMO zijn, bijzonder weinig verschil maken, jouw gtx 660 ti wordt niet gelimiteerd door een i5 2500k. Of die upgrade erg zinvol is, is al discutabel, en tja, van een gtx 660 ti naar een r9 280x (=oude 7970 ghz met wat extra performance) ik vraag me af of die upgrade het geld waard is. laten we zeggen circa 200 euro voor een schapelijk geprijsde 3770k, 150 euro voor een tweede hands 280x. Dan heb je het al over 350 euro voor een niet *heel* erg grote performance increase. Voor ongeveer dat bedrag koop je ook een (nieuwe) R9 390 of GTX 970, die in jouw geval volgens mij veel meer winst gaan geven in games, voor hetzelfde geld. Starcraft 2 is dan misschien behoorlijk CPU gelimiteerd, maar als ik bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...apu-benchmark,3120-6.html erop nakijk, voldoende voor 60 fps (een recentere benchmark vond ik zo gauw niet, en het is laat enzo). Als ik jouw was zou ik eens wat tijd investeren in het zelf, fatsoenlijk, overclocken van je 2500k. OC genie zal hem op 4,2 ghz gezet hebben? Daar valt nog wel wat meer uit te halen, met wat je nu hebt zonder ook maar een euro uit te geven. Nadat je een bijvoorbeeld mooie stabiele 4,4/4,5 ghz overclock hebt geprobeerd kun je altijd nog naar een processor upgrade gaan kijken. Hetzelfde geldt voor je video kaart, voor star craft vraag ik me af of een upgrade zinvol is an sich, en voor die andere nieuwere games die je noemt eveneens. Ik bedoel, die 280X is wel beter dan je 660 ti, maar het is nou ook weer niet echt een enorme upgrade. Ik meen me te herinneren dat de batman games sowieso vooral dol zijn op Nvidia. Wat betreft je geheugen, als je naar de MSI site en naar de product pagina van je moederbord gaat, is er een prachtige lijst met product nummers van geheugens die getest zijn en werken, dus die werken in principe altijd, hoewel ik me aansluit bij de gedachte dat een upgrade van 1333 naar 1600 nauwelijks tot geen verschil zal maken, en zeker niet in games.

Eh, toch wat meer getypt dan ik van plan was, maar samenvattend, overclock eerst je 2500k maar eens zelf en kijk eens wat dat oplevert. Het geld wat je bespaart door je CPU niet te upgraden, kun je mooi in een videokaart zoals de R9 390 of 970 GTX stoppen, wat je in vrijwel iedere game sowieso véél meer performance gaat geven dan een 280x.

PS. En mocht je een 3770k halen, en alleen OC genie gebruiken, dan klokt die hem ook doodleuk op 4,2 ghz, wat de upgrade nog minder nuttig maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gravitar op 25-07-2015 04:07 . Reden: aanvullingen enzo ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

xxquatroxx schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 03:22:
[...]

Bedankt voor een net antwoord ;)

Maar de 2 upgrades GPU en CPU die ik in mijn verhaal genoemd heb? die zorgen wel voor een betere FPS toch?
Aan GPU ga je meer hebben dan aan je CPU. Een 2500K is nog steeds een CPU die heel lekker mee kan komen, zeker als je het ding wat hoger klokt. Ik verwacht geen schrikbarende verschillen in games tussen die 2 CPUs

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Koop een R9 290, R9 390, GTX 780 of GTX 970. Laat die 2500K zitten en overklok die wat hoger. Framedrops liggen bijna zeker aan je GPU. Je geheugen is niet het snelste maar vormt in games geen probleem.

Oh en zoals al gezegd, je moederbord ondersteunt gegarandeerd wél XMP. Mijn 2 generaties oudere P55-GD65 ondersteunt XMP, wat zou de opvolger het dan niet ondersteunen.

• xxquatroxx
Bedankt jongens,

mijn 2500K is al overgeclockt met OC genie... special hier voor gekocht toen destijds omdat ik niks wist over overclocken en toen des tijds geen tijd had om me hier in te verdiepen en s'avonds naar een daar lekker gewerkt te hebben zonder zorgen en frustraties ff lekker een potje te gamen...

Maar heb nu wat meer tijd om me in te verdiepen...

maar eerst even dit nog: Vraag 1

buiten mijn games om doe ik ook aan video editing... Best veel ook. nog geen 4K daar wil ik voorlopig nogn iet aan beginnen maar doe well alles in full HD, daar heb ik ook een camera voor.

Heeft om die reden nog zin om een ander geugen en een andere CPU (3770K) te kopen?
Dit soort edditen gaat toch vaak om hoe sterk de CPU is... maar het geugen kan ik hier nog wat aan doen en ga ik daar verschil in merken?

Ik hoor het wel.

EDIT::

Voor geheugen is wederom het antwoord marginaal...maakt dus niet zo veel uit:
info komt van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=yG8HoewIO_s

Daarin tegen processor maakt wel degelijk uit.
Ds voor video editing zou een 3770K wel weselijk verschilmaken door het aantal cores en het aantal cach per core en overall cach.

iniedergeval alvast SUPER bedankt voor al jullie hulp.
Ik hoop dat jullie nog het geduld hebben om mij hier in nog even verder te helpen.

@ MacPoedel: inderdaad ik heb er totaal overheen gelezen, ik heb de digitale handleiding gedwonload en een zoek opdracht gegeven en toen kwam het inderdaad naarvoren dat dit XMP ondersteund word.

Edit:

net een video gezien van YOUTUBE: https://www.youtube.com/watch?v=NTWEzTV8B54

Heeveel meerduidelijk geworden over het OC'en van het gehigen via XMP.
Alleen het voltage verhaal baad met zorgen hoe te zien of er meer bij moet of niet.

Maar goed eerst CPU OC'en en dat loopt al een tijdje stabiel op de volgende settings:

4200.00 Mhz (multiplier = x 42.0)
base clock 100.00 Mhz
CPU TDP = 95W

Vraag 2:

Kan de CPU nog hoger overgeclocked worden?

Ja dus volgens: https://www.youtube.com/watch?v=vWYrX_X3Fuc
kunnen jullie die link van youtube bevestiging?
multiplier op x45.0? en voor de rest allewaardens op standaard laten ook voltage?
?

[ Voor 44% gewijzigd door xxquatroxx op 25-07-2015 17:19 ]

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
xxquatroxx schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:46:

Maar goed eerst CPU OC'en en dat loopt al een tijdje stabiel op de volgende settings:

4200.00 Mhz (multiplier = x 42.0)
base clock 100.00 Mhz
CPU TDP = 95W

Vraag 2:

Kan de CPU nog hoger overgeclocked worden?

Ja dus volgens: https://www.youtube.com/watch?v=vWYrX_X3Fuc
kunnen jullie die link van youtube bevestiging?
multiplier op x45.0? en voor de rest allewaardens op standaard laten ook voltage?
?
Neem eens de tijd om dit goed door te lezen. "Verhoog je de klokfrequentie, dan verhoogt de CPU, mits de moederbordfabrikant dat goed heeft geïmplementeerd, ook zijn eigen ingangsspanning." dus het is best waarschijnlijk dat het ook bij jou zo werkt. Nb. met klokfrequentie in die quote gaat het nadrukkelijk over de uiteindelijke klokfrequentie, dat wil zeggen baseclock x multiplier= klokfrequentie. Voor jouw doeleinden raad ik je aan vooral niet aan de baseclock te zitten. Neem echt even de moeite om je er een beetje in te verdiepen, zodat je straks een goed idee hebt over wat je wil doen, en hoe je dat wil doen. Dat kan een hoop frustraties achteraf voorkomen.

En inderdaad, een i7 3770k zal bij video editing beter presteren. Ik weet niet hoe serieus je daar mee bezig bent, en of je het de moeite waard vind om daarvoor te upgraden. In je openingspost staat niks over "Ik erger me dood aan de prestaties bij video editting#$^#^%$!!!", dus mogelijk vind je het niet zo'n issue? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Gravitar op 25-07-2015 20:34 ]

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
Misschien video editing wat eerder benoemen ipv achteraf als iedereen moeite heeft gedaan om jou gepast advies te geven
Pagina: 1