Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Design laptop aankoopadvies svp

Pagina: 1
Acties:

• yeros
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Het OS wordt Windows (met heel misschien Linux dat ernaast draait - oh en zonder touch, maar daar kan ik aan wennen). Illustrator wordt voornamelijk gebruikt, (veel) internet (tabs), Photoshop en video's kijken/streamen. Soms wat 3d spul zoals After Effects of SketchUp en ook weleens geluidsbewerking met Ableton of Cubase. Het liefst gebruik ik twee (zware) programma's tegelijk, wat met m'n huidige pc niet mogelijk is.

Wat is je budget?
Rond de E600, maar tweedehands kan ook (liefst zelfs ivm de e-waste, maar ik snap dat een nieuwe beter is in deze context). Prijs is flexibel en als wat ik wil boven deze prijs ligt dan moet ik even doorsparen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, van school naar huis. Liefst onder de 3kg en tussen 13 inch en 15,6 inch. Ergens is gewicht nogal belangrijk vanwege andere bagage dat ik weleens draag. Omdat m'n tas zwaar is kan ik van vermoeidheid weleens minder goed opletten en begin ik te 'gooien'. Accuduur weet ik niet zo goed, maar ik denk iets tussen 3-5h zonder batterij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua merk Lenovo, Dell of Asus. Hier kan ik van afwijken want dit is meer van advies van mensen in mijn directe omgeving. Ik heb ergens een zwak voor de Lenovo Ideapad, maar dat komt alleen omdat 'ie nogal veel op de Macbook Pro lijkt. Het maakt mij niet uit hoe 'ie er uitziet om eerlijk te zijn. Verder Lenovo Yoga of Asus Zenbook. Hij hoeft geen trucjes te kunnen, maar ze hebben volgens mij de performance dat ik zoek.

Ik vindt het ergens nogal belangrijk wat de duurzaam is van de laptop zelf, met name de uitbreidbaarheid (investeren in de toekomst; liefst langer dan 5 jaar met een laptop meegaan?). Geheugen dat nog uit te breiden is naar 16gb is een pre. Een relatief kleine adapter en een opslagcapaciteit 128gb ssd, maar misschien is die kans groter in een parallel universum.

En nee er is geen advies gegeven vanuit de opleiding.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vrees dat je een stukje van het LAA beleid over het hoofd gezien hebt ;)
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.
Welke laptop zou voor jou voldoen en waarom? Hier kun je los met de Pricewatch filters.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03

MazeWing

The plot thickens...

Gezien dat applicaties die jij gebruikt en ze ook nog eens naast elkaar wil gebruiken, wordt een goede laptop voor €600 wel heel erg krap. Zeg maar gerust onmogelijk.

Je enige alternatief zou dan zijn om een tweedehandse te kopen.

Gezien de applicaties zou ik zonder twijfel voor een quadcore gaan en minstens 8GB. Ook een SSD is een belangrijk onderdeel en zorgt ervoor dat je computer "snel" aanvoelt.

De N551 (of N550=ouder) van Asus is een interessante optie. Ze zijn er al even en inmiddels een paar keer van een update voorzien. Mogelijk vind je deze tweedehands. Een nieuwe kost zo rond de €850 en daar zou je dan nog de kosten voor een SSD bij moeten tellen.

Voor €600 ga je hoe dan ook geen laptop krijgen waar je nu bovenstaande applicaties (tegelijk) soepel op kan draaien. Laat staan in de toekomst...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
pricewatch: HP Pavilion 15-p142nd

Misschien is zoiets nog enigzins interessant?

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-11 01:26
AMD APU, 5400rpm HDD en een TN paneel.

De AMD APU zou kunnen (hoewel je met Intel waarschijnlijk beter af bent). Maar voor de andere grafische programma's e.d. zou je enorm veel hebben aan de snelheid van een SSD en wil je zeker een IPS paneel met een beetje degelijke kleurreproductie en kijkhoeken.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
DGonlag2 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 01:04:
[...]

AMD APU, 5400rpm HDD en een TN paneel.

De AMD APU zou kunnen (hoewel je met Intel waarschijnlijk beter af bent). Maar voor de andere grafische programma's e.d. zou je enorm veel hebben aan de snelheid van een SSD en wil je zeker een IPS paneel met een beetje degelijke kleurreproductie en kijkhoeken.
Echter kan ik zoiets niet vinden binnen het budget;)

• yeros
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09-2024
Hoe kan ik "quadcore " aanvinken in de filters? Hoeveel gb moet de SSD minstens zijn? en welke klokfrequentie is handig om aan te houden?
Mijn vorige HP ervaringen waren niet zo erg fijn, dus dat wordt 'm waarschijnlijk niet.
En als ik beter af ben met een Intel, op wat moet ik precies letten (of bij een AMD)?

De Asus N56 is misschien interessant. Heeft goede specs maar is nogal bulky. Daarentegen is de N551 wel beter, is uitbreidbaar maar geen ssd als tweede opslag. (hoe kan je trouwens een ssd inbouwen in een laptop.. is daar ruimte voor?)
Ik dacht nog aan de Dell XPS 15, maar is waarschijnlijk iets duurder dan de xps 13. De Ideapad flex2 is niet uitbreidbaar, maar is volgens mij okay. De Ideapad yoga 3 is ook niet uitbreidbaar maar de ssd is 256gb (en heeft een verlicht toetsenbord ^^). De Zenbook is uitbreidbaar naar 12gb, is erg licht maar kloksnelheid is 2 en max 3,1GHz
Pagina: 1