• xxkylexx
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09-2023
Beste Tweakers,

Zo nu en dan besluit mijn Windows om vast te lopen. Hiermee bedoel ik dat mijn scherm bevriest en er verder ook niets gebeurd. Een tijd geleden heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd, waarna het probleem een tijdje opgelost bleek.

Mijn PC loopt vast wanneer ik (vrijwel) meteen na het opstarten een programma opstart (of zelfs alleen Chrome opstart). Aangezien het niet iedere keer gebeurt ben ik ten einde raad. Ik heb een tijdje geleden verschillende oplossingen gezocht en naar de oorzaak van het probleem gezocht. Ik heb bijvoorbeeld Memtest laten draaien welke gewoon doorliep zonder problemen, ik heb mijn CPU een stresstest laten doorlopen welke ook zonder problemen verliep en ik heb alle drivers enzovoorts gecheckt.

Nadat dit allemaal niks uithaalde heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd met de hoop dat dit het zou oplossen. Maar nu het probleem zich weer voordoet wil ik het dit keer graag volledig oplossen.

Is er iemand die mijn reddende engel zou kunnen zijn?

Dit is het systeem waar het om gaat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 243,95€ 243,95
1Asus TUF SABERTOOTH Z97 MARK 2€ 161,95€ 161,95
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 309,95€ 309,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Corsair Obsidian 750D€ 157,90€ 157,90
1Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart€ 203,-€ 203,-
1Corsair Hydro H110€ 127,50€ 127,50
1Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout)€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 87,65€ 87,65
1Crucial MX100 256GB€ 109,44€ 109,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.523,84

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:10
Check je kabels eens, ik heb laatst een pc voorzien van nieuwe sata kabels en het probleem wat jij hierboven beschreven had was verdwenen. Je zou ook via het bios, de firmware van je moederbord kunnen upgraden. Eventueel je videokaart testen in een ander systeem is wellicht ook een optie.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kun je toevallig wat terugvinden in de event viewer?
Zonder specifieke errors wordt het voor ons ook glazen-bol werk vrees ik.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• xxkylexx
Switchie schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:06:
Kun je toevallig wat terugvinden in de event viewer?
Zonder specifieke errors wordt het voor ons ook glazen-bol werk vrees ik.
Hmm, ik zie in mijn "Administrative Events" meerdere warnings en af en toe een error.
Is er een manier zodat ik deze het meest duidelijke door kan geven in een keer?

Ik zal in ieder geval alvast mijn SATA kabels vervangen zoals stylzzzz aanraadt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

exporteren ?

Iperf

• xxkylexx

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nop

eventviewert lust em iig niet

Iperf

• xxkylexx
Fish schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:59:
nop

eventviewert lust em iig niet
Dat is raar, ik kan hem via Import Custom View importeren

Verwijderd

Ik heb bijvoorbeeld Memtest laten draaien welke gewoon doorliep zonder problemen
Hoe lang? Ik verdenk toch sterk het geheugen, ook omdat het niet op de QVL lijst staat en Asus nogal kieskeurig is.

• xxkylexx
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:56:
[...]

Hoe lang? Ik verdenk toch sterk het geheugen, ook omdat het niet op de QVL lijst staat en Asus nogal kieskeurig is.
Hoe lang ik dit heb gedaan weet ik niet meer. Ik zou hem best nog een keer willen draaien.
Hoe lang raadt je aan om hem te laten lopen?

In de QVL zie ik trouwens we de single 4gb sticks van mijn ram dus het lijkt me raar

Verwijderd

Memtest laat je bij voorkeur een nachtje draaien.

• xxkylexx
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:50:
Oke ik zal hem vannacht laten draaien en morgen zal ik laten weten wat eruit komt.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

TheVMaster

Moderator WOS
Aangezien het eerder een hardware iets is, dan een Windows iets...verplaats ik hem even naar het juiste forum.

• xxkylexx
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:50:
Memtest heeft de hele nacht gedraait en laat geen errors zien.
TheVMaster schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 14:04:
Aangezien het eerder een hardware iets is, dan een Windows iets...verplaats ik hem even naar het juiste forum.
Mijn excuus hiervoor, bedankt voor het verplaatsen.

Verwijderd

Is zoals eerder genoemd de uefi up to date? Welke windows versie? Kan je met een andere voeding testen?

• xxkylexx
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 09:45:
Is zoals eerder genoemd de uefi up to date? Welke windows versie? Kan je met een andere voeding testen?
Mijn bios draait op de laatste versie en ik gebruik Windows 8.1 (legale versie via mijn Dreamspark). Met een andere voeding testen wordt denk ik er moeilijk aangezien ik er zo geen heb liggen,en andere computers eigenlijk altijd in gebruik zijn.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik zelf denk toch dat het een software matig iets is. Hij zegt dat nadat hij windows opnieuw heeft geinstalleerd hij het een tijdje weer goed heeft gedaan tot nu. Heb je misschien een programma geinstalleerd vlak voor dat het probleem kwam die je ervoor ook op windows had? Iets anders geinstalleerd?

Event viewer is misschien een idee zoals hierboven.

Heb je al opgestart in save mode? Zo ja loopt hij dan nog vast?

Als hij dit niet doet start hem dan weer normaal op en kijk bij msconfig. Schakel telkens een paar progammas af en gebruik de pc weer even tot hij vastloopt. Loopt hij niet meer vast is het 1 van de programma's die je hebt uitgeschakelt voor bij het opstarten. Sluit dan weer zoveel mogelijk uit door in die groep weer een paar in en uit te schakelen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Fouten in log boek, typ even over dan hebben we meer info!!!!!!!!!!!

Terug springen in tijd in windows , heb je dat al geprobeerd?

Op virussen en spyware/adware gezocht?
Software allemaal legaal, zonder virussen, deze kunnen gevaarlijk zijn.
Kijk bij beveiligen van pc op deze website en andere websites om je browser en pc zwaarder te beveiligen.

Schoon installeren en dan met minimale software gaan testen.
Dan als het werkt, direct een backup maken, zodat je daar na toe kunt springen.
Dan alle software die je installeerd, in de gaten houden, en steeds testen.

• xxkylexx
Galinsky schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:18:
Ik zelf denk toch dat het een software matig iets is. Hij zegt dat nadat hij windows opnieuw heeft geinstalleerd hij het een tijdje weer goed heeft gedaan tot nu. Heb je misschien een programma geinstalleerd vlak voor dat het probleem kwam die je ervoor ook op windows had? Iets anders geinstalleerd?

Event viewer is misschien een idee zoals hierboven.

Heb je al opgestart in save mode? Zo ja loopt hij dan nog vast?

Als hij dit niet doet start hem dan weer normaal op en kijk bij msconfig. Schakel telkens een paar progammas af en gebruik de pc weer even tot hij vastloopt. Loopt hij niet meer vast is het 1 van de programma's die je hebt uitgeschakelt voor bij het opstarten. Sluit dan weer zoveel mogelijk uit door in die groep weer een paar in en uit te schakelen.
Ik heb vrijwel niks geïnstalleerd staan op mijn pc eigenlijk niet meer dan Visual Studio 2015 en steam met een paar spellen.

Bij het opstarten start bijna niks anders op naast mijn virusscanner (Avast) en in veilige modus opstarten haalt niet veel uit aangezien het probleem maar minimaal voorkomt. Het kan dus zijn dat ik mijn pc 6 weken achter elkaar opstart zonder problemen.
jan99999 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:29:
Fouten in log boek, typ even over dan hebben we meer info!!!!!!!!!!!

Terug springen in tijd in windows , heb je dat al geprobeerd?

Op virussen en spyware/adware gezocht?
Software allemaal legaal, zonder virussen, deze kunnen gevaarlijk zijn.
Kijk bij beveiligen van pc op deze website en andere websites om je browser en pc zwaarder te beveiligen.

Schoon installeren en dan met minimale software gaan testen.
Dan als het werkt, direct een backup maken, zodat je daar na toe kunt springen.
Dan alle software die je installeerd, in de gaten houden, en steeds testen.
Sorry, maar ik vind dat je deze post nogal op een agressieve manier begint met al deze uitroeptekens.

Dit even terzijde, ik heb geen programma's illegaal erop staan. Alles wat ik gebruik kan ik via Dreamspark gratis krijgen. Verder heb ik een virusscanner (Avast), Malwarebytes voor de rest en Comodo voor mijn firewall. Ik draai Avast en Malwarebytes regelmatig maar ook deze vinden niks.

[ Voor 29% gewijzigd door xxkylexx op 26-07-2015 10:58 . Reden: Toevoeging, correcties ]

Pagina: 1