Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
Goedenavond tweakers en Windows mobiel fans!

Momenteel ben ik in het bezig van een HTC one m8. Maar binnenkort, nouja.. binnenkort 4/5 maanden loopt mijn abonnement af en kan ik dus een nieuw toestel gaan aan schaffen.

Ik zit er nu dus sterk over te denken een Windows mobiel te kopen, vooral omdat Windows 10 er aan komt!

wat mij tegenhoud in mijn overweging is het volgende:
- Ik heb totaal geen ervaring met Windows mobiel. heb vanaf mijn mobielgebruik altijd android gehad waardoor ik dus niet weet of ik het fijn vind.. een ander iets is de RAM. de meeste lumia toestellen hebben gemiddeld 1GB ram, naar mijn weten? Hoeveel gebruik Windows mobiel ongeveer? Ik heb in mijn M8 2GB zitten en deze benut ik aardig. hier zit ik meestal tussen de 1200 en 1600. Maar Windows heeft maar 1? kom ik dan tekort? of komt dit omdat android allemaal 'troep' op de achtergrond laat draaien? dat is dus nog een reden waarom ik android niet 100% wil blijven gebruiken en 'vertrouw'. Ik heb altijd het gevoel dat ik het elke keer zodra ik een handeling heb gedaan moet opschonen omdat het anders te vol raakt. Is dit met Windows ook zo? Verder heeft mijn M8 nu een schermresolutie van 1920x1080. voor een leuk prijsje vind ik niet veel toestellen met deze resolutie met Windows 8, of zie ik dit helemaal verkeerd?

Het houd mij dus tegen dat ik Windows mobiel niet ken.. en android redelijk goed. Heb je in Windows net zoveel vrijheid als in android?

De vraag is natuurlijk ook nog, waarom van een top toestel overstappen naar windows? nou.. wat ik eerder dus al zei, ik vind android rommelig en ik vertrouw microsoft meer als google.

Hoe vrij is het startscherm van windows? hier bedoel ik mee zoals je bij android widgets kan plaatsen en gebruiken. is het bij Windows niet meer als de vierkanten schermen?

Wat is de reden dat jullie windows mobiel gebruiken en niet android of ios? Welk toestel zouden jullie mij aanraden? prijsklassen is tussen zo goedkoop mogelijk en redelijk duur, hoe duur was de m8 nieuw? Dit geld heb ik er voor over als ik zie wat ik er mee doe.

Graag zou ik jullie ervaring, tips, ideeën willen horen! eigenlijk hoop ik dat jullie mij kunnen overtuigen!

Is er via microsoft geen mogelijkheid om een mobiel bijvoorbeeld een maand in 'test' gebruik te krijgen? 8)7

heel erg bedankt alvast!

Staat dit topic hier goed? of waar moet ik hem eigenlijk plaatsen? android? ..

• Amadeus1966
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 15:16
Eigenlijk geef je je eigen antwoorden al, nu is de vraag wat te doen???????
Ik zal niet de gene zijn die daarin beslist, dat zal je echt zelf moeten doen.

Voor en nadelen?
Betrouwbaar ecosysteem die redelijk naadloos aansluit op het pc gebeuren om het hele cloudgebeuren maar niet te vergeten.
Doch dat zelfde kan je ook weer terugvinden in Android.

Hardware en specs,
Android is een zwaardere os en heeft dus zwaardere hardware nodig om vloeiend te kunnen draaien datzelfde geld ook voor de Android apps.
Windows daarentegen is lichter en heeft minder nodig om de zelfde zo niet vloeender ervaring te geven, datzelfde gaat ook weer op voor de apps.
Apps worden gebouwd specifiek voor 512 respectievelijk 1 Gb werkgeheugen,
daar merk je in de praktijk niets of weinig van.
Uiteraard zullen de apps in de toekomst meegroeien naar gelang er meer ram ter beschikking komt,
dus wat nu max 1 GB is zal later wellicht 2 of misschien wel 3 GB worden.
Het geheugenbeheer zoals bij android loopt ook hier anders,
krijgt de app die je op dat moment gebruikt het benauwd dan sluit windows automatisch een app die nog in de achtergrond draaid.
Uiteraard kan je dat ook handmatig doen.

Widgets kennen we niet, dat heet hier op dit platform lifetiles en inderdaad deze zijn vierkant.
Ondanks dat ze vierkant zijn ( eigenlijk zijn ze dat in Android ook, immers alles werkt met een grid alleen dat zie je niet ) kunnen ze wel geanimeerd zijn, ze kunnen flippen of schuiven maar ze kunnen jou ook life informatie verschaffen aan de hand van feeds, maar ook dat is per app verschillend natuurlijk.
De indeling van je homescreen kan je naar eigen inzicht doen.

Schermresolutie, tja ondanks de vrij lage resolutie merk je er bij het dagelijks gebruik heel weinig van.
Ik zie het meer als een zwaar overtrokken verhaal en een stroomverbruiker van de bovenste plank.

Vrijheden tov android, tja wat zijn vrijheden?
Je kan net als met Android apps sideloaden ( dus buiten de store om ).
Je kan ook bepaalde zaken tweaken, zoals bijvoorbeeld een andere ( customized ) themakleur of een andere opstart en afsluitscherm.
Root zoals bij Android kennen we niet ( al is dat niet helemaal waar, hier heet dat interopunlock ) maar geeft geen meerwaarde.
Immers we hebben geen apps die een bepaalde toegang nodig hebben.
Dit is tevens een van de grote voordelen van WP, geen enkele app kan toenadering zoeken in het WP (OS) systeem noch in een andere app.
Dat is ook één van de redenen dat een WP toestel naar gelang het gebruik ook niet echt merkbaar langzamer wordt wat bij Android nogal eens voorkomt doordat het systeem wordt vervuild door allerhande apps.
Alle apps draaien in een zogenaamde sandbox, vandaar dat het redelijk veilig is qua virussen.
Ik zeg redelijk, daar de ontwikkelingen op dat gebied natuurlijk gewoon doorgaat en het knap arrogant is om te zeggen dat het nooit zou kunnen gebeuren.

Mijn motivatie om dit platform te gebruiken was en is dat het een betrouwbaar ecosysteem is zonder veel poespas en de nieuwsgierigheid om iets nieuws te proberen.
Ik wilde gewoon wat anders.
Daarnaast wilde ik iets hebben wat niet elke nacht op de lader hoeft.
Dat laatste is helaas niet bij iedere toestel zo, maar ik kan rustig twee tot drie dagen uithouden met mijn toestel.
Daarnaast geniet het nog steeds een fabelachtige ondersteuning, niet alleen voor reparatie ( de Lumia's worden letterlijk gehaald en gebracht en vaak binnen zeven dagen weer thuis ) maar ook qua updates.

Wist je trouwens dat HTC een One M8 op Windows Phone heeft.............................. ;-)

Ik zou persoonlijk even wachten met het aanschaffen van, immers MS komt binnenkort met een paar nieuwe handsets uit.
Tussentijds zou ik mij gewoon goed inlezen in de materie.
En goed rondkijken of er bepaalde androidapps zijn waar je niet zonder kunt en die NIET verkrijgbaar zijn in de windowsstore.

Handige links om te bekijken............

Windows Phone 8 developer unlock en sideload
http://forum.xda-developers.com/windows-phone-8
http://forums.windowscentral.com/

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

• hurthonkey365
Amadeus1966 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:20:
Betrouwbaar ecosysteem die redelijk naadloos aansluit op het pc gebeuren om het hele cloudgebeuren maar niet te vergeten.
Doch dat zelfde kan je ook weer terugvinden in Android.
Wat bedoel je hier met ecosysteem?

Hardware en specs,
Android is een zwaardere os en heeft dus zwaardere hardware nodig om vloeiend te kunnen draaien datzelfde geld ook voor de Android apps.
Windows daarentegen is lichter en heeft minder nodig om de zelfde zo niet vloeender ervaring te geven, datzelfde gaat ook weer op voor de apps.
Apps worden gebouwd specifiek voor 512 respectievelijk 1 Gb werkgeheugen,
daar merk je in de praktijk niets of weinig van.
Uiteraard zullen de apps in de toekomst meegroeien naar gelang er meer ram ter beschikking komt,
dus wat nu max 1 GB is zal later wellicht 2 of misschien wel 3 GB worden.
Het geheugenbeheer zoals bij android loopt ook hier anders,
krijgt de app die je op dat moment gebruikt het benauwd dan sluit windows automatisch een app die nog in de achtergrond draaid.
Uiteraard kan je dat ook handmatig doen.
Hoe zit dit dan in windows 10? Als ik het goed begrepen heb kunnen hier ook android apps op gedraaid worden? is hier dan het gebruik ook minder? of blijft dat het zelfde? dat betekend dat 1gb matig is?

Daarnaast wilde ik iets hebben wat niet elke nacht op de lader hoeft.
Dat laatste is helaas niet bij iedere toestel zo, maar ik kan rustig twee tot drie dagen uithouden met mijn toestel.
Welk toestel heb je? en hoe intensief gebruik je het toestel? wat doe je hier onder andere mee?
Wist je trouwens dat HTC een One M8 op Windows Phone heeft.............................. ;-)
Ja, Ik heb ook al contact gehad met HTC of het mogelijk is mijn bestaande M8 te upgraden naar windows, maar dit werd afgeraden i.v.m. garantie. en het was ook nog eens niet mogelijk volgens de beste man. :/

• Amadeus1966
Eco systeem is even in het Jip&Janneke's het "samenspel" of "geheel" van windows/windowsphone/apps/cloud enz

Windows 10 is tot zover nog steeds niet in staat om Android Apps te draaien.
Ten tijde dat dit wel wordt doorgevoerd dan nog moet je daar niet al te veel van voorstellen ( min of meer hetzelfde als het Black Berry verhaal ), dus als het gebeurt zal het waarschijnlijk alleen maar voor de simpele of lichtere apps zijn.
Ook deze zullen dan in een sandbox moeten draaien en misschien zelfs in een geëmuleerde omgeving, maar daar is voorals nog nog steeds geen duidelijkheid over.
Maar stel je je er maar niet al te veel van voor, het zal niet 1.2.3. de zwaarste en de nieuwste Android games draaien.

Ik heb op dit moment een 1320.
Waarvoor ik hem gebruik, tja dat wisselt wel eens.
Ben niet echt een spelletjesmens ( behalve wat wordfeud oid ) ik gebruik hem meer voor social media, whatsapp, internet ( zoals bijvoorbeeld dit forum ) en voor officedocumenten
en maak zo nu en dan wat foto's en video.
Maar het meest wordt hij toch wel gebruikt voor navigatie ( variabel tussen de 6 en de 8 uur per werkdag )
Maak ik gebruik van navigatie dan kan ik net twee dagen trekken.

Voor wat jouw Htc M8 betreft, deze is inderdaad niet up te graden of te flashen naar WinPhone.
De M8 voor Windows is stiekem toch een ander toestel ook al maken ze elkaar op papier niets.
Dus heb jij een ander toestel nodig als je de M8 wilt hebben.

• hurthonkey365
ik zit een artikel te lezen over de 950 en 950 xl.

Iemand enig idee wanneer deze uitkomen?
volgens een bericht van hardware info rond september, laat nou net een maandlater m'n m abbo aan vervanging toewezen... :*) .

het zou toch wel gaaf zijn dat je gewoon kan overschakelen naar de desktop versie en kan werken op een beeldscherm met toetsenbord en muis.. hopen dat hier een niet al te groot prijskaartje aan komt te zitten!

Ik denk dat ik verkocht ben!

nieuws: Microsoft overweegt high-end Lumia's als 950 en 950 XL uit te brengen

nieuws: Microsoft laat desktopversie Windows 10 op smartphones draaien

[ Voor 10% gewijzigd door hurthonkey365 op 27-07-2015 15:57 ]

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-11 09:34
hurthonkey365 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:52:
ik zit een artikel te lezen over de 950 en 950 xl.

Iemand enig idee wanneer deze uitkomen?
volgens een bericht van hardware info rond september, laat nou net een maandlater m'n m abbo aan vervanging toewezen... :*) .
Ik zou als ik jou was eerder rekening houden dat hij met de feestdagen pas te krijgen is in NL. :)

• Amadeus1966
Idd, meestal duurt het na een eventuele aankondiging nog wel een tijdje voordat ze op de markt komen.
Om nog maar te zwijgen welke markt.

Zoals ik het ooit eens begrepen heb dan komt continuum ook nog niet per direct.
Maar zal pas in een later stadia ingevoerd worden.
Ik hoop alleen niet dat je de verkeerde verwachtingen hebt.
Het zal zeker in het begin alleen maar blijven bij "simpele" apps zoals office e.d.

Als je de veronderstelling hebt dat je vanaf je Windowstoestel GTA oid kan gaan spelen op een 22" scherm dan denk ik dat je je moet opmaken voor een teleurstelling.
Want dat zie ik de eerste tijd nog niet gebeuren.

Maar toch zal het al met al geen verkeerde keus zijn

• hurthonkey365
oke, nog even afwachten dus! er kan veel gebeuren in korte tijd :l

Gamen doe ik nauwelijks tot eigenlijk helemaal nooit. 5 uur in een jaar is veel. Logisch dat game's zoals GTA hier niet op gaan draaien, wat wil je met zo'n processor? videokaart???? en dan nogeens het ram wat 3 GB is. behalve clash of clans :D..

De optie dat je gewoon je mail kan checken en documenten maken op een groot scherm lijkt mij een leuke luxe, en dat vanaf je mobiel die je eigenlijk altijd bij je heb. Maar laten we niet vergeten waarvoor we de laptop hebben!

• Amadeus1966
Yep, niets staat nog echt voor de volle 100% vast en niets is zo veranderlijk als het mobiele platform.

Het enige wat we kunnen doen is achterover leunen en afwachten.
Ik ben met wp 8.0 Amber ingestapt en heb alleen nog maar positieve veranderingen gezien.
Daarvoor nog wel enkele androids gehad en mijn eerste smartphone was ook nog een windows mobile.
Dus heb genoeg voorbij zien komen.

Was al weer een beetje aan het oriënteren voor een andere toestel, zat te dubben tussen een 830 of een 930 maar heb toch gepast.
Ik wacht nog wel even een ronde.
De mijne is nog lang niet op.

• Amadeus1966

• hurthonkey365
ik ga het vanavond even doorlezen! inderdaad wel interessant. dankjewel!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:04
hurthonkey365 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:36:
[...] Logisch dat game's zoals GTA hier niet op gaan draaien, wat wil je met zo'n processor? videokaart???? en dan nogeens het ram wat 3 GB is. behalve clash of clans :D..[...]
Dat de processor iets trager is en er een wat zwakker grafische chip in zit is nog niet eens het grootste probleem. Het punt waarom wordt aangegeven dat je dat niet moet verwachten is dat de processor architectuur anders is. Zodanig anders dat de instructies waarin die spellen en de meeste desktop software is geschreven niet worden ondersteund. Kortweg komt het er op neer dat al zou de processor veel sneller zijn het nog steeds niet werkt. De software zal deels moeten worden herschreven om te kunnen draaien op een telefoon en dat zijn de investeringskosten echt niet waard.

• hurthonkey365
Caelorum schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:40:
[...]

Dat de processor iets trager is en er een wat zwakker grafische chip in zit is nog niet eens het grootste probleem. Het punt waarom wordt aangegeven dat je dat niet moet verwachten is dat de processor architectuur anders is. Zodanig anders dat de instructies waarin die spellen en de meeste desktop software is geschreven niet worden ondersteund. Kortweg komt het er op neer dat al zou de processor veel sneller zijn het nog steeds niet werkt. De software zal deels moeten worden herschreven om te kunnen draaien op een telefoon en dat zijn de investeringskosten echt niet waard.
Achja daar is een telefoon uiteindelijk ook niet voor. De meeste die willen gamen hebben wel een game pc of console of iets anders

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-11 09:05
Een tip: Haal eens een goedkoop Windows 8.1/10 toestelletje bij de launch van Windows 10 (een Lumia 435 ofzo) en werk hier een weekje mee. Kijk of het OS je bevalt :) . Ikzelf ben ook van een Google Nexus 4 overgestapt naar een Lumia 735 en alles is prima bevallen. Alles werkt gewoon zoals het zou moeten, geen gedoe met het flashen van roms of rare hacks om m'n batterij langer mee te laten gaan (die van m'n Lumia gaat echt twee keer zo lang mee!). Met de feature in Windows 10 om Android en iOS apps te draaien erbij is Win10 echt een no-brainer voor mij. :) maar zoals ik het al zei, probeer het eerst even uit. Of koop een goedkoop tweedehandsje en verkoop deze later weer door ;)

• Royalty
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 13:43
Windows phone gebruikt minder RAM dan android. Wij hebben geen last van vastlopers. Dat is bij Android toestellen veel meer.
De vraag is natuurlijk ook nog, waarom van een top toestel overstappen naar windows? nou.. wat ik eerder dus al zei, ik vind android rommelig en ik vertrouw microsoft meer als google.
Je geeft zelf je antwoord. Maar één ding moet je in acht nemen, dat het aanbod aan apps minder is dan bij Android. Nogal slecht eigenlijk. Maar met W10 zal dit veranderen.
Hoe vrij is het startscherm van windows? hier bedoel ik mee zoals je bij android widgets kan plaatsen en gebruiken. is het bij Windows niet meer als de vierkanten schermen?
Wij hebben Live Tiles. Google er maar naar. Denk dat het hetzelfde is maar dan meer. Je kan van alles een tile maken. Instellingen enz.
Wat is de reden dat jullie windows mobiel gebruiken en niet android of ios? Welk toestel zouden jullie mij aanraden?
De M8 komt ook in een Windows versie. Dus je kan deze proberen. Persoonlijk vind ik de Lumia maar niks. Maar wie weet heb je over 4/5 maanden al de eerste nieuwe telefoon met W10 er al op. Van welke merk dan ook.

• hurthonkey365
brick5492 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:13:
Een tip: Haal eens een goedkoop Windows 8.1/10 toestelletje bij de launch van Windows 10 (een Lumia 435 ofzo) en werk hier een weekje mee. Kijk of het OS je bevalt :) . Ikzelf ben ook van een Google Nexus 4 overgestapt naar een Lumia 735 en alles is prima bevallen. Alles werkt gewoon zoals het zou moeten, geen gedoe met het flashen van roms of rare hacks om m'n batterij langer mee te laten gaan (die van m'n Lumia gaat echt twee keer zo lang mee!). Met de feature in Windows 10 om Android en iOS apps te draaien erbij is Win10 echt een no-brainer voor mij. :) maar zoals ik het al zei, probeer het eerst even uit. Of koop een goedkoop tweedehandsje en verkoop deze later weer door ;)
Is er geen manier om een boot te draaien op mn huidige m8? het geld groeit helaas niet op m'n rug om er even een mobiel bij te kopen voor testen..

• hurthonkey365
Royalty schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

Windows phone gebruikt minder RAM dan android. Wij hebben geen last van vastlopers. Dat is bij Android toestellen veel meer.

[...]

Je geeft zelf je antwoord. Maar één ding moet je in acht nemen, dat het aanbod aan apps minder is dan bij Android. Nogal slecht eigenlijk. Maar met W10 zal dit veranderen.

[...]

Wij hebben Live Tiles. Google er maar naar. Denk dat het hetzelfde is maar dan meer. Je kan van alles een tile maken. Instellingen enz.

[...]

De M8 komt ook in een Windows versie. Dus je kan deze proberen. Persoonlijk vind ik de Lumia maar niks. Maar wie weet heb je over 4/5 maanden al de eerste nieuwe telefoon met W10 er al op. Van welke merk dan ook.
Ik wil toch wel weer graag een ander toestel, omdat ik deze al 2jaar heb en gewoon een ander modelletje wil.. heb al contact gehad met htc of op m'n huidige ook w8 kan maar helaas..

• Royalty
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 13:43
Ja, dat had ik gelezen. Maar informeer je goed over W10 en over 4 maanden zal wel een nieuw telefoon uitkomen met W10 erop.

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-11 09:05
hurthonkey365 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:52:
[...]

Is er geen manier om een boot te draaien op mn huidige m8? het geld groeit helaas niet op m'n rug om er even een mobiel bij te kopen voor testen..
Nope, aangezien de Windows kernel niet open source is kun je niet ff de Windows rom flashen op de Android kernel. Helaas, want anders had ik waarschijnlijk ook een M8 gekocht :(
Misschien een idee om wat WP toestellen uit te proberen in de winkel?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35

The Wizard

Moderator Mobile
--> MAA

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1