nieuw moederbord en geheugenupgrade - welke

Pagina: 1
Acties:

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-02 19:39
Beste tweakers,

Ik heb een zelfgebouwde PC. Af en toe upgrade ik onderdelen. Ik wil graag het geheugen upgraden. Liefst meer, maar in ieder geval sneller. Ik heb er nu 4 bankjes van 2 gb DDR2 in zitten. Ik heb wel een nieuw moederbord nodig aangezien m'n huidige niet meer en sneller geheugen aankan.

Ik gebruik m'n apparaat in eerste instantie voor fotobewerking, daarom wil ik graag overstappen naar sneller DDR4 of DDR5 geheugen (maakt het veel uit?). Af en toe speel ik een spelletje, maar niet het nieuwste van het nieuwste.

De formfactor is niet zo belangrijk, ik heb een grote Antec kast. Ik draai een 64bits versie van windows, dus dat is geen beperking.

De vraag is welk moederbord geschikt is. Ik ben nu niet van plan een nieuwe processor te kopen, maar wellicht doe ik dat in de toekomst wel. Daarnaast wil ik graag al m'n huidige componenten meenemen, zodat het grapje niet te duur wordt. Ik ben niet te beroerd om zelf aan het zoeken te slaan, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Hoe vindt ik of maak ik een lijst van geschikte moederborden om uit te kiezen, zonder dat ik elke beschrijving uitvoerig door moet spitten...?

En toch niet onbelangrijk, op welke manier zorg ik ervoor dat ik nog een keer m'n CPU kan upgraden zodat ik nog jaren vooruit kan?

Mijn huidige systeem:

Mobo: Asrock P5B-DE
CPU: Intel Core 2 Quad Q9400 2,66 Ghz
RAM: 4x 2gb DDR2 666mhz
GPU: MSI GTX 960 GAMING 4GB GDDR5
HDD: 2x conventionele harde schijf en 1 SSD

En verder:
Voeding: Thermaltake Hamburg 530W
USB 3.0: een PCI insteekkaartje, welke waarschijnlijk met een nieuw moederbord overbodig wordt.
USB 3.0 kaartlezer
DVD-brander

Ik zoek een?
moederbord met geheugen

Wat is je budget?
"nader te bepalen..."

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Als je naar DDR4 wilt upgraden, moet je een nieuw 2011-3 moederbord en een nieuwe CPU omdat je huidige daar niet inpast.

DDR5 is (nog) niet beschikbaar als RAM geheugen, DDR5 wordt nu gebruikt op geheugen voor videokaarten.
Ik zou wachten tot Skylake, de nieuwe generatie Intel processoren (icm met nieuwe moederborden), en dan je CPU, RAM geheugen en moederbord upgraden.

Show me your moves.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De upgraderek in dit systeem is er al volledig uit. Maar heel noodzakelijk is het ook niet als het alleen maar gaat om sneller geheugen, dat voegt namelijk niet zo bijzonder veel toe.
Dus gewoon lekker met je huidige geheugen werken, tot je een volledig nieuw systeem kan kopen.

Je kunt naar DDR3 gaan, maar op een P35/P45 is dat nou ook neit zaligmakend.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je nog jaren vooruit wil: nieuwe CPU+RAM+moederbord.

Alleen moederbord heb je niets aan: DDR3 geheugen zal wel iets sneller zijn, maar waarschijnlijk niet echt merkbaar. Maar je betaald dan wel 60 euro voor een moederbord, plus voor het geheugen.

• PoJa84
Bedankt voor de reacties. Het is me ondertussen wel duidelijk dat alleen het MOBO en ram upgraden niet zoveel zin heeft, dan ga ik toch maar meteen op zoek naar een nieuwe cpu+mobo+ram.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
wacht dan gelijk even tot 5 augustus. als alles verloopt volgens plan komt intel met skylake. deze kan(ligt aan het mobo) dd3 en/of ddr4 aan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
Waarom wil je uberhaupt upgraden (voldoet het huidige systeem niet meer)?
Hoe kwam je erbij dat het geheugen de bottleneck zou zijn?

• PoJa84
mitsumark schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:32:
Waarom wil je uberhaupt upgraden (voldoet het huidige systeem niet meer)?
Ik heb de GPU nu vervangen, maar ik heb meer processorsnelheid en geheugen nodig om Lightroom en Photoshop snel genoeg naar mijn zin te kunnen draaien.
mitsumark schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:32:
Hoe kwam je erbij dat het geheugen de bottleneck zou zijn?
Ik was van plan om eerst het geheugen te vervangen, van 8 naar 16 of 32, zodat het programma vlotter draait en daarna de processor, zodat de programma's het exporteren/renderen vlotter doen, maar dat is niet echt handig, met de oude socket van m'n huidige processor.

Dus ga ik maar voor alles in 1, nieuw mobo, processor en geheugen.
loki504 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:07:
wacht dan gelijk even tot 5 augustus. als alles verloopt volgens plan komt intel met skylake. deze kan(ligt aan het mobo) dd3 en/of ddr4 aan.
Maar ik denk niet een nieuwe skylake, met de komst van skylake zal Haswell iets goedkoper worden toch? Dan ga ik voor een 4 ghz i7 denk ik, met 32 gb ram. Dan kan ik weer een aantal jaartjes vooruit...

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
haswell zal niet goedkoper worden. omdat ze niet de zelfde socket gebruiken. dus daar hoef je niet voor te wachten.
Pagina: 1