School (rendering) en Gaming PC - 2000 euro - Probleem RAM

Pagina: 1
Acties:

• Lightning 22
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-11 11:24
Dit zal mijn eerste PC worden die ik zelf in elkaar ga zetten. (het is überhaupt mijn eerste PC, ik heb alleen een laptop gehad) Ik heb zo veel mogelijk opgezocht als mogelijk. Nu heb ik denk ik een opbouw heb die goed is, en ik zou het fijn vinden als meer ervaren mensen er naar zouden kunnen kijken. Daarbij heb ik alleen een probleem met de RAM sticks die ik wil gaan kopen. Die SKU code komt niet overeen met compatible items, terwijl het wel dezelfde naam draagt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag een nieuwe pc bouwen voor gamen en school. School heeft hier het overwicht omdat de programma’s die ik gebruik veel eisen van de CPU.
Voor school gebruik is voornamelijk Revit en AutoCad. In de toekomst komen hier analyse programma’s bij en mogelijk ook 3ds Max en/of Unreal engine
Voor gamen speel ik SimCity4, Anno1404, Diablo III, Aion en wil ik in de toekomst Black Dessert gaan spelen. Black Desert is de reden dat ik een sterke video kaart wil, de system requirements zijn erg hoog.
Uiteindelijk wil ik de pc ook gaan gebruiken voor digitaal tekenen in programma’s zoals Photoshop (in combinatie met een teken tablet) en ook een kleine hoeveelheid van middelmatige kwaliteit van videobewerking. (dus geen super zware bewerkingen waar enorme hoeveelheid RAM voor nodig zijn)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een absolute maximumprijs, maar ik wil wel zeer in de buurt van de 2000 euro blijven (of minder natuurlijk, maar dat zal niet gaan). Ik wil mijn spullen het liefst bij Azerty gaan kopen, deze hebben redelijk lage prijzen, maar niet het minimum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen herbruikbare onderdelen. De enige computer die ik bezit is een werkende laptop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD voor snel opstarten en voor veelgebruikte programma’s (waarschijnlijk 250Gb). 2Tb HDD voor normale dataopslag (1Tb kan ook, maar voor een beetje meer heb je 2Tb, dus ben ik maar voor 2Tb gegaan). Case met stoffilters (ik woon in een stoffige omgeving). 16Gb aan RAM. Hoog aantal kernen (fysiek of niet) voor berekeningen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een voorkeur. Ik sta open voor andere merken. Maar ik heb veel goeds gelezen over MSI (en hun producten lijken een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben) en ook over de kwaliteit van koeling en stilte van Be Quiet! Producten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De minimale eis is dat de pc Revit middelgrote projecten goed kan draaien (Revit is voornamelijk CPU based en vrij weinig afhankelijk van de GPU) en dat het de recommend requirements van Black Dessert heeft. (Requirements: http://www.game-debate.co...e=Black%20Desert%20Online)
De wensen die ik heb is dat de computer ook redelijk stil is. Het liefst zou ik ook de Silent Base 800 van Be Quiet gebruiken, omdat ik deze erg mooi vind, ik sta echter wel open voor andere cases.

Ga je overklokken?
Het zou kunnen, ik weet het niet zeker. Ik ben er een beetje huiverig voor, omdat de product garantie dan vervalt en de mogelijkheid bestaat dat je het systeem kapot/instabiel maakt. Ik moet hier nog meer informatie over gaan zoeken, of ik ga overklokken is iets dat ik later moet gaan bepalen, afhankelijk van of het daadwerkelijk nodig is, en of ik er genoeg van af weet. Ik wil de mogelijkheid van overklokken er wel in houden.

Onderdelen
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 409,95€ 409,95
1MSI X99S SLI PLUS€ 215,95€ 215,95
1MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G€ 572,85€ 572,85
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,50€ 71,50
1be quiet! Silent Base 800 Zwart/Zilver€ 111,95€ 111,95
1Asus VX238H Zwart€ 155,20€ 155,20
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2K8G4D240FSA€ 144,05€ 144,05
1Seasonic M12II Evo 750W€ 108,90€ 108,90
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.944,25

Informatie verzameling
Onderstaande google docs document heb ik gebruik om informatie in op te staan over afwegingen en componenten. (Dit is ongeveer hetzelfde als wat hieronder staat.)

https://docs.google.com/s...scXfX_dA/edit?usp=sharing

Overwegingen met betrekking tot keuze componenten

X99: De keuze voor X99 is gebaseerd op de keuze voor de Intel Core i7 5820k CPU, deze heeft een 2011-v3 slot, en past dus alleen in een x99 Moederbord.

MSI x99s SLI plus: Dit moederbord is het goedkoopst van x99 chipset serie en heeft daarnaast ook erg veel goede reviews (een beetje minder prestatie, maar wel procentueel goedkoper).

I7 5820k: Deze CPU heeft 6 cores van 3,3 Ghz (dit is 2 cores en 1 Gh meer dan ik in mijn laptop heb), de hypertreading van de i7 is nuttig voor zowel Revit als analyseprogramma’s. Ik kan door de 28 pci-e lanes (i.p.v. 40) niet alle RAM slots gebruiken van het MOBO. Dit maakt niet zo veel uit, zoveel ram heb ik niet nodig.

Be-Quiet! Dark Rock 3: Schijnbaar echt stil wanneer de fans aan staan. Hij past in mijn case. Groot blok, dus passieve koeling is mogelijk in idle. Goede koelprestaties under load in vergelijking met prijssegment. Ik moet wel nog controleren of de RAM sticks eronder passen.

MSI GTX 980 gaming 4gb: 4gb is praktisch voor Textures in zowel games als designprogramma’s. De GTX 970 heeft een betere prijs/prestatie verhouding, maar de extra power zorgt er voor dat ik bijna zeker weet dat Black Desert op Ultra gespeeld kan worden. De koelers gaan niet aan onder 60 graden Celsius, hierdoor wordt het systeem ook extra stil als het niet veel aan het doen is. Het heeft ook voldoende goede aansluitingen voor tekentablet(displayport), beeldscherm(HDMI) en eventueel derde beeldscherm.

SeaSonic M12II-750: 750 Watt is waarschijnlijk te veel voor het systeem. Ik weet niet veel van PSU’s, maar ik heb een ontwerp gezien met een sterkere GPU (meer Watt) en bijna dezelfde onderdelen, dus ik ga er voor nu vanuit dat het oké is. (Nader onderzoek is nog wel nodig)
Be quiet! Silent Base 800 Silver: Ik vind deze case mooi. De stoffilters lijken goed te werken (ik woon in een stoffige omgeving, dus stoffilters zijn erg fijn om te hebben). Het is een stille kast. De kast zorgt wel voor een hogere temperatuur, ik ga er van uit dat dit zonder extreem overklokken en een laag intern verbruik van vermogen (lage warmteproductie) acceptabel is.

Crucial Ballistix Sport 16GB: Goede prijs/kwaliteit verhouding. Het is echter wel onduidelijk of deze ram met MSI x99s SLI pro kan samenwerken. De SKU nummers (tussen Tweakers/Crusial en MSI, zie link) komen namelijk niet overeen. Heeft iemand hier een idee welke bij dit mobo past? (http://www.msi.com/support/mb/X99S-SLI-PLUS.html#support-mem )

Vragen
1: Denken jullie dat ik voor de vereiste prestaties goede keuzes heb gemaakt?
2: Weet iemand welke RAM ik het beste kan kiezen? (eventueel ook andere dan Crucial Ballistix Sport 16GB?
(3: ) Hoewel ik nog meer onderzoek moet doen naar PSU’s, weet iemand toevallig een PSU die hier qua vermogen, rails, ampère en volt voldoet?

Alvast bedankt

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Lightning 22 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:06:
I7 5820k: Deze CPU heeft 6 cores van 3,3 Ghz (dit is 2 cores en 1 Gh meer dan ik in mijn laptop heb), de hypertreading van de i7 is nuttig voor zowel Revit als analyseprogramma’s. Ik kan door de 28 pci-e lanes (i.p.v. 40) niet alle RAM slots gebruiken van het MOBO. Dit maakt niet zo veel uit, zoveel ram heb ik niet nodig.
Volgens mij heeft het aantal pci-lanes niets met het aantal te gebruiken ram-slots te maken.
Dit Mobo heeft 8 slots en die zijn allemaal te vullen.... ook met de 5820k
pci-lanes zijn voor zaken als GPU en andere pci-slot uitbreidingen.

X99 is in principe quad-memory dus 4 stickjes (schijnt beter te zijn voor gebruik van bandbreedte of zo)
Bijvoorbeeld Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA (4*4)
en dan kan je er later nog 4 bij zetten voor totaal 32GB
Maar het HOEFT niet.... 2*8 mag ook.

Die 5820K is een stroom vreter zeker als je gaat overklokken (niets engs aan.... de K series zijn juist door Intel unlocked zodat overklokken kan).. reken maar op 150-200 watt (als ik tomshardware mag geloven), zet daar je gtx980 GPU bij en de rest dan denk ik dat 750 Watt gewoon lekker is.
Op Rog.Asus.com raden ze zelfs 1000 Watt aan voor een X99 systeem.....dat is nu ook weer errug veel.

Voor de rest een gaaf systeem.. .... maar dat is mijn mening :)

• Sjitter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-11 14:28
In de link die je gaf van de requirements van black desert geeft ie recommended een GTX650... nou niet echt iets waarvoor je een gtx 980 nodig hebt maar goed

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt het over renderen, maar daarna over revit en autocad wat vooral over modeleren en tekenen gaat;

Ga je daadwerkelijk heel veel renderen, dus op de cpu 3d scenes in plaatjes omzetten?

Want ik zie verder weinig nut voor een X99 platform met een 6-core.

Met een 4790K heb je automatisch meer performance met werken in die applicaties, en hij renderd plaatjes niet heel veel trager.

specs

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:32
Ik zou in elk geval een betere monitor kopen.

Neem bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart

AH-IPS voor betere kleuren. Koop je een pc van 2000 euro bezuinig je op het scherm dat zou jammer zijn.

Nickname KasPlantje.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gtx980 is zwaar overkill voor dit spel, weet niet waarom je denkt daarvoor een GTX980 nodig te hebben.
De minimum eisen zijn miniem en de recommended eisen zijn zeer mild. Volgens mij draait dit spel al super met een GTX960 !
http://2p.com/2152447_1/B...ean-First-Closed-Beta.htm

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

GerGio schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 02:30:
Ik zou in elk geval een betere monitor kopen.

Neem bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart

AH-IPS voor betere kleuren. Koop je een pc van 2000 euro bezuinig je op het scherm dat zou jammer zijn.
Ik denk dat zoiets beter is: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
Meer pixels voor bij cad'en is wel handig :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zo, nu heb je nog een aardig budget over voor een fijne monitor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1241 v3 Tray€ 284,-€ 284,-
1MSI H97 GAMING 3€ 99,95€ 99,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,95€ 361,95
4WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 203,80
1Cooler Master Silencio 652S€ 82,95€ 82,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 86,50€ 86,50
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 92,95€ 92,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,-

Cpu: Snelle XEON met 3.5Ghz baseclock
Voeding; topper van seasonic, gold label
Harddisk: 4x 1TB, kan je er twee in mirror zetten (lekker veilig) of 4 in Raid 5 (ook veilig)
Videokaart; GTX970, die gaat dat spelletje zeker op ultra draaien!
De kast; zeker de moeite waard om die te bekijken.
De rest; alles gebalanceerd zodat je een evenwichtige, complete build krijgt.

bijna 600 euro over, waarvoor je een pareltje van een monitor kan kopen, uiteraard IPS of iets dergelijks wat beter aansluit bij je "werk".

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:32
Frozen schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 03:02:
[...]

Ik denk dat zoiets beter is: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
Meer pixels voor bij cad'en is wel handig :)
Vind ik ook een beter idee, maar kost het dubbelen van het orgineel. Maar ik zeg eerlijk hij is in alle opzichten een betere keuze. Daarom stelde ik nu een kleinere stap voor waarvoor je toch voor een kleine 50 euro toch een leuk IPS scherm hebt

Nickname KasPlantje.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

GerGio schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 05:22:
[...]

Vind ik ook een beter idee, maar kost het dubbelen van het orgineel. Maar ik zeg eerlijk hij is in alle opzichten een betere keuze. Daarom stelde ik nu een kleinere stap voor waarvoor je toch voor een kleine 50 euro toch een leuk IPS scherm hebt
Het scherm is een onderdeel waar je altijd naar moet kijken, ook als de computer idle is en maar 1gb ram, 1,6 ghz etc. nodig heeft. Ofwel,neem een wat duurder schermpje. :)

Verder heb ik het idee dat een 200e goedkopere i5 met een 100e goedkoper moederbordje ook wel zal voldoen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Lightning 22
LaFleche schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:30:
[...]

Volgens mij heeft het aantal pci-lanes niets met het aantal te gebruiken ram-slots te maken.
Dit Mobo heeft 8 slots en die zijn allemaal te vullen.... ook met de 5820k
pci-lanes zijn voor zaken als GPU en andere pci-slot uitbreidingen.
Dat is inderdaad waar. Ik heb het hier verkeerd opgeschreven. Ik heb gelezen dan met de 12 minder lanes je de vierde slot voor grafische kaarten zowieso niet zou kunnen gebruiken. (dit is ook niet nodig, ik ga het toch bij 1 houden)
Sjitter schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:45:
In de link die je gaf van de requirements van black desert geeft ie recommended een GTX650... nou niet echt iets waarvoor je een gtx 980 nodig hebt maar goed
Klopt, het is misschien een beetje overkill. Maar ik zou echt heel graag het spel willen spelen op high detail. (Ik heb tot nu toe altijd op low of very low video settings moeten spelen) Omdat het spel pas over een 6 maanden uit komt weet ik niet 100% zeker wat de requirements gaan zijn. Een 980 zou als het goed is 69.2 FPS moeten halen in de huidige versie, zo weet ik in ieder geval zeker dat de pc het voor meerdere jaren aan zal kunnen.

Ik had van veel mensen gehoord dat de 980 is hele mooie kaart is, dus toen heb ik die maar gekozen. Ik heb net echter wel een benchmark test gevonden waarin staat dat de 970 rond de 64 FPS zou halen. Voor zo'n klein verschil is het waarschijnlijk slimmer om een 970 te kopen. (en daarbij heeft het ook voldoende uitgangen (displayport + HDMI))
maratropa schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 01:02:
Je hebt het over renderen, maar daarna over revit en autocad wat vooral over modeleren en tekenen gaat;

Ga je daadwerkelijk heel veel renderen, dus op de cpu 3d scenes in plaatjes omzetten?

Want ik zie verder weinig nut voor een X99 platform met een 6-core.

Met een 4790K heb je automatisch meer performance met werken in die applicaties, en hij renderd plaatjes niet heel veel trager.
Ik heb voor 6 cores gekozen omdat ik gelezen heb dat meer kernen over het algemeen sneller een simultie kunnen voltooien, veel sneller een afbeelding kunnen maken en dat het een sterk positief effect heeft op performance, wanneer je meerdere programma's hebt open staan. Ik heb vaak Revit en Photoshop (+word en pdf'jes) naast elkaar draaien.

De mogelijkheid om de i7 5820 te gebruiken is eigenlijk de enige reden dan ik voor het x99 platform ben gegaan.

De basis klokfrequentie van 4Ghz van de 4790k zou al een flinke vooruitgang zijn op de (i7 Quad core ) 2,4 Ghz die ik nu heb. En als het qua prestaties positieve invloed heeft op het werk zelf en maar een beetje negatieve invloed heeft op renderen is de 4790k inderdaad een veel beter alternatief. Vooral omdat ik dan geen x99 meer nodig heb. Sneller kunnen werken, maar wel langer moeten wachten op een render vind ik beter dan het omgekeerde.
GerGio schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 05:22:
[...]
Vind ik ook een beter idee, maar kost het dubbelen van het origineel. Maar ik zeg eerlijk hij is in alle opzichten een betere keuze. Daarom stelde ik nu een kleinere stap voor waarvoor je toch voor een kleine 50 euro toch een leuk IPS scherm hebt
Dat is inderdaad een erg mooi beeldscherm. Meer pixels voor CAD is erg praktisch en voor gamen helemaal. Ik wil het scherm ook gaan gebruiken voor gamen, dus extra pixels zorgen wel voor lagere fps. Met een GTX970 zal het waarschijnlijk nog steeds meer dan goed zijn.

@Madrox
Ik ben het eigenlijk bijna helemaal met wat je voorstelt. Ik weet nog niet precies wat ik met de CPU ga doen (Intel Xeon, i5 of i7) en ik weet ook niet of ik RAID wil toepassen. (hier moet ik nog meer naar kijken).
Ik vind de kast ook erg goed, alles past erin, het heeft stoffilters, en het uiterlijk vind is goed. Het heeft ook een mooie prijs en is niet overprijsd zoals de silent base 800.
Ik ga sowieso van x99 afstappen en de h97 Gaming 3 lijkt me een goed alternatief, en daarbij dus ook de goedkopere DDR3 RAM
Ik neig wel sterk naar de Intel Core i7 4790k zoals Maratropa voorstelde, ik moet alleen nog overwegen of de extra klokfrequentie en hyperthreading opwegen tegen de aanzienlijke extra kosten. (Hier ga ik waarschijnlijk vanavond nog met iemand over overleggen)
Hieronder het lijstje wat ik nu dus overweeg te gaan gebruiken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 357,-€ 357,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 299,95€ 299,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 90,15€ 90,15
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 92,95€ 92,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.555,75

Erg bedankt voor de hulp, ik stel het erg op prijs

• Sjitter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-11 14:28
Met dat moederbord kan je zoiezo niet overklokken, pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 is wel een mooi overklok bordje. dual bios. En eventueel voor later heeft ie ook SLI voor het geval je er een kaart bij wil douwen.

die Scythe Mugen 4 PCGH Edition is slechter in het koelen van je cpu dan de standaard mugen 4 dus die kan je ook beter wisselen.

[ Voor 41% gewijzigd door Sjitter op 26-07-2015 01:11 ]

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
X99 met een 5820k is ongeveer 150€ duurder, en is price/perfomance ongeveer hetzelfde als een 4790k.
En een 5820k kan je natuurlijk nog meer winst geven met OC. (stock 4790k is 4.0-4.4Ghz, waar de 5820k 3.3 - 3.6 haalt. Mijn 5820k draait met gemak 4.2Ghz en 4.5Ghz zelfs onder de 80C.)
Of je de extra cores nodig heb ligt natuurlijk helemaal bij jou.
Bij een duur systeem zou ik weg blijven van de BX100, deze hebben geen power-loss caps.
en voor 20€ meer heb je 2TB, makkelijke keuze imo. Zelfde voor de SSD, 500g is toch prettig.

980 is overkill voor 1080p, maar toch wel "nodig" voor 1440p. Ligt natuurlijk ook aan de game.

Vergeet je een goed muis en toetsenbord niet mee te rekenen? Een mechanisch toetsenbord en een fijne muis kosten samen toch al snel 150€..

Heb je wel een ATX kastje nodig? Ik heb het idee dat iedereen vergeet dat mATX en ITX ook nog bestaan..

Is tweedehands een optie?
Een R9 290 heb je al voor rond de 220€ op de V&A en een 780 voor 240-260.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

I have a few cents too :O

ik zou mijn geld wat besparen en eventueel zelfs naar een i5 gaan. Revit/autodesk heeft Adesk 360 waar je gewoon de servers van autodesk je plaatjes kan laten renderen, 12 megapixel high/best preset. Krijg je naar een half uurtje thuis gestuurd. lagere 5 megapixel op high meestal minder dan 10 minuten. Mocht je dit niet willen dan heeft Revit tegenwoordig ook nog nvidea Mental Ray wat gebruik maakt van de GPU.

sidenote: Je krijgt van autodesk unlimited tokens voor te renderen (renders zijn wel maar max 16 tokens per instance (hogere settings zijn meer tokens) ikzelf heb 9 van de 10 keer token max niet eens nodig en zit ik rond de 6/9. dus je zou daar eventueel op kunnen besparen.

Revit zelf kan het aan de kont roesten of het hyperthreaded is of dat je 20 cores hebt. alleen functies zoals het openen van een viewport, plotten, regenerate zijn multicore en als ik mij niet vergis is dit standaard gelimiteerd op 2 kernen (er is wel een commando om meerdere cores aan te laten spreken) Een i5 K processor kun je ook naar de 4ghz tillen. En als ik zo hoor dat je photoshop en word er naast open heb staan heb je zelfs nog een kern over voor internet.

EDIT: die kast kan wel eens warm worden als je gaat gamen, ik heb het kleine broertje (550) en deze is vlot warm, 2 1500 rpm en een 800rpm fan op 70% en 100% hebben moeite die van mijn onder de 50 graden te houden. Volgens mij had de Fractal R5 dit beter geregeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Splitinfinitive op 26-07-2015 23:22 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

wout123 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:02:

Bij een duur systeem zou ik weg blijven van de BX100, deze hebben geen power-loss caps.
en voor 20€ meer heb je 2TB, makkelijke keuze imo. Zelfde voor de SSD, 500g is toch prettig.
http://linustechtips.com/...199-powerloss-protection/
PLP werkt slechts deels, lees ik hier. Voor 100% protectie kom je algauw uit bij een Intel SSD, al is ook dat twijfelachtig. Ben je echt bang voor stroomstoringen, gaat er niets boven een UPS! Zo blijft je pc lang genoeg draaien zodat elke SSD, van welk merk dan ook; de data veilig kan stellen.

Buiten dat
Most people don't consider that to be a problem, the real issue with drives without power loss protection is that the internal FTL tables can become corrupted if the power fails at the wrong time, which loses all your data. The MX200 (and MX100) prevents that. Yes, you lose data in the cache when power fails, but after a file system check you're fine. If you think such data loss is bad, consider that this is also the case WITH EVERY HARD DRIVE EVER MADE. That's why servers require data to be written to the media, or use hardware (arrays, etc.) with NVRAM flash.
Thuisgebruikers gebruiken al jaren opslag zonder PLP, maw; laten we van een mug geen olifant maken.
Allemaal bangmakerij. De angst regeert!

[ Voor 36% gewijzigd door Madrox op 27-07-2015 08:10 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar is een pc van 1500 a 2000 euro niet een beetje overkill? Tuurlijk, met een minder systeem duurt het wat langer, maar overschat je niet wat je moet bouwen/tekenen op de computer? Gebruikt jouw software inderdaad die 6 cores? Die dikke Gpu? En waar merk je dat dan in?

Het is jouw geld en ik begrijp heel goed de wens om iets goeds te kopen, maar een studentenbudget is toch beperkt?

• Lightning 22
Ik heb besloten dat ik niet ga overklokken. De kans dat ik dat uiteindelijk ga doen is erg klein, omdat ik dat waarschijnlijk te moeilijk (en te eng) vind. Daarom is het moederbord de gaming 3 variant en de ram ook niet overklokbaar.

Hieronder een lijstje van de componenten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 356,-€ 356,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 92,95
1Scythe Mugen 4€ 36,91€ 36,91
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 89,90€ 89,90
1Seasonic G-series 550 watt€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.291,56

Qua rand apperatuur wil ik het volgende gaan gebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 308,60€ 308,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,60

Ik wil nog steeds voor de i7 4790k gaan. Ik weet dat ik niet kan overklokken met het gaming 3 moederbord, maar qua frequentie/prijs verhouding is de k- variant beter.

De CPU load is tijdens schoolwerk (en gamen) vaak 90-100%. Zelfs met de turbo boost, daarom wil ik graag een sterkere CPU.
Deze CPU heeft een heel hoge single core frequentie. (Revit werkt voor 90% van de tijd op 1 core, en zal zo dus sneller werken)
Ik heb getwijfeld om voor een i5 te gaan, maar na overleg leek het andere toch slimmer om een i7 te nemen. (als je het uiteindelijk toch nodig blijkt te hebben, dan heb je het wel)
wout123 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:02:
980 is overkill voor 1080p, maar toch wel "nodig" voor 1440p. Ligt natuurlijk ook aan de game.

Vergeet je een goed muis en toetsenbord niet mee te rekenen? Een mechanisch toetsenbord en een fijne muis kosten samen toch al snel 150€..

Heb je wel een ATX kastje nodig? Ik heb het idee dat iedereen vergeet dat mATX en ITX ook nog bestaan..

Is tweedehands een optie?
Een R9 290 heb je al voor rond de 220€ op de V&A en een 780 voor 240-260.
Ik ga nu voor een 970, met een 2560x1440 beeldscherm. Die combinatie zou mijn zwaarste spel nog goed moeten kunnen draaien. (zo’n zware spellen speel ik niet).

Ik heb een goed muis. Moet alleen nog een toetsenbord zoeken, maar daar wacht ik nog even mee.

Ik heb naar kleinere formaten gekeken, maar een ATX is lekker groot. Ik heb er de ruimte voor, een
grotere kast zorg voor een makkelijkere montage en (waarschijnlijk) is de luchtdoorstroming beter.

Tweedehands vind ik altijd een beetje moeilijk. Ik kreeg toevallig vanmiddag een berichtje over iemand die en 970 wilde verkopen. Kopen bij een (gerenommeerde) winkel voelt toch een stuk veiliger als het om hele grote bedragen gaat.
Splitinfinitive schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:20:
I have a few cents too :O

ik zou mijn geld wat besparen en eventueel zelfs naar een i5 gaan. Revit/autodesk heeft Adesk 360 waar je gewoon de servers van autodesk je plaatjes kan laten renderen, 12 megapixel high/best preset. Krijg je naar een half uurtje thuis gestuurd. lagere 5 megapixel op high meestal minder dan 10 minuten. Mocht je dit niet willen dan heeft Revit tegenwoordig ook nog nvidea Mental Ray wat gebruik maakt van de GPU.

sidenote: Je krijgt van autodesk unlimited tokens voor te renderen (renders zijn wel maar max 16 tokens per instance (hogere settings zijn meer tokens) ikzelf heb 9 van de 10 keer token max niet eens nodig en zit ik rond de 6/9. dus je zou daar eventueel op kunnen besparen.

Revit zelf kan het aan de kont roesten of het hyperthreaded is of dat je 20 cores hebt. alleen functies zoals het openen van een viewport, plotten, regenerate zijn multicore en als ik mij niet vergis is dit standaard gelimiteerd op 2 kernen (er is wel een commando om meerdere cores aan te laten spreken) Een i5 K processor kun je ook naar de 4ghz tillen. En als ik zo hoor dat je photoshop en word er naast open heb staan heb je zelfs nog een kern over voor internet.

EDIT: die kast kan wel eens warm worden als je gaat gamen, ik heb het kleine broertje (550) en deze is vlot warm, 2 1500 rpm en een 800rpm fan op 70% en 100% hebben moeite die van mijn onder de 50 graden te houden. Volgens mij had de Fractal R5 dit beter geregeld.
Ik heb wel eens via de servers van Autodesk gewerkt, maar daar is maar ongeveer 10% van alle renders goed gelukt, en op mijn laptop (hoewel ie dan wel super warm wordt) gaat hij vrijwel altijd meteen goed.
Ik zal eens naar nvidea Mental Ray gaan kijken. Ik heb daar nog nooit van gehoord, zou wel praktisch zijn als ik de GPU voor renderen kan gebruiken. Bedankt voor de tip :)
Als het goed is, heeft Revit sinds 2011 ondersteuning voor Quad core CPU’s. Zoals je zegt zou het kunnen dat die automatisch op 2 cores staat.
Qua case leek me 652S eigenlijk wel praktisch. Er zijn ook geen reviews die zeggen dat de case slecht koelt. Er zijn er zelfs die zeggen dat ie juist wel goed koelt. En als ie uiteindelijk toch niet naar behoren kan koelen kunnen er altijd nog ventilator bij gezet worden.
sebastius schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:14:
Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar is een pc van 1500 a 2000 euro niet een beetje overkill? Tuurlijk, met een minder systeem duurt het wat langer, maar overschat je niet wat je moet bouwen/tekenen op de computer? Gebruikt jouw software inderdaad die 6 cores? Die dikke Gpu? En waar merk je dat dan in?
Ik doe een opleiding bouwkunde op de TU/e. Het is sowieso veel geld, maar ik wil de computer voor zowel gamen als ontwerpen/berekenen gaan gebruiken. De 6 core CPU was in eerste instantie voor renderen en berekenen, maar ik had er niet aan gedacht dat veel programma’s de laatste twee cores helemaal niet kunnen gebruiken. Dus ga ik voor een Quad core.

Die zware GPU is eigenlijk alleen voor gamen en eventueel voor renderen, als er een programma is die gebruik van maken van de GPU. Het is overkill voor de meeste spellen die ik speel (anno1404), maar wel praktisch voor de twee (1+ de nieuwe) grote beeldschermen die ik heb en bijvoorbeeld Black Desert in combinatie met 2560x1440.

• DanielWillems
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Lightning 22 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:41:
Ik heb besloten dat ik niet ga overklokken. De kans dat ik dat uiteindelijk ga doen is erg klein, omdat ik dat waarschijnlijk te moeilijk (en te eng) vind. Daarom is het moederbord de gaming 3 variant en de ram ook niet overklokbaar.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.291,56

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,60

Ik wil nog steeds voor de i7 4790k gaan. Ik weet dat ik niet kan overklokken met het gaming 3 moederbord, maar qua frequentie/prijs verhouding is de k- variant beter.

De CPU load is tijdens schoolwerk (en gamen) vaak 90-100%. Zelfs met de turbo boost, daarom wil ik graag een sterkere CPU.
Deze CPU heeft een heel hoge single core frequentie. (Revit werkt voor 90% van de tijd op 1 core, en zal zo dus sneller werken)
Ik heb getwijfeld om voor een i5 te gaan, maar na overleg leek het andere toch slimmer om een i7 te nemen. (als je het uiteindelijk toch nodig blijkt te hebben, dan heb je het wel)

[...]

Ik ga nu voor een 970, met een 2560x1440 beeldscherm. Die combinatie zou mijn zwaarste spel nog goed moeten kunnen draaien. (zo’n zware spellen speel ik niet).

Ik heb een goed muis. Moet alleen nog een toetsenbord zoeken, maar daar wacht ik nog even mee.

Ik heb naar kleinere formaten gekeken, maar een ATX is lekker groot. Ik heb er de ruimte voor, een
grotere kast zorg voor een makkelijkere montage en (waarschijnlijk) is de luchtdoorstroming beter.

Tweedehands vind ik altijd een beetje moeilijk. Ik kreeg toevallig vanmiddag een berichtje over iemand die en 970 wilde verkopen. Kopen bij een (gerenommeerde) winkel voelt toch een stuk veiliger als het om hele grote bedragen gaat.

[...]

Ik heb wel eens via de servers van Autodesk gewerkt, maar daar is maar ongeveer 10% van alle renders goed gelukt, en op mijn laptop (hoewel ie dan wel super warm wordt) gaat hij vrijwel altijd meteen goed.
Ik zal eens naar nvidea Mental Ray gaan kijken. Ik heb daar nog nooit van gehoord, zou wel praktisch zijn als ik de GPU voor renderen kan gebruiken. Bedankt voor de tip :)
Als het goed is, heeft Revit sinds 2011 ondersteuning voor Quad core CPU’s. Zoals je zegt zou het kunnen dat die automatisch op 2 cores staat.
Qua case leek me 652S eigenlijk wel praktisch. Er zijn ook geen reviews die zeggen dat de case slecht koelt. Er zijn er zelfs die zeggen dat ie juist wel goed koelt. En als ie uiteindelijk toch niet naar behoren kan koelen kunnen er altijd nog ventilator bij gezet worden.

[...]

Ik doe een opleiding bouwkunde op de TU/e. Het is sowieso veel geld, maar ik wil de computer voor zowel gamen als ontwerpen/berekenen gaan gebruiken. De 6 core CPU was in eerste instantie voor renderen en berekenen, maar ik had er niet aan gedacht dat veel programma’s de laatste twee cores helemaal niet kunnen gebruiken. Dus ga ik voor een Quad core.

Die zware GPU is eigenlijk alleen voor gamen en eventueel voor renderen, als er een programma is die gebruik van maken van de GPU. Het is overkill voor de meeste spellen die ik speel (anno1404), maar wel praktisch voor de twee (1+ de nieuwe) grote beeldschermen die ik heb en bijvoorbeeld Black Desert in combinatie met 2560x1440.
Als je 2560:1440p gaat gebruiken zal ik een R9 290(X) of eventjes wachten dat de R9 390(X) wat goedkoper worden. Dan is je systeem toch wat meer f*tureproof (pls don't judge me) want de 970 heeft met moderne games al wat moeite met zn memorybus op 2560:1440 en met de steeds zwaarder wordende games (die ook meer RAM gaan gebruiken) zit je na een jaartje al niet meer echt veilig met je 970. Ik zou echt de R9 390 aanraden.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

hmm dit is best vreemd ik weet dat de servers een andere render engine gebruiken maar dacht dat zich dit alleen deed uiten in hoe de reflecties eruit kwamen te zien. (wat ik wel eens heb gehad is dat ik mijn settings verkeerd had ingesteld bij proporties (render settings) en deed hij dus renderen met alleen sunlight only. interieur renders waren nogal donker :+.
dat klopt inderdaad revit kan ook overweg met 16 cores. het nadeel is alleen dat hij maar ééntje voor tekenen gebruikt. ik meen ergens een soort van AMA te hebben gelezen van een programmeur. Deze gaf toen aan dat de berekeningen van Revit vrij liniear zijn dus dat het geen zin had om multicore support in te bouwen voor tekenen buiten enkele functies. maar dat hoe hoger de clocksnelheid hoe sneller het rekenen gaat. Dit is ook een van de eisen die in elke system requirments van Adesk terugkomt (entry, balanced en performance)
Als er niets negatiefs is kun je mijn suggestie negeren :) ik had het gebaseerd op mijn ervaring met de kleinere variant. aan de andere kant is er met een 970 natuurlijk ook minder warmte te verwerken.

Als enige opmerking wat ik zou kunnen hebben is de harde schijf eventueel: pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB (of een 500gb SSD en een synolygy nas maar da's natuurlijk persoonlijk :P)

Een vriend van mij zei dat ze op de TU/e allemaal rondlopen met een HP elitebook. omdat ze veel op school ermee moeten werken. Zou je dan niet beter rond de 5/600 euro uitgeven voor een gamepc en de rest voor een goede portable workstation? just my 2 cents. Kan het natuurlijk totaal mis hebben.

• Lightning 22
DanielWillems schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:28:
[...]

Als je 2560:1440p gaat gebruiken zal ik een R9 290(X) of eventjes wachten dat de R9 390(X) wat goedkoper worden. Dan is je systeem toch wat meer f*tureproof (pls don't judge me) want de 970 heeft met moderne games al wat moeite met zn memorybus op 2560:1440 en met de steeds zwaarder wordende games (die ook meer RAM gaan gebruiken) zit je na een jaartje al niet meer echt veilig met je 970. Ik zou echt de R9 390 aanraden.
Dat is echt een goede tip. Zoals ik kan zien is de R9 390 qua prijs/prestatie nu al beter dan de 970. En meer VRam is nooit verkeert. Heb je enig idee in wat voor tijdsperiode de prijs naar beneden zou kunnen gaan?
Splitinfinitive schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:34:
[...]

dat klopt inderdaad revit kan ook overweg met 16 cores. het nadeel is alleen dat hij maar ééntje voor tekenen gebruikt. ik meen ergens een soort van AMA te hebben gelezen van een programmeur. Deze gaf toen aan dat de berekeningen van Revit vrij liniear zijn dus dat het geen zin had om multicore support in te bouwen voor tekenen buiten enkele functies. maar dat hoe hoger de clocksnelheid hoe sneller het rekenen gaat. Dit is ook een van de eisen die in elke system requirments van Adesk terugkomt (entry, balanced en performance)

[...]

Als er niets negatiefs is kun je mijn suggestie negeren :) ik had het gebaseerd op mijn ervaring met de kleinere variant. aan de andere kant is er met een 970 natuurlijk ook minder warmte te verwerken.

Als enige opmerking wat ik zou kunnen hebben is de harde schijf eventueel: pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB (of een 500gb SSD en een synolygy nas maar da's natuurlijk persoonlijk :P)

Een vriend van mij zei dat ze op de TU/e allemaal rondlopen met een HP elitebook. omdat ze veel op school ermee moeten werken. Zou je dan niet beter rond de 5/600 euro uitgeven voor een gamepc en de rest voor een goede portable workstation? just my 2 cents. Kan het natuurlijk totaal mis hebben.
Welke GPU heb je in kast zitten? De 970 is relatief best zuinig, dus dat zal inderdaad erg veel schelen in de warmteproductie.

Er is mij verteld dat het gebruik van een SSD van 250Gb en een HDD een ideale opstelling is. De SSD voor het OS en programma’s die je veel gebruikt (spellen en ‘werk’ programma’s). Een NAS zou wel praktisch zijn denk ik, maar de toegevoegde waarde voor mij nu nog niet zo veel.

Ik heb zelf ook een HP Elitebook (die regeling van de TU/e is echt te goed om niet op in te gaan). Het is echt een geweldig laptop, maar hij wordt wel erg snel warm (waarschijnlijk door stof. Ons huis is echt heel stoffig en dat is niet te verhelpen). Met zo’n volgepropte laptop en veel stof dat de behuizing in komt is het al snel te veel. Als ik een spel speel (ook op low detail) of met Revit bezig ben, dan wordt de CPU al snel 90 of 95 graden. (En ik mag hem zelf niet schoonmaken, omdat dat tegen de regels is, dat kan alleen op de TU/e)
Het leek me qua doel van de pc niet verkeert om voor zowel een gaming pc te maken, als een ‘werk’ pc. Met een sterke CPU en GPU maakt het niet uit wat je probeert te doen, waarschijnlijk lukt het toch wel. (plus dat ik werken op een desktop fijner vind)
Misschien dat ik uiteindelijk toch voor een i5 ga (zo vaak gebruik mijn laptop hyperthreading nu ook weer niet, misschien maar 10 seconden per minuut), ik vind het echt heel moeilijk om daar een keuze in te maken.

[ Voor 65% gewijzigd door Lightning 22 op 28-07-2015 13:11 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Lightning 22 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:34:

Welke GPU heb je in kast zitten? De 970 is relatief best zuinig, dus dat zal inderdaad erg veel schelen in de warmteproductie.
Ik heb de 780 redelijk overgeclockt samen met een i5 4670K op 4ghz en ik draai revit eigenlijk zonder problemen
Er is mij verteld dat het gebruik van een SSD van 250Gb en een HDD een ideale opstelling is. De SSD voor het OS en programma’s die je veel gebruikt (spellen en ‘werk’ programma’s). Een NAS zou wel praktisch zijn denk ik, maar de toegevoegde waarde voor mij nu nog niet zo veel.
de nas was meer een beetje waar ik zelf naar toe wil samen met een DNS kun je volgens mij bij synolygy werken zoals bij dropbox. maar het is altijd goed een balletje op te gooien mischien is er toch meerwaarde
Ik heb zelf ook een HP Elitebook (die regeling van de TU/e is echt te goed om niet op in te gaan). Het is echt een geweldig laptop, maar hij wordt wel erg snel warm (waarschijnlijk door stof. Ons huis is echt heel stoffig en dat is niet te verhelpen). Met zo’n volgepropte laptop en veel stof dat de behuizing in komt is het al snel te veel. Als ik een spel speel (ook op low detail) of met Revit bezig ben, dan wordt de CPU al snel 90 of 95 graden. (En ik mag hem zelf niet schoonmaken, omdat dat tegen de regels is, dat kan alleen op de TU/e)'
oei dat is wel erg warm, zou hem toch even laten nakijken voordat de garantie/onderhoudstermijn verlopen is. de elitebook die ik in de hand heb gehad had van die dikke stoffilters, dat was wel al een oudere, dus mischien een keer uit stof zuigen :P
Het leek me qua doel van de pc niet verkeert om voor zowel een gaming pc te maken, als een ‘werk’ pc. Met een sterke CPU en GPU maakt het niet uit wat je probeert te doen, waarschijnlijk lukt het toch wel. (plus dat ik werken op een desktop fijner vind)
Misschien dat ik uiteindelijk toch voor een i5 ga (zo vaak gebruik mijn laptop hyperthreading nu ook weer niet, misschien maar 10 seconden per minuut), ik vind het echt heel moeilijk om daar een keuze in te maken.
i7 die je nu hebt heeft wel als voordeel de hogere base clock. die weer lekker is voor revit en met renderen op je eigen machine zorgt hyperthreading voor zo'n 20/25% minder rendertijd. http://www.extremetech.co...hreading-software-updates

• DanielWillems
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
[...]

Dat is echt een goede tip. Zoals ik kan zien is de R9 390 qua prijs/prestatie nu al beter dan de 970. En meer VRam is nooit verkeert. Heb je enig idee in wat voor tijdsperiode de prijs naar beneden zou kunnen gaan?

[...]

Ik heb zelf ook een HP Elitebook (die regeling van de TU/e is echt te goed om niet op in te gaan). Het is echt een geweldig laptop, maar hij wordt wel erg snel warm (waarschijnlijk door stof. Ons huis is echt heel stoffig en dat is niet te verhelpen). Met zo’n volgepropte laptop en veel stof dat de behuizing in komt is het al snel te veel. Als ik een spel speel (ook op low detail) of met Revit bezig ben, dan wordt de CPU al snel 90 of 95 graden. (En ik mag hem zelf niet schoonmaken, omdat dat tegen de regels is, dat kan alleen op de TU/e)
Het zou best nog een maand kunnen duren maar ik heb recent nog gekeken en ik zag dat de 390 van Sapphire rond de 350 zat, wat ongeveer gelijk is aan de 970. Dus dan hoef je niet zo heel lang te wachten. Tenzij je een 390X wilt (wat niet zo heel veel verschilt in performance) moet je gok ik nog ongeveer 1 tot 2 maanden wachten. Maar ik raad je aan om gewoon een 390 te kopen en je pc zo snel mogelijk te kopen en later dan nog een 390 kopen als je het nodig gaat vinden (wat neem ik aan niet zo is ;) )

• Lightning 22
Splitinfinitive schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:01:

[...]

de nas was meer een beetje waar ik zelf naar toe wil samen met een DNS kun je volgens mij bij synolygy werken zoals bij dropbox. maar het is altijd goed een balletje op te gooien mischien is er toch meerwaarde
Een soort fysieke variant van ‘dropbox’ hebben is wel fijn lijkt me. Momenteel is dropbox nog oké, zolang de bestanden niet te groot worden :).
Een balletje opgoeien over verschillende dingen is altijd fijn. Dat is ook een van de redenen waarom ik graag een forumbericht wilde openen. Ik ben nogal een leek in computers, ik ben pas 3 weken geleden begonnen met informatie opzoeken hoe computers werken en wat praktisch is om te gebruiken. Als mensen dus hun mening geven over je keuzes en/of nieuwe componenten voorstellen dan wordt je er alleen maar wijzer van. (en als je redelijk impulsief kan zijn en soms ‘blind raakt’ in leuke getallen en functies dan is het fijn als mensen je terug op de grond zetten)

[...]

oei dat is wel erg warm, zou hem toch even laten nakijken voordat de garantie/onderhoudstermijn verlopen is. de elitebook die ik in de hand heb gehad had van die dikke stoffilters, dat was wel al een oudere, dus mischien een keer uit stof zuigen :P
Dat is eigenlijk een van de problemen en ook waarom ik een desktop wil hebben met stopfilters. Ik heb mijn laptop 5 weken geleden uit laten zuigen op de uni (net voor de tentamenweek). En na een paar weken is ie dus alweer heel erg warm.

[...]

i7 die je nu hebt heeft wel als voordeel de hogere base clock. Die weer lekker is voor revit en met renderen op je eigen machine zorgt hyperthreading voor zo'n 20/25% minder rendertijd. http://www.extremetech.co...hreading-software-updates
Ik ben nu van plan om misschien de Xeon E3 1231-v3 te gaan gebruiken (pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed). Deze heeft nog steeds een erg mooie 3,4 GHz, heeft gewoon 4 fysieke kernen en het heeft hyperthreading. Het zit wel 25 euro boven vergelijkbare i5’s maar dat is wel oké denk ik, hyperthreading is in veel gevallen wel fijn.

• maratropa
  • Niet online
Met Split eens niet twijfelen gewoon doen die 4790K, gezien de apps die jij gebruikt. Vooral juist omdat je geen overclocker bent.

specs

• Lightning 22
maratropa schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 20:34:
Met Split eens niet twijfelen gewoon doen die 4790K, gezien de apps die jij gebruikt. Vooral juist omdat je geen overclocker bent.
Zou een 3,4 GHz Xeon ook voldoen denk je? Of zou die 0,6 GHz veel uitmaken? Ik heb gelezen dat Xeon CPU's stabieler zijn dan i7 of i5's, ik weet alleen niet of dat in combinatie is met ecc memory of niet. (Ik ga geen ecc memory nemen, dat is voor mijn doel niet nuttig genoeg.)

• maratropa
  • Niet online
Voldoen, tuurlijk :) Zonder ecc geen verschil idd qua stabiliteit. In singlecore-interface apps zoals CAD, 3ds max, revit etc is die 0,6ghz geen marginaal verschil maar imho redelijk en merkbaar groot. Mijn ervaring met CAD en 3D apps zegt: altijd voor max coresnelheid gaan, dan heb je nu max snelheid en heb je er zo lang mogelijk wat aan.

specs

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Lightning 22 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 20:29:

Dat is eigenlijk een van de problemen en ook waarom ik een desktop wil hebben met stopfilters. Ik heb mijn laptop 5 weken geleden uit laten zuigen op de uni (net voor de tentamenweek). En na een paar weken is ie dus alweer heel erg warm.
Dan werk je of in een zaagloods :P of er is iets mis met de koeling, ik zou dit even op school aangeven, soms kan er ook wel eens een propje tussen de ventilator zitten dat te groot is om er tussen uitgezogen worden.

Gezien een Elitebook meer gericht is op de prosumer lijkt mij deze makkelijk uit elkaar gehaald te kunnen worden, (was bij mijn werklaptop van dell in iedergeval zo een klepje en ik kon bij RAM, HD, CPU, ventilator e.d. Volgens mij vervalt je garantie wel niet bij HP ze geven zelfs aan dat een beginner het zou moeten kunnen: http://h20564.www2.hp.com...ay?docId=emr_na-c01637657
Een blogje: http://andre.blaatschaap....ng-my-hp-elitebook-8530w/

een ander model: YouTube: How to replace the fan in a HP elite book: CPUModder nog simpeler :P

Als ik dat zo zie dan zou ik het zeer zeker niet laten om hem goed te ontdoen van stof :) (mijn samsung moet helemaal uit elkaar :/) Een trage pc brengt immers de duivel in mensen naar boven })

Over de CPU is genoeg gezegd die wat in je lijstje hebt is momenteel het neusje van de zalm voor CAD. Ik zou eens op school informeren trouwens soms hebben ze daar 'multimedia pcs' bij ons staat er eentje met 32 cores heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:38

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.291,56

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,60
Mocht je nog wel een PC kopen, dan heb ik nog 2 suggesties:
1. Neem geen WD RED schijf, die zijn voor een NAS gemaakt, maar niet voor de desktop
2. Ik heb afgelopen week nog even naar de voedingen gekeken, de pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een stillere oplossing. Zie ook GENETX in "Voeding advies en informatie topic - Deel 31"

• Lightning 22
Splitinfinitive schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 22:41:

[...]
Gezien een Elitebook meer gericht is op de prosumer lijkt mij deze makkelijk uit elkaar gehaald te kunnen worden, (was bij mijn werklaptop van dell in iedergeval zo een klepje en ik kon bij RAM, HD, CPU, ventilator e.d. Volgens mij vervalt je garantie wel niet bij HP ze geven zelfs aan dat een beginner het zou moeten kunnen: http://h20564.www2.hp.com...ay?docId=emr_na-c01637657
Een blogje: http://andre.blaatschaap....ng-my-hp-elitebook-8530w/

een ander model: YouTube: How to replace the fan in a HP elite book: CPUModder nog simpeler :P

Als ik dat zo zie dan zou ik het zeer zeker niet laten om hem goed te ontdoen van stof :) (mijn samsung moet helemaal uit elkaar :/) Een trage pc brengt immers de duivel in mensen naar boven })

Over de CPU is genoeg gezegd die wat in je lijstje hebt is momenteel het neusje van de zalm voor CAD. Ik zou eens op school informeren trouwens soms hebben ze daar 'multimedia pcs' bij ons staat er eentje met 32 cores heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Het lijkt me goed te doen, om zelf de laptop van stof te ontdoen. Maar ze zijn nogal van de regeltje (wat begrijpelijk is), dus ik ga het eerst maar even navragen in het begin van het jaar.
Ik denk dat ik dan toch maar voor de i7 4790k ga.
GENETX schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:16:
[...]

Mocht je nog wel een PC kopen, dan heb ik nog 2 suggesties:
1. Neem geen WD RED schijf, die zijn voor een NAS gemaakt, maar niet voor de desktop
2. Ik heb afgelopen week nog even naar de voedingen gekeken, de pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een stillere oplossing. Zie ook GENETX in "Voeding advies en informatie topic - Deel 31"
Ik ga denk ik weet terug naar de Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB die ik in het begin wilde gebruiken. Er staat dat deze redelijk betrouwbaar is en ook vrij snel. (pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB)
Voor de PCU is geadviseerd dat je minimaal 600 Watt gebruikt (vanuit de Radeon R9 390), en heel misschien 550. Ik denk dat ik dan liever voor 600W ga dan voor 550W, gewoon om zeker te zijn dat ie op piek niet te veel wil vragen. Of zou dat niet hoeven, denk je? Als 600W beter is, weet je toevallig ook een praktische voeding voor 600W? Ik heb wel wat goede voedingen gevonden, maar die zijn al snel 100 of 120 euro. Of misschien Antec VPF Series 650W? (pricewatch: Antec VPF Series 650W)

Hieronder staat het lijstje met onderdelen die ik tot nu toe zou gebruiken (met een vraagteken bij de voeding)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 355,-€ 355,-
1MSI H97 GAMING 3€ 100,50€ 100,50
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 368,-€ 368,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 87,50€ 87,50
1Antec VPF Series 650W€ 70,20€ 70,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.266,55

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:38
Je zou dan ook deze kunnen nemen: pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular

Maar eventueel advies vragen in het voedings-topic, zij weten alles! Maar de CM Vxxx Semi-Modular serie lijkt overall wel een erg goede keuze wat betreft kwaliteit en stilte voor een goede prijs.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Op piek vraagt je systeem echt nog geen 500W. Zo veel vraagt vraagt een R9 390 nou ook weer niet. 250W op load, en dan heb je nog 300W over voor de rest van je systeem. Meer dan zat en plenty headroom voor een overklok op je CPU mocht je dat willen.

Het verschil in geluidsproductie tussen de G-series en de V550S ga je niet merken, want tegen de tijd dat ze geluid beginnen te maken gaan je overige koelers er echt wel over heen. Allebei zijn het geen lawaaiige voedingen. De Cooler Master V650S is niet interessant omdat deze maar 2 PEG-kabels heeft, misschien leuk voor een R9 295X of een andere stroomslurpende dual-GPU kaart, maar SLI en CFX gaat er niet echt mee (of je moet een GTX970 SLI hebben, maar dat kan ook op een 550W voeding en is sowieso niet interessant). Geen reden dus om voor deze voeding te kiezen als er andere voedingen zijn met genoeg connectors voor hun 650W.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Lightning 22
.ScorpionSquad schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:23:
Op piek vraagt je systeem echt nog geen 500W. Zo veel vraagt vraagt een R9 390 nou ook weer niet. 250W op load, en dan heb je nog 300W over voor de rest van je systeem. Meer dan zat en plenty headroom voor een overklok op je CPU mocht je dat willen.

Het verschil in geluidsproductie tussen de G-series en de V550S ga je niet merken, want tegen de tijd dat ze geluid beginnen te maken gaan je overige koelers er echt wel over heen. Allebei zijn het geen lawaaiige voedingen. De Cooler Master V650S is niet interessant omdat deze maar 2 PEG-kabels heeft, misschien leuk voor een R9 295X of een andere stroomslurpende dual-GPU kaart, maar SLI en CFX gaat er niet echt mee (of je moet een GTX970 SLI hebben, maar dat kan ook op een 550W voeding en is sowieso niet interessant). Geen reden dus om voor deze voeding te kiezen als er andere voedingen zijn met genoeg connectors voor hun 650W.
Ik heb gesloten dat ik niet ga kijken voor een overklokbaar system (de gaming 3 kan dat in dit geval ook niet). Ik heb me denk ik vergist in de aangeraden hoeveelheid vermogen voor het systeem. Voor de kaart R9 390 van Gigabyte werd 600W aangeraden. (http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5500#ov) Het is vrijwel dezelfde kaart, dus ik dacht dat dat wel oke zou zitten. Maar dat is natuurlijk met overklok meegerekend, daar had ik niet aan gedacht.

Als 550W genoeg is, kan ik ook niet gewoon voor een 2x 6+2 aansluitingen gaan? 550W is sowieso niet genoeg voor twee kaarten. En de 390 heeft als het goed is maar 1x 6 en 1x 8 pins nodig.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Ik zou alleen niet weten waarom je voor 2× 6+2 pins zou willen gaan als je ook voor 4× kan gaan? En 550W lukt echt wel met een fatsoenlijke voeding en GTX970's, dergelijk systeem met Intel Haswell CPU trekt zo'n 430W onder load.

Die 600W die Gigabyte aanraad staat daar omdat zij niet weten welke voeding jij koopt. Als je MS-tech bagger hebt, ja, zorg dan maar voor minstens 600W. Maar als je een goede voeding hebt, een Seasonic of een goede Cooler Master, kan je met een GPU + Intel CPU altijd toe met 450W. Deze voedingen kunnen namelijk het grootste deel of het volledige van het aangegeven vermogen daadwerkelijk op de 12V lijn leveren.

Rekensommetje voor de 12V-lijn (is eigenlijk voldoende voor je bepaling):
TDP R9 390: 250W -> zeg maximaal verbruik 275W
TDP 4790K: 84W -> maximaal 110W
Moederbord (gebruikt natuurlijk meer verschillende spanningen): laten we zeggen 60W met geheugen en fans e.d.?
HDD's en SSD's gebruiken erg weinig vermogen, over 2 verschillende spanningen. laten we zeggen 15W gecombineerd op 12V?

Totaal is dit 460W en ik heb het al best ruim genomen. Als je een fatsoenlijk ding koopt is er no way dat je in de problemen komt met 450W.

edit: net een vervelende typo 360W = 460W.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Lightning 22
.ScorpionSquad schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:49:
Ik zou alleen niet weten waarom je voor 2× 6+2 pins zou willen gaan als je ook voor 4× kan gaan? En 550W lukt echt wel met een fatsoenlijke voeding en GTX970's, dergelijk systeem met Intel Haswell CPU trekt zo'n 430W onder load.

Die 600W die Gigabyte aanraad staat daar omdat zij niet weten welke voeding jij koopt. Als je MS-tech bagger hebt, ja, zorg dan maar voor minstens 600W. Maar als je een goede voeding hebt, een Seasonic of een goede Cooler Master, kan je met een GPU + Intel CPU altijd toe met 450W. Deze voedingen kunnen namelijk het grootste deel of het volledige van het aangegeven vermogen daadwerkelijk op de 12V lijn leveren.

Rekensommetje voor de 12V-lijn (is eigenlijk voldoende voor je bepaling):
TDP R9 390: 250W -> zeg maximaal verbruik 275W
TDP 4790K: 84W -> maximaal 110W
Moederbord (gebruikt natuurlijk meer verschillende spanningen): laten we zeggen 60W met geheugen en fans e.d.?
HDD's en SSD's gebruiken erg weinig vermogen, over 2 verschillende spanningen. laten we zeggen 15W gecombineerd op 12V?

Totaal is dit 360W en ik heb het al best ruim genomen. Als je een fatsoenlijk ding koopt is er no way dat je in de problemen komt met 450W.
Als je alle max spanningen optelt kom je uit op 460Watt. Ik had zelf een naar boven afgeronde gok gedaan naar ongeveer 500Watt.

Qua pinnen betref is het natuurlijk handig als er meer dan voldoende 8 pins bij zitten. Maar ik heb er met de Radeon R9 390 maar 2 nodig. De voeding heeft sowieso niet voldoende vermogen om een tweede 390 erbij te kunnen gebruiken. Dus voor Crossfire hoef ik niet te zorgen voor 4x 8 pins. Volgens mij heeft geen ander onderdeel nut van de 8 pin kabels, toch?

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Kijk hier anders even. Daar hebben ze het stroomverbruik gemeten van het volledige testsysteem (met een overgeklokte 5960X!!!) ingame. Komt nergens boven de 400W uit. Let wel dat 110W echt heel ruim is voor een 4790K, en dat 60W voor een moederbord ook veel is. Maar als jij je echt onveilig voelt bij 450W, mag je van mij ook gewoon 500W kopen hoor. Aardig he :P?

Die opmerking over 4 8-pins kabels ging over 650W voedingen, waar de V650S gewoon een rare keuze is.

• Lightning 22
Ow, nu snap ik hem. Ik had het verkeert gelezen, sorry. 2x 8 pins voor een 650W PSU is inderdaad een beetje raar.

Ik had niet verwacht dat er (maar) 400W voor het systeem nodig zou zijn. Blijkt toch maar dat ik ook bij de mensen hoor die de benodigd vermogen van een pc overschat. :)
Pagina: 1