Acer Aspire 5552 - Factory reset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
EDIT: op een of andere manier is de titel veranderd in dat van een oud concept, ik kan die helaas niet meer veranderen nu (mag veranderd worden naar 'Windows partities wijzigen - Nieuwe SSD' als mod dit ziet.)

Hallo Tweakers,

Ik heb vandaag mijn pc letterlijk helemaal schoon gemaakt en vervolgens gelijk mijn nieuwe SSD geïnstalleerd. Nu werden na dat ik Windows opnieuw geïnstalleerd had, mijn harde schijven niet meer gedetecteerd. Vervolgens ben in naar schijfbeheer gegaan en toen bleek dus dat ik gewoon even een nieuwe partitie moest aanmaken. Nu kwam ik daar wel wat vreemde toestanden tegen. (zie hieronder)

Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t539/oko2708/Tweakers/parts_zpsttooecwn.png

Ik zal het plaatje even verduidelijken:
schijf 0: Oude HHD 1TB
schijf 1: Nieuwe SSD 250GB
schijf 2: Oude HHD 200GB

Schijf 0, was voor de installatie van de SSD helemaal geformatteerd, Schijf 2 is mijn 'film hhd' en is niet geformatteerd.

De bedoeling is dat er 3 partities komen.

1. SSD - alle programmas die snel moeten lopen
2. Data - alle overige programma's en data
3. Movies - alle films

Nou is schijf 2 (movies) gek genoeg een OEM partitie geworden. Ik wil graag dat die schijf weer normaal toegankelijk wordt, maar weet niet hoe.

Voor de rest is het eigenlijk wel prima zo, maar ik vraag me af waarom er nu op schijf 0 (data) een 'door het systeem gereserveerde partitie' gemaakt. Ik snap niet waarom die partitie op schijf 0 is gekomen en niet op schijf 1, waar Windows geïnstalleerd is.

[ Voor 7% gewijzigd door oko2708 op 24-07-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De partitie die door het systeem gereserveerd is heeft als inhoud boot bestanden voor Windows, niet aankomen dus.
Wat voor computer is het?
Is het een recoverysysteem geweest in het verleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:48:
De partitie die door het systeem gereserveerd is heeft als inhoud boot bestanden voor Windows, niet aankomen dus.
Wat voor computer is het?
Is het een recoverysysteem geweest in het verleden?
Ja dat dat gereserveerde gedeelte op schijf 0 staat is prima, dat is mijn oude HHD. Daar hebben vroeger inderdaad de recovery bestanden gestaan, maar de HHD is geformatteerd voor dat het nieuwe OS op de SSD geïnstalleerd werd.. Ik vroeg me gewoon af waarom dat op die disk terecht is gekomen en niet op de SSD (waar het OS op draaid)

Het echte probleem is die OEM partitie, want daar staan al mijn films nog op. Ben ik die nu kwijt? zo nee, hoe krijg ik ze terug en zo ja, kan ik die schijf veilig formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:37
Drive letter aan die partitie toekennen en dan bekijken of je films er nog op staan. Pas wanneer dat niet lukt danwel die partitie niet te lezen is moet je je zorgen gaan maken.

Dat de boot/recovery partitie op de harddisk terecht is gekomen zal zijn omdat de Windows installer die op de eerste beschikbare disk heeft geinstalleerd en dat was toevallig de harddisk en niet de SSD. Als nu je harddisk defect gaat start je Windows ook niet meer op.

[ Voor 43% gewijzigd door lazybones op 03-08-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat klopt Lazybones, dat zou je dan weer met een Windows dvd moeten herstellen.
@oko, Wat zie je eigenlijk in de context als je met rechts klikt op die Oem partitie?
Welke opties heb je daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
lazybones schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 01:19:
Drive letter aan die partitie toekennen en dan bekijken of je films er nog op staan. Pas wanneer dat niet lukt danwel die partitie niet te lezen is moet je je zorgen gaan maken.

Dat de boot/recovery partitie op de harddisk terecht is gekomen zal zijn omdat de Windows installer die op de eerste beschikbare disk heeft geinstalleerd en dat was toevallig de harddisk en niet de SSD. Als nu je harddisk defect gaat start je Windows ook niet meer op.
Ohh dat is dan niet zo fijn, want dat is een zeer oude HHD die niet heel betrouwbaar is, daarom werd hij ook alleen gebruikt om minder belangrijke video bestanden op te slaan.

Ik neem aan dat als ik die boot/recovery files wil verplaatsen naar de SSD dat dan heel het OS inclusief alle programmas opnieuw geïnstalleerd moeten worden?

En het is niet mogelijk om een stationsletter toe te wijzen aan de partitie
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:41:
Ja dat klopt Lazybones, dat zou je dan weer met een Windows dvd moeten herstellen.
@oko, Wat zie je eigenlijk in de context als je met rechts klikt op die Oem partitie?
Welke opties heb je daar?
De enige optie is "help". Van het niet toegewezen volume kan wel een partitie worden gemaakt, maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan.

Verder als ik op rechtsklik op Schijf 2 dan krijg ik de optie:
-Converteren naar dynamische schijf
-Eigenschappen
-Help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
Als je geen driveletter kunt toewijzen dan lijkt me de enige optie om met recovery tools de data er vanaf te halen en die op de andere disk veilig te stellen. Dan kun je daarna de foute partitie verwijderen en de disk opnieuw indelen.
Je kunt Windows ook zonder aparte boot/recovery partitie laten werken. De volgende stappen heb ik met succes eerder daarvoor toegepast:

1. koppel alle overige disken af behalve de disk waar Windows op staat
2. boot vanaf je Windows installatie DVD
3. kies de reparatie/herstel optie
4. kies command prompt
5. type het commando diskpart en druk op je Enter toets
6. type het commando list partition en druk op je Enter toets (noteer het nummer van de partitie waarop Windows installatie te zien is)
7. type het commando select xxx waarbij xxx het zojuist genoteerde nummer is en druk op je Enter toets
8. type het commando active en druk op je Enter toets
9. verlaat diskpart door exit te typen en druk op je Enter toets
10. herstart de computer, boot vanaf je Windows installatie DVD
11. kies opstartherstel en laat deze je installatie controleren en herstellen
12. voer stap 10 en 11 net zo vaak uit totdat opstartherstel geen fouten meer heeft aangetroffen (meestal is 3 keer nodig)

Haal nu de je Windows installatie DVD er uit en kijk of de computer normaal vanaf harddisk kan opstarten. Zo ja, dan kun je daarna de andere disk(en) aansluiten en de data er vanaf halen c.q. partities verwijderen of anders indelen.

Zoals altijd: dit is op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard is het eigen risico, maar gaat de data verloren door het converteren?
Ik weet nog goed toen NTFS er pas was en laptops met XP de fat32 gewoon konden converteren naar NTFS zonder data verlies.
Maar omdat het hier om iets anders gaat zou je het misschien wel even kunnen checken of je via google er wat over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
Ik had het nergens over converteren, alleen weer bootable krijgen van Windows 7. Daarna en dus apart het recoveren van de data op de andere disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lazybones schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:40:
Ik had het nergens over converteren, alleen weer bootable krijgen van Windows 7. Daarna en dus apart het recoveren van de data op de andere disk.
oko2708 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 01:25:
Verder als ik op rechtsklik op Schijf 2 dan krijg ik de optie:
-Converteren naar dynamische schijf
-Eigenschappen
-Help
Dat bericht was bedoelt voor oko.
Pagina: 1