• JelleAlgra
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20-01 12:53
Hallo,

Vandaag zat ik achter mijn computer totdat ineens mijn computer uitviel en kort daarop knetterde mijn voeding en zag ik flitsen eruit komen.

Heb direct stekker eruit getrokken en ga binnenkort een nieuwe voeding ophalen.

Maar nu is mijn vraag, doet mijn computer het nog wel? Ik kan het niet testen want heb geen tweede voeding liggen.

Hoop dat jullie mij misschien meer informatie kunnen geven.

Groetjes,

• Xyrr
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Het risico bestaat dat de voeding andere componenten mee de dood in heeft genomen. Onder andere het moederbord, de CPU en harde schijven zijn hiervoor nogal kwetsbaar. De harde schijven zou je in een andere pc kunnen aansluiten, de cpu zou je in een compatibel moederbord kunnen stoppen maar om het moederbord te testen is er slechts één oplossing: aansluiten op een werkende voeding en kijken of de boel nog werkt.

Let overigens op dat je niet zomaar een voeding koopt maar een van goede kwaliteit. Daarover is op dit forum genoeg te vinden.

• auto660
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 26-01 15:44

auto660

1991 240 GL Brick

Als het heeft geknetterd is dat de primaire kant (= 220V zijde van de voeding) die het heeft opgegeven. Dit kan komen doordat er ook iets in de secundaire kant (= de voltages die hij maakt) fout is gegaan. Is alleen de primaire kant kapot gegaan dan is er niks aan de hand, als de secundaire kant ook kapot is dan kan het zijn dat je hardware wel een (flinke) opdonder heeft gehad.

Gaming~ |Ryzen 3 1200, Asrock B450M PRO4, 16GB@2933MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online

Vermeulen

Stomp niet af, blijf slijpen

Kast openmaken en op zoek gaan naar bol staande condensators. Ook de reuktest toepassen :) Voeding even uit de kast, en met je neus kort boven het mobo de sterkst doorgebrande geur opspeuren. Mogelijk spoor je dan als het in componenten is ontstaan nog de veroorzaker op.

Do whatever you love and you will be free

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, bij zo'n catastrofale falen voeding, totdat het tegendeel bewezen is *alle* componenten die ermee verbonden waren als 'verdacht' bestempelen. Het nare is dat ze niet 100% dood hoeven te zijn, maar door de opdonder ofwel sterk beperkt worden qua levensduur en dus op willekeurig moment kunnen uitvallen, of dat ze het lijken te doen maar je op vreemdste momenten stabiliteitsproblemen kunnen geven.

Nu, dat is worst-case. Als je geluk hebt heeft de voeding verder niets meegesleurd in z'n ondergang, maar ga daar dus niet vanuit.

Soittakaa Paranoid!

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-01 14:22

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

JelleAlgra schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 21:28:
Hallo,

Vandaag zat ik achter mijn computer totdat ineens mijn computer uitviel en kort daarop knetterde mijn voeding en zag ik flitsen eruit komen.

Heb direct stekker eruit getrokken en ga binnenkort een nieuwe voeding ophalen.

Maar nu is mijn vraag, doet mijn computer het nog wel? Ik kan het niet testen want heb geen tweede voeding liggen.

Hoop dat jullie mij misschien meer informatie kunnen geven.

Groetjes,
Welke voeding was het?
Waar bestaat de rest van je pc uit?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• JelleAlgra
Ik zie geen bol staande condensators. En ik ruik ook alleen brandgeur bij de voeding.
Voeding is een Xilence XP480W.
Moederbord: MSI 760GM-P34 (FX)
Processor: AMD FX-6300
Videokaart: MSI Nvidia Geforce GTX 760
En 3 onbekende harde schijven.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:34

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Nu wel een A merk voeding kopen en hopen dat alles nog werkt!

Zeker niet nog een keer zo'n onbekend merk kopen. Dit soort problemen krijg je dan dus.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• JelleAlgra
Is de XFX Pro 550W beter?

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online

Vermeulen

Stomp niet af, blijf slijpen

In de best buy guides wordt deze veel genoemd bij verschillende gamesystemen. En best buy moet je dan zo interpre... ach laat maar :)
pricewatch: Seasonic S12G 450W Of je kijkt ook ff naar de best buy game systemen van het afgelopen jaar..

Do whatever you love and you will be free

• JelleAlgra
Dankjulliewel, ik heb toch nog een andere voeding kunnen gebruiken en hij doet het gelukkig nog.
auto660 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 21:43:
Als het heeft geknetterd is dat de primaire kant (= 220V zijde van de voeding) die het heeft opgegeven. Dit kan komen doordat er ook iets in de secundaire kant (= de voltages die hij maakt) fout is gegaan. Is alleen de primaire kant kapot gegaan dan is er niks aan de hand, als de secundaire kant ook kapot is dan kan het zijn dat je hardware wel een (flinke) opdonder heeft gehad.
Dat klopt niet. ;)

Geknetter kan zowel uit de primaire als secondaire zijde komen. En de primaire en secondaire zijde zijn galvanisch gescheiden, met als het goed is beide hun eigen beveiliging. (OPP, primair en OCP, SCP secondair). Dus als één zijde stuk gaat heeft dit normaalgesproken geen invloed op de andere zijde.
CH 033 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 21:48:
Kast openmaken en op zoek gaan naar bol staande condensators. Ook de reuktest toepassen :) Voeding even uit de kast, en met je neus kort boven het mobo de sterkst doorgebrande geur opspeuren. Mogelijk spoor je dan als het in componenten is ontstaan nog de veroorzaker op.
De voeding is het probleem. Het maakt niet uit of de rest van het systeem doet een voeding is gewoon beveiligd hier tegen, dus mag geen rest geen invloed op hebben.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee