Windows 8 naar Windows 7 (geen ondersteunende drivers)

Pagina: 1
Acties:
  • 906 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

heb onlangs een Asus F550ZE aangeschaft waarop Windows 8 geïnstalleerd staat. Nu wil ik er een clean install van Windows 7 op zetten, alleen als ik bij de drivers (bluetooth, ethernet, audio) van Asus kijk zijn er geen ondersteunende drivers voor Windows 7. Alleen voor Windows 8 of Windows 10. Mijn vraag is dus of het mogelijk is om Windows 7 te installeren en dan vergelijkbare drivers te zoeken voor Windows 7 voor een goed draaiende laptop? Of raden jullie het af om Windows 7 te installeren en dus gewoon verder te gaan met Windows 8?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou gewoon verder gaan met Windows 8 (ik hoop .1), het is waarschijnlijk sowieso een UEFI installatie. Windows 10 komt er aan (volgende week) en dat krijg je ook gewoon gratis. Maar er is sowieso eigenlijk niks aan te merken op Windows 8.1, zeker als je er aan went.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je al op de websites van de fabrikanten van de verschillende componenten gekeken ipv op de site van de fabrikant van de laptop? Daar kun je over het algemeen meer drivers vinden.

Indien de componenten niet allemaal bekend zijn: zoeken mbv het hardware ID** op pcidatabase.com om de onderdelen te identificeren.
**apparaatbeheer->eigenschappen apparaat -> tab details -> hardware ID, voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Device-ID.png

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vergelijkbare drivers zijn te vinden op Realtek en Qualcomm voor Windows 7, alleen weet ik dus niet of ze ondersteund worden op een laptop waar Windows 8.1 standaard staat geïnstalleerd.

Bovenstaande manier even bekeken, maar daar wordt ik nog niet veel wijzer van.

Op de ASUS website ( http://www.asus.com/nl/supportonly/F550ZE/HelpDesk_Download/ ) gaat het dus om de Audio, VGA, Lan, Draadloos en Bluetooth drivers. Zoek ik dan op de websites van die fabrikanten vind ik geen drivers met hetzelfde versienummer die tevens geschikt zijn voor Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je moet niet naar het versienummer kijken ;) , identificeer eerst eens de audio/vga/lan/wlan/bluetooth componenten met behulp van de hardware id en eerder genoemde website. Dan die typenummers gebruiken om te zoeken op de site van Realtek/etc.

edit: Of http://www.hwinfo.com/download.php gebruiken mits alle hardware bij de huidige installatie al van drivers voorzien is.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 24-07-2015 19:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:59
Kan Windows Update geen geschikte drivers binnenhalen?

http://driver-pro.com/rel...matic-driver-update-tool/
Zie hier waar je die instellingen kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, het programma werkt wat fijner dan alles opzoeken via apparaatbeheer. Pak ik bijvoorbeeld de VGA dan kom ik op onderstaande:

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/q339l9f2n/Naamloos.jpg

Welke informatie wijst nu naar welke versie zodat ik die kan vinden om de AMD site? Zelf kom ik op;

http://support.amd.com/en...e?os=Windows%207%20-%2064

Is dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je hebt nu het type van de videokaart, dat is wat je moet weten. Als je op de pagina waar jij naar linkt naar "Supported Products" gaat, zie je jouw videokaart staan ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:59
Nee. Kijk hier, en download de magic auto detector. Of doe het sneller en kies zelf je notebook r5 m2xx nogwattes in het vakje eronder.
http://support.amd.com/en-us/download

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 24-07-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp. Dus om naar Windows 7 te gaan zoveel mogelijk drivers opzoeken en downloaden zodat ze direct na de installatie geïnstalleerd kunnen worden?

Al met al moet het dus lukken?! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jep :) , als de rest ook zo te vinden is wel ja.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle drivers gevonden en opgeslagen, bedankt daarvoor! Nu het volgende probleem;

Ik krijg bij het installeren van Windows 7 elke keer de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U6R27sol.png

Ik heb in UEFI alle dingen zoals secure boot al uitgeschakeld en de opstartvolgorde al veranderd naar USB, maar blijf deze error krijgen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Probeer je middels wds te installeren ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb een Bootable USB aangemaakt met daarop Windows 7 64-bit. Op de desbetreffende laptop (draaiend op Windows 8.1) heb ik in de UEFI instellingen alles gewijzigd zodat deze USB wordt opgestart.

De USB start vervolgens op en heeft het zwarte scherm van de installatie van Windows (Windows is loading files...) om vervolgens op bovenstaand scherm te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 21:43:
Nee heb een Bootable USB aangemaakt met daarop Windows 7 64-bit. Op de desbetreffende laptop (draaiend op Windows 8.1) heb ik in de UEFI instellingen alles gewijzigd zodat deze USB wordt opgestart.

De USB start vervolgens op en heeft het zwarte scherm van de installatie van Windows (Windows is loading files...) om vervolgens op bovenstaand scherm te springen.
Kijk hier eens voor die melding:http://answers.microsoft....-ae0b-3e9911198bd7?auth=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wijzig ik de instellingen van UEFI weer naar secure boot en alle normale waarden dan start de laptop gewoon op tot Windows 8.1. Daar ligt het probleem dus niet, het gaat om de installatie van Windows 7 via USB. Krijg het niet verder dan dat zwarte scherm helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Windows 7 x64 wil niet zomaar installeren via UEFI, daarvoor moet je wel een aantal stappen doorlopen https://www.thomas-krenn....EFI_Boot-Stick_in_Windows.

Zelf maak ik een FAT32 USB stick, kopieer de inhoud van een Windows 7 x64 erop en kopieer dan de betreffende UEFI driver vanuit een Windows 8 ISO. :p

[ Voor 7% gewijzigd door MegaTronics op 25-07-2015 21:54 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
MegaTronics schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 21:52:
Windows 7 x64 wil niet zomaar installeren via UEFI, daarvoor moet je wel een aantal stappen doorlopen https://www.thomas-krenn....EFI_Boot-Stick_in_Windows.

Zelf maak ik een FAT32 USB stick en kopieer dan de betreffende UEFI driver vanuit een Windows 8 ISO. :p
Dat gaat veel makkelijker met het programmatje Rufus:https://rufus.akeo.ie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

kobus71 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 21:54:
[...]

Dat gaat veel makkelijker met het programmatje Rufus:https://rufus.akeo.ie/
Nou nee, die wil bij mij altijd stelselmatig een NTFS partitie aanmaken en wijzigen werkt niet. Vandaar de 'omweg' via een handmatige FAT32.

Die Rufus boot wel gewoon op een non-UEFI systeem.

Edit: aha ik zie mijn probleem al. Ik selecteer altijd de eerste optie voor gecombineerd BIOS en UEFI (lekker universeel), vandaar dat die dan NTFS kiest. Kies ik een van de andere opties, dan is het wel FAT32.

Weer wat geleerd op de zaterdagavond.

[ Voor 34% gewijzigd door MegaTronics op 25-07-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het hele probleem liggen aan het feit dat ik met Rufus een NFTS bootable heb gemaakt in plaats van FAT32?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x6wtRiC.png

Dit zijn mijn instellingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik hoop wel voor je dat je gebruikte ISO wel schoon is, gezien het label is die niet echt origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 21:59:
Ik hoop wel voor je dat je gebruikte ISO wel schoon is, gezien het label is die niet echt origineel.
ISO is schoon, al gebruikt op meerdere laptops. Werkt als een zonnetje.

FAT32 is dus het probleem? Dan probeer ik je stappenplan van hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Rufus zou het ook moeten kunnen, zie mijn edit.

Wel nog zelf de UEFI boot files overzetten op de stick

[ Voor 38% gewijzigd door MegaTronics op 25-07-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat ie goed werkt betekend niet dat ie ook daadwerkelijk schoon is ;) , gezien de naam heb ik ook mijn twijfels.

Maar kan FAT32 wel? De install.wim is niet bepaald klein, vooral als er updates in zitten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 22:07:
Rufus zou het ook moeten kunnen, zie mijn edit.

Wel nog zelf de UEFI boot files overzetten op de stick
Aangezien de ISO boven de 4GB is (6,6GB) kan ik via Rufus niet kiezen voor FAT32.
Probeer nu de manier via Opdrachtprompt, is nu alles aan het kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De ISO zelf is het probleem niet, ik vermoed dat Raven een goed punt aanstipt over de grootte van de install.wim. Als die inderdaad 4 GB+ is, is FAT32 out of the options. Een originele install,wim voor x64 SP1 is onder de 3GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 22:14:
De ISO zelf is het probleem niet, ik vermoed dat Raven een goed punt aanstipt over de grootte van de install.wim. Als die inderdaad 4 GB+ is, is FAT32 out of the options. Een originele install,wim voor x64 SP1 is onder de 3GB.
Je hebt gelijk, kijk nu naar de file en is inderdaad 6GB groot (keuze tussen 32-bit en 64-bit). Beide systemen staan in de ISO. Om het probleem op te lossen dus alleen de 64-bit ISO gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Als die kleiner is, is dat een optie.

* MegaTronics gebruikt zelf altijd de ISO's van MSDN met een kleine aanpassing (ei.cfg weg) zodat die wel alle varianten (Home/Professional/Ultimate) kan installeren met een media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 22:19:
Als die kleiner is, is dat een optie.

* MegaTronics gebruikt zelf altijd de ISO's van MSDN met een kleine aanpassing (ei.cfg weg) zodat die wel alle varianten (Home/Professional/Ultimate) kan installeren met een media.
Haha, dat is heel handig maar dat gaat mij nooit lukken! ;)
Ik probeer de ISO met alleen Windows 7 Ultimate 64-bit wel (is 3,4GB) en als ik er dan nog niet uit kom dan weet ik het ook niet meer.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Daar zou het wel mee moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Ik vraag mij toch wel een beetje af waarom je perse naar Win7 wilt terwijl je een legale windows 8(.1) hebt draaien?

Als het bijvoorbeeld om het startmenu te doen is, installeer classicshell op je win8(.1) systeem en je merkt vrijwel geen verschil meer en heb je wat mij betreft het betere systeem aangezien win8(.1) toch een stukje vlotter draait dan Win7.

Plus zoals al eerder genoemd zeer binnenkort de gratis upgrade naar Win10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het punt is dat als je nu een goeie 8.1 UEFI + GOP installatie gaat aanpassen naar een MBR Win7 (of zelfs een UEFI win7) dat je eigenlijk, zodra de upgrade komt, een gegimpte win10 krijgt, waarbij je door afwezige GOP ondersteuning in MBR-modus dus nooit quick-boot kan gaan gebruiken. Ik sluit me aan bij MicGlou: en Win 8.1 is eigenlijk een absurd fijn OS (file manager is zo zo zo gimped in Win7...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
Waarom zou je sowieso een OS installeren wat al sinds januari in de extended support zit? Ik krijg altijd een beetje een XP deja-vu met dit soort topics.
Er is niets mis met Windows 8 EN windows 10 komt over enkele dagen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Och, je krijgt nog 5 jaar patches voor Windows 7 SP1 dus who cares. :+

* MegaTronics gaat straks wel over van Windows 7 naar Windows 10. Windows 8.0 op de main laptop overgeslagen (was het net niet), maar Windows 8.1 op de reserve laptop draait op zich wel lekker.

[ Voor 61% gewijzigd door MegaTronics op 26-07-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat maakt het niet minder absurd om iemand die NU een goede UEFI + GOP Win 8.1 heeft (wat, zoals je zelf zegt, een lekker OS is) voor welgeteld DRIE dagen een W7 installatie in MBR modus te geven, die daarna naar een Win10 te upgraden (wat dus ook vanaf Win8.1 kon), maar niet het onderste uit de kan halen omdat Win10 zichzelf in MBR zal zetten IPV UEFI+GOP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

True, maar als ik de Windows 10 upgrade heb uitgevoerd, gaat de laptop daarna compleet leeg en ga ik een volledige clean install doen van Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 22:00:
[...]
ISO is schoon, al gebruikt op meerdere laptops. Werkt als een zonnetje.

FAT32 is dus het probleem? Dan probeer ik je stappenplan van hierboven.
Vinny 27 edition. 'schoon' :) Vroeg of laat doet het altijd kwaad!

[ Voor 5% gewijzigd door GerardVanAfoort op 26-07-2015 12:11 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
MegaTronics schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:59:
True, maar als ik de Windows 10 upgrade heb uitgevoerd, gaat de laptop daarna compleet leeg en ga ik een volledige clean install doen van Windows 10.
Wat dit nu toevoegt aan de TS ontgaat mij volledig... dat ben jij van plan, maar de TS heeft nu een goede installatie, die stuk gemaakt gaat worden voor een downgrade in OS, dan blijft de W10 upgrade straks net zo stuk.

Overigens aangezien de kennis van de TS niet zo heel groot is gezien de installatieproblemen, vind ik de stelling dat de gebruikte ISO 'schoon' is een beetje over het randje en is denk ik ook lastig te maken door de TS... hoe weet je zo zeker dat die ISO schoon is? Een 'schone' ISO is er eentje van Microsoft zelf, ieder andere versie mag per definitie niet 'schoon' worden genoemd.

[ Voor 28% gewijzigd door MicGlou op 26-07-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

MicGlou schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:30:
[...]
Overigens aangezien de kennis van de TS niet zo heel groot is gezien de installatieproblemen, vind ik de stelling dat de gebruikte ISO 'schoon' is een beetje over het randje en is denk ik ook lastig te maken door de TS... hoe weet je zo zeker dat die ISO schoon is? Een 'schone' ISO is er eentje van Microsoft zelf, ieder andere versie mag per definitie niet 'schoon' worden genoemd.
Die Windows 7 activatie komt niet uit de lucht vallen hè! Heeft niet zozeer met kennis te maken als wel met een bewust gekozen manier van software of OS willen activeren.

(CH 033 is niet heilig hoor, heeft zelf ook 1001 progjes niet legitiem gebruikt in het verleden)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
GerardVanAfoort schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:42:
[...]

Die Windows 7 activatie komt niet uit de lucht vallen hè! Heeft niet zozeer met kennis te maken als wel met een bewust gekozen manier van software of OS willen activeren!

(CH 033 is niet heilig hoor, heeft zelf ook 1001 progjes niet legitiem gebruikt in het verleden!)
En dat is dan toch een gebrek aan kennis? Waar de TS nu hulp bij wil?

Overigens zijn je reacties ook prima te lezen zonder uitroeptekens... we hoeven niet te 'schreeuwen' naar elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ok, iets meer in de helpende insteek. Download je software en OS bij de bron. Voor Windows geldt dan, bij Microsoft of de fabrikant van je device.

@ MicGlou: paar uitroeptkens weggehaald, het schreeuwerige was niet de bedoeling :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

MicGlou schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:30:
[...]

Wat dit nu toevoegt aan de TS ontgaat mij volledig... dat ben jij van plan, maar de TS heeft nu een goede installatie, die stuk gemaakt gaat worden voor een downgrade in OS, dan blijft de W10 upgrade straks net zo stuk.
Dat is alleen om aan te geven dat je later alsnog wel een goede Windows 10 installatie kunt instellen met een herinstallatie. Maar TS geeft nergens aan dat die eventueel over wil naar Windows 10, misschien wel die nog een aantal jaar Windows 7 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:52

TheVMaster

Moderator WOS
Om eerlijk te zijn lijkt me dit topic niet de bedoeling. Je hebt een werkende Windows 8 laptop en gaat met een niet-legaal uitziende versie terug naar Windows 7, aangezien er over 3 dagen een gratis Windows 10 upgrade op je ligt te wachten.....

Ondersteuning om niet legale versie van Windows te installeren geven we hier sowieso niet....dus dit topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.