Vandaag kiezen we een OS voor mijn ouders ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipje_en_zopje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:58
Dag Tweakers,

Een beetje een vreemde vraag: Ik vraag mij af wat het beste besturingssysteem is voor mijn ouders. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat achtergrond informatie:

- Mijn ouders zijn beide ongeveer 70 jaar jong.

-Momenteel gebruiken ze Windows Vista Home Premium, een afdankertje van mij.

- Hun huidige computer is niet meer van de snelste maar ik ga ze binnenkort waarschijnlijk een SSD van mij geven. Processor is een Intel Core2Due (E6400 denk ik?) en ze moeten het stellen met 3 gig aan RAM. Ik ga ze wel overtuigen om minstens iets meer geheugen bij te steken.

- De computer wordt voor niet veel meer gebruikt dan wat rond te surfen, e-mail en af en toe een bestandje in Word te maken. Mijn vader is wel van plan om oude foto's te gaan inscannen en bewerken (ik houd mijn hart al vast).

- Mijn ouders zijn allebei totale digibeten. Het type dat op alles dubbelklikt, "ja" kiest als een website zegt dat er moet gescand worden op virussen, in paniek schiet als Word vraagt hoe een RTF bestand moet worden geïmporteerd en roept "de website werkt niet" als Outlook een e-mail niet kan versturen.

Het verschil tussen RAM en de processor weten ze niet, ze noemen een DVD "een diskette", snappen niet waarom er 2 aan/uit schakelaars zitten op de computer en als ik het heb over het configuratiescherm krijg ik dezelfde blik terug als van de koe die in 1804 de eerste stoomtrein zag passeren. Het concept van updates voor Windows of de antivirus krijg ik er gewoon niet in!

- Al hun snelkoppelingen plaatsen ze op het bureaublad, maar ze hebben intussen wel begrepen dat alle foto's in "Mijn afbeeldingen" zitten en sommige documenten in "Mijn documenten". Verder gebruiken ze het startmenu nooit behalve om af te sluiten.

De opties::

Als ik voor het gebruiksgemak zou gaan, zou ik hen een Mac geven. Zeg wat je wilt over Apple, maar die dingen zijn simpel in gebruik. Maar dat kost meer dan dat ze aan een computer willen uitgeven.

Linux, hoe geweldig dat systeem ook is, zou ik hen in geen duizend jaar aanraden. Android en ChomeOS vallen in dezelfde categorie (mijn eigen oordeel over deze 2 OS'sen daarenbuitengelaten).

We zitten dus vast aan Windows:

Ofwel blijven ze bij Vista. Niets veranderd voor hen. Maar het blijft een sch**tsysteem met support dat over 2 jaar afloopt.
Ofwel gaan ze naar Windows 7. Het visuele verschil met Vista is klein, maar dat systeem werkt net iets vlotter dan Vista. De meest pijnloze oplossing dus.
Ofwel gaan ze mee naar Windows 10. Totale nieuwe omgeving met Tiles en swipen en zo. Ik kan er vlot mee werken, maar ik ben het volledig tegengestelde van mijn ouders op computergebied dus niet representatief.

Nu vraag je je zeker af: "Maar Zipje toch, waarom upgrade je niet gewoon naar Windows 7 en probeer je dan eens of ze de gratis upgrade naar 10 appreciëren?"
En dan antwoord ik: "Wel, het is nu al zo'n drama als ik onderhoudswerk moet uitvoeren. De weinige keren dat ik eens een herinstallatie (of upgrade van XP naar Vista) heb uitgevoerd was het bijna alsof er een familielid was overleden, zeker omdat er bij zo'n installatie gegarandeerd wel iets kwijt raakt (al was het maar een onnozele snelkoppeling naar google.com op de desktop)".

Nee, vanuit het standpunt van mijn ouders moet het één installatie zijn en daarmee gedaan voor een paar jaar.

Dus, mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met de Windows bestandssystemen voor de oudere generatie? Misschien een (groot)ouder of oom of ander familielid dat naar Windows 8.1 or 10 is overgeschakeld? Zou iemand voor wie een computer niets meer is dan een typemachine met een scherm (sic) vlot met Windows 10 kunnen werken?

PS: Dit is geschreven met alle respect met mijn ouders, aan wie ik dit trouwens ook heb voorgelezen. Ze konden er hartelijk om lachen en vroegen mij te benadrukken dat het in werkelijkheid nog erger is dat ik hier schrijf.

Nog meer PS: voordat er een mod komt zeggen dat "er meer inzet wordt verwacht". Ik zie mezelf echt niet met een laptop de bewoners van een bejaardentehuis lastigvallen om te zien of ze er mee kunnen omgaan.

[ Voor 2% gewijzigd door zipje_en_zopje op 24-07-2015 17:47 . Reden: reactie ouders toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hands down iOS!

Waarom geef je ze geen Apple tablet? Veel gebruikvriendelijker voor ouderen dan een Windows bak.

* Lip zoekt filmpje

http://www.rtlnieuws.nl/uitzendingen/rtl-nieuws-1800-uur-653

Doorspoelen naar de ongeveer 6:00

[ Voor 26% gewijzigd door Lip op 24-07-2015 17:53 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Geef ze een iPad. Mijn moeder heeft altijd een haat/liefde/sloopverhouding gehad met een PC. Haar iPad (iPad 2 16gb) gebruikt ze nu al jaren dagelijks met veel plezier. Facetime, Netflix, mail lezen, berichtjes sturen, Wordfeud. Ideaal.

Je kunt een 2ehands iPad 2 scoren voor 100 euro, mogelijk 150. Kun je in ieder geval testen. Bevalt het, geef met de kinderen/kleinkinderen? ze gewoon een nieuwe iPad Air 2. Topding. Even helpen met de accounts etc instellen, iTunes bonnetje erbij voor wat muziek/spelletjes en klaar.

[ Voor 37% gewijzigd door sebastius op 24-07-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43

D4NG3R

kiwi

:)

Al heb ik weinig met Apple ben ik het wel met bovenstaande standpunten eens. iOS is relatief egaal over alle apps heen en er valt door de gebruiker weinig kapot te maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45

Ravhin

no <root>...

Ik kan bovenstaande alleen maar gelijk geven. Ik heb mijn schoonmoeder van 72 (digibeet+) een iPad retina (eerste generatie, met 'brede' connector) gegeven en nu krijgen we regelmatig FaceTime gesprekken van haar. Ze kan goed omgaan met mail, het web en internet bankieren.

Dit is veel intuïtiever dan een PC, en ze kunnen er relatief minder kwaad mee.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn ouwe vader is ook aan de foto's gegaan (van het niveau dat hij toch een IPS scherm gekocht heeft, hij las er over, vroeg mij advies, en nu staat er een mooie). Verder is het een AMD APU-bakkie met 4gig geheugen en een SSD, niveautje goedkoop.

En toch ben ik bij Windows gebleven, want hij wil met foto's bezig blijven, en wetransfer, en meer zaken. Een iPad lag hem absoluut niet, ik heb het met een iphone geprobeert, en vloeken/tieren/foeteren dat het was. iOS blijf ik ver uit de buurt voor hem, te veel 'vaagheidjes' en de cloud wordt niet vertrouwd. Voor het domme surfwerk heeft hij nu dus een android tablet. Dat snapt hij net zo goed, maar ik heb er een paar apps op gezet en hij kan verder werken (wetransfer zipjes open maken, etc...).

Het liefst zit hij, ondanks de dure tablet, toch nog op die PC, en daar ben ik voor Win7 gegaan, maar ik heb hem laten spelen met Win10 op mijn laptop, en dat gaat perfect. De "toggles" snapt hij, de tegels snapt hij, en updates zit ik niet over in, die gaan vanzelf. Teamviewer staat er op, zodat ik er bij kan, en verder houd hij qua foto's vast aan picasa, en een vrij fors dure USB scanner en wifi printer.

In andere woorden, qua veiligheid (hij is bang genoeg...) en updates zit ik met beide Windows-OS-en wel goed (waar win8/10 beter zijn dan win7), en qua gebruiksgemak ook. Hij had op den duur door dat hij kon typen, en tsja... voor alles een icoon op het bureaublad/tegeltje...

Ik zal de 'tablet only' weg juist achterwege laten bij ouderen want touch-screen typen is het net niet, en de grote/complexe mails zijn absoluut flut. Mijn pa is ook heel erg van het reisdagboeken (pensioen, hij reist nogal wat... mijn arme erfenis!) maken, en zet dus massa's foto's in Word bestanden, die hij vervolgens via zo'n foto-site/app upload, en laat afdrukken.

Qua video bellen heeft hij Skype ook door, en Hangouts (had gmail-als-app gepint voor hem). Backups draaien mee, en hij heeft zelf door dat hij de map foto's eens in de zoveel tijd op een extern schijfje moet zetten en dat los moet koppelen, want ING heeft hem verteld wat ransomware is.

De meeste van zijn vrienden/collega's blijven juist weg bij het Apple eco-systeem, en hoewel hij het wel heeft: haalt hij alles er niet uit. Bovendien moet ik er niet aan denken hoe ik een DSLR-liefhebbende oudere iTunes moet gaan uitleggen... ik snap het zelf amper (random niet volledig synchroniseren). Dit is bovendien goedkoper, en het droid-tabletje voldoet prima voor het gewone werk. Feit is: de appstores komt hij toch niet in...

[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 24-07-2015 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Je pc geheugen uitbreiden, daar heb je niks aan, geheugen is meer dan genoeg.

Een tablet zou natuurlijk het beste zijn, geen updates(of zeer weinig), geen admin(gebruiker) die iets kapot kan maken.

En linux tav windows dan is linux beter, maar geef hun geen admin wachtwoord, en je hebt minder onderhoud.
Natuurlijk moeten ze wel linux nog gaan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Als het toch een computer moet worden en geen Pad, dan een iMac. Je geeft zelf al aan waarom.
Scheelt al een hoop aan tijd met "updates". En ook niet nieuw voor een schappelijke prijs te verkrijgen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geef ze in elk geval geen Windows, en in elk geval ook geen admin rechten op wat voor apparaat of software ze dan ook krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45

Ravhin

no <root>...

@ogwok: dat is ook nog een goed idee! Wellicht iets duurder, maar helpt wel in het gevoel om een "computer" te hebben in plaats van een "tablet". Het geeft ook meer bewegingsvrijheid.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zou ze op win8 (of 10) kunnen zetten, maar dan moet je zo veel dichtgooien dat je het beste teamviewer standaard maar kan laten starten omdat je elke dag wel even mag helpen omdat er weer om een wachtwoord gevraagd wordt...
Los van het scannen van oude foto's zou ik ook voor een iPad gaan (het liefst een iMac, maar dat wou je qua kosten niet).

Om eerlijk te zijn zou jij net zo goed die foto´s kunnen scannen voor hun. Denk dat je dan achteraf minder tijd kwijt bent aan ondersetuning dan als je het ze zelf laat doen :+

[ Voor 21% gewijzigd door fm77 op 24-07-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als de eis is dat er foto's gescand en bewerkt moeten gaan worden (wat ik persoonlijk tegenwoordig gewoon bij een fotozaak zou laten doen, zeker het stompzinnige scanwerk) dan zit je wel wat meer vast aan een pc of mac.

Is een 2e hands iMac niks voor ze? Let op welke generatie je koopt. 2009 en 2011 geven meer problemen dan de 2010 en 2012. Ik heb zelf een 2010 iMac te koop staan. Het scherm is voor werken met foto's erg, erg mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 26-07-2015 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Niemand nog een simpele Linux-distro genoemd? Makkelijk (door jou) te customizen, dus neem XFCE of zo, zet er een panel neer met enkel de geopende programma's en zet shortcuts naar de benodigde programma's op de desktop. Simpeler kan niet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-10 17:58
Is Windows 10 met ClassicShell en Windows klassiek thema geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Hint, laat ze in windows niet als admin inloggen. Dus een normale gebruiker aanmaken en ze die laten gebruiken. Maakt de kans op rotzooi al een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit probleem is voor mij heel herkenbaar. Ben zelf sysadmin van beroep maar voor deze doelgroep is het heel lastig om een geschikte oplossing te bieden. Ik denk zelf dat ChromeOS wellicht het beste OS is voor dit soort gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:12

MsG

Forumzwerver

Ik zou naar Windows 7 of 10 gaan. Vista is een stuk zwaarder dan deze 2. Je zou er eventueel nog wat geheugen bij kunnen gooien, maar 3GB en een SSD voor basisgebruik geeft denk ik wel een vlotte ervaring. Windows 8 was juist heel erg tegels en tablet-bewegingen op een desktop. Windows 10 is weer terug naar de bron, maar dan wel de goede dingen die Windows 8 had. Of installeer er nog snel even 7 op en ga over een paar dagen gratis upgraden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
Eh.....ik heb ervaring met mensen van deze leeftijd en een iPad is echt geen oplossing als ze Windows gewend zijn. Windows 10 lijkt het meest op Windows Vista/7 en kan ook goed gebruikt worden voor de taken die je pa ermee wil uitvoeren (scannen van fotos).

Als je met Windows 10 gewoon het Startmenu aanwezig laat zijn, dan is het voor je ouders best goed te snappen. Daarnaast kun je natuurlijk Teamviewer installeren, zodat je ze op afstand eenvoudig kunt helpen....

[ Voor 28% gewijzigd door TheVMaster op 26-07-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:50
brick5492 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 19:34:
Is Windows 10 met ClassicShell en Windows klassiek thema geen optie?
rty schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 19:59:
Hint, laat ze in windows niet als admin inloggen. Dus een normale gebruiker aanmaken en ze die laten gebruiken. Maakt de kans op rotzooi al een stuk kleiner.
Deze twee tips werken heel goed bij mijn ouders :) Op de Win 8.1 PC van m'n vader heb ik die ClassicShell geinstalleerd en de Windows 7 laptop van m'n moeder heeft een standaardaccount zodat er geen troep op kan komen. Werkt perfect! En als er wel iets geïnstalleerd moet worden dan slingeren we Teamviewer even aan, tik ik het password van de admin account in en klaar :) Vinden ze niet altijd even leuk: "Hoezo mogen we geen programma's meer installeren!? :( " maar het scheelt mij wel bakken met werk om iedere keer die spyware troep e.d. eraf te halen. Chrome erop met ABP en gaan met die banaan.

Maar er zit veel verschil in qua kennis en kunde, als ze verder niet veel meer doen dan beetje browsen/mailtjes lezen&typen/foto's kijken dan is een iPad ook geen gek idee inderdaad. Zorg wel voor backup (iCloud opslagruimte bijkopen?), want als het ding op vakantie gejat wordt ofzo dan zijn ze al hun data kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 19:38

M2M

medicijnman

Ik heb voor mijn schoonouders die van het zelfde kaliber zijn, een linux distro gekozen die er bijna hetzelfde uitziet als windows.

Voordeel: Geen gezeur meer met virussen, bijlagen uit e-mails kunnen geen kwaad meer doen en ze kunnen vrolijk alle links en meuk aanklikken die ze op het grote internet tegenkomen. De beste keus ever.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ThinkPadd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 17:00:
[...]

[...]

Deze twee tips werken heel goed bij mijn ouders :) Op de Win 8.1 PC van m'n vader heb ik die ClassicShell geinstalleerd en de Windows 7 laptop van m'n moeder heeft een standaardaccount zodat er geen troep op kan komen. Werkt perfect! En als er wel iets geïnstalleerd moet worden dan slingeren we Teamviewer even aan, tik ik het password van de admin account in en klaar :) Vinden ze niet altijd even leuk: "Hoezo mogen we geen programma's meer installeren!? :( " maar het scheelt mij wel bakken met werk om iedere keer die spyware troep e.d. eraf te halen. Chrome erop met ABP en gaan met die banaan.

Maar er zit veel verschil in qua kennis en kunde, als ze verder niet veel meer doen dan beetje browsen/mailtjes lezen&typen/foto's kijken dan is een iPad ook geen gek idee inderdaad. Zorg wel voor backup (iCloud opslagruimte bijkopen?), want als het ding op vakantie gejat wordt ofzo dan zijn ze al hun data kwijt.
Hier nog zo eentje. Ouders van 70 en zo digibeet als de pest. Gewoon win 7 met classic shell, standaard useraccount zonder admin rechten en UAC aan. Teamviewer er op voor de speciale gevallen. En een SDD, dat werkt tenminste redelijk snel, klagen ze ook niet over traagheid.
Verder nog een extra HDD er in synctoy oid om hun MyDocs te syncen met een backup dir op die HDD. Staat alles dubbel, vult gewoon aan. Echt geen omkijken naar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekend verhaal. Sinds ze 'als gebruiker' aanloggen heb ik geen enkel omkijken.
Ze krijgen wel het admin wachtwoord. Het gaat om de prompt die al 'afschrikwekkend' genoeg werkt.

En ja, ze zijn van het niveau mail starten via een knop op het toetsenbord. Al kan mijn vader wat meer.
Allen vinden als >70 jarige verandering eng.
Alle 4 prefereren ze een groter scherm en fatsoenlijk toetsenbord. 2 desktops en 2 laptops. Allemaal Windows 8 soon Windows 10. Van de 4 gebruikt er nu nog één een tablet(ipad) voor een spelletje op de bank. De 3 andere tablets (2x ipad, 1x android) heb ik mogen verkopen op Marktplaats.

Ergo: graag een groot scherm met fatsoenlijk toetsenbord. Deel het in zoals ze gewend zijn (kan met iedere Windows versie) en laat ze als gebruiker aanloggen. Laat data die verandert, syncen met onedrive oid. Resultaat: iedereen tevreden en je hebt er geen werk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:59:
Als het toch een computer moet worden en geen Pad, dan een iMac. Je geeft zelf al aan waarom.
Scheelt al een hoop aan tijd met "updates". En ook niet nieuw voor een schappelijke prijs te verkrijgen.
Nou nee. Done dat, voor de 'hippe' schoonvader. Ging dezelfde dag terug.
Je vergeet verandering! Dat blijkt >70 jaar echt niet makkelijk en is super eng.
En scheelt updates? Nou nee, de PC (werd een strakke Lenovo A740 8) ) staat toch al de hele dag aan en van updates merken ze niets. Ze weten het niet eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Mijn vader (60 jaar oud) is zelf ook een redelijke digibeet en bleef maar vasthouden aan dat "windows XP werkt veel fijner" (Wat hij dus de laatste 10 jaar heeft gebruikt tot 2013-2014) Vorig jaar liet ik hem Windows 8.1 uitproberen en tot mijn verbazing toe kon hij na enkele minuten uitleg dingen sneller doen dan dat hij op XP kon. Maar natuurlijk is iedereen anders en is mijn vader een stuk jonger :p Zelf heeft hij niks met iOS/Apple "omdat het te duur is en hij het niet fijn vindt werken". Hij kan zijn weg relatief vlot vinden in (stock) android op zowel tablet als telefoon.

Wat hij persoonlijk vooral doet op zijn laptopje is browsen en emails. Op zijn mini PC'tje (die op Linux loopt) Kan hij ook zeer goed zijn weg vinden (Zorin Linux, gemaakt om veel op Windows te lijken, gebasseerd op Ubuntu volgens mij)
Zelf zou ik dus Windows 8.1 of 7 aanraden (misschien met classic start menu?)

En als laatste heeeel misschien een Android Tablet of een 2e hands iPad. Maar dan mis je weer een fysiek toetsenbord en de schermen zijn wat klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:50
Achja m'n schoonvader was ook zo'n "XP ken ik tenminste!!111" type. Hij kreeg de oude laptop van m'n vriendin, maar hij had liever niet de W7 die daar op stond. Maarja ik ga niet XP installeren 8)7
Dus daar hebben we de klassieke Windows skin aangezet (die grijze) omdat ze dat op z'n werk ook hadden. In Chrome de bookmarks net zo neergezet als in IE en heb hem niet meer gehoord :P ABP nog geïnstalleerd en gaat prima.
Pagina: 1