Processor advies voor DX12 (compleet nieuwe build)

Pagina: 1
Acties:

• Lennart H.
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-01 04:13
Hallo mensen :)

Ik ben bezig met een nieuwe PC build, mijn allereerste ooit.
Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken voor FL Studio (muziekproductie) en voor gaming op 1080p (misschien 1440p in de toekomst).

Ik had eerst de i5-4690K op het oog, maar begon toen te lezen over DX12 en het benutten van meerdere cores.
Is deze processor nog wel de goede keuze of is er een processor die beter gaat functioneren onder DirectX 12 en dus deze processor zou verslaan (op de lange termijn)?

Ik wil graag een beetje een 'future proof' build hebben.
Verder had ik de MSI R9 390 op het oog en dacht ik aan 16GB DDR3 1600.
Is dit ook wel prima?

Ik hoor graag jullie mening!

Suggesties over andere componenten zijn ook welkom, ik weet namelijk niet echt waar ik 1-2-3 beginnen moet.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
DX12 heeft weinig met je proc te maken eerder met je GPU.
1440p vraag veel zeker in gaming de muziek kant maakt het eigenlijk weinig uit wat je kiest volgens mij als het maar een beetje een recente proc is en je een goeie audio kaart hebt dan moet da wel goedkomen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Lennart H.
lordgandalf schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:22:
DX12 heeft weinig met je proc te maken eerder met je GPU.
1440p vraag veel zeker in gaming de muziek kant maakt het eigenlijk weinig uit wat je kiest volgens mij als het maar een beetje een recente proc is en je een goeie audio kaart hebt dan moet da wel goedkomen
Ik had begrepen dat DX12 (WELLICHT) meer gebruik gaat maken van je CPU, qua multithreading, hyperthreading en dergelijke. AMD zou dus veel hebben aan DX12. Maar goed, er zijn geen feiten voor zover ik weet.

Ik heb gelukkig al een externe geluidskaart die 100% prima is dus dat zit goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lennart H. op 24-07-2015 16:43 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:55
Lennart H. schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:41:
[...]

Ik had begrepen dat DX12 (WELLICHT) meer gebruik gaat maken van je CPU, qua multithreading, hyperthreading en dergelijke. AMD zou dus veel hebben aan DX12. Maar goed, er zijn geen feiten voor zover ik weet.

Ik heb gelukkig al een externe geluidskaart die 100% prima is dus dat zit goed :)
Zoals het er nu uit ziet gaat DX12 idd betere multicore support geven. Dit gaat alleen helemaal niets doen voor de games die geen DX12 hebben. Ook moet er nog optimaal gecodeerd worden voordat die daadwerkelijk gemeengoed is. Er zal dus zeker nog een flinke tijd overheen gaan voordat DX12 gemeengoed wordt op een manier dat alle cores altijd nuttig gebruikt gaan worden.

Om deze reden zou ik eigenlijk gewoon bij een intel build blijven aangezien 4 sterkere cores makkelijker goede prestaties neerzetten dan 8 tragere cores zoals AMD octacores. Een upgrade naar een i7 gaat geen extra cores neerzetten (dat zijn nog steeds quadcores): hyperthreading voegt momenteel nog niets extra toe aan games.

Zeker weten dat je voor een K processor gaat? als je niet gaat overclocken is dat een nodeloze kostenpost, en overclocken is niet iets waarvan je wonderen moet gaan verwachten.

• Lennart H.
Ardjee schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:42:
[...]

Zoals het er nu uit ziet gaat DX12 idd betere multicore support geven. Dit gaat alleen helemaal niets doen voor de games die geen DX12 hebben. Ook moet er nog optimaal gecodeerd worden voordat die daadwerkelijk gemeengoed is. Er zal dus zeker nog een flinke tijd overheen gaan voordat DX12 gemeengoed wordt op een manier dat alle cores altijd nuttig gebruikt gaan worden.

Om deze reden zou ik eigenlijk gewoon bij een intel build blijven aangezien 4 sterkere cores makkelijker goede prestaties neerzetten dan 8 tragere cores zoals AMD octacores. Een upgrade naar een i7 gaat geen extra cores neerzetten (dat zijn nog steeds quadcores): hyperthreading voegt momenteel nog niets extra toe aan games.

Zeker weten dat je voor een K processor gaat? als je niet gaat overclocken is dat een nodeloze kostenpost, en overclocken is niet iets waarvan je wonderen moet gaan verwachten.
Dank voor je reactie!

Dat er een flinke tijd overheen zal gaan voordat DX12 in games optimaal benut wordt zal inderdaad nog wel een flinke tijd duren, dus ik moet me er inderdaad (nog) niet druk om maken en gewoon voor een Intel gaan.

Ach en voor die paar tientjes meer... Voor games is het niet nodig momenteel, stock zal ie alles ook al prima aankunnen. Maar op de lange termijn als ie het wat zwaar krijgt? Wie weet. Ik zal hem sowieso eerst stock gebruiken. En zeker voor een programma als FL Studio kan het geen kwaad hem te overclocken.

• Ardjee
paar tientjes voor cpu: Paar tientjes voor een moederbord met Z chipset: paar voor een betere CPU koeler, en opeens zit je bijna bij 80 euro duurder.

• Lennart H.
Ardjee schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:07:
paar tientjes voor cpu: Paar tientjes voor een moederbord met Z chipset: paar voor een betere CPU koeler, en opeens zit je bijna bij 80 euro duurder.
Ja dat is waar, maar het is alsnog wel een investering waar je op de lange duur wat aan hebt denk ik.

• Ardjee
Ik zou eventjes in het overclock topic kijken wat typische overclockresultaten zijn die behaald worden. Als dit minder dan 1 GHz is zou ik het geld er echt niet investeren (mijn persoonlijke mening) IIRC clocked de 4XXX serie van intel vrij matig over aangezien ze erg snel heet worden: de tijden dat een 50% overclock mogelijk was is al lang voorbij
Pagina: 1