Toon posts:

De juiste CPU cooler voor mijn setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om mijn nieuwe desktop te gaan bestellen, hier heb ik een tijd geleden ook al een topic over gemaakt. Toch ben ik er nog niet helemaal uit wat ik nu moet gaan doen.

Mijn huidige setup bestaat uit;
CPU: i7-4790K
MB: MSI Z97-G43
RAM: G.Skill 16GB ddr3-2400
GPU: MSI GeForce GTX 970 (4gb gddr5)
HDD: Crucial MX100
HDD2: Hitachi Ultrastar 7k4000 (2TB)
PSU: Be quiet! Straight power 10 600w CM
CASE: NZXT H630

De huidige setup ( inclusief twee monitoren ) zit op €1895.40 en ben dus op zoek naar een goedkopere oplossing voor een bepaald onderdeel. Ik ben op zoek naar een CPU cooler, zelf had ik de Alpenföhn Himalaya 2 in gedachten maar de zaak waar ik alles in een keer ga bestellen heeft deze niet op voorraad en ze zijn overal heel moeilijk te krijgen..

Enige suggesties? }:O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2015 13:49 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik neem aan dat je wil gaan overklokken? Wat is er mist met de "gouwe ouwe" als de pricewatch: Scythe Mugen 4 of zijn MAX broertje? Ook pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is erg leuk. Check wel even of die past, daar ben ik nu te lui voor ;).

Verwijderd

Topicstarter
Overklokken wil ik een beetje gaan beperken ivm de garantie die ik kan krijgen op de onderdelen. Ze raden het wel aan op meerdere plekken maar zo lang het niet nodig is, ben ik het niet van plan.

Even kijken naar de twee leuke blazertjes.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt er ook een 400 watt voeding in stoppen, en het geld in de koeler stoppen. Besparen op de koeling bij een over het algemeen hete 4790K lijkt me niet slim iig.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Besparen als in; niet een cooler van €150 voor een set die al in de 1900 zit haha. Ik ben best bereid om iets meer uit te geven. Enige suggesties? De Scythe Mugen 4 die br00ky voorstelde zou eventueel passen op de socket, ik weet alleen niet of het erbij past door de grote GPU op het MB..

Hij moet geschikt zijn voor een Socket H3 (LGA 1150) CPU socket.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
tweakers.net/pricewatch/361581/deepcool-gamer-storm-lucifer.html

Ik heb zelf dit ding, komt qua koeling mee met de beste luchtkoelers op de markt en kost de helft. Montage is de eerste keer wat lastiger dan de duurdere varianten maar dat hoef je niet vaak te doen.

www.techpowerup.com/mobile/reviews/Deepcool/Lucifer/1.html

Verwijderd

Topicstarter
De Lucifer is wel een beest van een ding, ik weet niet of dit gaat passen met de MSI GeForce GTX 970. Aangezien deze aardig groot is. Hiernaast weet ik ook niet zeker of de socket past..

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Bijna alle koelers zijn geschikt voor socket 1150. De Mugen 4 kan mogelijk het eerste PCIe slot hinderen maar dat is een x1 slot dat je normaal gezien niet gebruikt. Idem voor de Mugen MAX overigens. Zo groot is die MSI GTX 970 ook weer niet hoor, en die grote koelers worden verkocht met een reden, als ze videokaarten hinderen op gewone ATX borden, zou niemand ze kunnen gebruiken.

Je kunt ook wat besparen door 1600MHz geheugen zoals dit pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU te nemen ipv 2400MHz. Je gaat normaal gezien totaal geen voordeel zien van sneller geheugen.

Nog een mogelijke besparing is een http://tweakers.net/product/418573/crucial-bx100/ nemen in plaats van een MX100, die is ongeveer even snel, ongeveer even betrouwbaar en wel wat goedkoper.

En dan die GTX 970, ik zou een R9 290 nemen. Wat voor monitoren heb je? Zeker bij hogere resoluties wordt een R9 290 interessanter.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 24-07-2015 14:11 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 13:57:
Overklokken wil ik een beetje gaan beperken ivm de garantie die ik kan krijgen op de onderdelen.
Zolang je geen gekke dingen doet (zonder nadenken het voltage enorm verhogen bijv), doet het niks op je garantie.

Als je zo huiverig bent, laat het dan helemaal zitten en koop een niet overklokbaar bordje.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:11:
[...]

Zolang je geen gekke dingen doet (zonder nadenken het voltage enorm verhogen bijv), doet het niks op je garantie.

Als je zo huiverig bent, laat het dan helemaal zitten en koop een niet overklokbaar bordje.
Altijd leuk om te hebben wil je later nog gaan overklokken. :9

@MacPoedel
Momenteel heb ik de BenQ 24" schermpjes 2x op mijn bestel lijst staan (pricewatch: BenQ GL2460HM Zwart). De eerste PCIe slot, die zou ik denk niet gaan gebruiken nee.

• Flaat
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:09:
De Lucifer is wel een beest van een ding, ik weet niet of dit gaat passen met de MSI GeForce GTX 970. Aangezien deze aardig groot is. Hiernaast weet ik ook niet zeker of de socket past..
Ik zit met een 680 lightning met backplate met de lucifer op een matx bord. Zit er inderdaad bijna tegenaan. Maar je hebt een atx bord dus kan ook een lagere pci poort pakken.

Socket 1150 staat gewoon in de specs dus dat moet lukken

Verwijderd

Topicstarter
Houd hij jouw CPU ook gewoon op de juiste temperatuur? Ook al zit hij aardig dicht tegen andere componenten aan.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Dat zijn eerlijk gezegd nogal budget schermpjes, niet in verhouding tot de rest van je build, terwijl het wel de schermen zijn waar je de hele tijd naar gaat kijken, niet de inhoud van je pc. Ik zou wat meer van je budget reserveren voor een paar IPS of A-MVA schermen, en anders één goed scherm halen, bv een 21:9 scherm, dan heb je ook veel ruimte in de breedte. Bv de pricewatch: LG 29UM65-P Zwart.

Ik ben verder ook akkoord met br00ky, als je niet de intentie hebt om te overklokken, is een overklokkersbord overbodig. Maar die Z97-G43 is nu niet overdreven duur dus een miskoop doe je daar niet mee. Maar zoals ik al eerder zei, aan dat 2400MHz ga je helemaal niets winnen.

Wat betreft CPU koeler in de buurt van videokaart, ik had mijn R9 290 vlak naast mijn Mugen MAX en die had daar helemaal geen last van. Nu heb ik die videokaart op een lager PCIe slot geplaatst omdat ik een PCIe x1 slot nodig had voor een USB3 controller, en ik merk weinig verschil.

Je hebt een half jaar geleden al een heel gelijkaardig topic gemaakt trouwens, zoveel is er sindsdien niet veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
Het ram wat jij net aangaf (pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU) is maar 8gb, ik zit zelf toch meer te denken aan de 16gb. Mijn intenties zijn om zware 3D programma's en compilen tegelijk te laten draaien zodat ik geen gezeur heb met; programma afsluiten, dingetje doen, programma opstarten etc. Zou je nog steeds minder snel RAM voorstellen...? :x

Hiernaast vind ik het makkelijker om 2 schermen te hebben dan 1 groot scherm, het werkt veel prettiger in mijn zicht en je hebt meer controle over wat je waar neer gooit haha. welke van de IPS of A-MVA schermen zal je aanraden? :9

CPU cooler zit nu denk ik wel goed, ik ga de Gamer Storm Lucifer van DeepCool erin persen, mocht hij raar gaan doen of niet passen dan kan ik hem altijd nog omwisselen naar de Mugen aangezien die er goed uitziet qua reviews en ook past op mijn socket.

• Flaat
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:19:
Houd hij jouw CPU ook gewoon op de juiste temperatuur? Ook al zit hij aardig dicht tegen andere componenten aan.
Ik heb hem met een i5 2500k op 4.2 ghz passief draaien in een enthoo evolv kast, de fan die erbij zat als case fan ingezet en dus 240mm voor en 2x 140mm achter en boven achter. Daarmee komt de cpu max op 68 graden en ik hoor de case fans nouwelijks.

Verwijderd

Topicstarter
Nu je het over de fans hebt, de NZXT H630 beschikt standaard over; 1x 200mm fan aan de voorkant, 1x 120 mm/1x 140 mm aan de achterkant. Dit zou toch genoeg moeten zijn voor de huidige setup?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Makkelijk. En mocht het niet genoeg zijn.(lijkt mij sterk) dan kunnen er de volgende dag een paar fans thuis liggen voor weinig. Zou er nu zeker geen budget voor vrij maken.

Verwijderd

Topicstarter
Toppie, even wachten op het loon maandag en dan hop, bestellen die handel!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:33:
Het ram wat jij net aangaf (pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU) is maar 8gb, ik zit zelf toch meer te denken aan de 16gb. Mijn intenties zijn om zware 3D programma's en compilen tegelijk te laten draaien zodat ik geen gezeur heb met; programma afsluiten, dingetje doen, programma opstarten etc. Zou je nog steeds minder snel RAM voorstellen...? :x

Hiernaast vind ik het makkelijker om 2 schermen te hebben dan 1 groot scherm, het werkt veel prettiger in mijn zicht en je hebt meer controle over wat je waar neer gooit haha. welke van de IPS of A-MVA schermen zal je aanraden? :9

CPU cooler zit nu denk ik wel goed, ik ga de Gamer Storm Lucifer van DeepCool erin persen, mocht hij raar gaan doen of niet passen dan kan ik hem altijd nog omwisselen naar de Mugen aangezien die er goed uitziet qua reviews en ook past op mijn socket.
Ik zou in ieder geval wel 16gb ram pakken maar minder snel is een goed idee, hier ga je niks van merken ook niet als je nooit dingen afsluit (dingen afsluiten is aan te raden anders vind je processor je niet aardig meer...).

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet helemaal waarom ik minder snel RAM zou nemen, kan je dit uitleggen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je geheugen overklokt, is dat altijd minder stabiel dan niet overgeklokt geheugen.
Omdat overgeklokt geheugen nauwelijks sneller is dan niet overgeklokt geheugen (maar wel warmer wordt),

kan je net zo goed non-oc geheugen gebruiken, of in ieder geval geen extreem oc geheugen zoals jezelf voorstelt. Dat bespaart een hoop duiten, en is in principe dus stabieler.

Verwijderd

Topicstarter
aha dus het ram wordt als het ware overgeklokt door de fabriek waardoor hij sneller is, maar tegelijkertijd ook onstabieler. Thanks Reepje!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik zou even een topic maken voor de complete desktop, want ik zie wel meer twijfelachtige dingen.
Componenten die ik sowieso zou veranderen: moederbord, geheugen, SSD, HDD, voeding, beeldschermen...

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 26-07-2015 14:47 ]

Pagina: 1