Ik ben al een tijdje aan het 'studeren' op zonnepanelen en wil in september (dan krijgen we de sleutel) op ons huis wat panelen leggen.
Het huis is ZZO georienteerd en heeft een dak van ruim 4 bij 5.5M
Voor het huis staan wat bomen ('s zomers geen issue) en ook van een hoge boom naast het huis komt na 17 uur schaduw op het dak.
Ons verwachte jaarlijkse stroomgebruik zit ergens rond de 2400KWh, maar ik vind het niet erg om (wat) teveel op te wekken.
Ik heb diverse offertes opgevraagd voor zonnepanelen en heb een 'shortlist' gemaakt van twee offertes:
Offerte A:
10x AXITEC 260 Wp POLY
SolarEdge SE2200 + power optimizer
VanderValk montage
Installatie vermoedelijk 1 string van 10 panelen
Kosten 3544 ex BTW, incl. montage.
Offerte B:
15x Solar Fontier SF170-s (2550Wp totaal)
(dit zijn GCIS thin film panelen, 100x125cm)
Sofar Solar 3000TL single string, MMP 200-450V
Clickfit montage
installatie: 5 strings van 3 panelen.
De panelen hebben een open circuit voltage van 112V, Load 87.5V @ 25 graden
Ze zijn relatief ongevoelig voor temperatuurstijgingen
kosten: 3360 ex BTW, incl. montage
===
Op papier zijn beide installaties qua prestaties redelijk gelijkwaardig
- 2550 vs 2600 Wp
- beide kunnen goed overweg met schaduw (A: optimizers, B: TF panelen)
Ik denk dat Thin Film panelen 'de toekomst' hebben. Makkelijker te maken en de effectiviteit benaderd die van cristallijne panelen. En mooi. Strak zwart
Op de looks wint B het hands down, qua kosten ook, al is dat een smalle marge. B heeft op dan ook mijn voorkeur, maar ik ben niet heel zeker van de gekozen omvormer.
Hebben jullie overtuigende argumenten om installatie B niet te kiezen? Of juist wel
Het huis is ZZO georienteerd en heeft een dak van ruim 4 bij 5.5M
Voor het huis staan wat bomen ('s zomers geen issue) en ook van een hoge boom naast het huis komt na 17 uur schaduw op het dak.
Ons verwachte jaarlijkse stroomgebruik zit ergens rond de 2400KWh, maar ik vind het niet erg om (wat) teveel op te wekken.
Ik heb diverse offertes opgevraagd voor zonnepanelen en heb een 'shortlist' gemaakt van twee offertes:
Offerte A:
10x AXITEC 260 Wp POLY
SolarEdge SE2200 + power optimizer
VanderValk montage
Installatie vermoedelijk 1 string van 10 panelen
Kosten 3544 ex BTW, incl. montage.
Offerte B:
15x Solar Fontier SF170-s (2550Wp totaal)
(dit zijn GCIS thin film panelen, 100x125cm)
Sofar Solar 3000TL single string, MMP 200-450V
Clickfit montage
installatie: 5 strings van 3 panelen.
De panelen hebben een open circuit voltage van 112V, Load 87.5V @ 25 graden
Ze zijn relatief ongevoelig voor temperatuurstijgingen
kosten: 3360 ex BTW, incl. montage
===
Op papier zijn beide installaties qua prestaties redelijk gelijkwaardig
- 2550 vs 2600 Wp
- beide kunnen goed overweg met schaduw (A: optimizers, B: TF panelen)
Ik denk dat Thin Film panelen 'de toekomst' hebben. Makkelijker te maken en de effectiviteit benaderd die van cristallijne panelen. En mooi. Strak zwart
Op de looks wint B het hands down, qua kosten ook, al is dat een smalle marge. B heeft op dan ook mijn voorkeur, maar ik ben niet heel zeker van de gekozen omvormer.
Hebben jullie overtuigende argumenten om installatie B niet te kiezen? Of juist wel
Ach, laat maar...