Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het 'studeren' op zonnepanelen en wil in september (dan krijgen we de sleutel) op ons huis wat panelen leggen.
Het huis is ZZO georienteerd en heeft een dak van ruim 4 bij 5.5M
Voor het huis staan wat bomen ('s zomers geen issue) en ook van een hoge boom naast het huis komt na 17 uur schaduw op het dak.
Ons verwachte jaarlijkse stroomgebruik zit ergens rond de 2400KWh, maar ik vind het niet erg om (wat) teveel op te wekken.

Ik heb diverse offertes opgevraagd voor zonnepanelen en heb een 'shortlist' gemaakt van twee offertes:

Offerte A:
10x AXITEC 260 Wp POLY
SolarEdge SE2200 + power optimizer
VanderValk montage
Installatie vermoedelijk 1 string van 10 panelen

Kosten 3544 ex BTW, incl. montage.

Offerte B:
15x Solar Fontier SF170-s (2550Wp totaal)
(dit zijn GCIS thin film panelen, 100x125cm)
Sofar Solar 3000TL single string, MMP 200-450V
Clickfit montage
installatie: 5 strings van 3 panelen.
De panelen hebben een open circuit voltage van 112V, Load 87.5V @ 25 graden
Ze zijn relatief ongevoelig voor temperatuurstijgingen

kosten: 3360 ex BTW, incl. montage

===
Op papier zijn beide installaties qua prestaties redelijk gelijkwaardig
- 2550 vs 2600 Wp
- beide kunnen goed overweg met schaduw (A: optimizers, B: TF panelen)

Ik denk dat Thin Film panelen 'de toekomst' hebben. Makkelijker te maken en de effectiviteit benaderd die van cristallijne panelen. En mooi. Strak zwart :)

Op de looks wint B het hands down, qua kosten ook, al is dat een smalle marge. B heeft op dan ook mijn voorkeur, maar ik ben niet heel zeker van de gekozen omvormer.

Hebben jullie overtuigende argumenten om installatie B niet te kiezen? Of juist wel :)

Ach, laat maar...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik vind het iets te veel appels met peren vergelijken.

maar wil je deze wel geven.
mensen die nog geen pv hebben schatten vaak schaduw als iets te ernstigs in.
het valt vaak zo veel mee, dus misschien heb je wel niet perse sf of solaredge nodig.
(zeker met de melding, pas na 17:00 en in de zomer minder.
na 17:00 is de opbrengst op een zzo set toch niet veel meer. ;) )
ik kan het moeilijk schatten met deze info.)

en dan kan offerte C misschien wel de beste zijn.
gewoon 10-12X 250-300Wp mono/poly op een omvormer.
voor ongeveer de zelfde prijs en dan heb je flink meer kWh om ook nog wat minder gas te gebruiken b.v.

edit:
lol ik zie het nu pas.
geljkwaardige hoop ik niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-07-2015 14:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb nu 10x SF-170S op noord liggen (beetje west) en op zuid 12x 245Wp Senersun mono.(beetje oost)
Die monopanelen liggen er nu 21/2 jaar, de SF-170S een paar weken.
Alles op een SMA-4000 TL (2x mppt)

Mocht ik nu de keuze weer mogen maken, lagen er overal SF-170S in gelijke aantallen (per string) op zowel noord als zuid. In jouw geval 15x op zzo en 15x (of 10x) op nnw
En dat op een Steca omvormer (1x mppt) met een hoge efficiëntie.
Enkel panelen op ZZO is zonde vind ik. Maar als je jaarverbruik daar mee gedekt is, is dat leuk voor nu.

De kans op de verkrijgbaarheid van SF-170S blijft nog wel even voortduren. Die kans acht ik veel groter dan de poly panelen in offerte A.
In de toekomst kun je dus ook nog de andere kant volleggen met SF(salderen afschaffingsbestendiger en zeer lange dagen met hogere opbrengst en directer verbruik, vergeleken met enkel op zzo)
Dus absoluut offerte B, maar dan met een steca.
Maar goed, ieder zo zijn eigen mening... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2015 17:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Honolulu
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 13:52:
ik vind het iets te veel appels met peren vergelijken.

en dan kan offerte C misschien wel de beste zijn.
gewoon 10-12X 250-300Wp mono/poly op een omvormer.
voor ongeveer de zelfde prijs en dan heb je flink meer kWh om ook nog wat minder gas te gebruiken b.v.
Ach, uiteindelijk gaat het erom dat er stroom opgewekt wordt. Technisch heel anders, maar functioneel hetzelfde :)
Er gaan zeker geen 12 panelen passen, anders had dat waarschijnlijk de keuze geweest en was ik niet verder gaan zoeken. Met de SF170's kan ik (veel) meer dakoppervlak bedekken, daarom is de Wp vergelijkbaar.

Voor een vergelijkbare euro/watt is het inderdaad mogelijk om een installatie rond de 2800 Wp neer te leggen, wordt dus wel wat duurder. Enneh, minder gas ... nu @650m3 en daar gaan we al andere dingen aan doen.
- 20 jaar oude ketel vervangen --> geen tapvat meer >:)
- betere vloerisolatie
- decentrale mechanische ventilatie met WTW
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:27:
Ik heb nu 10x SF-170S op noord liggen (beetje west) en op zuid 12x 245Wp Senersun mono.(beetje oost)
Die monopanelen liggen er nu 21/2 jaar, de SF-170S een paar weken.
Alles op een SMA-4000 TL (2x mppt)

Mocht ik nu de keuze weer mogen maken, lagen er overal SF-170S in gelijke aantallen (per string) op zowel noord als zuid. In jouw geval 15x op zzo en 15x (of 10x) op nnw
En dat op een Steca omvormer (1x mppt) met een hoge efficiëntie.
Interessant. Waarom zou je overal SF-170S willen leggen?
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:27:
Enkel panelen op ZZO is zonde vind ik. Maar als je jaarverbruik daar mee gedekt is, is dat leuk voor nu.

<...> In de toekomst <...>
Dus absoluut offerte B, maar dan met een steca.
In de toekomst bouwen we waarschijnlijk een schuurtje met een plat dak (2.5x6.5m) en oost-west panelen.
Daar passen dan maar 6 panelen op realiseer ik me nu, dus moet het dak maar 3x6 worden ;)

Wat is er zo interessant aan een Steca? Iets met opslag?
Dat lijkt mij in elk geval wel bijzonder interessant, maar wellicht nog niet voldoende ontwikkeld.

Ach, laat maar...

• AUijtdehaag
  • Niet online
De steca's coolcept staan bekend als zijnde omvormers met een hoog rendement. 98,3%
Solar Frontier powerset's zijn niet voor niets voorzien van steca omvormers.
De hogere output van het SF paneel (tot 10%) en de hoge efficiëntie van de omvormer zijn prima combinatie.
Dit wordt ook regelmatig bewezen door diegene met zo een set. (zie pvoutput en het forum)
Als dat beter past dan monopanelen qua ruimte, is het zeker een goede optie.

Overal SF, omdat je dan (in jouw geval) strings van 5 kan maken.
Dit betekent dat de orientatie van de panelen niets uitmaakt. Je bent vrij om 1, 2, of 3 strings op zzo en 1,2 of 3 strings op nnw te leggen. In alle gevallen kom je dan uit op Vmpp van 5x 87,5 = 437,5 V per string.
Dat mag allemaal parallel aan elkaar geknoopt worden in strings van 5.

Dat past dan op een steca (grootte nog te bepalen) met 1x mppt.

Ga je mono met SF combineren heb je verschillende stringspanningen, dus moet je naar een omvormer met 2x mppt. In mijn geval een SMA.
Rol-co heeft al eens een test gedaan met monopanelen en SF panelen parallel te schakelen op een Steca.
Dat kon wel, maar was niet zo een succes ivm de spanningen, je kan eens informeren bij hem.

Steca heeft het over droop-mode.
http://www.steca.com/index.php?Hybrid_systems

Zoals ik kan lezen is dit enkel op de coolcept-x inverters.
http://www.steca.com/inde...-StecaGrid-1500x-4200x-en

Een hoop onduidelijkheid nog in verband met batterij opslag, maar is ook nog niet (echt) aan de orde hier in nederland.
Maar niet verkeerd om daar al over na te denken.

Probeer ook eens na te denken over all-electric te gaan, dan heb je de uitbreiding PV zeker wel nodig.
L/w warmtepomp, quooker (grohe red), ltv vloerverwarming, douchewtw (met eventueel el. doorstroomverwarmer), inductiekookplaat, zomaar wat trefwoorden.
Aankomende winter moet de l/w warmtepomp operationeel zijn bij mij. De rest werkt al voortreffelijk zonder de gasaansluiting. Vandaar mijn uitbreiding op noord.

• Honolulu
  • Niet online
Duidelijk verhaal. Dat wordt waarschijnlijk de afweging of de meerprijs het extra vermogen waard is. Scheelt volgens mij een paar honderd euro. Ga ik navragen.

edit: de meest voor de hand liggende steca heeft een euro efficiency van 97.6%, de omvormer uit de offerte zit op 97.1% Dat lijkt een klein verschil, of is dat toch de moeite waard?

Voordeel is wel dat de strings horizontaal kunnen ipv vertikaal. Dat ivm schaduw van bomen op de onderste dakrand in de winter.

All electric heb ik wel over nagedacht voordat we besloten de ketel te vervangen. Die stap was alleen een beetje te groot - vooral ook financieel :)
Voeg zonneboiler en speksteenkachel nog even toe aan je lijstje en je bent 30 tot 50k verder.

Oh, en het dak op het noorden is nogal gatenkaas met een dakkapel en dakramen. Ik heb nu nog geen idee wat daar eventueel op zou kunnen. Maar ook dat is - financieel - nog even niet aan de orde.

[ Voor 11% gewijzigd door Honolulu op 24-07-2015 23:20 . Reden: efficiency % opgezocht ]

Ach, laat maar...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die stap in 1x zetten is inderdaad erg groot.
Ik heb ongeveer 12000 euro geinvesteerd verspreid over 2 1/2 jaar.
Beetje creatief shoppen afgelopen jaren.
Laatste beetje gas wegwerken kost echter het meeste investering
Maar zonder de extra vaste kosten/lasten is het ook prettig wonen iedere maand.
Maar ik begreep dat je nog wat ging verbouwen. Dan kan je al eenvoudiger voorbereidingen erop treffen.
Hoeft natuurlijk niet in 1x alles aangekocht te worden.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Binnenkort om te testen

Steca solarix

http://www.steca.com/inde...nnection_Steca_Solarix_PI

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

Honolulu schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:06:
Duidelijk verhaal. Dat wordt waarschijnlijk de afweging of de meerprijs het extra vermogen waard is. Scheelt volgens mij een paar honderd euro. Ga ik navragen.

edit: de meest voor de hand liggende steca heeft een euro efficiency van 97.6%, de omvormer uit de offerte zit op 97.1% Dat lijkt een klein verschil, of is dat toch de moeite waard?

Voordeel is wel dat de strings horizontaal kunnen ipv vertikaal. Dat ivm schaduw van bomen op de onderste dakrand in de winter.

All electric heb ik wel over nagedacht voordat we besloten de ketel te vervangen. Die stap was alleen een beetje te groot - vooral ook financieel :)
Voeg zonneboiler en speksteenkachel nog even toe aan je lijstje en je bent 30 tot 50k verder.

Oh, en het dak op het noorden is nogal gatenkaas met een dakkapel en dakramen. Ik heb nu nog geen idee wat daar eventueel op zou kunnen. Maar ook dat is - financieel - nog even niet aan de orde.
Kijk ook even naar het voltage van de omvormers mppt, heb je een veelvoud van 4 panelen nodig is de steca wat minder geschikt, bij een veelvoud van 5-6 panelen is de 3000 of 3600 ideaal door zijn hogere voltage.

• migjes
Honolulu schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 21:47:
[...]

Ach, uiteindelijk gaat het erom dat er stroom opgewekt wordt. Technisch heel anders, maar functioneel hetzelfde :)
Er gaan zeker geen 12 panelen passen, anders had dat waarschijnlijk de keuze geweest en was ik niet verder gaan zoeken. Met de SF170's kan ik (veel) meer dakoppervlak bedekken, daarom is de Wp vergelijkbaar.

Voor een vergelijkbare euro/watt is het inderdaad mogelijk om een installatie rond de 2800 Wp neer te leggen, wordt dus wel wat duurder. Enneh, minder gas ... nu @650m3 en daar gaan we al andere dingen aan doen.
- 20 jaar oude ketel vervangen --> geen tapvat meer >:)
- betere vloerisolatie
- decentrale mechanische ventilatie met WTW
ik heb een dak van 4,3X4,3m en daar pas ik 10X300Wp op.
met een dak van 4X5,5m kan ik 12X 300Wp plaatsen. :?
dat zou toch niet al te moeilijk moeten zijn, maar misschien zijn er pijpjes schoorstenen etc...
dat weet ik allemaal niet.
maar begrijp goed ik heb er totaal geen problemen mee als je voor SF wil gaan.
wil het alleen niet totaal de hemel in praten, het is goed spul maar zo fantastisch is het nu ook weer niet.
per Wp ongeveer 10% meer opbrengst, maar al snel 5 tot 20% minder Wp per m2.

maar als je toch de ketel wil vervangen, denk eens aan een warmte pomp.
grof gerekend is 650m3 gas ongeveer 5200kWh en dan met een gemiddelde cop van 2,5 met de warmte pomp = 2000kWh. (maar ik zou zelf eerdere een 1500kwh gokken, ik rond nu wel aardig wat dingen af.)
als je echt alles elektrische wil gaan doen, heb je stiekem best veel nodig als je geen warmte pomp gebruikt.

je zou ook de mechanische ventilatie kunnen vervangen voor een inventum ecolution.
dat is een warmte pompje op de ventilatie, soms is dat wat simpeler als een WTW ventilatie. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Honolulu
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:34:
Die stap in 1x zetten is inderdaad erg groot.
Ik heb ongeveer 12000 euro geinvesteerd verspreid over 2 1/2 jaar.
Beetje creatief shoppen afgelopen jaren.
Laatste beetje gas wegwerken kost echter het meeste investering
Maar zonder de extra vaste kosten/lasten is het ook prettig wonen iedere maand.
Maar ik begreep dat je nog wat ging verbouwen. Dan kan je al eenvoudiger voorbereidingen erop treffen.
Hoeft natuurlijk niet in 1x alles aangekocht te worden.
Waar mogelijk ga ik inderdaad rekening houden met leuke extra's.
We gaan alleen niet te veel verbouwen - liefst zo min mogelijk zelfs.

Ik vind zelf de meerwaarde van behoorlijk hoge investeringen om helemaal geen gas te gebruiken vrij beperkt. Je begint tegen een onverantwoorde terugverdientijd aan te lopen :-(
Rol-Co schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:53:
Kijk ook even naar het voltage van de omvormers mppt, heb je een veelvoud van 4 panelen nodig is de steca wat minder geschikt, bij een veelvoud van 5-6 panelen is de 3000 of 3600 ideaal door zijn hogere voltage.
Die steca ziet er inderdaad leuk uit. We gaan strings van 3 Vmpp=240 (voorstel leverancier) of 5 Vmpp=440 neerleggen.
Vziw kun je beter een hoger DC in voltage hebben dan een laag voltage.
Stomme vraag wellicht: maakt het uit als 1 van de strings relatief veel schaduw pakt als je ze paralel schakelt?
migjes schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:47:
ik heb een dak van 4,3X4,3m en daar pas ik 10X300Wp op.
met een dak van 4X5,5m kan ik 12X 300Wp plaatsen. :?
Ik heb nog niemand kunnen vinden die 4x3 landscape wil monteren op een dak van goed 4m. Krijg je dingen als
'te dicht op de nok'
'regen loopt over de dakgoot heen ipv erin'
Ik heb ook niet zo'n zin om het dak op te gaan om precies te gaan meten :)
migjes schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:47:
maar als je toch de ketel wil vervangen, denk eens aan een warmte pomp.
grof gerekend is 650m3 gas ongeveer 5200kWh en dan met een gemiddelde cop van 2,5 met de warmte pomp = 2000kWh. (maar ik zou zelf eerdere een 1500kwh gokken, ik rond nu wel aardig wat dingen af.)
als je echt alles elektrische wil gaan doen, heb je stiekem best veel nodig als je geen warmte pomp gebruikt.

je zou ook de mechanische ventilatie kunnen vervangen voor een inventum ecolution.
dat is een warmte pompje op de ventilatie, soms is dat wat simpeler als een WTW ventilatie. ;)
Zijn leuke ideeen, maar de wet van de verminderde meeropbrengst komt hier wel heel nadrukkelijk om de hoek kijken.
Een warmtepomp is afhankelijk van de soort al gauw 3000-15000 euro en is vooral efficient als je het water niet te warm (35-40 graden) hoeft te stoken. Komt er dus nog een doorstromer (800) of een boiler (heel veel meer) achter om tapwater op te warmen.
Die inventum leek ook al rond de 3000 euro te zitten (kort gezocht) en dat soort bedragen passen niet in het budget.
Als je goede suggesties hebt om voor minder dan 5k de cv ketel te vervangen door een warmtepomp hoor ik dat graag!

Ach, laat maar...

• migjes
Honolulu schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 14:43:
Ik heb nog niemand kunnen vinden die 4x3 landscape wil monteren op een dak van goed 4m. Krijg je dingen als
'te dicht op de nok'
Ik heb ook niet zo'n zin om het dak op te gaan om precies te gaan meten :)

[...]

Zijn leuke ideeen, maar de wet van de verminderde meeropbrengst komt hier wel heel nadrukkelijk om de hoek kijken.
Een warmtepomp is afhankelijk van de soort al gauw 3000-15000 euro en is vooral efficient als je het water niet te warm (35-40 graden) hoeft te stoken. Komt er dus nog een doorstromer (800) of een boiler (heel veel meer) achter om tapwater op te warmen.
Die inventum leek ook al rond de 3000 euro te zitten (kort gezocht) en dat soort bedragen passen niet in het budget.
Als je goede suggesties hebt om voor minder dan 5k de cv ketel te vervangen door een warmtepomp hoor ik dat graag!
'te dicht op de nok'
betekent, pfff ik heb geen zin om moeite te doen.
en word liever slapend rijk van domme klant als dat ik iets voor moet doen. ;)
maar als je het zelf niet wil narekenen kan ik er ook geen medelijden mee hebben. >:)

een simpele warmte pomp met lucht/water komt rond de 5k uit, die 15k units heb je echt niet nodig met 650m3 gas gebruik ;) .
(dat kan met een elga\valiant\dimplex of de inventum etc etc etc, merk maakt me niet uit.)
klopt, maar als je een flinke deuk wil slaan in je gas gebruik heb je wel zoiets nodig.
zonder word het erg snel onmogenlijk.

voor de simpelheid:
1m3 dat is = 9,2kWh theoretisch
met wat verlies in de gas ketel word dat 1m3 = 8kWh (sommigen gebruiken 7,5, maar dan is er een extra factor aanwezig)
en met een warmte pomp die een gemiddelde cop haalt van 2,5 (laag gekozen getal)
en dan heb je maar 1m3 = 3,2kWh nodig.
en je bespaart je ook nog eens 1500€ voor het vervangen van de gas ketel uit. ;)
dus als je toch wil vervangen is het wel het moment om er over na te denken. ;)
er zijn mogelijkheden, als je maar wil.

de inventum ecolution is alleen leuk als je nu ventilatie type c hebt.
als je dat wil ombouwen naar WTW is een ecolution een leuk alternatief.

maar iedereen heeft zijn eigen weg te gaan.
voor de 1 is het anders als de andere.
en niet alles hoeft in 1x, je mag er gerust een meerdere jaren plan van maken. ;)
je kunt de pv leggen b.v en even vaar een paar jaar affakkelen in een simpel elektra kacheltje.
en later de warmte pomp aanschaffen.

• Honolulu
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:13:
'te dicht op de nok'
betekent, pfff ik heb geen zin om moeite te doen.
en word liever slapend rijk van domme klant als dat ik iets voor moet doen. ;)
maar als je het zelf niet wil narekenen kan ik er ook geen medelijden mee hebben. >:)
Als jij me kunt vertellen wat veilige marges zijn om aan te houden kan ik uitrekenen wat veilig er past >:)
12x300Wp is mij sowieso te duur, maar ik denk dat 12x275 (3300Wp) nog net uit kan. Dat is 130% opbrengst tov SF170-s.
een simpele warmte pomp met lucht/water komt rond de 5k uit, die 15k units heb je echt niet nodig met 650m3 gas gebruik ;) .
<...>
Ik vind het serieus interessant, maar ik zit met een paar hobbels:
- op dit moment een te grote investering (4k extra)
- terugverdientijd van 15+ jaar
- de WAF ontbreekt.
- elektrisch koken zit er voorlopig nog niet in, dus besparen op vastrecht gaat ook niet lukken

Wordt dus gewoon een nieuwe CV ketel en over 4 jaar nog maar eens kijken.
de inventum ecolution is alleen leuk als je nu ventilatie type c hebt.
als je dat wil ombouwen naar WTW is een ecolution een leuk alternatief.
woonkamer/keuken, douche en toilet is type C
De rest van het huis is type A
Ik ben van plan om de woonkamer/keuken om te bouwen naar decentraal geregeld type D en de rest te laten zoals het is, zij het met een minder krachtige pomp erin. Kosten daarvan zijn als ik het me goed herinner rond de 1k en je krijgt de warmte terug op de plek waar je 't nodig hebt.

Maar daarvoor geldt wel ... eerst een goed meerjarenplan.
Jaar 1: zonnepanelen & vloerisolatie

Ach, laat maar...

• migjes
@Honolulu

pv:
veilige marges zijn in principe 0cm ;)
dat is het probleem niet.
je kunt gewoon tot de nok leggen. (maar ik zou er niet over heen gaan.)
er zijn wel problemen, als je een gemetselde nok hebt dan kunnen de haken niet hoger als 2 dakpannen er onder.(of als je echt wil nok afbreken en op nieuw op metselen.)
en dan is het erg lastig de nok echt te bereiken met pv.
maar fotootjes van het huis geven+gegevens, kan ik ook iets zien ;) .
(en waar is het in het land, is ook handig.)
en heb je misschien nog andere plaatsen waar je iets zou kunnen plaatsen.(schuur/garage etc..)

wp:
is ook een flinke investering.
pas als de pv zich een beetje heeft terugverdiend begint het interessant te worden.
ik zelf spaar alle winst van de pv en andere maatregelen op en dan komt langzaam dat bedrag wel aardig snel op de spaar rekening. (ik denk dat ik nu al snel 1000€ + per jaar spaar. maar dat weet ik pas precies over 2 maanden.)

ventilatie:
een huis heeft maar 1 type?
sommige type lijken dan wel als of het een mix is, maar dat is niet zo.
welke je nu hebt? que!!! ikke niet volgen. ;)

• Honolulu
  • Niet online
PV:
voor zover ik weet mag je panelen alleen vergunningsvrij plaatsen als ze niet buiten het dakvlak uitsteken (en nog een paar voorwaarden). dus inderdaad niet uit laten steken ;-)
Opzich is dat natuurlijk een redelijke indicatie dat het niet zoveel uitmaakt.
afgezien van een NNW dak met dakkapel (binnenkort) en dakramen zijn er verder geen plekken om zonnepanelen te plaatsen. Het lage dak op de foto vangt veel te veel schaduw.
Ooit eens - als we weer geld hebben - bouwen we een schuur'tje' met voldoende plat dak voor minstens 6 2x1m panelen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BNmqPO1k3r0oq0WeEkiNuP5d/full.jpg
Heb nu even niks beters beschikbaar. Als je ergens een detail van wilt hebben moet je dat even aangeven. Dit is in Houten. Nee, gisteren niet afgebrand. ;-)
Oh, en de dakdoorvoeren op ons dak gaan er dus af eind augustus. Bij de buren niet.

Ventilatie:
type A ventilatie is 'natuurlijke ventilatie', ramen, deuren en kieren dus. Anders gezegd: de slaapkamers zijn niet geventileerd.

[ Voor 41% gewijzigd door Honolulu op 27-07-2015 00:43 . Reden: uitleg niet meer panelen ]

Ach, laat maar...

• migjes
@Honolulu
tel ik 13 rijen dakpannen of zijn het er 12?
ik gok even 32cm dak bedekking per pan?
13x32 = 416cm ?

en is de dak nok, los liggen (daar ziet het wel naar uit) of is die gemetseld (verwacht ik niet met dit type huis)

schaduw??? ik zie hem niet?
het kan zijn dat die natuurlijk net om het hoekje zit.
(als je wil mag je me het adres dm'en, dan kijk ik eens met streetview)

• Honolulu
  • Niet online
Het zijn 13 pannen. hoe ik ook reken, ik kom structureel op 410 of net wat meer uit.
6 pannen is 190 cm, dus 13 pannen is 411 cm. De bovenste pan is net wat minde rbedekt dan de rest.

de foto is van tussen de bomen gemaakt :) maar da's alleen 's winters een issue.

Ik denk dat ik nog eens op zoek ga naar een installateur die wel 12 panelen wil leggen (ik mag het dak niet op). Bij gelijk vermogen liever SF170-s, maar met een verschil van 800 Wp weet ik het wel :)

dm komt eraan

Ach, laat maar...

• migjes
ik heb even gekeken.
die bomen geven wel schaduw, maar je hebt er niet speciaal solaredge of SF voor nodig.
als je schaduw hebt, dan is de opbrengst zoizo vrij weinig ;)

daar voor hoef je geen solaredge te gebruiken, oke.
maar ik begrijp best als je wel solaredge zou willen.
er is ook nog zo iets als het PV virus, als je dan een iets zwaardere omvormer neemt, is het met solaredge wel makkelijk uit breiden.
als b.v. het dak kapel op noord er is, dan heb je best een leuk plekje om een paar panelen op noord met een lage hoek op te hangen. (dat is de kracht van solaredge of optimizers)
maar dit zijn persoonlijke keuzes, en niet speciaal goedkoop.

maar laten we wel eerlijk zijn en ons zelf niet bedotten.
als je 12x mono kunt op hangen, dan past ook 16X SF ;)
16X 170Wp = 2720Wp dan nog even corrigeren met de extra opbrengst van SF 272*1.1 = 2992Wp.
dus als je 12X 250Wp op hangt heb je net zo veel +/- opbrengst.

een optie is:
10X 315Wp.
b.v. http://www.sun-solar.nl/i...anelen-259-euro-sunsolar/
alleen pas op, dit is een 72cel paneel als je dat wil vergelijken met een 60cel paneel is het:
315/72*60 = 262.5Wp.
dan merk je dat een yingly panda van 270/275Wp toch net iets beter is.
of anders een JA solar 285Wp.
of een LG neonx van 300Wp.
etc etc... (en alles wat er tussen zit.)
maar net wat de portemonnee wil dragen.

• Honolulu
  • Niet online
ga ik vanavond nog een keer lezen. ik kan het nu niet doorrekenen. Nog geen koffie op:+

Ach, laat maar...

• migjes
goed plan, meer koffie.

• Honolulu
  • Niet online
de 300Wp+ panelen zijn way too expensive :)
ik informeer even naar 4 panelen in landscape boven elkaar ... zal wel even stil blijven.
kans is groot dat het 'gewoon' offerte B wordt, maar dan met een 2 MMP tracert (Sofar Solar 300 TLM) omvormer zodat er strings van 5 panelen kunnen worden gemaakt.
ik heb me nog niet kunnen overtuigen van de meerwaarde van de Steca.

Ach, laat maar...

• migjes
Honolulu schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 01:00:
de 300Wp+ panelen zijn way too expensive :)
ik informeer even naar 4 panelen in landscape boven elkaar ... zal wel even stil blijven.
kans is groot dat het 'gewoon' offerte B wordt, maar dan met een 2 MMP tracert (Sofar Solar 300 TLM) omvormer zodat er strings van 5 panelen kunnen worden gemaakt.
ik heb me nog niet kunnen overtuigen van de meerwaarde van de Steca.
300+Wp zijn erg duur, klopt. (sunpower/beng) panelen hebben dan 200Wp/m2
300Wp is te doen. (lg,areon) +/-180Wp/m2
en alles daar onder is aardig betaalbaar en is het midden segment.
alleen met 250Wp en SF panelen kom je onder de +/- 150Wp/m2
en dan is het de keuze of je genoeg dak ruimte hebt om dat niet erg te vinden.

steca: sommige modellen kunnen geen Vmpp om hoog converteren, alleen omlaag.
dat klinkt als een nadeel, maar omhoog converteren is altijd minder rendement vol als omlaag.
en daar door halen ze wel een erg hoog rendement.
(denk aan 96,7% tegen over 98,3%, de cijfers wisselen wel een stuk bij verschillende vermogens, dus lastig een vergelijking maken en op jaar basis tikt het wel aan ;) .)

als je voor optie B wil gaan.
kijk of je de SOFAR 3680TLM er bij kunt krijgen ;)
dan kun je nu alles op de 2x mpp draaien.
maar je kunt ook straks alles op 1 mpp draaien, en de 2de mpp gebruiken voor panelen op noord, boven op het dakkapel.
(klein beetje onder gedimensioneerd, zelf zou ik dan liever een power-one 3.6 willen, zelfde vermogen, maar meer kracht per mpp.2400W tegen over 3000W, maar echt veel maakt dit niet uit.)

lekker keuze stress (wat een luxe >:) )

• Honolulu
  • Niet online
lang over 'nagedacht' en ben tot de conclusie gekomen dat ik 'continue' opwek belangrijker vind dan een hoog Wp. De SF panelen scoren volgens mij substantieel beter in omstandigheden met minder licht (winter) dan andere panelen. Die worden het dus. Gewoon 15 stuks. Met veel proppen zou 16 ook passen, maar dat vind ik niet fraai en ik blijf twijfels houden over de haalbaarheid van het geheel. (4 meter paneel op 4.10 meter dak)

In de toekomst kunnen er nog panelen op het noorddak - een stuk of 10 denk ik, dat is wat lastig te visualiseren vanwege alle aanpassingen die daar nog moeten worden gemaakt (dakdoorvoer, dakkapel, verplaatsen dakramen)

Omvormer is nog even een 'studieobject'. In de toekomst kan er op het noorddak zo'n 0.7*1700 = 1200 Wp; we gaan 'ooit' een schuur bouwen (25kabelmeter afstand) waar nog zo'n 1800-2000 Wp in oost-west orientatie op past en misschien dat ik nog wat met opslag wil gaan doen. Ligt eraan wat de salderingsregeling gaat doen.

Hmm, 5kkWh voorziet eigenlijk in onze hele energiebehoefte. Moet er alleen nog een goede energy storage beschikbaar zijn/komen. Leuk artikeltje daarover: http://physics.ucsd.edu/d...orage-how-hard-can-it-be/

edit: natuurlijk is er wel wat beschikbaar, maar het moet ook betaalbaar blijven.
20k$ voor 20kWh opslag voldoet wat mij betreft niet aan dat criterium.
En geen lood-accu's, want het moet low maintenance. Liever NiFe, dat werkt na 100 jaar nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Honolulu op 07-08-2015 22:26 ]

Ach, laat maar...

• Rol-Co

Rol-Co

3x 5 panelen op een? 5 kan over de 500V heen gaan namelijk. 4 panelen op een 4m10 dak past prima, paneel is 98 cm.

• Honolulu
  • Niet online
klopt, 5 panelen levert een Voc van 560V @25 graden en ongeveer 450Vmp
De omvormer die er gaat komen heeft een MMP tracer tot 500V en een max ingangsspanning van 600V, dus dat zit wel goed.

Ah, de grap is dat deze panelen 97.7 cm zijn; de meeste zijn praktisch 1m. scheelt weer 10 cm. hmm, wel vier niet vier wel vier niet vier. :)

Ben even gaan zoeken.
paneelbreedhoogWpaantalWp_totaalm2Wp/m2prijsprijs/Wp
Solar Frontier SF170-s97.7126.717016272019.55139.123000.846
TSMC TS-165C2 65.5165.616518297019.64151.126000.875
Benq Green Triplex PM060M0298.3163.927012324019.33180.030000.926

De Benq's vallen af vanwege de prijs, TSMC zit op het randje.

Maar ... wat een lekker hoog Wp/m2 voor die TSMC panelen!
Het is in elk geval een aardig hogere theoretische Wp/m2 dan de SF170-s.

Dit verhaal van BosS is overtuigend genoeg ... het wordt 16x SF-170-s in landscape.

Ach, laat maar...

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
top, combineer met een sofar solar 3000TL of 3000TLM als je later nog wil uitbreiden.

4 strings van 4 panelen.
Pagina: 1