BCM schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 11:11:
Ons elec verbruik is atm relatief zuinig en is door EV vertekend. Het gas verbruik is hoog en zal komen jaar verlagen door verb isolatie. Een LL WP staat op de agenda en zal effect hebben op E en G verbruik.
Door onbeperkt dakvlak, kan ik keuzes maken.
Met wat eenvoudige berekeningen, zou een ZP+EB en ZB dezelfde investering vragen waarbij de ZP+EP oplossing minder onderhoud en meer flexibilteit rondom saldering levert.
er is ook nog een andere overweging.
wil je dood gaan in het huis, of wil je later nog een keer verhuizen.
(ik wil in de toekomst een ander huis, en dat maakt het lastig)
een goed geïnstalleerde zb is een toevoeging aan het huis en maakt de prijs van het huis hoger.
met PV en zaken meer elektrisch doen word het wat meer de persoonlijke visie er op, en staat niet vast of het huis meer waard word of anders gezegd toekomst bestendiger.
(het huis word wel meer waard in mijn ogen, maar dat heeft niet iedereen.)
maar goed, dit is wel gebouwd op speculatie en factoren.
wil je nog een keer verhuizen, dan moet het er mooi uit zien, dat verhoogt de prijs.
zelf hang ik op een beslissings-punt.
ik heb geen fatsoenlijke ventilatie in huis, geen buizen of niks, alles via roosters.
dat ben ik wel aardig zat, het tocht op de verkeerde momenten, en te weinig verse lucht op andere momenten.
ik kan wel vrij "makkelijk" een buis door het huis boren voor de ventilatie.
en daar een inventum ecolution aan hangen. (een hele kleine ventilatie lucht warmte pomp.)
daar mee kan ik mijn tapwater goedkoop verwarmen + heb ik een basis verwarming.
ik gok dat ik daar mee een 50% van mijn gas rekening af krijg.
maar ik gebruik maar 600m3 per jaar.
dus terug verdienen kan ik wel vergeten.
maar ik kijk liever naar de toegevoegde luxe van het systeem, zo als betere ventilatie.
en langzamer verwarmen van mijn huis.
(langzamer verwarmen klinkt als geen extra luxe, maar in mijn huis doet de gas ketel de vloer verwarming wel lekker verwarmen, maar na een uurtje of 2 is het huis warm en koelt de vloer af.
door dat langzamer te doen heb ik continu een warme vloer en meer luxe.

)
en dan vraag ik het me ook af of een ZB er nog bij hangen wel zin heeft

maar waarschijnlijk heb ik er wel de ruimte voor, dus wie weet doe ik het gewoon.
(ik kan toch alles zelf installeren, en dat maakt het best goedkoop om te doen.)
wat ik er eigenlijk mee wil zeggen.
als je vol elektrisch je huis wil verwarmen heb je veel kWh nodig.
1m3 gas is +/-9,2kWh, maar neem wat verliezen in je gas ketel en je komt op ongeveer 1m3=8kWh.
kijk je ook nog naar kosten dan is dat met gas 0,65€ en elektra 1,72€.
met een warmte pomp kun je een gemiddelde jaar cop halen van 2,5 (is erg laag gekozen ter voorbeeld een cop van 3 is beter.)
en dan is 1m2 gas vervangen 3,2kWh en dan is het wel te doen.
voor mij komt dat met 600m3 uit op 600X8=4800kWh en dat kan ik niet opwekken met mijn pv.
met een cop van 3 is het maar 1600kWh en dat is wel te doen.
wil je een echt grote klapper maken, dan moet je eigenlijk naar een systeem waar je geen gas meer nodig hebt.
zodra je het gas afsluit bespaar je je zelf zoveel vastrecht kosten per jaar (+/-235€).
als je dat over 10 jaar uit spreid heb je een mooi extra investeer bedrag.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)