Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:24
Tot voor kort was ik er redelijk van overtuigd om een zonneboiler op het huis te willen installeren. We hebben een significant gas verbruik en een ZB leek mij een ideale besparing.
Nu het moment dichter bij lijkt te komen, heb ik mijn bedenkingen:
Is het niet verstandiger om extra (we hebben al ons gehele verbruik in ZP (9,2 kWp) liggen) ZP neer te leggen icm een electrische boiler (EB)?

Voordelen:
* Geen problemen met stagnatie en geen verlies van productie bij volle buffer
* Minder onderhoud
* Mogelijkheid om eigenverbruik te beperken door actieve sturing boiler verwarming. (als Saldering aangepast wordt)
* Het lijkt financieel goedkoper om ZP & EB aan te schaffen dan ZB.

Nadelen:
* als salderen beperkt wordt.
* Aansluiting dimensies

Kloppen mijn beweringen? Zijn er mensen die een eigen afweging hebben gemaakt? Is er bekendheid met de EB?

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
je steekt je neus in een wespen nest, lol.
maar dat ga je nog wel merken.

een ZB geeft veel warmte per m2 en wint daar op ruim op tegen over PV.
dat staat als een paal boven water.

maar die warmte moet je wel kunnen gebruiken.
als je alleen tap water verwarmt, bespaar je eigenlijk maar best weinig gas.
zoveel gas word er in een standaard gezin niet gebruikt om te douchen.
(het gaat per douche beurt best hard, maar je pakt maar een douche voor 5 minuten per dag.
en verwarmen doe je al snel 12 uur per dag, en dat is een groot verschil.
dit verschilt alleen erg veel per gezin en de samenstelling.)

als je elektries verwarmen tegen over gas zet, dan is het ongeveer 2x zo duur.
(ja je kunt dit oplossen met PV natuurlijk, maar dan word de TVT berekening van de PV ook 2x zolang.
dus pas daar mee op.)
pas als je een combi van technieken gaat maken begint het aardig leuk te worden.
voorbeeld: elektrische boiler + WTW unit voor de douche.
of:
elektrische boiler + collector + pv (dus in de zomer een zonneboiler en in de winter elektries verwarmen dat ding)
of
een warmte pomp + boiler (met eventueel PV en eventueel een collector)
of
etc... etc... gebruik je creativiteit en kijk wat het beste gaat in je huis.

maar wees niet bang, er komen straks wel een hoop mensen langs, die gaan van alles beweren, etc etc.
met soms de vreemdste beweringen, maar je eigen mogelijkheden moet je in de gaten houden. ;)
het grootste probleem wat je tegen komt is de begin investering.
maar niks doen is ook geen optie, dat kost zeker geld.

ik ga zelf gewoon lekker voor de combi. (ik zoek nog naar de juiste verhouding)
als ik al mijn gas (500-600m3) wil vervangen voor lompe elektra, dan is in 1x alle opwek van mijn pv gewoon op.
dat is ongeveer 4000kWh. ;)
dus dat is geen optie. ;)

beste 3 tips die ik je kan geven:
isoleren, isoleren en heb ik het al gezegd isoleren. ;)
warmte die je niet verliest, die hoef je ook niet op te wekken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

mkleinman heeft er al eens een mooi verhaaltje over geschreven op zijn website:
http://www.familie-kleinm...nelen-of-een-zonneboiler/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
We hebben een significant gas verbruik ... een ideale besparing.
Je wilt je maandelijkse kosten terug dringen, als ik het goed lees.
Denk daarbij breder dan gas.

Wat staat er standby, welke electronica verbruikt 's nachts?
Hoeveel verbruikt je koelkast/vriezer en hoe snel heb je een nieuwe terug verdient?
Hoe warm (vaat)was je en is dat wel nodig?
Gebruik je een droger of kan je met een droogrekje ook wel toe?
(en wil je dit allemaal wel?)

Wat heb je aan verzekeringen?

Nouja, om terug te komen op het door jou gekozen onderwerp...
- Je gas verbruik is hoog, kan er een gaslekje zijn?
- Kleine investeringen zoals radiator kranen, radiator folie en leiding isolatie verdienen zichzelf het snelste terug.
- Warm water == gasverbruik, kan je water besparende douche & kranen gebruiken?
- Heb je inzicht in je verbruik per daggraad? (kijk op mindergas.nl)
- Heb je de CV systeem goed ingeregeld? (kijk in de CV tunen topic)
- Regel een warmte camera om uit te zoeken waar JOU huis de meeste warmte verliest.
( en isoleer deze)

Als je dan toch denkt aan grotere investeringen, onderzoek de mogelijkheden voor een Lucht/Lucht warmtepomp. Dat lijkt (in mijn ogen) de investering die zichzelf het snelste terug verdient, en daarna weet je wat je (nieuwe) elektriciteitsverbruik is en kan je PV aanleggen.

[ Voor 8% gewijzigd door liquid_ice op 24-07-2015 15:50 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
Ik denk dat het op tweakers wel meevalt met het wespennest. Mensen zijn hier niet zo religieus over als op andere fora.

Ik ga zelf binnen een jaar verhuizen naar een nieuwbouwhuis. Dus ik zit straks met soortgelijke keuzes. Het is wel fijn dat het dan meteen een goed geïsoleerde woning is (EPC 0.6). Ik reken op een energierekening van minder dan 1K per jaar. En alles wat ik doe aan energiebesparing en opwekking wil ik binnen 10 jaar terug kunnen verdienen.

Ik vind zonnepanelen om de elektriciteitsrekening omlaag te brengen een no-brainer. Ik wil zelfs meer leggen dan ik verwacht te verbruiken. Dat geeft altijd wat flexibiliteit naar de toekomst toe.

De gasrekening omlaag brengen is wat lastiger. Ik kan het wat betreft terugverdientijd niet verantwoorden om hier meer dan 5K aan te spenderen. Een zonneboiler heeft het probleem dat de warmte vooral opgewekt wordt in de zomer en dan heb je niet veel warmte nodig. Ik krijg overal vloerverwarming, en het zou zonde zijn om dan lucht-lucht warmtepompen voor de verwarming te gebruiken. Maar goede lucht-water warmtepompen zijn weer peperduur. En verwarmen met elektriciteit zonder warmtepomp is gewoon duur. Ik ben er zelf nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:24
Ons elec verbruik is atm relatief zuinig en is door EV vertekend. Het gas verbruik is hoog en zal komen jaar verlagen door verb isolatie. Een LL WP staat op de agenda en zal effect hebben op E en G verbruik.

Door onbeperkt dakvlak, kan ik keuzes maken.
Met wat eenvoudige berekeningen, zou een ZP+EB en ZB dezelfde investering vragen waarbij de ZP+EP oplossing minder onderhoud en meer flexibilteit rondom saldering levert.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Een ZB vraagt ook weinig tot geen onderhoud, zeker als je kiest voor een drainback systeem. Een ZB heeft een directe positievere milieu impact dan een ZP + EB combi. Plus met een ZB hoef je je nooit druk te maken over saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik ben er ook mee aan puzzelen/afwegen (gebrek aan termijn info) omdat beschikbare (dak)ruimte niet de beperkende factor is.
Maar dan vanuit de benadering zoveel mogelijk aanvulling uit zonnecollectors met beheersbaar warmteoverschot in de zomer en zoveel mogelijk ondersteuning van de verwarming in voor- en najaar.
Als je meer meeneemt in afweging wordt het echt troebel

Hoe en op welke wijze salderen verandert of uitgebreid wordt is een glazen bol.
Naast salderen heb je nog het LS-net waar je op aangesloten bent als kleinverbruiker (KVB), met grote delen een gelijktijdigheid van 1,5kW die her en der aangepast moet worden om piekvermogen voor toename EV, elektrisch koken en warmtepompen aan te kunnen en incentive om gelijktijdigheid te spreiden (hoef niet in voordeel PV te zijn, ca 5% KVB heeft nog maar PV)

Salderen is zonder enige meerjarige garantie, voor een groep die ook verwacht wordt de omslag voor andere stimuleringen substantieel te dragen.
Ik zie niet direct signalen dat de kale kWh prijs zelf fors stijgt op termijn, wel de belasting/opslagen erop, waardoor percentage kale kWh aandeel in de consumenten prijs afneemt.
Zo zijn er diverse lasten verschuivingen of in overweging, bijv o.a.;
-Kolenbelasting naar EB
-Netwerk kosten van wind op zee van transporttarief (1,5ct/kWh) naar ODE (0,1-0,2ct)
-EB-schuif van minder EB op elektra en meer op aardgas

Het is verstandig om alvast rekening te houden, waar mogelijk om uitwisseling over de E-meter zoveel mogelijk te kunnen beperken.
Accu opslag is nu niet economisch, dat zou kunnen veranderen, dan is het zaak dat je piekvermogen verbruik onder controle hebt, bijv geen hoge start-stromen maar softstart en/of gelijktijdigheid spreiding (o.a. WP-verwarming met buffer)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BCM schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 11:11:
Ons elec verbruik is atm relatief zuinig en is door EV vertekend. Het gas verbruik is hoog en zal komen jaar verlagen door verb isolatie. Een LL WP staat op de agenda en zal effect hebben op E en G verbruik.

Door onbeperkt dakvlak, kan ik keuzes maken.
Met wat eenvoudige berekeningen, zou een ZP+EB en ZB dezelfde investering vragen waarbij de ZP+EP oplossing minder onderhoud en meer flexibilteit rondom saldering levert.
er is ook nog een andere overweging.

wil je dood gaan in het huis, of wil je later nog een keer verhuizen.
(ik wil in de toekomst een ander huis, en dat maakt het lastig)

een goed geïnstalleerde zb is een toevoeging aan het huis en maakt de prijs van het huis hoger.
met PV en zaken meer elektrisch doen word het wat meer de persoonlijke visie er op, en staat niet vast of het huis meer waard word of anders gezegd toekomst bestendiger.
(het huis word wel meer waard in mijn ogen, maar dat heeft niet iedereen.)

maar goed, dit is wel gebouwd op speculatie en factoren.
wil je nog een keer verhuizen, dan moet het er mooi uit zien, dat verhoogt de prijs.

zelf hang ik op een beslissings-punt.
ik heb geen fatsoenlijke ventilatie in huis, geen buizen of niks, alles via roosters.
dat ben ik wel aardig zat, het tocht op de verkeerde momenten, en te weinig verse lucht op andere momenten.
ik kan wel vrij "makkelijk" een buis door het huis boren voor de ventilatie.
en daar een inventum ecolution aan hangen. (een hele kleine ventilatie lucht warmte pomp.)
daar mee kan ik mijn tapwater goedkoop verwarmen + heb ik een basis verwarming.
ik gok dat ik daar mee een 50% van mijn gas rekening af krijg.
maar ik gebruik maar 600m3 per jaar.
dus terug verdienen kan ik wel vergeten. ;)
maar ik kijk liever naar de toegevoegde luxe van het systeem, zo als betere ventilatie.
en langzamer verwarmen van mijn huis.
(langzamer verwarmen klinkt als geen extra luxe, maar in mijn huis doet de gas ketel de vloer verwarming wel lekker verwarmen, maar na een uurtje of 2 is het huis warm en koelt de vloer af.
door dat langzamer te doen heb ik continu een warme vloer en meer luxe. ;) )
en dan vraag ik het me ook af of een ZB er nog bij hangen wel zin heeft :?
maar waarschijnlijk heb ik er wel de ruimte voor, dus wie weet doe ik het gewoon.
(ik kan toch alles zelf installeren, en dat maakt het best goedkoop om te doen.)

wat ik er eigenlijk mee wil zeggen.
als je vol elektrisch je huis wil verwarmen heb je veel kWh nodig.
1m3 gas is +/-9,2kWh, maar neem wat verliezen in je gas ketel en je komt op ongeveer 1m3=8kWh.
kijk je ook nog naar kosten dan is dat met gas 0,65€ en elektra 1,72€.
met een warmte pomp kun je een gemiddelde jaar cop halen van 2,5 (is erg laag gekozen ter voorbeeld een cop van 3 is beter.)
en dan is 1m2 gas vervangen 3,2kWh en dan is het wel te doen.
voor mij komt dat met 600m3 uit op 600X8=4800kWh en dat kan ik niet opwekken met mijn pv.
met een cop van 3 is het maar 1600kWh en dat is wel te doen.

wil je een echt grote klapper maken, dan moet je eigenlijk naar een systeem waar je geen gas meer nodig hebt.
zodra je het gas afsluit bespaar je je zelf zoveel vastrecht kosten per jaar (+/-235€).
als je dat over 10 jaar uit spreid heb je een mooi extra investeer bedrag.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Als je toch al PV hebt is uitbreiding relatief goedkoop.
migjes schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 12:54:
[...]

wil je een echt grote klapper maken, dan moet je eigenlijk naar een systeem waar je geen gas meer nodig hebt.
zodra je het gas afsluit bespaar je je zelf zoveel vastrecht kosten per jaar (+/-235€).
lol, was het maar zo'n feest. Volgens de vergelijkingswebsites levert het wegdoen van de gasaansluiting helemaal niks op (minder dan 1 euro per jaar 8)7 ) Hoe kom je tot die € 235 aan vastrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:47
Gas/m3 vervangen door elek/kWh, toch nog even het LL WP topic lezen: de praktijk is dat nogal wat mensen op een verhouding van rond de 1:1 komen. Met een efficiënte LL WP dus, voor de goede orde.

We vervangen 0,63 cent door 0,21 cent, is drie keer voordeliger. Doen we dit met zonne-energie (direct of gesaldeerd), dan wordt de factor nog eens zo'n 3x beter. Afgezien van investeringen en onderhoud verwarmen we tot wel zo'n >8x voordeliger. Sterker, de panelen zijn meestal al betaald, dus met direct verbruik of saldering is het gevoel misschien zelfs dat het 'niets' kost. ;)

Verklaring is wel duidelijk lijkt me: 1 m3 is ongeveer 9 kWh, qua energie-inhoud.
Rendement van de apparaten bepaalt wat we echt nodig hebben, wat voor het gemak vaak niet of deels wordt meegenomen.
HR-ketel ca 70% rendement; een LLWP zoals Daikin US ca 550%.
Daarmee wordt de verhouding ca 1,42 m3 : 1,63 kWh.

Komt inderdaad uit op ongeveer een factor 8 in kosten bij gebruik zonnestroom.

Mbt vastrecht gas, ik meen zo'n 155 euro per jaar zou men 'winnen' als het gas wordt afgesloten. Maar hoe zit het met (in dat geval) teruggave energiebelasting? Wordt ook minder? (alleen nog elektra over.) Weet ik even niet. Daarnaast: overstappen levert vaak ook al flink op. Tweaker ZuinigeRijder berekende al dat het nauwelijks uit kan om het gas helemaal de deur uit te doen door dit soort flauwigheid. Graag terug naar klantentrouw ipv nieuweklantenlokkerij.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:02
bij enexis is het 110,- (<500m3) of 154,- aan vastrecht per jaar.
https://www.enexis.nl/con...-netwerkkosten?pageid=215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:03:
Als je toch al PV hebt is uitbreiding relatief goedkoop.

[...]

lol, was het maar zo'n feest. Volgens de vergelijkingswebsites levert het wegdoen van de gasaansluiting helemaal niks op (minder dan 1 euro per jaar 8)7 ) Hoe kom je tot die € 235 aan vastrecht?
jij gelooft de vergelijkingswebsites nog????
lol.
daar klopt niet zo heel veel van. >:)

het bedrag is wel erg wisselend per persoon en locatie.
maar je leverancier rekent een vastrecht voor gas. (rond de 18€-75€)
en je netbeheerder rekent een vastrecht voor gas. (rond de 130€ voor 500-4000m3)
en dat is allebei ex BTW, lol
en dan nog de regio toeslag en de ode (maar dat is niet zoveel)

check maar eens bij je netbeheerder+leverancier wat de kosten zijn.
(je kunt best op een ander getal uit komen, maar 200€ is het al snel.)
zeegerd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:16:
Mbt vastrecht gas, ik meen zo'n 155 euro per jaar zou men 'winnen' als het gas wordt afgesloten. Maar hoe zit het met (in dat geval) teruggave energiebelasting? Wordt ook minder? (alleen nog elektra over.) Weet ik even niet. Daarnaast: overstappen levert vaak ook al flink op. Tweaker ZuinigeRijder berekende al dat het nauwelijks uit kan om het gas helemaal de deur uit te doen door dit soort flauwigheid. Graag terug naar klantentrouw ipv nieuweklantenlokkerij.
verder helemaal eens met de grote lijn van het verhaal.

de heffings-korting krijg je ook als je geen gas afneemt.
denk aan mensen met stadsverwarming!
die behoord van je elektra rekening afgetrokken te worden.
(ja ik zag het ook vorig jaar, dat er partijen zijn die het niet meer zo doen.
maar ik kan niet controleren hoe het gaat zonder gas.)
en ja die moet zelfs inclusief BTW worden afgetrokken!!!!!!
(sommige mensen moeten daar op letten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:33:
[...]

jij gelooft de vergelijkingswebsites nog????
lol.
daar klopt niet zo heel veel van. >:)

het bedrag is wel erg wisselend per persoon en locatie.
maar je leverancier rekent een vastrecht voor gas. (rond de 34€-75€)
en je netbeheerder rekent een vastrecht voor gas. (rond de 130€ voor 500-4000m3)
en dat is allebei ex BTW, lol
en dan nog de regio toeslag en de ode (maar dat is niet zoveel)

check maar eens bij je netbeheerder+leverancier wat de kosten zijn.
(je kunt best op een ander getal uit komen, maar 200€ is het al snel.)

[...]
Je bent al aan het zakken in prijs ;)
Wat je vergeet is de welkomstpremie bij het jaarlijkse overstappen, die is namelijk hoger bij het hebben gasaansluiting. De besparing om de gasaansluiting de deur uit te doen is hierdoor (helaas) verwaarloosbaar klein. Anders was ik wel al gasloos geweest.
Bron: https://www.gaslicht.com en CapTar van <500m3 per jaar

Als de vergelijkingswebsites niet kloppen hoor ik graag waar je dat op baseert.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 25-07-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:53:
[...]

Je bent al aan het zakken in prijs ;)
Wat je vergeet is de welkomstpremie bij het jaarlijkse overstappen, die is namelijk hoger bij het hebben gasaansluiting. De besparing om de gasaansluiting de deur uit te doen is hierdoor (helaas) verwaarloosbaar klein. Anders was ik wel al gasloos geweest.
Bron: https://www.gaslicht.com en CapTar van <500m3 per jaar

Als de vergelijkingswebsites niet kloppen hoor ik graag waar je dat op baseert.
vieze smerige geld wolf dat je bent!!!!
is het echt alleen maar geld wat blinkt in jouw ogen, wat een zielig leventje is dat zeg.
(lol, niet te heet eten de soep.
is met alle lol gezegd en je hebt wel een punt. ;)
het is gewoon stom dat het zo is.
maar je zou ook een leverancier kunnen zoeken die een welkoms premie geeft zonder gas ;)
en dit soort regels veranderen jaarlijks(soms maandelijks).
dus ik neem dit soort dingen nooit mee in beslissingen, want die zijn voor langere tijd.
het word zo de consument erg moeilijk gemaakt en zo blijft hij consument.)

als je geen gas gebruikt en elektra(saldeert) hoefde je niet meer elke keer te wisselen. ;)
gewoon een lage vastrecht voor elektra en je bent klaar met de heffings-korting ;)
ik hoef verder geen geld te verdienen met de energie rekening, als ik maar niet teveel hoef te betalen.
en de korting op vastrecht als gas de deur uit gaat, is alleen maar om aan te tonen dat het ook iets mag kosten om het te doen.
het maakt de investering een beetje behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heee, jij begon hier over geld :>

De extra welkomstpremie bij gas is al jaren aanwezig bij de vergelijkingswebsites.

[Ontopic]
@BCM
Hoeveel verbruik hebben we het over, en hoeveel voor verwarming etc, etc

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 25-07-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
[...]
Een goed geïnstalleerde zb is een toevoeging aan het huis en maakt de prijs van het huis hoger.
met PV en zaken meer elektrisch doen word het wat meer de persoonlijke visie er op, en staat niet vast of het huis meer waard word of anders gezegd toekomst bestendiger.
(het huis word wel meer waard in mijn ogen, maar dat heeft niet iedereen.)

maar goed, dit is wel gebouwd op speculatie en factoren.
wil je nog een keer verhuizen, dan moet het er mooi uit zien, dat verhoogt de prijs.
Niet iedereen vindt een zonnecollector op het dak en een groot vat binnen zo mooi. Aan de andere kant is een warmtepomp die zijn energie uit de lucht haalt meestal ook een lomp ding, wat ook nog snel te veel geluid maakt. Uiteindelijk kijken mensen toch naar wat het energieverbruik ze zal kosten. Een 'energieneutrale' woning is zeker meer waard.
[...]
Als ik het hier zo lees en de tarieven opzoek, is 150 euro veel realistischer. En als je (zoals ik) liever kookt op gas, dan is het gas afsluiten geen optie.
zeegerd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:16:
Gas/m3 vervangen door elek/kWh, toch nog even het LL WP topic lezen: de praktijk is dat nogal wat mensen op een verhouding van rond de 1:1 komen. Met een efficiënte LL WP dus, voor de goede orde.

We vervangen 0,63 cent door 0,21 cent, is drie keer voordeliger. Doen we dit met zonne-energie (direct of gesaldeerd), dan wordt de factor nog eens zo'n 3x beter. Afgezien van investeringen en onderhoud verwarmen we tot wel zo'n >8x voordeliger. Sterker, de panelen zijn meestal al betaald, dus met direct verbruik of saldering is het gevoel misschien zelfs dat het 'niets' kost. ;)

Verklaring is wel duidelijk lijkt me: 1 m3 is ongeveer 9 kWh, qua energie-inhoud.
Rendement van de apparaten bepaalt wat we echt nodig hebben, wat voor het gemak vaak niet of deels wordt meegenomen.
HR-ketel ca 70% rendement; een LLWP zoals Daikin US ca 550%.
Daarmee wordt de verhouding ca 1,42 m3 : 1,63 kWh.
Die SCOP van 5.5 is alleen voor de Ururu Sarara. En die is peperduur en niet eens in multi-split uitvoering te krijgen. Dus voor elke ruimte die je wilt verwarmen mag je een buitenunit toevoegen. De meeste airco's hebben een SCOP van rond de 4. Bovendien gaat de COP altijd omlaag als de temperatuur naar beneden gaat, en bij de laagste temperaturen moet het apparaat het hardst stoken. Daarom moet je altijd heel goed opletten wat er met 'COP' wordt bedoeld. De ene 'COP' is de andere niet.

In combinatie met zonnepanelen en salderen kun je er zeker gratis mee verwarmen. Maar dan moet je wel luchtverwarming willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Vaste kosten gas

Netbeheerder Stedin
Periodieke aansluitkosten: € 24,01
Transportvergoeding <500 m3: € 46,01
Transportvergoeding >500 <4000 m3: € 92,02
Meterdienst: € 24,79

Leverancier Essent
Vaste kosten: € 42,00

<500m3 totaal € 136,81
>500m3 totaal € 182,82

Dit zijn de vaste kosten, hierbij komt het verbruik nog bij natuurlijk. Mijn verbruik van afgelopen jaar (106 m3) koste totaal € 221,92.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Welkomstpremie met gas: € 195,00
Welkomstpremie zonder gas: € 50,00
Verschil: € 145,00

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 25-07-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:34
Wat betreft de ZB: er wordt op maandag 4 januari 2016 een lijst gepubliceerd op de RVO met daarop ZonneBoilers die in aanmerking komen voor subsidie door de overheid. Is de ZB aangeschaft na 1-1-2016 en is hij betaald (geen voorschotten dus) en geinstalleerd en dien je de factuur binnen 3 maanden na aanschaf in en staat hij op de lijst dan krijg je een geldbedrag terug (afhankelijk van het model).
Misschien is dat nog interessant voor mensen die, net als ik, over een ZB nadenken.

Ik ben toe aan een nieuwe CV ketel, dakisolatie, spouwmuurisolatie en een dakkapel dus wil alles in een keer laten aanleggen. Ik vroeg me net als TS af of een electrische boiler verstandig is en dus gas de deur uit (wil ook op inductie gaan koken tzt) maar denk na het lezen hier en elders dat ik toch ga voor:

CV op gas + ZB + dakisolatie+spouwmuurisolatie+dakkapel+behoud huidige 4 ZP (eventueel met nieuwe omvormers).

BTW op dakisolatie is nog 6% en de subsidie op de ZB maken het behapbaar.

Wat ik me nog wel afvraag: in NL schijnt het zo te zijn dat een ZB die zowel tapwater als CV water verwarmt niet zinvol is, immers: de zon verwarmt echt goed als de CV eigenlijk niet nodig is, zo lees ik. Maar wat is jullie mening hierover?
ZB voor alleen tap of ook voor CV?

[ Voor 3% gewijzigd door fritsjof op 02-01-2016 13:08 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25

Seafarer

XXX

Die warmte stop je in de boiler om s'avonds te gebruiken.
http://gathering.tweakers.net/rss/list_messages/1489891 ik zou die eens doorlezen voor goede info.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1