Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Een goede topictitel bedenken heb ik wat moeite mee, dus laat ik hier maar meteen kort toelichten wat ik wil.

Vriendinlief is zwanger en wil graag foto's van de buik en haarzelf met buik. Nu kan je kiekjes zat maken voor herinnering, maar dit wil ik toch graag goed doen. Ook om een vergelijking te kunnen maken in de tijd.

Wat ik al beschikbaar heb gemaakt:
• camera met objectief (70D met 18-135)
• statief
• flitser (430 EX II)
• kamer met effen muur (crèmewit)
• vriendin

Nu wil ik daarmee een opstelling maken om haar er mooi op te krijgen. Ik ben niet bereid tot extra aanschaf van paraplu's of softboxen, vandaar ook dat ik het maar niet in het strobist topic vraag. :P

Wat ik tot nu toe spelenderwijs geprobeerd heb (mezelf als onderwerp met afstandsbediening :')) is het onderwerp een meter van de muur, dan is er nog een meter tussen het onderwerp en de camera. De flitser los gezet, links voor de camera schuin op het onderwerp gericht vanaf een krukje.

Dan zowel frontaal als extern flitsen met verhouding 1:8 en spelen met sluitertijd en ISO om te zorgen dat het onderwerp mooi neutraal belicht is en de achtergrond iets donkerder. Zowel met plafonnière aan als uit krijg je dan redelijke plaatjes maar niet geweldig. Waarschijnlijk mede door compositie en belichting.

Aangezien ik met dit type fotografie ongeveer nul ervaring heb hoop ik dat jullie tips hebben waarmee ik dit tot een succes kan maken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik zou je flitser juist op de muur richten zodat je veel zachter licht krijgt dan wanneer je rechtstreeks flitst, althans, dat lijkt me wat jij met 'mooi neutraal belicht' bedoelt. Kwestie van je lichtbron zo groot mogelijk maken, ipv puntlicht.

Afbeeldingslocatie: http://digital-photography-school.com/wp-content/uploads/2010/07/bounce-diagram-11.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Chiron op 24-07-2015 12:18 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 13:39

EnnaN

Toys in the attic

Als je niets met pluus wilt kun je altijd nog de poor-mans-diffuser gebruiken, aka een wit a4tje ?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Diffuser gebruik ik wel maar het is alsnog redelijk direct. Ik wil het natuurlijk wel enigszins van voren op de buik laten vallen om geen schaduw op haar zij te creëren. Anders moet de interne flitser te hard om dat op te vullen en dat zal wel lelijk worden.

De zijmuren zijn niet vrij dus helaas niet geschikt om te bouncen, maar zo'n poormansplu klinkt wel grappig. Kan ik een houden stoel pakken en de rugleuning bekleden met A4'tjes. Goede tip :)

Om het onderwerp wel goed scherp te krijgen wil ik natuurlijk de sluitertijd beperkt houden, dan moet de ISO omhoog omdat vanwege de kleine kamer ik redelijk dicht bij het onderwerp sta. Dus snel kans op te kleine DoF. Ik moet namelijk wel inzoomen om vertekening tegen te gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een voorbeeld van wat je probeert te bereiken qua belichting? Als blijven we een beetje in het wild advies geven straks, terwijl het misschien een foto oplevert die je niet zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou dat weet ik zelf eigenlijk ook niet, het is moeilijk bepalen wat mooi gaat zijn als je zo weinig ervaring hebt. :P Ik vind het ook moeilijk bepalen welke richting van licht mooi zal zijn.

Enerzijds heb je de optie van een wat donkerder achtergrond met een verlichte buik (1), maar dat is denk ik pas interessant als hij groter wordt. Daarnaast kan je een verlichte achtergrond nemen (2) or meer met schaduw werken (3).
Optie 3 vind ik erg mooi, maar daar is de buik nog lang niet groot genoeg voor denk ik. Wat dat betreft is optie 1 of 2 het makkelijkst om foto's in de tijd te maken (laten zien van groei) en optie 3 voor de sfeervolle foto's?

123
123

Wat ik wil voorkomen is dat het zoiets wordt: :X
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/dwiWXvccSyD4zBIcMA8kZCda/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/mgb3tESzW79lSQUfwbHguNi2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/WXm1z5hzs1puJE3lJQ1zzPWm/thumb.jpg

* Disclaimer: Niet alle voorbeelden vind ik goed gedaan, het gaat om de stijl. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 20-04-2017 16:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Zoals ik al zei, je moet je lichtbron vergroten, dan krijg je niet van die messcherpe slagschaduwen, en zorg ervoor dat het flitslicht niet exacht uit de richting van je camera komt.

Heb jij of kennissen/vrienden/ouders niet nog ergens een oud diascherm liggen? Die kan je ook gebruiken om tegenaan te 'bouncen'. Of een laken, of a4'tjes ergens tegenaan hangen, of haal voor een habbekrats een vel piepschuim bij de bouwmarkt oid.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Die tip heb ik dan ook al van je aangenomen, maar om zo'n foto tot een succes te maken heb ik wel wat meer stappen te doen dan alleen maar mijn lichtbron vergroten/verzachten. :)

Zo vraag ik mij namelijk ook af:
• Is het wijs om de externe flitser los links voor haar te zetten?
• Hij staat nu op een krukje om hem op bijna gelijke hoogte met de buik te krijgen. Is dat wel handig?
• Hoe krijg ik die muur donkerder? Verder weg zetten lukt niet dus kortere sluitertijd en hogere ISO?
• Diafragma lijkt wel naar F8 te moeten als je haar scherp wilt hebben. Of moet ik gewoon niet zover inzoomen? (ga nu naar zo'n 80mm)
• Nu gebruik ik ook de interne flitsers als een soort opvulflits, kan ik die niet beter uitzetten?

etc. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

F8 is prima (je flitst), en sowieso is bij portretfotografie de 'regel' dat je niet onder de 75-80mm moet gaan zitten, omdat je dan dusdanig dichtbij zit dat je vertekening krijgt (zie je vooral bij gezichten, neuzen die uit proportie zijn etc.).

Je achtergrond donkerder maken is een kwestie van harder flitsen, kleiner diafragma en iso lager. Zo zorg je ervoor dat je flitslicht 'leidend' wordt tov. het al aanwezige licht in de ruimte.

Omdat je flitst is sluitertijd niet heel erg belangrijk, tenzij je lager dan 1/50 ofzo gaat zakken en je onderwerp niet stil staat.

Ik zou het niet te ingewikkeld maken met teveel lichtbronnen, en met de externe flitser ergens tegenaan bouncen (het reflecterend oppervlak ergens links of rechts van je onderwerp.

Check www.strobox.com eens voor inspiratie, dan zul je zien dat de mooiste foto's vaak hele simpele setups hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dus plafonnière uit. Meuk op manual, alles knijpen en de flitsbelichting opvoeren tot het weer knap toont? :D

Wat een goede site zeg, krijg inderdaad al een aardig idee van de instellingen. Lage ISO, relatief snelle sluitertijd en spelen met je diafragma. Flitser dicht op het model, maar dan wel indirect of softboxen.

Zet jij hem ook altijd op MF als de lichtomstandigheden gaan tegen vallen?

[ Voor 57% gewijzigd door Gonadan op 24-07-2015 16:12 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Zo is het in je derde voorbeeld wel min of meer gedaan, ja. Een diffuse lichtbron van rechts en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een laken ophangen een daardoorheen flitsen, werkt dat?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat kan werken.
Ben je bekend met de relatie tussen sluitertijd/diafragma en continu/flitslicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Doel je op het bevriezen van het onderwerp door de flits, waarbij je met langere sluitertijd meer achtergrond krijgt? Of korte sluitertijd waardoor je zuiver het onderwerp krijgt?

Overigens kan mijn camera niet het tweede gordijn kiezen als ik extern flits, maar dat is volgens mij ook niet nodig omdat ik de achtergrond niet heel specifiek mee wil pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Tot aan je maximale synchronisatiesnelheid heeft sluitertijd geen invloed op flitslicht, daarna krijg je gewoon je sluiter in beeld. :P
Tenzij je met High Speed Sync aan de slag gaat natuurlijk, maar dat speelt hier niet.
Wil je een foto alleen met flits belichten, dan kun je het best je sluitertijd op max sync zetten en het diafragma dichtdraaien tot je zonder flits een (praktisch) zwarte foto maakt. Dan flits aan en kijken wat je aan power nodig hebt voor een goede belichting.
Daarna kun je rustig gaan variëren met je sluitertijd om continu/omgevingslicht toe te voegen eventueel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2015 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Synchronisatiesnelheid kan je instellen, maar is maximaal 1/250 als ik het goed heb. Je kunt kiezen tussen auto, max of zo'n semiautomaat van 1/60-1/250. Dat snap ik nog niet helemaal.

Aangezien jij gezien je Flicker nogal wat ervaring hebt, wat denk jij dat mooier is? Plafonnière aan of donkere kamer? Rolgordijn gaat sowieso dicht om reproduceerbare omstandigheden te houden. Nadeel van de plafonnière is dat hij nogal gelig licht geeft. Voordeel is dat je überhaupt wat ziet en nog wat kunt focussen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximale synchronisatiesnelheid stel je niet in, dat is gewoon de praktische grens van de sluitertijd waarbinnen de flits nog de hele sensor belicht. Als ik werkt met flitsers dan schiet ik altijd op de handmatige stand, vast op 1/250.

Als je puur met flitslicht wilt werken en de methode volgt die ik hierboven beschrijf, dan maakt het niet per se uit of je licht aan hebt of gordijnen open. Tenzij je het diafragma te ver dicht moet draaien en/of flitskracht tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waarom zit er dan wel die mogelijkheid tot instellen op de camera? Ofwel, dat is niet het maximum maar wat is dan de optimale instemming?

[ Voor 34% gewijzigd door Gonadan op 24-07-2015 19:02 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is geen optimale instelling, dat is mijn hele punt. Er is wel een 'optimale' manier om achter de nodige instellingen te komen, het verhaal dat ik hierboven heb neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Snap ik, maar ik doel op dit:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3Q5Be0NcylKmYqVTGQuLczHi/medium.jpg

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet in AV-modus schieten, maar gewoon op M. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ah natuurlijk. :')

Maar stel dat je AV gebruikt in een andere situatie, hoe werkt dit dan precies? Of is dat offtopic. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wel wat off-topic, gezien het voor deze vraag niet direct van toepassing is wat mij betreft. Daarnaast schiet ik echter niet met Canon, dus ben ik niet bekend met de werking van deze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:04
offtopic:
Die optie is zodra de camera de flitser ziet, je met die optie ervoor kunt kiezen dat je een minimale sluitertijd kunt behouden. Gebruik je die optie niet, afhankelijk van de situatie en parameters dus, dan kan het zijn dat je een zeer lange sluitertijd krijgt.
Meestal met als resultaat een mislukte foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Mocht je een verloop maken (per week een foto), dan is het sowieso handig om op de vloer wat stukken tape te plakken. Dit zodat je wekelijks op dezelfde plek de foto maakt.

Gezien wat je wensen zijn, ben ik benieuwd naar het resultaat! :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005

Nic

Vrij

Even de andere richting op gedacht: als je nog niet zoveel fotografie-ervaring hebt (en zelfs als je wél fotografie-ervaring hebt), denk dan ook eens aan gewoon daglicht. Als je witte muur hebt, met haaks erop een raam (zonder direct zonlicht, en het raam hou je buiten beeld), dan heb ik voldoende en heel mooi licht. En het is eenvoudiger om te beheersen. Flitsen maakt het allemaal wat complexer.

Heb je nog een ander objectief dan die 18-135? Als je een lichtsterk objectief neemt, dan kun je een mooie kleine scherptediepte creëren. Een 50mm f/1.8 is het goedkoopste objectief dat er is, en perfect geschikt voor wat jij wilt (zie bv http://vinkacademy.nl/fot...en-50mm-lens-moet-hebben/ voor waarom dat zo is...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maar ook uitdagender. :P

Ervaring met fotografie heb ik wel, maar niet met echte portretten of studiowerk. Dus ik vind het ergens ook wel leuk om het te proberen. Een lichtsterk objectief staat nog altijd op mijn verlanglijstje, alleen is dat een traject op zich. :)

Zwarte foto is reeds gevonden op F5, ISO100 en 1/250.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005

Nic

Vrij

Het goede nieuws: ze is nog wel een paar maanden zwanger, dus je hebt alle tijd om te experimenteren met portretten :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Nic op 24-07-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Eerste proef foto's zijn gemaakt. :P

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zX7NfqfutY9LzbsVaQXYZK4M/medium.png

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Hoe ging het? Wellicht dat het interessant is om erbij te vermelden met welke instellingen en setup je deze foto hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dit was een telefoonupload waarbij ik hem zelf nog moest draaien anders kwam hij niet goed op GoT, dus de EXIF zal wel weg zijn inderdaad. :D

Als ik het mij goed herinner heb ik uiteindelijk geschoten met ISO 100, F/8 en 1/250. Flitsbelichting initieel iets opgeschroefd maar dat bleek niet echt nodig. Alleen externe flitser gebruikt.

Een oudwasrek met hoeslaken gebruikt als softbox in ongeveer onderstaande opstelling.

\     
             \      M
          F   \
               \

C

Verschillende composities gebruikt dus verschillende brandpuntsafstanden. Het gaf een leuk effect met het licht van één kant waardoor de foto's toch net wat specialer zijn dan gewoon daglicht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1