Nieuwe router voor voornamelijk Wi-Fi

Pagina: 1
Acties:

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een knappe router met een goed en stabiel Wifi bereik voor thuis gebruik.

Wat is je budget?
Rond de 150 euro vind ik wel eens wat worden, binnen deze price range is toch hopelijk wel iets degelijks te vinden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Er is geen voorkeur voor een bepaald merk, als de support op het product maar een beetje knap is kwa firmware updates en deze niet uit 2012 stammen met het oog op wat betere security.

Wat is het probleem met het huidige modem?
Ziggo heeft ons voorzien van een Cisco EPC3928 router en levert een knappe 120 Mbit/s verbinding die bedraad eigenlijk altijd 11,5 MB/s haalt.
Op de vaste bedrade PC levert deze verbinding dus geen problemen op maar zodra wij Wifi willen gebruiken (vooral op onze telefoons) hebben mijn vriendin en ik vaak geen of slecht bereik.
De verbinding valt regelmatig weg en op de gehele bovenverdieping en voornamelijk in onze slaapkamer is het bereik eigenlijk slecht.
De huidige router met enige regelmaat resetten/restarten lost het probleem steeds maar tijdelijk op.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wij wonen in een maisonnette woning op de 1e en 2e verdieping, de oppervlakte per verdieping is ongeveer 4x8 meter en alle binnenmuren zijn van gipsblokken.
De aansluiting komt binnen aan de voorkant van de woonkamer op de 1e verdieping en aan de achterkant op de 2e verdieping hebben wij onze slaapkamer.
De afstand van de modem naar het bed zal dus misschien zo'n 9 meter zijn met 1 plafond en 2 muurtjes er tussen.

Op de router hebben wij middels UTP aangesloten een PC (zie inventaris), TV (Sony Bravia 40EX720), MediaSpeler (Mede8er MED1000X3D) en NAS (Synology DiskStation DS214+).
Via Wifi hebben wij 2 telefoons (Samsung Galaxy S4 mini en Grand Neo) een laptop (Compaq presario a900) en in de toekomst nog een tablet.

Wat heb je zover zelf gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RT-AC66U Zwart€ 128,85€ 128,85
1Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)€ 148,90€ 148,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,75

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om een definitief besluit te vormen over welke router te nemen.

Bonus vraag?
Heb ergens gelezen dat als je een router achter je provider router gaat hangen je deze provider router in bridge mode moet laten zetten door je provider te contacten?
Is dit zodat deze alleen nog maar het signaal binnenhaalt en verder alle WAN en WLAN doorgeef opties van deze router uitgeschakeld worden?

Alvast bedankt voor de genomen moeite, Groet Mike. }:O

• Cowamundo
Niemand een idee over welke aan te raden is? :/

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 09:42
Asus RT-AC66U is zeker prima, ik heb zelf de RT-N66U, bevalt zeer zeer goed.
Mijn Ziggo modem heb ik via Ziggo in bridge laten zetten, die geeft dus alleen een ipadres en internet af op poort 1.
Geen DHCP, WiFi, Hotspot of andere dingen waar de EPC3925 het zwaar mee had.
het wifi bereik is tussen de minimaal 10% en 28% beter geworden op verschillende plekken in huis.

De RT-N66U handelt voor mij al het interne verkeer nu dus af.

Pluspunt hieraan is ook dat Statische IP's nu eindelijk echt werken, en niet vervallen na 24 uur, handig als je een eigen webserver draait, en hij kan nu behoorlijk wat connecties aan, merk je vooral met downloaden wel.
Minpunt, via ziggo geen IPv6, als dat ooit komt, omdat het modem in bridge staat.

Ik kwam op de RT-N66U omdat die goedkoper is, €102,50 bij de MediaMarkt, en ik voorlopig toch geen nut heb voor wifi AC.
Intern heeft nog niets dat protocol, en ik heb liever een 150mb signaal wat toch achter in mijn tuin komt, dan een 1900mb signaal op 2 meter afstand...
Alles wat snel moet kunnen (PS3 en PC zijn bedraad met Cat.6).

[ Voor 3% gewijzigd door Medic op 27-07-2015 14:49 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien wel een tip: geen router achter de router van je provider zetten en dan met bridge modus gaan stoeien. Behoorlijk AP (Access Point) aanschaffen (aansluiten op de Cisco) en zorgen dat je WiFi via je nieuwe AP loopt. Oude Wifi uitzetten.

Je kan ook eens kijken of je huidige WiFi beter werkt op een "betere" plaats. Waar? Da's gewoon experimenteren.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Betere tip: zet je provider modem in bridge mode. Meestal zijn die modems ook niet in staat fatsoenlijk NAT met duizenden sessies te beheersen.

• Medic
is het gelukt om een router aan te schaffen?
ben wel benieuwd welke het is geworden en hoe het bevalt.

• GuNMaN16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-02 14:12
Misschien al te laat voor je, ik heb de AC66U en ben er erg tevreden over. Woon midden in de stad (2e verdieping appartement) met veel andere stoorzenders om me heen (wifi netwerken, stuk of 30+).

Met een netgear wnr3500l kwam ik niet uit, instabiel wifi netwerk wat met de ac66u meer dan opgelost is. Streamen op chromecast in slaapkamer kon ineens wel zonder problemen. De router heb ik eigenlijk alleen gereset bij een update van de software.

De router staat trouwens achter een modem van KPN (word gedeeld met meerdere mensen), niet in bridge modus, en dit werkt prima met DMZ aan kan ik tot nu toe alle online games spelen.

• Cowamundo
Het is uiteindelijk de Asus RT-AC68U geworden, deze was op het moment van zoeken in de aanbieding bij de MediaMarkt voor 133 euro.

Installatie/Instellen was erg makkelijk en alles verliep erg soepel.

In het hele huis hebben we nu overal goede WiFi dekking op de 2,4 en 5Ghz band. Ook valt de verbinding niet meer steeds weg!

Erg tevreden dus wat de aankoop betreft.

Een ieder bedankt!

• Medic
Cowamundo schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:32:
Het is uiteindelijk de Asus RT-AC68U geworden, deze was op het moment van zoeken in de aanbieding bij de MediaMarkt voor 133 euro.

Installatie/Instellen was erg makkelijk en alles verliep erg soepel.

In het hele huis hebben we nu overal goede WiFi dekking op de 2,4 en 5Ghz band. Ook valt de verbinding niet meer steeds weg!

Erg tevreden dus wat de aankoop betreft.

Een ieder bedankt!
Nog een vraagje ;)

Heb je je Ziggo modem in bridge laten zetten en gebruik je de Asus als router en Wifi punt?
Of op het ziggo modem alles qua wifi uit en de Asus alleen als accesspoint? (geen dubbele DHCP?)

Met de eerste optie merkte ik hier dat het internet een behoorlijk stuk stabieler en vlotter reageert, helemaal met de DNS niet meer op ziggo ingesteld!
Zie vooral het ziggo topic hier, vele klachten over het brakke modem (die kan groot aantal connecties niet aan, en natuurlijk het wifi verhaal).

• Cowamundo
Mijn Ziggo modem staat nu inderdaad in bridge mode, die slurpt het signaal naar binnen en mijn Asus doet de rest.

Het enige "nadeel" is dat ook de wifi spots hierdoor uit staan en je daar direct geen gebruik meer van kan maken.

Niet dat ik hier veel gebruik van maakte dus ik kan er niet zo wakker van liggen.
Pagina: 1