KAKU deurbel parallel aansluiten op bestaande bel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 18:51
Er zijn al meerdere topics geweest over het parallel aansluiten van een KAKU deurbelzender (7000B), maar ik heb een aansluiting die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Vandaar dat ik deze toch hier even neer wil zetten in de hoop dat iemand met meer verstand van deze dingen kan aangeven of mijn redenering juist is.

Bij de meeste opstellingen van een trafo-drukker-gong is er sprake van een circel die door de drukker onderbroken wordt (draad van trafo naar drukker, van drukker naar gong en van gong weer naar trafo). Bij mijn bel loopt dit ietsje anders (hoewel het onderhuids ongetwijfeld wel hierop neerkomt). Omdat mijn gong meerdere geluiden ondersteund heeft deze meerdere aansluitpunten. Afhankelijk van welk punt aangesloten wordt, klinkt er een bepaalde melodie. Dit heeft tot gevolg dat beide draden van de trafo naar de bel gaan, en ook beide draden van de drukker. Wel is het zo dat 1 draad van de trafo en 1 draad van de drukker op hetzelfde punt van de gong worden aangesloten. Ik heb onderstaand een schematisch tekeningentje gemaakt van de situatie waarbij ik de gebruikte aansluitpunten op de gong maar even a, b en c heb genoemd.

Mijn gok is dat ik het relais het beste kan plaatsen in de draad van de gong naar de drukker omdat daar niet constant stroom op staat, is dat correct, of ga ik hier fout in mijn redenering?

de trafo levert trouwens wisselspanning.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/34WSPpa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je kaku met een relais werkt moet je de schakelcontacten niet in de draad van de drukker zetten (is namelijk serie) maar over de 2 aansluitpunten van de drukker (= parallel)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okee, ik heb uit andere topics iedere keer begrepen dat ik een extra relais nodig heb omdat ik de zender niet rechtstreeks op het bestaande systeem mag koppelen. Dat is dus toch niet het geval begrijp ik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik kan daar niets zinnigs over zeggen maar het is mogelijk. Maar ik vraag mij af of de kaku al niet een eigen relais heeft gezien hij met div. soorten bellen moet functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
De Kaku functioneert niet met allerhande bellen. Hij is eigenlijk bedoeld om een draadloze bel aan te sluiten op een bestaande beldrukker. Ik wil hem parallel aansluiten op mijn bestaande bel, en als ik een en ander lees op internet brand de zender door als je hem 1-op-1 aansluit op een bestaande bel met trafo. Vandaar ook dat je overal tegenkomt dat er een relais nodig is, alleen vraag ik me nu af waar ik dit relais in de schakeling moet opnemen.

Wellicht is er iemand die dit zelf al eenseerder heeft gedaan? Volgens mij is het namelijk best wel een veel voorkomende aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je het relais aansluit tussen a en c en dit relais gewoon aansluit op de KAKU zender dan moet het volgens mij wel gaan werken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Janoz schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:25:
Als je het relais aansluit tussen a en c en dit relais gewoon aansluit op de KAKU zender dan moet het volgens mij wel gaan werken.
Dit.

Moeilijker is het niet. Zelf al twee bellen op die manier aan domotica gekoppeld.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okee, dan gaan we dat proberen! Dank voor de hulp Janoz en ThinkPad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-06 17:37
Welke relais moet je gebruiken bij een 12v wisselspanning deurbel transfo? (Eventueel linkje naar Conrad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:57
TimKras schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 01:03:
Welke relais moet je gebruiken bij een 12v wisselspanning deurbel transfo? (Eventueel linkje naar Conrad)
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je iets aan m'n blog: ThinkPad's Tweakblog: Deurbel ombouw naar 433Mhz ?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
Zou deze relais ook werken? Ik vind de eerder voorgestelde van 'limboconnect' een beetje aan de grote kant om proper weg te werken.

https://www.conrad.nl/nl/...ax-16-a-250-v-503334.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, want dat is een 220v relais terwijl je 12v (AC) nodig hebt.

Hier gefilterd op 12v AC relais:
https://www.conrad.nl/nl/...ce-asc&productsPerPage=24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
Sorry voor de verwarring maar het is een 8V wisselspanning transfo. Daar vind ik niet direct een relais voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
Iemand die mij verder kan helpen met de 8V relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
12VAC relais werkt niet? Meestal leveren die vieze 8VAC trafootjes ook al wat meer dan 8V.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met google "relais 8vac" kom ik er 1 tegen.
https://www.rexel.nl/rela...a-8vac/product/2700527400

Andere optie is een 12v DC relais pakken en die via een gelijkrichter en een kleine elko op het 8vac signaal zetten. 8v AC naar DC is bijna 12v.

Nog een andere optie is een 6vac relais pakken de stroom in de specs opzoeken en een juiste voorschakelweerstand erbij berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met instructieve verwijzing naar benodigd relais en montagefoto:
http://eye-vision.homeip....p-bestaande-deurbel-knop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:36
Dat linkje doet het niet bij mij. Deze wel: https://eye-vision.homeip...p-bestaande-deurbel-knop/

Heb dit 'projectje' nu ook op mijn lijstje staan :)
(maar volgde daarvoor een ander topic: Goede draadloze deurbel)

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Zero op 25-10-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Dit projectje weer eens oppakken. Ik heb in de meterkast de bel trafo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6rELYQ3l.jpg

Ik weet nu even niet of ik de 12V relais of 8V relais moet hebben? (wat zeggen de teksten hier nu precies??)
https://www.conrad.nl/p/f...20-a-1x-no-1-stuks-506053
https://www.conrad.nl/p/f...20-a-1x-no-1-stuks-611026

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:23
@Shadow_Zero Dat is op basis van deze foto niet te zeggen. Die transformator levert tegelijkertijd 12V en ook 8V, hij heeft twee aparte uitgangen zeg maar. De bel kan zowel op 8V als op 12V aangesloten zitten, maar dat kunnen we zo niet zien.

Ik heb het bij mij trouwens zo opgelost. Geen relais voor nodig, alleen wat huis-tuin-en-keukencomponenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iYvGXl3RU5heft2EWaVcUzKB6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhvBDy3mL0tdEjIqJPFbgK7g.png?f=fotoalbum_large

Kan parallel over de gong worden geplaatst en schakelt met een N-fet de kaku-module. D1 richt de AC van de deurbel gelijk en C1 vlakt het af. R1 en de zener zijn optioneel, als extra zekerheid om de MOSFET te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:18:
@Shadow_Zero Dat is op basis van deze foto niet te zeggen. Die transformator levert tegelijkertijd 12V en ook 8V, hij heeft twee aparte uitgangen zeg maar. De bel kan zowel op 8V als op 12V aangesloten zitten, maar dat kunnen we zo niet zien.
Ziet er mooi uit, maar niet helemaal te volgen voor mij ;)

Hmmmz, moet ik op een of andere manier zien te achterhalen of de gong op de 8V of 12V zit, dat wordt nog lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Shadow_Zero schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Hmmmz, moet ik op een of andere manier zien te achterhalen of de gong op de 8V of 12V zit, dat wordt nog lastig...
Je kan misschien het beste even met een multimeter meten. Dat kan ofwel over de drukknop als er niet wordt gebeld, ofwel over de bel als er wel wordt gebeld.
(NB: als je over de drukknop meet meet je mogelijk een iets hoger voltage omdat de transformator dan onbelast is.)

[ Voor 12% gewijzigd door Tom-Z op 13-03-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Dat was ook een goeie ja, ik heb de trafo in de meterkast gepakt, 11,4 :)
(heb de gong al omgezet naar de KAKU, dus die draden zijn momenteel loos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ok, relais nu eindelijk in huis! https://eye-vision.homeip...p-bestaande-deurbel-knop/ bekijkend, haal ik er niet direct uit welke draad precies waar in moet. Wie kan me daar nog verder in begeleiden?
Tom-Z schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:18:
Hoe kan ik hier trouwens zien of het AC of DC betreft?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6rELYQ3l.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-02-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Aan het "~"-symbooltje zie je dat het AC is.

A1/A2 van het relais moet je parallel schakelen aan de bestande gong (zoals die voorheen aangesloten was). De KaKu moet dan op 1 en 2. Welke precies op welke komt maakt verder niet uit.

Op papier is dit relais trouwens niet geschikt. De minimale belasting is 1 W en daar kom je (lang) niet aan. Het zal waarschijnlijk wel werken maar na verloop van tijd zou hij slecht contact met de KaKu kunnen gaan maken. Even aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:26:
Hoe kan ik hier trouwens zien of het AC of DC betreft?
[Afbeelding]
Heel simpel, dat staat op het plaatje duidelijk aangegeven, evenals voor de netspanning 230V~ 50Hz.
Die 50Hz geeft dat al duidelijk aan samen met het symbool er voor ~, de tilde.
Voor Gelijkspanning zou het zijn V- of V= (heel simpel het is-gelijk-aan-teken).
Voor wisselspanning is dat dus V~ , naar mijn mening ook begrijpelijk.
Edit: Sorry, ik zag over het hoofd dat het al beantwoord was.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 10-02-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:47:
Aan het "~"-symbooltje zie je dat het AC is.

A1/A2 van het relais moet je parallel schakelen aan de bestande gong (zoals die voorheen aangesloten was). De KaKu moet dan op 1 en 2. Welke precies op welke komt maakt verder niet uit.

Op papier is dit relais trouwens niet geschikt. De minimale belasting is 1 W en daar kom je (lang) niet aan. Het zal waarschijnlijk wel werken maar na verloop van tijd zou hij slecht contact met de KaKu kunnen gaan maken. Even aankijken.
Ik zat al te kijken hoe de gong eerst aangesloten was, maar ik heb eigenlijk geen idee meer :o (kan zijn dat ik foto's had gemaakt, maar die kan ik niet zo snel terugvinden).

Er komen twee witte draden uit de beltrafo (12v). Is dit dan de bedoeling?
- eerste witte draad beltrafo + kroonsteen op rode & blauwe draad drukknop
- tweede witte draad beltrafo + kroonsteen op rode & blauwe draad gong en doorlussen naar relais 1 + 2

@Techneut Toch bedankt. Had al een vermoeden dat het de tilde was, maar weet nu gelijk ook dat gelijkspanning = is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Shadow_Zero schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:51:
[...]

Er komen twee witte draden uit de beltrafo (12v). Is dit dan de bedoeling?
- eerste witte draad beltrafo + kroonsteen op rode & blauwe draad drukknop
- tweede witte draad beltrafo + kroonsteen op rode & blauwe draad gong en doorlussen naar relais 1 + 2
Die kleuren zeggen niets want die zijn niet standaard. Wat je beschrijft lijkt me onmogelijk te kunnen kloppen, want je stelt nu voor om de twee draden van de drukknop aan elkaar door te verbinden. Dat haalt natuurlijk niets uit.
Wat je wil is dat de trafo, gong en drukknop allemaal in serie staan. Dus de ene draad van de trafo (maakt niet uit welke) moet naar de drukknop, dan moet de andere draad van de drukknop naar de gong, en dan moet je van de gong weer terug naar de trafo. Het schema wat in je startpost staat is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:03:
[...]

Die kleuren zeggen niets want die zijn niet standaard. Wat je beschrijft lijkt me onmogelijk te kunnen kloppen, want je stelt nu voor om de twee draden van de drukknop aan elkaar door te verbinden. Dat haalt natuurlijk niets uit.
Wat je wil is dat de trafo, gong en drukknop allemaal in serie staan. Dus de ene draad van de trafo (maakt niet uit welke) moet naar de drukknop, dan moet de andere draad van de drukknop naar de gong, en dan moet je van de gong weer terug naar de trafo. Het schema wat in je startpost staat is goed.
Ah ok, ik ging soort van uit van iets van +/- of fase/nuldraad, maar het is allemaal enkeldraad en stroom, punt :)

@Tom-Z Probeer ik alleen nog wel even helder te krijgen hoe ik die parallelle verbinding met het relais maak...? Is dat met een kroonsteen en vandaaruit een nieuwe draad naar het relais?

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 12-02-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Je moet gewoon de twee draden van de gong verbinden met de twee draden van het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:35:
Je moet gewoon de twee draden van de gong verbinden met de twee draden van het relais.
Altijd lastig om het als leek proberen uit te leggen (en te snappen ook trouwens XD ).

Tenzij ik het nu verkeerd zeg, moeten deze kabels in A1 en A2 van het relais:
- gong draad 1 + drukknop draad
- gong draad 2 + beltrafo draad

Ik heb daar nu lasklemmen voor gebruikt, doe ik dan iets geks of dat is ok?

De originele bel doet het nu weer, icm. het relais. De KAKU doet het echter niet helaas nadat ik deze met 1 en 2 heb verbonden. Nu proberen uit te zoeken waar dat aan ligt...

Volledigheidshalve, dit is het relais dat ik gebruik:
Finder 22.21.8.012.4000 12 V/AC Schakelstroom
https://www.conrad.nl/nl/...x-no-1-stuk-s-506053.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Dan heb je het in principe goed gedaan. Hoor je het relais wel klikken als je op de deurbel drukt? Doet de KaKu deurbel het als je de twee draadjes ervan kortsluit?

[ Voor 25% gewijzigd door Tom-Z op 12-02-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:10:
Dan heb je het in principe goed gedaan. Hoor je het relais wel klikken als je op de deurbel drukt? Doet de KaKu deurbel het als je de twee draadjes ervan kortsluit?
Het is moeilijk iets te horen als die gong gaat. Hoe kortsluit ik de KaKu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Shadow_Zero schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Hoe kortsluit ik de KaKu precies?
De twee draadjes tegen elkaar houden. Gaat de bel dan af?
Het is moeilijk iets te horen als die gong gaat.
Kan je misschien voelen of zien dat er iets beweegt?

[ Voor 21% gewijzigd door Tom-Z op 12-02-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:21:
[...]

De twee draadjes tegen elkaar houden. Gaat de bel dan af?

[...]

Kan je misschien voelen of zien dat er iets beweegt?
Nog makkelijker: als ik het knopje van het relais druk gaat de KaKu wel af!
We zien of voelen verder niks als we de deurbel drukken. Heb ik misschien toch een verkeerde relais? Of misschien toch iets verkeerd aangesloten...? Of is dat toch niet logisch als de gong wel werkt, en de KaKu ook als je rechtstreeks het relais in drukt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Post eens een foto van hoe het aangesloten is.

Andere optie: Je schreef dat de spanning van de trafo 11.4V was. Heb je dat belast of onbelast gemeten? Als het onbelast was dan zou het kunnen zijn dat de trafo wel eens 8 V levert en dat is misschien te weinig om het relais te doen schakelen. Wat je nog kan proberen is de gong tijdelijk loshalen. Dan wordt de transformator minder belast en zakt de spanning minder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:42:
Post eens een foto van hoe het aangesloten is.

Andere optie: Je schreef dat de spanning van de trafo 11.4V was. Heb je dat belast of onbelast gemeten? Als het onbelast was dan zou het kunnen zijn dat de trafo wel eens 8 V levert en dat is misschien te weinig om het relais te doen schakelen. Wat je nog kan proberen is de gong tijdelijk loshalen. Dan wordt de transformator minder belast en zakt de spanning minder in.
Ik heb wat foto's gemaakt: https://imgur.com/a/bgiYqdE
Ik begrijp dat het plaatje van de beltrafo ook wat zegt. Gezien de twee rechter uitgangen in gebruik zijn, lijkt dat wellicht te impliceren dat het toch 8V is?

Ik zal nog proberen om de gong los te halen.

EDIT:
Ik heb volgens mij deze lasklem https://www.gamma.nl/asso...-grijs-50-stuks/p/B122976, maar een draad er uit trekken blijkt lastig!

EDIT2:
Eén draad er uit weten te wrikken, de andere is helaas afgebroken. Maaarrrrr, zonder gong doet de KaKu het nu wel via het relais! (en horen we ook een duidelijke klik). Dus volgens mij is dan de conclusie dat het toch 8V is en ik een andere relais nodig heb?

[ Voor 19% gewijzigd door Shadow_Zero op 12-02-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Shadow_Zero schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Dus volgens mij is dan de conclusie dat het toch 8V is en ik een andere relais nodig heb?
Dat lijkt me de conclusie inderdaad.

Je hebt niet per se een ander relais nodig, want je hebt een deurbeltransformator die ook 12V kan leveren. Het is mogelijk om het zo aan te sluiten dat het relais de 12V krijgt en de 8V naar de gong gaat.

Die deurbeltransformator heeft 3 uitgangen; op foto's van een vergelijkbaar model zijn ze genummerd 2, 4 en 8. Als je tussen 2 en 4 meet krijg je waarschijnlijk 8V, tussen 2 en 8 12V, en tussen 4 en 8 (dus) 4V. Ik weet niet of bij jou de nummering hetzelfde is, maar met je multimeter kan je nazoeken welke welke is.

Nummertje 2 moet naar de drukknop.
Nummertje 4 moet naar de gong.
Nummertje 8 moet naar het relais.
Alle draden die nu nog los zijn knoop je aan elkaar (terugkomende draad van de gong, drukknop en de andere draad van het relais).

Ik zou in plaats van die lasklemmen wago's nemen met van die hendeltjes, die kan je makkelijk weer loshalen en die zijn geschikt voor de dunne draadjes van de deurbel (daarvoor zijn de lasklemmen die je hebt waarschijnlijk minder geschikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Dat lijkt me de conclusie inderdaad.

Je hebt niet per se een ander relais nodig, want je hebt een deurbeltransformator die ook 12V kan leveren. Het is mogelijk om het zo aan te sluiten dat het relais de 12V krijgt en de 8V naar de gong gaat.

Die deurbeltransformator heeft 3 uitgangen; op foto's van een vergelijkbaar model zijn ze genummerd 2, 4 en 8. Als je tussen 2 en 4 meet krijg je waarschijnlijk 8V, tussen 2 en 8 12V, en tussen 4 en 8 (dus) 4V. Ik weet niet of bij jou de nummering hetzelfde is, maar met je multimeter kan je nazoeken welke welke is.

Alle draden die nu nog los zijn knoop je aan elkaar (terugkomende draad van de gong, drukknop en de andere draad van het relais).

Ik zou in plaats van die lasklemmen wago's nemen met van die hendeltjes, die kan je makkelijk weer loshalen en die zijn geschikt voor de dunne draadjes van de deurbel (daarvoor zijn de lasklemmen die je hebt waarschijnlijk minder geschikt).
Ik had de fabrikant al gemaild of ze nog documentatie hadden, of ze het zo konden aangeven :)
De mijne heeft 2, 4, 6, 8, waarvan 6 en 8 nu gebruikt worden.
Op het plaatje zie ik nergens 4V staan, waarom zouden 4 en 8 4V geven??

Deze wago's bedoel je https://www.gamma.nl/asso...itbaar-10-stuks/p/B122922 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Shadow_Zero schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:48:
[...]

Op het plaatje zie ik nergens 4V staan, waarom zouden 4 en 8 4V geven??
Dat is het verschil tussen 8V en 12V. Die transformator is feitelijk een 12V-transformator, maar ergens halverwege de spoel hebben ze nog een extra draadje aangesloten om ook 8V te kunnen leveren.
Nogmaals, ik weet niet welke nummers er op jouw transformator staan, maar als je die 4, 8, en 12 Volt nameet weet je precies wat wat is.
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:59:
[...]
Nogmaals, ik weet niet welke nummers er op jouw transformator staan, maar als je die 4, 8, en 12 Volt nameet weet je precies wat wat is.
2, 4, 6 en 8 dus :)
Ik zal nog eens kijken met de multimeter.

EDIT:
Ook te zien op deze foto zie ik nu: https://i.imgur.com/Mejn761.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 12-02-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Tom-Z potverdikkie! Ik had nog niet gemeten, maar ik dacht ik bestel gewoon die 8v relais. Zelfde probleem! Alle kabels aangesloten en alleen de gong gaat, gong er uit en de kaku gaat wel :F
Nog maar eens de fabrikant vragen, en m'n multimeter zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Weet je absoluut zeker dat de trafo voldoende vermogen heeft voor twee apparaten? Dat wordt door niet ingewijden wel eens vergeten. Gewone beltransformatoren zijn er doorgaans voor eenvoudige bellen van 0,5 of 1A. Voor wat "luxere" exemplaren bellen, zoals gongen en dergelijke is sowieso al wat meer nodig en als je dan ook nog twee dingen wil aansluiten, kan heel eenvoudig zo'n licht transformatortje dat niet trekken en zakt de spanning sterk onderuit zodat je weinig of helemaal niets meer hoort. En bedenk dat het relais dat als ik het goed begrijp wordt gebruikt ook stroom vraagt. Bijna altijd moet er in deze gevallen een zwaardere beltrafo worden gekocht. Was je daarop bedacht?
Trouwens mocht de benodigde spanning voor relais en gong en de beide broertjes niet met elkaar overeenstemmen, dan is er natuurlijk niets dat je belet om, wat meen ik al is aangegeven, het relais op 8V aan te sluiten en de beide apparaten op 12V. Overigens, wat is eigenlijk de reden van dat relais ertussen? Is dat beslist nodig? Meestal worden namelijk relais alleen toegepast als voor de drukknop een andere voedingsbron nodig is dan voor de bel. Zoals b.v. een loeizware sirene op de netspanning.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 17-02-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Techneut schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:44:
Weet je absoluut zeker dat de trafo voldoende vermogen heeft voor twee apparaten? Dat wordt door niet ingewijden wel eens vergeten. Gewone beltransformatoren zijn er doorgaans voor eenvoudige bellen van 0,5 of 1A. Voor wat "luxere" exemplaren bellen, zoals gongen en dergelijke is sowieso al wat meer nodig en als je dan ook nog twee dingen wil aansluiten, kan heel eenvoudig zo'n licht transformatortje dat niet trekken en zakt de spanning sterk onderuit zodat je weinig of helemaal niets meer hoort. En bedenk dat het relais dat als ik het goed begrijp wordt gebruikt ook stroom vraagt. Bijna altijd moet er in deze gevallen een zwaardere beltrafo worden gekocht. Was je daarop bedacht?
Trouwens mocht de benodigde spanning voor relais en gong en de beide broertjes niet met elkaar overeenstemmen, dan is er natuurlijk niets dat je belet om, wat meen ik al is aangegeven, het relais op 8V aan te sluiten en de beide apparaten op 12V. Overigens, wat is eigenlijk de reden van dat relais ertussen? Is dat beslist nodig? Meestal worden namelijk relais alleen toegepast als voor de drukknop een andere voedingsbron nodig is dan voor de bel. Zoals b.v. een loeizware sirene op de netspanning.
Er staat 4 VA op (https://imgur.com/6rELYQ3), dat is wellicht niet genoeg? Het is een heel simpele gong (dat idee heb ik iig ;D).
Ik was er niet op bedacht nee, volgens mij heb ik ook nog nergens gelezen dat mensen het probleem hadden dat de beltrafo te zwak was (kan het gemist hebben natuurlijk, of ik ben nu de eerste).

De reden van het relais is om met 1 beldrukker de gong en kaku af te laten gaan (https://eye-vision.homeip...p-bestaande-deurbel-knop/).

Ik heb nu een 12v en 8v relais, wat kan ik nu het beste proberen? (heb de 12v van de beltrafo nog niet gepakt)

tag @Tom-Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Het lijkt me evident dat de transformator overbelast is.
Volgens het datasheet gebruikt het relais zelf al 3 VA dus dan blijft er van die 4 VA niet veel over voor de gong c.q. de gong mag niet zo veel gebruiken voordat de transformator overbelast raakt.

Ik zou het met die 12 V van de beltrafo proberen, zoals ik al had voorgesteld. Je kan dat zelfs proberen in combinatie met het 8 V relais. De spanning zakt kennelijk flink in met de gong aangesloten, dus misschien is er wat er van die 12 V over blijft dan voldoende om het 8 V relais te schakelen. Op eigen risico. De juiste oplossing zou een sterkere transformator en/of een zwakker relais/bel te gebruiken. Of het schema dat ik al eerder had gepost. Dat verbruikt nagenoeg geen extra stroom en werkt bij zo'n beetje elk voltage wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:11:
Volgens het datasheet gebruikt het relais zelf al 3 VA dus dan blijft er van die 4 VA niet veel over voor de gong c.q. de gong mag niet zo veel gebruiken voordat de transformator overbelast raakt.

Ik zou het met die 12 V van de beltrafo proberen, zoals ik al had voorgesteld. Je kan dat zelfs proberen in combinatie met het 8 V relais. De spanning zakt kennelijk flink in met de gong aangesloten, dus misschien is er wat er van die 12 V over blijft dan voldoende om het 8 V relais te schakelen. Op eigen risico. De juiste oplossing zou een sterkere transformator en/of een zwakker relais/bel te gebruiken. Of het schema dat ik al eerder had gepost. Dat verbruikt nagenoeg geen extra stroom en werkt bij zo'n beetje elk voltage wel.
Ok, ik zal een poging wagen. Kan ik ook twee draden in 1 gat van de beltrafo steken, of is een lasklem vereist/aanbevolen?

Ik had trouwens van de fabrikant vernomen dat 6 niet functioneel is, dus het is 2, 4 en 8 (zoals je al schetste).

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-02-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik durf niet te zeggen of dat technisch gezien mag, maar aangezien de stroomsterktes vrij laag zijn zal het wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Ok, ik zal een poging wagen. Kan ik ook twee draden in 1 gat van de beltrafo steken, of is een lasklem vereist/aanbevolen?

Ik had trouwens van de fabrikant vernomen dat 6 niet functioneel is, dus het is 2, 4 en 8 (zoals je al schetste).
Het is (samen met het andere antwoord) duidelijk dat je lang niet genoeg vermogen hebt met dat relais erbij. Maar dat heb je ook helemaal niet nodig! Draai gewoon twee draadjes samen in één en je bent klaar. Je hebt dan gewoon een betrouwbare verbinding. Wat @Tom-Z aanroert of dit wel mag is helemaal niet aan de orde, het is wat men vroeger noemde zwakstroom en daar bemoeit de NEN1010 zich niet mee. Evenmin als dat met telefoon- en internetkabeltjes het geval is. Wat vermogen betreft scheelt dit een slok op een borrel.
Maar ook dan vrees ik dat het vermogen aan de krappe kant is, ook als het maar een eenvoudige gong is. Zelf heb ik dat ook lang geleden ondervonden toen ik een tweede bel elders in huis parallel aan die bij de voordeur plaatste. In dat geval ontkom je toch niet aan een zwaardere trafo. Ik nam destijds eentje van twee keer zoveel De huidige trafo zal op 12V iets kunnen helpen, maar grote kans is dat dit niet genoeg is. Je kan het in de huidige situatie voor alle zekerheid proberen door de huidige bel even los te maken beoordelen of enkel de gong het trekt. Dan zou je met een trafo die 1A kan leveren genoeg moeten hebben, anders heb je een nog wat zwaardere nodig hebben dan die 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Techneut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:23:
[...]
Het is (samen met het andere antwoord) duidelijk dat je lang niet genoeg vermogen hebt met dat relais erbij. Maar dat heb je ook helemaal niet nodig! Draai gewoon twee draadjes samen in één en je bent klaar. Je hebt dan gewoon een betrouwbare verbinding. Wat @Tom-Z aanroert of dit wel mag is helemaal niet aan de orde, het is wat men vroeger noemde zwakstroom en daar bemoeit de NEN1010 zich niet mee. Evenmin als dat met telefoon- en internetkabeltjes het geval is. Wat vermogen betreft scheelt dit een slok op een borrel.
Maar ook dan vrees ik dat het vermogen aan de krappe kant is, ook als het maar een eenvoudige gong is. Zelf heb ik dat ook lang geleden ondervonden toen ik een tweede bel elders in huis parallel aan die bij de voordeur plaatste. In dat geval ontkom je toch niet aan een zwaardere trafo. Ik nam destijds eentje van twee keer zoveel De huidige trafo zal op 12V iets kunnen helpen, maar grote kans is dat dit niet genoeg is. Je kan het in de huidige situatie voor alle zekerheid proberen door de huidige bel even los te maken beoordelen of enkel de gong het trekt. Dan zou je met een trafo die 1A kan leveren genoeg moeten hebben, anders heb je een nog wat zwaardere nodig hebben dan die 1A.
De gong werkt sowieso via het relais, alleen de KaKu niet (die werkt wel weer als ik de gong loskoppel). Ik weet niet of je dat bedoelt, en of ik het zo goed zeg, maar je kunt de KaKu niet in serie opnemen, dan zal deze doorbranden (ik weet even niet meer of dat in dit topic stond, of een andere). Vandaar dat 'iedereen' in dergelijke gevallen voor de https://eye-vision.homeip...p-bestaande-deurbel-knop/ oplossing gaat.

Ik zal het iig proberen zoals @Tom-Z schetst, en anders overwegen voor een sterkere beltrafo te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:14:
[...]

De gong werkt sowieso via het relais, alleen de KaKu niet (die werkt wel weer als ik de gong loskoppel). Ik weet niet of je dat bedoelt, en of ik het zo goed zeg, maar je kunt de KaKu niet in serie opnemen, dan zal deze doorbranden (ik weet even niet meer of dat in dit topic stond, of een andere). Vandaar dat 'iedereen' in dergelijke gevallen voor de https://eye-vision.homeip...p-bestaande-deurbel-knop/ oplossing gaat.

Ik zal het iig proberen zoals @Tom-Z schetst, en anders overwegen voor een sterkere beltrafo te gaan.
Het ontgaat me even hoe je dat voor je ziet dat "maar je kunt de KaKu niet in serie opnemen, dan zal deze doorbranden". Ik moet er eerlijk gezegd wel bijzeggen dat het schema van deze Henri Mathijssen waar je naar verwijst een beetje incompleet vind en dat het daardoor voor leken misschien niet goed wordt begrepen hoe hij het bedoelde.
Ik denk wel dat de Kaku in dat schema helemaal apart wordt bediend door een netgevoed zendertje dat in werking treedt door het relaiscontact. Maar zie wel dat de spoel van het in deze opstelling benodigde relais parallel staat aan de oorspronkelijke deurbel. En het is heel aannemelijk dat de trafo dan niet voldoende vermogen heeft. De stroom door de relaisspoel is beslist niet verwaarloosbaar klein. Een extra bel of wat dan ook verschilt daarin namelijk maar weinig met zo'n relais. Een zwaardere trafo ontkom je dus ook op deze manier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Techneut schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:28:
[...]
Het ontgaat me even hoe je dat voor je ziet dat "maar je kunt de KaKu niet in serie opnemen, dan zal deze doorbranden". Ik moet er eerlijk gezegd wel bijzeggen dat het schema van deze Henri Mathijssen waar je naar verwijst een beetje incompleet vind en dat het daardoor voor leken misschien niet goed wordt begrepen hoe hij het bedoelde.
Ik denk wel dat de Kaku in dat schema helemaal apart wordt bediend door een netgevoed zendertje dat in werking treedt door het relaiscontact. Maar zie wel dat de spoel van het in deze opstelling benodigde relais parallel staat aan de oorspronkelijke deurbel. En het is heel aannemelijk dat de trafo dan niet voldoende vermogen heeft. De stroom door de relaisspoel is beslist niet verwaarloosbaar klein. Een extra bel of wat dan ook verschilt daarin namelijk maar weinig met zo'n relais. Een zwaardere trafo ontkom je dus ook op deze manier niet aan.
De KaKu heeft iig een batterij, geen netvoeding :)
(voor mij als leek voelt de instructie van de heer Mathijssen wel wat incompleet aan ja, maar dat zegt wellicht meer over mij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:11:

Waar haal je trouwens vandaan dat het relais 3VA gebruikt? Bestaat er ook wel een dergelijke zwakkere relais?
Tom-Z schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Ik kom hier toch niet helemaal uit, het wordt nogal spaghetti in m'n hoofd en de meterkast :S
Tov. de huidige aansluiting die zou moeten werken (maar wat waarschijnlijk niet werkt vanwege te weinig vermogen), wat voor wijzigingen voer ik door voor de 8v/12v combi setup?

Nu is het vanuit de beltrafo:
2 -> drukknop
(en drukknop -> lasklem -> gong + relais)

4 -> lasklem -> relais + gong

Dus het relais krijgt al een draad op A1 en A2, maar nu moet er op een of andere manier rechtstreeks een draad van beltrafo 8 naar het relais, hoe sluit ik dan het draad (met lasklem), wat ik er uit haal, verder aan?

[ Voor 40% gewijzigd door Shadow_Zero op 28-02-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Shadow_Zero schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Waar haal je trouwens vandaan dat het relais 3VA gebruikt? Bestaat er ook wel een dergelijke zwakkere relais?
Dat staat in het datasheet. Onder het kopje "Coil specification", "Rated power AC/DC VA (50 Hz) DC" staat "3/1.25".
Zwakkere zijn er wel, maar dat is even zoeken. Dit (12V) relay neemt genoegen met 1VA.
Ik kom hier toch niet helemaal uit, het wordt nogal spaghetti in m'n hoofd en de meterkast :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoxF9nlfUHcIbXi_zF5T1YzrIq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2yIZeIEzJ7xpglTHDBT6Fkj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tom-Z schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Dat staat in het datasheet. Onder het kopje "Coil specification", "Rated power AC/DC VA (50 Hz) DC" staat "3/1.25".
Zwakkere zijn er wel, maar dat is even zoeken. Dit (12V) relay neemt genoegen met 1VA.

[...]

[Afbeelding]
Ik wilde net posten dat ik hem nu geloof ik had :)
Het werkt nu wel, alleen de KaKu bel gaat nu oneindig achter elkaar af. Even nog dubbel checken met jouw schemaatje (waarvoor dank!).

EDIT:
Nu 8V relais weer voor de 12V vervangen en nu werkt het! Ik durf haast niet te geloven dat ik er nu klaar mee ben XD (naja, nu de dikke draden nog vervangen voor dunnere en de groepenkast weer dicht zien te krijgen... ^^; ).
Hartstikke bedankt allen!

PS: die hersluitbare wago lasklemmen zijn ook werelds! Goeie tip @Tom-Z !

EDIT 2:
@Tom-Z @Techneut kan ik de boel ook met netwerk draadjes aan elkaar knopen (lekker dun en makkelijk weg te stoppen), of heeft dat nadelen?

[ Voor 23% gewijzigd door Shadow_Zero op 07-03-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik moet de boel nog goed wegwerken, @Tom-Z @Techneut kan dat ook met netwerk draadjes (lekker dun en makkelijk weg te stoppen), of zijn die te dun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou netwerkkabels hebben wel heel dunne adertjes, ik zou dat niet doen. Ik raad je aan om even een ritje te maken naar b.v. een bouwmarkt. Kost je alleen even tijd, voor dat kleine beetje geld hoef je het niet te laten.

• Shadow_Zero
Techneut schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:32:
Nou netwerkkabels hebben wel heel dunne adertjes, ik zou dat niet doen. Ik raad je aan om even een ritje te maken naar b.v. een bouwmarkt. Kost je alleen even tijd, voor dat kleine beetje geld hoef je het niet te laten.
Ik heb nog wat Velleman AWG 24 draad liggen, is dat wel voldoende? (is wel erg flexibel, en ik denk gevlochten kern).

Met bouwmarkt installatiedraad wordt het een uitdaging om alles weg te werken (die deurbel en gong lijken van die rj11 kabels).

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Zero op 17-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Techneut @Tom-Z het heeft een tijdje goed gewerkt, maar inmiddels weer problemen helaas. De kaku bel (op Relais 1, 2) deed het niet meer. Ik heb nog even de 8V versie geprobeerd, maar dan ontstaat weer het probleem dat de kaku bel continu afgaat.

Ik dacht dat misschien het relais defect was gegaan oid, en heb een nieuwe gekocht (tjonge, wat zijn die prijzen omhoog geschoten bij Conrad...). Maar nu zit ik met de situatie dat alleen de gong het doet. Als ik het relais indruk gaat de kaku wel af.

Komen we dan toch tot de conclusie dat er een zwaardere beltrafo moet komen? Of kan het nog ergens anders aan liggen?
Nog een tip/advies voor welke beltrafo te kiezen?

EDIT: Deze heeft 8VA, ipv. de huidige 4VA https://www.conrad.nl/nl/...8-v-12-v-1-a-1845524.html

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-10-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Na flink wat puzzelen de boel weer aan de praat gekregen (had geloof ik ergens de lasklemmen toch niet helemaal goed zitten). Het valt me wel op, en ik heb niet op mijn netvlies of dat met het vorige relais ook al zo was, dat het relais een zoemgeluid produceert. Is dat nog een punt van aandacht, of kan dat verder geen kwaad?
Pagina: 1