Defect na 3 jaar en de wettelijke garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Beste Forumgenoten,

Heb een wasdroger die tijdens een droogbeurt ermee is gestopt en niet meer aangaat. Wasdroger is nu ongeveer 3 jaar oud en is toen aangeschaft bij de saturn (mediamarkt). Volgens de levensduur die mediamarkt hanteert zou mijn droger 6 jaar mee moeten gaan. Dus heb ik de mediamarkt gebeld en die zegt dat ik zelf contact op moet nemen met de leverancier en het moet laten repareren. Dus zelf voorschieten en vervolgens met de mediamarkt kijken wat ik terug kan krijgen. Volgens mij klopt dit niet helemaal. Nu moet ik dus afwachten wat ik uiteindelijk kwijt ben voor een reparatie. Iemand ervaring met soortgelijke situaties? Wat kan ik eigenlijk het beste doen, de droger langsbrengen en het hun laten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 14:17

eagle00789

Est. November 2005

Ik heb met mijn wasdroger combinatie exact het zelfde gehad en bij nader onderzoek blijkt dat in mijn model een ontwerpfout zit. Er zit namelijk geen pluisfilter in (af fabriek nooit ingebouwd in het design. Alle modellen hebben exact het zelfde probleem). Doordat het pluisfilter mist, gaan de pluizen in de waterafvoer zitten en gaan daar plakken. Na verloop van tijd wordt dit te veel en als de machine dan gaat drogen, komt hij zijn overtollige warmte niet kwijt via de afvoer (zo is het ontworpen) en gaat de machine in een thermische beveiliging. Deze beveiliging is een fysieke zekering die onder de afdekplaat zit.
Als je aan de achterkant 2 á 3 schroeven verwijderd van de afwerkplaat helemaal bovenin, kun je de plaat verwijderen. Vervolgens zie je dan 2 miniscule knopjes zitten (grijze puntjes op een wit kastje met kabeltjes). Druk beide grijze knopjes in en zet de machine weer in elkaar. Probleem was bij mij verholpen hierna, echter niet vergeten de machine verder te slopen en de transperante afvoerleiding schoon te maken waarna je de machine weer monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Bedankt eagle00789, om welke merk gaat het eigenlijk ?

Wat bedoel je precies met de afwerkplaat? Is dat de bovenkant van de droger?

Heb een foto van de achterkant gemaakt als je kan aangeven graag:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2wp35us.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Figo112 op 24-07-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Bij mij gaat het om een Hoover was- droogcombinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Kan je op basis van de foto aangeven welke afdekplaat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Zie onderstaande afbeelding. Eerst de rode tekst dan de blauwe tekst
wasmachine
Nu kun je de plaat OP de wasmachine naar achter schuiven (waar je dus zojuist de afdekplaat hebt weggehaald) waardoor het internet van de droger zichtbaar komt.

[ Voor 10% gewijzigd door eagle00789 op 24-07-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
bedankt

[ Voor 255% gewijzigd door Figo112 op 24-07-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Serieus? Jij gaat op aangeven van 1 persoon die waarschijnlijk een compleet andere droger heeft je garantie weg gooien?

Figo; door het apparaat open te maken heb je nu dus geen enkel recht meer op welke garantie dan ook. De mediamarkt én de fabrikant gaan je dat ook vertellen. Dat betekend dus dat als jij níet hetzelfde probleem hebt als Eagle (en de kans daar op is grofweg 99.9%), je de reparatie zowieso volledig zult moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Kun je een overzichtsfoto geven van de gehele bovenkant? Hier zie ik namelijk niet wat ik zou moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Hij gaat helemaal niet meer aan ook geen lampjes meer?

zo ja:

vermoedelijk LNK ic in de voeding naar de haaien samen met serieweerstand. kost € 5 om te maken aan onderdelen. Ze ( heel veel grote fabrikanten) gebruiken een leddriver ic om de complete besturing te voeden.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 21:42

OmeJoyo

This is me

Het loshalen van de bovenkant van je droger/wasmachine heeft geen invloed op je garantie. Pas als je gaat lopen rommelen aan de binnenkant is er een probleem. Het blad gaat er regelmatig bij plaatsing al af omdat hij niet de trap op past bijvoorbeeld er zit daarom ook geen zegel op of wat dan ook. Ik heb 2,5 jaar gewerkt in witgoed reparatie en voor geen enkel merk is dat een probleem.
Croga schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:05:
Serieus? Jij gaat op aangeven van 1 persoon die waarschijnlijk een compleet andere droger heeft je garantie weg gooien?

Figo; door het apparaat open te maken heb je nu dus geen enkel recht meer op welke garantie dan ook. De mediamarkt én de fabrikant gaan je dat ook vertellen. Dat betekend dus dat als jij níet hetzelfde probleem hebt als Eagle (en de kans daar op is grofweg 99.9%), je de reparatie zowieso volledig zult moeten betalen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Figo112 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:19:
Wat kan ik eigenlijk het beste doen, de droger langsbrengen en het hun laten oplossen?
Dat hangt er vanaf wat je wilt en denkt te kunnen.

De wettelijke garantie houdt in dat je in beginsel recht hebt recht op kosteloos herstel of vervanging als het product bij aflevering niet aan jouw gerechtvaardigde verwachtingen (art. 7:17 en 7:21 BW). De vraag is dan of je kunt aannemelijk kunt maken of het product bij aflevering een verborgen gebrek had. En dan nog kan het zo zijn dat MediaMarkt moeilijk doet en het laat aankomen op een zaak. Wil je dat?
Croga schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:05:
Jij gaat op aangeven van 1 persoon die waarschijnlijk een compleet andere droger heeft je garantie weg gooien?
Het openmaken van de droger kan de wettelijke garantie niet aantasten, omdat de wetgever dat niet als uitzondering heeft opgenoemd. Het kan natuurlijk wel zijn dat je tegen een bewijsprobleem aanloopt. Maar hier een derde naar laten kan je zaak helpen. (Of je gooit geld weg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik heb even nagevraagd bij de leverancier en er zit bij mijn droger helaas geen thermische beveiliging die je kan resetten en moet het onderdeel vervangen worden. Ik ga er in ieder geval zelf niet aan rommelen en laat eerst mediamarkt met een voorstel komen en als we er niet uit komen kijk ik wel verder. Bedankt in iedergeval.

[ Voor 3% gewijzigd door Figo112 op 24-07-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Toch graag gedaan. Wel jammer van de fabrikant dat ze geen zelf te resetten thermische beveiliging hebben ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:14

EiT

Mocht je geen garantie krijgen, hier een tip: meeste problemen met wasmachine/droger kan je zelf verhelpen.
Zoek goed op merk en/of type of je mensen met zelfde probleem kan vinden en kijk hoe dit opgelost wordt. Alle onderdelen zijn wel ergens te krijgen (oa op europart)

Alleen als de motor stuk is kan je vaak wel garantie claimen. (Bij LG in ieder geval wel). Onderdelen die kunnen slijten kan je zelf vervangen.

Bij mijn wasmachine was de slang naar filter lek (= wasmachine lekte). Voor 20 euro zelf gerepareerd, als iemand er voor had moeten komen was ik waarschijnlijk 100-150 euro kwijt geweest.

Moest wel heel het ding uit elkaar halen om er bij te kunnen ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1