Allround werk- en game-bak voor 1600 euro (excl. randapp.)

Pagina: 1
Acties:

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:38
Mijn huidige Frankenbuild is na bijna 8 jaar upgraden wel eens toe aan vervanging voor een compleet nieuw exemplaar. Ondanks dat hij nog wel redelijk volstaat, zijn veel componenten toch verre van optimaal. Daarnaast zijn enkele ingewanden nodig voor een upgrade aan mijn server en lijkt de rest nog een leuk bedrag op te kunnen leveren :Y . Goed, ik behoor uiteraard het goede voorbeeld te geven als ex-modje CSL, dus daar gaan we maar!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al zegt, allround. Van alles en nog wat. Het normale spul, maar ook wat (casual) gamen op een 27" scherm met 2560x1440 pixels. Momenteel voornamelijk Cities: Skylines, Dirty Bomb en GTA V. Niet alles hoeft altijd op Ultra, maar ik wil wel een tijdje vooruit kunnen en het zijn aardig wat pixels die ik moet vullen. Daarnaast zet ik mijn bak ook nog wel eens in voor simulaties voor mijn onderzoek met de nodige optimalisaties en solvers. Ja, die krengen kunnen wel van cores gebruik maken! Een smart grid optimaliseren en simuleren doe je niet zomaar even ;) . Verder doe ik wat photoshop en fotobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik streef altijd naar ~400 euro per jaar (naja, streven, daar komt het altijd op uit :+ ). Zeker gezien de trage ontwikkelingen op CPU gebied verwacht ik toch wel dat de basis een jaar of 5 mee moet kunnen gaan. Nu zo'n 1500-1600 euro neertellen geeft nog wat ruimte om ooit nog eens RAM en GFX up te graden. Een goed systeem dat 3 jaar meegaat voor 1200 euro zou echter ook een optie zijn dus.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet uit het systeem, wel heb ik alle randapparatuur en is dus niet nodig! Dit bestaat uit:
- Dell U2711 27" scherm met 2560x1440 pixels
- Logitech Z-5450 speakerset, aan te sluiten met Toslink
- Logitech muis en toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basis gut: PMG, videokaart, een beetje opslag (al heb ik ook een NAS), voorziening voor prik, SSD en alles in een doosje :+ . OS worden Windows 10 en OpenSuse. Die hoeven echter niet bij de prijs in, want Windows 10 kan ik goedkoop via het werk krijgen. Verder een brander om CD's voor in de auto te creëren...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, Nvidia. AMD heeft te vaak lopen falen met de driverondersteuning, zeker onder Linux. Een stabiele en soepel lopende machine is mij veel heiliger dan net dat beetje bang/buck dat AMD wellicht levert.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau wil ik binnen de perken houden. Geluid moet dus optisch via TosLink lopen. De meest opvallende eis gaat denk ik toch echt zijn dat de PC moet passen in een Ikea Expedit/Kallax kast, je weet wel, die vakjes dinges. Afmetingen zijn derhalve (hxbxd) 33cmx33cmx40cm. Maar een beejte meer ruimte zodat het beestje kan ademen is ook niet geheel onverstandig :)

Ga je overklokken?
Videokaart niet, de gekozen processor wel om de singlecore prestaties op peil te brengen. Maar OC is geen must als het prijsverschil te groot wordt.

Goed, het systeem dat ik nu voor ogen heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,30€ 399,30
1ASRock X99M Extreme4€ 209,-€ 209,-
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 347,95€ 347,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 89,80€ 89,80
1Noctua NH-L12€ 42,95€ 42,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 123,-€ 123,-
1Samsung SE-208GB Zwart€ 22,19€ 22,19
1Seasonic M12II Evo 520W€ 62,50€ 62,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 179,95€ 179,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.548,14

En een motivatie voor elk component:

Kast
Eigenlijk haat ik die window cases. Het probleem is echter dat er weinig non M-ITX kasten zijn die passen in zo'n Ikea kast. Van alles slechte opties lijkt deze nog het beste te zijn die ook nog een beetje kan koelen. De kast kan mogelijk wel luid zijn, dus mogelijk dat ik de meegeleverde fans nog moet vervangen: http://nl.hardware.info/p...ies-air-240-black/reviews . Andere opties zijn gewoon onhandig, zoals powerbuttons aan de zijkant of USB poorten aan de bovenkant. Dat is niet handig in een Ikea kast. Daarnaast kan ik altijd nog folie over het stukje glas plakken.

Processor
Oorspronkelijk was het plan om te wachten op Skylake, tot ik deze week eens begon te spelen met de i7 5820K. En tsja, iedereen kan zeggen: Overkill. Maar dan ga je aan een aantal punten heel snel voorbij. Na een OC is een PMG met 5820K gewoon heel netjes. Je bent zo'n 100 euro duurder uit dan een i7 4790K (of Skylake opvolger), maar je maakt er gehakt van. Prijs/prestatie-ratio is dan ook veel beter te vergelijken met een Core i5 waar de i7 4790K echt een hele slechte keus lijkt! En wees eerlijk, voor die 200-400 euro extra heb je een processor die gewoon gehakt draait van de rest. Gezien de huidige stand van de techniek en natuurwetten heb ik er een hard hoofd in dat mainstream processors in de komende 4-5 jaar uberhaupt de prestaties van dit kreng evenaren (zet maar eens een 4 jaar oude 2600k naast een 4790 (non-K) en je snapt wat ik bedoel).

Koeler
Best getest volgens ons Tweakers :+ . Aangezien ik wat wil OC-en lijkt me dit wel de betere optie. De PCGH variant koelt wat minder. Die paste dus niet.... Deze Noctua wel :)

Mobo
Tsja, de goedkoopste X99 uATX die dus in de Ikea kast gaat passen. Kan volgens mij weinig mis mee zijn in deze prijsklasse verder. X99 is al duur zat ;)

RAM
16GB geheugen is toch wel het minimum. Deze DDR4 set is niet het goedkoopste setje, maar wel net wat sneller dan de goedkoopste: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213. Tsja, is het waard om 2400MHz vs 2133MHz te nemen? That's the question.

Videokaart
350 euro uitgeven voor een videokaart is al heel wat, meer hoeft van mij absoluut niet, liever iets minder. Maarja, het prijsverschil tussen de de GTX 960 en de GTX 970 is net zo groot als het gat in prestaties, dus prijs/prestatie maakt toch niet uit. Daarbij heb ik aardig wat pixels te vullen. Verder heb ik gekozen voor een niet al te dure variant, maar wel 1 die niet het reference design volgt en relatief stil lijkt te zijn. Als jullie betere suggesties hebben, dan zijn ze welkom. Een andere optie zou nog zijn om een tweede GTX660 te scoren (heb er een in de huidige bak) en SLI te draaien, maar dat spreekt me veel minder aan.

Hardeschijf
Tsja, weinig over te zeggen

SSD
Hier en daar lees ik dat de BX100 ook een goede keuze is en wordt aangeraden. Maar ik heb in de andere topics zo snel nog geen goede reden gehoord. Het prijsverschil is relatief klein en in de benchmarks heb ik toch de indruk dat de Samsung wel degelijk flink sneller is. Of ik het merk, tsja... Maar de BX100 klinkt wel erg budget achtig }:O

Voeding
Ben ik ook nog niet helemaal over uit. 500W zou met een OC op de 5820K nog prima moeten zijn. SLI ben ik niet van plan te gebruiken. Dit is een aardige en goedkope voeding die tevens modulair is. Wat dat betreft geen slechte keus gok ik zo, maar ook hier geldt: Als je iets beters weet, laat het me weten!

Goed, that's it. De enige overweging die ik nog heb is om toch op Skylake te wachten, al spreekt een quadcore me steeds minder aan. De K-versies met een Z-chipset zijn altijd al aardig duur. En tsja, dit kreng is zomaar 75-100% sneller dan een non-K i5 en nog zo'n 50% sneller dan een i7. Zoals al eerder beargumenteerd, de prijs/prestatie-verhouding zit goed. En eerlijk is eerlijk, ik verwacht niet dat mainstream processoren ineens weer enorme boosts gaan maken (Skylake gaat ook weer <10% IPC doen). Met de huidige vooruitgang duurt het dus wel minstens 3 generaties en de laatste nieuwsberichten zijn ook niet echt rooskleurig over de voortgang met oa Cannonlake. Dus tsja, 200-400 euro extra voor een CPU die ook echt 2-3 jaar langer mee gaat kan wat mij betreft wel uit, al is het tricky. Zeker met een i5 kom je uit op zo'n 400 euro, wat ook gelijk de prijs voor een PMG upgrade zou zijn. Daarnaast kan ik de cores in bepaalde werkzaamheden wel gebruiken en gaat DX12 ook beter om met threads.

Ik wacht sowieso Skylake nog even af, meer om ook te zorgen dat ik zelf geen overhaaste beslissing neem :+ (lees impulsaankoop)

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 24-07-2015 08:31 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Heel goede openingspost, het goede voorbeeld is daarmee wel gegeven. ;) Ik zie dat je uit bent op flinke cpu kracht. Daarmee stel ik echt voor om toch te wachten op Skylake. Dit kan het wachten waard zijn, maar misschien blijkt dat het wachten nutteloos was. We weten het simpelweg niet. Als ik bijvoorbeeld dit bericht lees, dan is er mogelijk wel wat te verwachten. Ook al is zo'n bericht geen enkele garantie. Omdat we echter kort op de release zitten, zou ik eens afwachten wat benchmarks gaan zeggen en uiteraard ook wat de prijzen gaan doen. Vind je dit toch allemaal niet zo spannend, dan heb je met je huidige systeem natuurlijk wel een beest. Een i7 heb je sowieso wel nodig denk ik. Met een goedkopere i7 of een Xeon zul je overigens wel gewoon prima doorkomen lijkt me. Die echte topprestaties zul je waarschijnlijk niet nodig hebben. Echter impliceer je dat je graag die 100 euro extra neerlegt voor premium spul en dan ga ik wat sneller akkoord met je keuze. ;) Maar 200 euro eraf kan gewoon hoor.

Processorkoeler: leuke keuze, maar past niet. Er gaat maximaal een koeler van 120mm hoog in die kast, dus moet je low-profile gaan. Omdat je voor een high-end build gaat is een pricewatch: Noctua NH-L12 of een andere Noctua interessant. Het is even goed kijken of het allemaal kwa breedte gaat passen ook.

Geheugen: prima setje, maar die minder snelle kan prima. Ik verwacht geen impact op de performance. Daarnaast kun je het langzamere setje waarschijnlijk prima overklokken mocht het nodig zijn (correct me if I'm wrong).

Videokaart: de 970 zou ik ook nemen. Wel een met semi-passieve fan, zoals de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5.

SSD: ik zou lekker de Crucial nemen, verschil ga je inderdaad niet merken. Ik snap wel dat je niet graag budget producten in dit bakbeest stopt, dus de Samsung blijft een mooie optie. Van de andere kant stop je ook een echte budget-hdd erin (die het prima doet overigens). ;)

Voeding: een 970 verstookt max rond de 200W. Die i7 kan er wat van volgens deze review. Zo'n 340W op 4.3GHz in Prime95. Ik vind dit wel enorm veel, maar het staat er. Hopelijk geeft iemand anders hier wat meer info over. En nee, dat ga je natuurlijk nooit halen tijdens normaal gebruik. Ik zou persoonlijk toch meer power nemen. Tijdens flink overklokken wil je natuurlijk wel bijvoorbeeld Prime95 draaien. Met een 550W ga je het waarschijnlijk makkelijk trekken allemaal, maar ik zou toch wat marge nemen, just to be sure. Een pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular is goed, al is er wel eventueel een tientje te besparen. Overigens kan die koeler nooit die wattages wegwerken, dus dan houdt het sowieso al op. Ik denk dat het niet erg is om een flinke voeding te nemen bij dit soort budgetten, ook al is het overkill.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Let wel ff op dat we het hier hebben over system power usage in de bit-tech reviews.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Tsja, als je een 5820K overklokt en gebruik weet te maken van alle cores is het inderdaad een betere keuze dan een 4790K. De reden dat een 5820K doorgaans niet wordt aangeraden is omdat veel gebruikers meer baat hebben bij single core prestaties en voor/door de wat serieuzere toepassingen nu eenmaal niet vaak willen overklokken.

Wat betreft Skylake zullen de socket 1151 processoren beperkt blijven tot maximaal vier cores en die zullen dus geen partij zijn voor een 5820K. De Skylake processoren met zes of meer cores gaan naar verwachting gebruik maken van socket 2017-A en komen op zijn vroegst in 2017 uit.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• GENETX
JoepD schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 01:43:
Heel goede openingspost, het goede voorbeeld is daarmee wel gegeven. ;) Ik zie dat je uit bent op flinke cpu kracht. Daarmee stel ik echt voor om toch te wachten op Skylake. Dit kan het wachten waard zijn, maar misschien blijkt dat het wachten nutteloos was. We weten het simpelweg niet. Als ik bijvoorbeeld dit bericht lees, dan is er mogelijk wel wat te verwachten. Ook al is zo'n bericht geen enkele garantie. Omdat we echter kort op de release zitten, zou ik eens afwachten wat benchmarks gaan zeggen en uiteraard ook wat de prijzen gaan doen. Vind je dit toch allemaal niet zo spannend, dan heb je met je huidige systeem natuurlijk wel een beest. Een i7 heb je sowieso wel nodig denk ik. Met een goedkopere i7 of een Xeon zul je overigens wel gewoon prima doorkomen lijkt me. Die echte topprestaties zul je waarschijnlijk niet nodig hebben. Echter impliceer je dat je graag die 100 euro extra neerlegt voor premium spul en dan ga ik wat sneller akkoord met je keuze. ;) Maar 200 euro eraf kan gewoon hoor.
5GHz ga ik sowieso niet zelf doen. Toen ik zei overclocken bedoelde ik echt geen die-hard overclocken. Met een i7 4790K zou ik dat sowieso niet heel snel doen daar deze als zo hoog geklokt is. Met de 5820K verwacht ik dan ook niet boven de 4GHz te gaan, met 3.8GHz zou ik ook prima tevreden zijn.

En ja, daar ligt de moeilijke keuze, gaan we gelijk full blown of nemen we gewoon een veel goedkopere set met een i5 of Xeon die na 3 jaar kan worden vervangen? Keuzes. Ik moet nog eens goed kijken naar de features en wat er de komende jaren wordt verwacht. Ik heb het hiervoor ook 6.5 jaar volgehouden met een AM2+ plankje met op het laatst een opgevoerde Phenom II X4 955 @ 4GHz.
Processorkoeler: leuke keuze, maar past niet. Er gaat maximaal een koeler van 120mm hoog in die kast, dus moet je low-profile gaan. Omdat je voor een high-end build gaat is een pricewatch: Noctua NH-L12 of een andere Noctua interessant. Het is even goed kijken of het allemaal kwa breedte gaat passen ook.
Scherp, had ik nog niet gecheckt. De Noctua past als ik de spacers bestel:
http://www.noctua.at/main...gen&products_id=46&lng=en,
Geheugen: prima setje, maar die minder snelle kan prima. Ik verwacht geen impact op de performance. Daarnaast kun je het langzamere setje waarschijnlijk prima overklokken mocht het nodig zijn (correct me if I'm wrong).
Niet naar gezocht, al is het goedkope setje ook zonder heat spreaders en al. Tsja, 20 euro prijsverschil... ;)
Videokaart: de 970 zou ik ook nemen. Wel een met semi-passieve fan, zoals de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5.
Het huidige model is ook al erg stil volgens reviews, dus zie de meerwaarde niet echt op het moment.
SSD: ik zou lekker de Crucial nemen, verschil ga je inderdaad niet merken. Ik snap wel dat je niet graag budget producten in dit bakbeest stopt, dus de Samsung blijft een mooie optie. Van de andere kant stop je ook een echte budget-hdd erin (die het prima doet overigens). ;)
Ik twijfel nog of er uberhaupt een HDD in moet. Ik heb ook nog een server draaien. Ik vrees echter dat er van die situaties gaan zijn waar de 500GB net te weinig is... Ik zal nog even kijken naar mijn huidige schijfgebruik. Momenteel kom ik wel uit de voeten met 2x 128GB SSD, als staat er nog het een en ander op mijn HDD. Aangezien de server ook gelijk wordt aangepakt (met name softwarematig) wil ik alle downloads en documenten slechts op de server hebben.

Wat betreft de SSD zelf, ook hier is het prijsverschil slechts 15 euro. Ik ben het met je eens dat het prima zou kunnen, ik twijfel dus nog een beetje.
Voeding: een 970 verstookt max rond de 200W. Die i7 kan er wat van volgens deze review. Zo'n 340W op 4.3GHz in Prime95. Ik vind dit wel enorm veel, maar het staat er. Hopelijk geeft iemand anders hier wat meer info over. En nee, dat ga je natuurlijk nooit halen tijdens normaal gebruik. Ik zou persoonlijk toch meer power nemen. Tijdens flink overklokken wil je natuurlijk wel bijvoorbeeld Prime95 draaien. Met een 550W ga je het waarschijnlijk makkelijk trekken allemaal, maar ik zou toch wat marge nemen, just to be sure. Een pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular is goed, al is er wel eventueel een tientje te besparen. Overigens kan die koeler nooit die wattages wegwerken, dus dan houdt het sowieso al op. Ik denk dat het niet erg is om een flinke voeding te nemen bij dit soort budgetten, ook al is het overkill.
Een dikke OC doe ik toch niet. 520W A-merk zou wel voldoende moeten zijn, een G-series 500W heeft mijn huidige desktop ook prima stabiel doen draaien, met dus die behoorlijke OC op de Phenom II X4.

Dus dit is voorlopig de nieuwe setup:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.548,14

Ter vergelijking heb ik ook eens een mainstream PC inelkaar gedraaid wat iets meer budget oriënted is. Dat is zo'n 400 euro goedkoper. Let wel, puur indicatief voor wat ik met een Skylake platform zou kunnen verwachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 263,20€ 263,20
1ASRock B85M-ITX€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master Elite 130€ 40,-€ 40,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 92,95€ 92,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 12,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.140,25

Edit:
Hmmz, het verschil is toch wel weer wat kleiner dan ik eigenlijk meende te zien voorheen.
http://www.anandtech.com/bench/product/1320?vs=1199
http://nl.hardware.info/v...cten/241524-215521-148852

Misschien moet ik de i7 5820K toch maar heroverwegen voor een Skylake, nu lijkt 400 euro ineens veel geld ;( Na 3 jaar de bak weer vervangen is zo'n slecht idee nog niet. Al moet ik dan weer niet vergeten dat een 5820K op 4GHz> nog behoorlijk wat meer kan neerzetten:
http://www.bit-tech.net/h...and-core-i7-5820k-revie/6

Een OC-bare i7 4790K zou me dit opleveren:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 357,-€ 357,-
1ASRock Z97M Pro4€ 98,49€ 98,49
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 92,95€ 92,95
1Samsung SE-208DB Wit€ 23,40€ 23,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,49

Dat alternatief vind ik minder aantrekkelijk aangezien ik dan wel echt een die-hard OC nodig heb om de 200 euro ten opzichte van de Xeon hierboven goed te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 24-07-2015 09:58 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Waarom denk je dat je een i790K moet vervangen na drie jaar ? doe het hier nog steeds met een i7 920 en die is al wat ouder dan 3 jaar. Alles loopt nog volt genoeg dat ik niet zie waarom ik binnen afzienbare tijd moet upgraden.

Heb zelf nog de Mx500 van Crucial, voeld nog steeds supersnel aan. Pas een BX ingebouwd bij iemand, ook lekker vlot. Verschil? Zal best, maar ik voel er niets van. Alleen Benchmarks geven je dat gevoel, eventjes. Zodra je gewoon ermee bezig ben, merk je echt niet of je Samsung Pro of BX100 gebruikt.

[ Voor 40% gewijzigd door Madrox op 24-07-2015 11:52 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• GENETX
Hoeft inderdaad niet per definitie na 3 jaar te worden geupgrade, maar vaak gaat het kriebelen en wil je wat nieuws, of vervang je een groot deel omdat componenten verouderen. Een eventuele i7 6700K hoefik niet per se na 3 jaar up te graden, maar ging me meer om systemen netjes naast elkaar te kunnen zetten met een afschrijftermijn. Doen ze het langer naar tevredenheid, dan is dat meegenomen. maar kijken in de toekomst kan niemand helaas.

En ik snap wat je bedoeld. Ook ik zou niet hoeven te upgraden. Ik zit momenteel met een Core i5 3470, 8GB DDR3-1333, 2x 128GB Kingston V+ (SNVP325) SSD, 1TB HDD en een GTX660. Vergis je niet, een deel is een tweedehands bijelkaar geraapt zootje om de tijd tot +- nu te overbruggen. Is er echt iets mis met de PC? Nee. Wil ik wat nieuws? Ja :+ . De SSD's en HDD zijn al 5 jaar oud en heb weinig zin in bitrot. De GTX660 wordt langzamer en was nooit aangeschaft voor mijn 27" scherm (toen had ik nog een 20" 1680x1050 schermpje). De rest komt van marktplaats en krijg ik nu net zoveel voor terug 8) . Een schone frisse start dus.

Maar sowieso trekt een mainstream i7 OC platform me niet echt. Het gat met een X99 platform is niet extreem groot. Dan kan ik beter een Xeon-optie nemen. Maar het is ook afwachten wat de prijzen doen van Skylake. Vooralsnog lijkt het niet echt goedkoop te worden: http://www.cpu-world.com/...Skylake_desktop_CPUs.html waarbij door de huidige koers de dollar zeker kan worden vervangen voor een euro. Dit is wat een NL shop momenteel vraagt: http://nl.hardware.info/p...51-processors#allproducts

Gezien de specs niet echt je-van het. Minder dan 10% IPC improvement terwijl de kloksnelheid ook lager ligt. Skylake is daarmee ook nog niet echt aantrekkelijk als er ook wat meer voor DDR4 moet worden neergelegd en een introductie-premium. Investeren in een oud platform ga ik sowieso niet doen (Haswell's hierboven zijn indicatief). Als deze prijzen kloppen, dan kun je daar een ~100 euro Skylake "fee" bij optellen.

[ Voor 46% gewijzigd door GENETX op 24-07-2015 12:27 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Deze kast past ook denk ik en ik vind hem persoonlijk veel aantrekkelijker eruitzien:
pricewatch: Corsair Obsidian 250D
Is wel itx, dus kom je uit bij bijv dit mobo : pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix (non-oc)
of deze pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI (OC + wifi en bluetooth)

[ Voor 46% gewijzigd door Madrox op 24-07-2015 14:12 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• GENETX
Die M-ITX kast is nog een vraagteken inderdaad, ik heb de 130 nu ook en vind hem niet heel vervelend, maar die Corsair ziet er ook mooi uit!

Ik heb even lopen kloten en merkte dat ik op het moment hooguit ~200GB nodig heb aan schrijfruimte, dus de HDD is er uit en de SSD toch voor de BX100 vervangen. Verder ben ik nog even wezen kijken naar andere kasten. Deze Antec ziet er ook wel strak uit. Helaas geen luchtfilters, maar zorgt er wel voor dat de Mugen 4 er gewoon in kan. Scheelt dus ook daar wat knaken. Verder zul je je afvragen waarom ik een externe ODD heb in de volgende setup, feit is dat interne slimline ODD's een stuk duurder zijn dan externe. Deze kan vast ook open ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 409,95€ 409,95
1Antec ISK600M€ 64,95€ 64,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.442,44

• GENETX
Inmiddels is het idee ontstaan, door gebrek aan echt goede cases, om een relatief simpele casemod te gaan bouwen in de Ikea Kallax-kast :) . Daarvoor heb ik al een slachtoffer gevonden, namelijk pricewatch: Antec New Solution NSK1380 (gratis op zolder bij de oude man ;) ).

Het idee is nu om dat chassis te gebruiken als basis en bij de Ikea zo'n deurtje te halen. Wat hout er bij, een dust filter en wat fans en volgens mij valt er heel wat moois te maken :)

Tevens heb ik de dietisten voedingsdeskundigen van GoT ook even gevraagd, de 520W voeding moet inderdaad prima zijn ding gaan doen.

De huidige setup is daarom nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 122,-€ 122,-
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.355,90

Daar komt nog 10 euro bij de Ikea bij en ik moet nog even wat fans uitzoeken, maar daarvoor eerst even naar de tekentafel :)

• GENETX
Inmiddels heb ik de PC toch maar besteld ivm het slechte weer ;) . Ik heb uiteindelijk toch de voeding nog veranderd op aanraden van de voedings-consulenten :+ . Ook heb ik toch maar een SSD met powerloss caps genomen, de MX200. DIt is het totaalplaatje geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 407,95€ 407,95
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 351,95€ 351,95
1Scythe Bay Rafter 2.5 Rev. B€ 3,84€ 3,84
1Akasa Apache 12cm Zwart, 120mm€ 14,40€ 14,40
1Cooler Master Megaflow Red, 200mm€ 14,95€ 14,95
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,53€ 6,53
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 117,-€ 117,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 187,-€ 187,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.436,77

Inmiddels ben ik ook gestart met een casemod in de Ikea kast, zie hier: GENETX in "Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 17"
Pagina: 1