Situatie:
- appartement uit 2009
- eerste bewoners hebben er niet aan gedacht om UTP-kabels te trekken
- Ziggo-modem in meterkast
- TV, Humax en Apple TV in woonkamer (afstand naar meterkast ca. 7 meter)
- PC in werkkamer (afstand naar apparaten in woonkamer ca. 9 meter).
De afgelopen paar jaar was de WiFi-verbinding vanuit de meterkast naar de woonkamer en de pc nog net goed genoeg, maar de laatste maanden is dat snel minder geworden. Ik ontvang in mijn woonkamer inmiddels 30-40 draadloze netwerken en de sterkte van mijn WiFi komt in de woonkamer niet meer boven de -80dB. Powerlink werkte niet, dus blijft er één mogelijkheid over: een bedraad netwerk trekken vanuit de meterkast.
Er zijn twee loze leidingen in de meterkast:
- A met daarin twee coax-kabels, waarvan 1 kabel naar de woonkamer gaat en 1 kabel naar de slaapkamer gaat;
- B met daarin enkel een telefoonkabel die naar de woonkamer gaat.
Een UTP-kabel in leiding A wordt niets, nu er al twee kabels in zitten en deze ook nog eens splitsen in het plafond.
Leiding B heeft een buitendiameter van 16 millimeter. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor twee kabels?
Dan zijn er volgens mij twee opties;
- een UTP-kabel trekken langs de telefoonkabel;
- de telefoonkabel eruit halen en vervangen door twee UTP-kabels, één met RJ11-aansluitingen en één met RJ45-aansluitingen.
De tweede optie lijkt me eenvoudiger, toch?
Vervolgens is het dan een kwestie van een AP of een router in de woonkamer.
Etappe 2, woonkamer naar pc, bewaar ik voor later. Daarvoor moet een UTP-kabel door het frame van een inpandige schuifdeur.
Is er iets dat ik over het hoofd zie? Het trekken van de kabels laat ik overigens over aan een installateur. Ik ken mezelf goed genoeg om dat niet zelf te doen
- appartement uit 2009
- eerste bewoners hebben er niet aan gedacht om UTP-kabels te trekken
- Ziggo-modem in meterkast
- TV, Humax en Apple TV in woonkamer (afstand naar meterkast ca. 7 meter)
- PC in werkkamer (afstand naar apparaten in woonkamer ca. 9 meter).
De afgelopen paar jaar was de WiFi-verbinding vanuit de meterkast naar de woonkamer en de pc nog net goed genoeg, maar de laatste maanden is dat snel minder geworden. Ik ontvang in mijn woonkamer inmiddels 30-40 draadloze netwerken en de sterkte van mijn WiFi komt in de woonkamer niet meer boven de -80dB. Powerlink werkte niet, dus blijft er één mogelijkheid over: een bedraad netwerk trekken vanuit de meterkast.
Er zijn twee loze leidingen in de meterkast:
- A met daarin twee coax-kabels, waarvan 1 kabel naar de woonkamer gaat en 1 kabel naar de slaapkamer gaat;
- B met daarin enkel een telefoonkabel die naar de woonkamer gaat.
Een UTP-kabel in leiding A wordt niets, nu er al twee kabels in zitten en deze ook nog eens splitsen in het plafond.
Leiding B heeft een buitendiameter van 16 millimeter. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor twee kabels?
Dan zijn er volgens mij twee opties;
- een UTP-kabel trekken langs de telefoonkabel;
- de telefoonkabel eruit halen en vervangen door twee UTP-kabels, één met RJ11-aansluitingen en één met RJ45-aansluitingen.
De tweede optie lijkt me eenvoudiger, toch?
Vervolgens is het dan een kwestie van een AP of een router in de woonkamer.
Etappe 2, woonkamer naar pc, bewaar ik voor later. Daarvoor moet een UTP-kabel door het frame van een inpandige schuifdeur.
Is er iets dat ik over het hoofd zie? Het trekken van de kabels laat ik overigens over aan een installateur. Ik ken mezelf goed genoeg om dat niet zelf te doen
Be yourself, no matter what they say ...