Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bedraad netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 19:41
Situatie:
- appartement uit 2009
- eerste bewoners hebben er niet aan gedacht om UTP-kabels te trekken
- Ziggo-modem in meterkast
- TV, Humax en Apple TV in woonkamer (afstand naar meterkast ca. 7 meter)
- PC in werkkamer (afstand naar apparaten in woonkamer ca. 9 meter).

De afgelopen paar jaar was de WiFi-verbinding vanuit de meterkast naar de woonkamer en de pc nog net goed genoeg, maar de laatste maanden is dat snel minder geworden. Ik ontvang in mijn woonkamer inmiddels 30-40 draadloze netwerken en de sterkte van mijn WiFi komt in de woonkamer niet meer boven de -80dB. Powerlink werkte niet, dus blijft er één mogelijkheid over: een bedraad netwerk trekken vanuit de meterkast.

Er zijn twee loze leidingen in de meterkast:
- A met daarin twee coax-kabels, waarvan 1 kabel naar de woonkamer gaat en 1 kabel naar de slaapkamer gaat;
- B met daarin enkel een telefoonkabel die naar de woonkamer gaat.

Een UTP-kabel in leiding A wordt niets, nu er al twee kabels in zitten en deze ook nog eens splitsen in het plafond.
Leiding B heeft een buitendiameter van 16 millimeter. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor twee kabels?

Dan zijn er volgens mij twee opties;
- een UTP-kabel trekken langs de telefoonkabel;
- de telefoonkabel eruit halen en vervangen door twee UTP-kabels, één met RJ11-aansluitingen en één met RJ45-aansluitingen.
De tweede optie lijkt me eenvoudiger, toch?

Vervolgens is het dan een kwestie van een AP of een router in de woonkamer.

Etappe 2, woonkamer naar pc, bewaar ik voor later. Daarvoor moet een UTP-kabel door het frame van een inpandige schuifdeur.

Is er iets dat ik over het hoofd zie? Het trekken van de kabels laat ik overigens over aan een installateur. Ik ken mezelf goed genoeg om dat niet zelf te doen ;)

Be yourself, no matter what they say ...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pro-tip: trek inderdaad 2 UTP kabels en plaats op het eindpunt gewoon een 2x RJ45 doosje. Een RJ11 past er gewoon in. In de meterkast doe je hetzelfde. Nu kun je per aansluiting inpatchen wat je wilt: 2x netwerk of 1x netwerk en 1x telefoon.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:40
Dat inderdaad. En waarvoor wil jr uberhaupt nog een telefoondraad? DECT?!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Nog een pro tip: meestal zijn de telefoonkabels in recent aangelegde systemen Cat5. Als je mazzel hebt hoef je geen nieuwe kabel te trekken, maar kan je andere stekkertjes op de telefoonkabel zetten.

Daarnaast zou je voor leiding A een setje MoCa adapters kunnen gebruiken.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• voske
Ik wil inderdaad een telefoonaansluiting in de woonkamer in verband met een deck-telefoon. Ik heb een poging gewaagd om het basisstation in de meterkast te zetten, maar het bereik in de woonkamer liet dan wel erg te wensen over.
De telefoonkabel betreft inderdaad een utp-kabel. Althans dat leidt ik af uit de dradenparen: wit-blauw, wit-oranje, wit-groen en wit-bruin. De kabel zelf bevat geen opschrift. Het wit-blauwe paar zit in de RJ11-stekker die in de Ziggo-modem zit (en voorheen in het ISRA-punt zat).

Omdat ik de kwaliteit van de UTP-kabel die er ligt niet weet en het mij makkelijker lijkt om de kabel te vervangen door twee nieuwe kabels dan een kabel ernaast te leggen, zou mijn idee nu zijn om deze kabel te vervangen door twee UTP-kabels (cat6) en deze aan beide kanten te voorzien van twee RJ45-aansluitingen. In de woonkamer zou dat kunnen met een opbouwwandcontactdoos. Hoe de aansluitingen in de meterkast dan moeten worden gemaakt, kan ik nog even geen voorstelling maken. Dat zou wellicht in de vorm van een patchpanel moeten? Een wandcontactdoos lijkt mij niet te kunnen, maar wellicht vergis ik me daarin.

Gezien de kwaliteit van de coax-kabels denk ik dat MoCa geen goed idee is ;)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

voske schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:28:
Hoe de aansluitingen in de meterkast dan moeten worden gemaakt, kan ik nog even geen voorstelling maken. Dat zou wellicht in de vorm van een patchpanel moeten? Een wandcontactdoos lijkt mij niet te kunnen, maar wellicht vergis ik me daarin.
Mooiste oplossing is inderdaad een patchpaneeltje. Deze zijn al voor 2 tientjes te koop
Zelf ben ik destijds voor de quick & dirty oplossing gegaan en heb ik keystones gedodged en deze met patch kabeltje naar het router verbonden. (had asap internet nodig en nadien geen tijd zin gehad om het te fatsoeneren 8)7 )

Ook bestaan er volgens mij RJ45 plugjes voor stugge kabel, al heb ik hier zelf geen ervaring mee.

edit; zoiets zou je dan nodig hebben;'
http://www.netwerkkabelsh...RtEMk8NO3SiYS5hoCYyfw_wcB
de kabels 'punch' je in het paneel en vervolgens verbind je de aangesloten port dmv een patchkabeltje met de router.
Eventueel zijn ze ook in 5 poorts uitvoering verkrijgbaar wat je ongeveer 5 euro scheelt

[ Voor 21% gewijzigd door Switchie op 24-07-2015 22:48 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• voske
Exact wat ik zocht. Samen met deze König kabel en deze wcd ben ik er dan volgens mij uit ;)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Klopt helemaal. Heb exact dezelfde kabel gebruikt. Prima kabel voor het geld.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
persoonlijk zou ik trouwens voor s/UTP gaan en niet UTP... (shielded)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet dat dat nut heeft…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• voske
Daarom heb ik gekozen voor FTP en niet voor STP. Bestelling is inmiddels geplaatst.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:31
Dat heeft net zo zeer geen nut... UTP kabel is gewoon afdoende, kies voor CAT6 en je kan er heel wat jaren tegen aan met 10 Gbit tot een afstand van 55 meter.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 15:22
voske schreef op zondag 26 juli 2015 @ 13:56:
[...]

Exact wat ik zocht. Samen met deze König kabel en deze wcd ben ik er dan volgens mij uit ;)
Ik zou je aanraden om sowieso geen FTP of STP te kopen voor in je appartement.
Waarom niet? Nou ja 2 redenen.
• Je hebt grote kans dat ze niet door de 16 mm buis passen (is even wat ik aanvoel, ik heb het niet nagemeten)
• Het heeft totaal geen meerwaarde op die korte afstanden en toepassing

FTP/STP is meestal bedoeld voor op plaatsen waar hele grote draaivelden van elektrische stromen aanwezig zijn (denk aan een fabriek ofzo)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Switchie schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:34:
[...]

Mooiste oplossing is inderdaad een patchpaneeltje. Deze zijn al voor 2 tientjes te koop
Zelf ben ik destijds voor de quick & dirty oplossing gegaan en heb ik keystones gedodged en deze met patch kabeltje naar het router verbonden. (had asap internet nodig en nadien geen tijd zin gehad om het te fatsoeneren 8)7 )

Ook bestaan er volgens mij RJ45 plugjes voor stugge kabel, al heb ik hier zelf geen ervaring mee.

edit; zoiets zou je dan nodig hebben;'
http://www.netwerkkabelsh...RtEMk8NO3SiYS5hoCYyfw_wcB
de kabels 'punch' je in het paneel en vervolgens verbind je de aangesloten port dmv een patchkabeltje met de router.
Eventueel zijn ze ook in 5 poorts uitvoering verkrijgbaar wat je ongeveer 5 euro scheelt
Er zijn inderdaad RJ45 stekkers voor zowel stranded-core als voor solid-core bedrading.
Een stranded-core stekker wil je onder geen beding op een solid-core kabel zetten.
De contacten hebben namelijk twee scherpe puntjes die door de vinyl coating prikken en tussen de losse adertjes (de 'strands') nestelen en ze niet beschadigen.
Prik je dat in een solid-core kabel, dan snij je de solide koperen kern door en maak je slecht/geen contact.

Andersom werkt ook voor geen meter trouwens.
Die stekkers zijn gemaakt om een V-groef te vormen. Ze strippen een stukje vinyl weg en klemmen zich in een V-groef om de solide koperen kern heen.
Een stranded-core kabel heeft niet genoeg mechanische sterkte om die V-groef-split te veroorzaken, en dus maakt dat ook slecht contact.

Als je door de zijkant van de stekker kijkt, zie je bij een stranded-core stekker 2 tandjes omhoog steken.
Bij solid-core stekkers zie je die niet, maar zitten er twee verticale streepjes in het koperen plaatje. Dat is waar de voorste naar links, middelste naar rechts en achterste weer naar links gaat. In essentie drie losse plaatjes waar de kern in een S-bocht tussen geklemd ligt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• voske
chickpoint schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:04:
[...]
FTP/STP is meestal bedoeld voor op plaatsen waar hele grote draaivelden van elektrische stromen aanwezig zijn (denk aan een fabriek ofzo)
In mijn geval komt de kabel langs een liftkooi. Ik had begrepen dat liften/liftmotoren kunnen storen met UTP-kabels. Dat was voor mij de reden om voor FTP te kiezen, maar wellicht is dat dan niet nodig?

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 15:22
Volgens mij zit daar nog een hele dikke betonen muur tussen. Dus heel veel last zul je er niet van hebben. Ik neem aan dat je niet elke keer de lift voorbij hoort razen :D

FTP/STP is meer bedoeld als je de kabels in een goot legt langs elkaar.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

voske schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:37:
[...]
Er zijn twee loze leidingen in de meterkast:
- A met daarin twee coax-kabels, waarvan 1 kabel naar de woonkamer gaat en 1 kabel naar de slaapkamer gaat;
- B met daarin enkel een telefoonkabel die naar de woonkamer gaat.
[...]
Is er iets dat ik over het hoofd zie?
Ja, dat die leidingen niet loos zijn want ze zijn al wel in gebruik. Een loze leiding is een leiding zonder kabel erin (hooguit een touwtje om doorhalen te vergemakkelijken). Kabels bijvoegen in leidingen is een vervelend karwei.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1