Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 16:19
Stel, je bent op een minder leuke manier vertrokken bij je ex-werkgever. Dat hoeft niet alleen ontslag op staande voet te zijn, maar kan ook het weigeren van een nieuw contract wegens slecht functioneren zijn, je proeftijd niet overleven (of is dat eigenlijk niet ook gewoon ontslag op staande voet?) of het nemen van ontslag onder dreiging van ontslagen te worden wegens slecht functioneren.

Vervolgens ga je in dienst bij een detacheerder en blijkt die ex-werkgever een klant te zijn van je nieuwe werkgever. Dan bestaat er dus een kans dat je werkgever je wil detacheren bij die ex-werkgever.

Nou ben ik benieuwd of jullie weleens met die situatie te maken hebben gehad en hoe jullie daar dan mee omgingen of hoe jullie daarmee om zouden gaan.

Is dit iets wat je al meteen bij je sollicitatiegesprek benoemt?

Wat doe je zodra je werkgever aangeeft je bij die ex-werkgever te willen aanbieden? En als je dan aangeeft dat er een probleem is, hoe doe je dat dan?

Of ben je misschien zo zelfs wel gewoon als gedetacheerde teruggekomen bij zo'n ex-werkgever? Gaat zoiets in de praktijk makkelijk (waarschijnlijk niet als je op staande voet ontslagen bent, maar in andere situaties...?) of sta je bij sommige werkgevers voor het minste of geringste voor de rest van je leven op de zwarte lijst?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je detacheerder je neerzet bij dat bedrijf in een bepaalde hoedanigheid zegt de professional in mij dat dat gewoon moet kunnen. Maar kan je oude werkgever je niet gewoon weigeren als hij dit een issue vind?

Als je wil aangeven dat er wat speelt kan dat m.i. het best zo concreet mogelijk zonder te gaan vingerwijzen of er een te groot drama van te maken.
Als het rieel is dat je detacheerder je bij je ex-werkgever wil neerzetten is het denk ik eerder raar om dit willens en wetens te verzwijgen en vervolgens in één of andere oncomfortabele situatie te belanden zou het zo ver komen.
Ik neem aan dat zo'n detacheerder wel begrijpt dat niet elke werknemer botert met elke werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

de brug passeren pas als je er bent. was je ex-werkgever zonder blaam? misschien is er wel begrip voor ALS je er word aangeboden.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:39:
Maar kan je oude werkgever je niet gewoon weigeren als hij dit een issue vind?
Ja, maar dat is misschien een situatie die jij en je nieuwe werkgever willen voorkomen, want je werkgever staat zo voor paal bij zijn klant en jij staat weer voor paal bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb ooit gewerkt voor een werkgever (een outsourcing/detacheringsbureau) en ben daar weg gegaan omdat ik het niet eens was met hun beleid. Naar mijn idee waren we ook niet heel netjes uit elkaar gegaan (was m'n 2e werkgever).

Ik kwam een werkgever later in dienst bij een detacheerder, en die heeft me gedetacheerd bij hetzelfde bedrijf. Dat bedrijf had aangegeven dat ze me graag wilden hebben, maar dat ze verwachten dat ik daar zelf geen oren naar had. Op detacheringsbasis had ik daar geen bezwaar tegen, en toen m'n toenmalige werkgever failliet ging, was het een logische keus om daar weer in dienst te gaan.

Achteraf geen slimme keuze, er was een reden dat ik daar weggegaan ben, maar op dat moment de meest voor de hand liggende keus: in mijn vakgebied lagen de banen niet voor het oprapen en er waren net 2 grotere bedrijven omgevallen waardoor de markt een beetje overspoeld werd door ervaren krachten.

Ik denk dus dat het heel erg ligt aan de manier waarop je bent weggegaan, en de reden waarom je bent weggegaan.

Overigens kan je nieuwe bedrijf, neem ik aan, prima zien dat je bij dat andere bedrijf gewerkt hebt, en als ze een beetje slim zijn, gaan ze je ernaar vragen.

Bereid je antwoord dus goed voor, en wees er ook op voorbereid dat ze bij je oude werkgever "in de wandelgangen" gaan vragen naar je functioneren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:45
Ik zou zelf pas aan de bel trekken als je er daadwerkelijk wordt aangeboden, en niet als 'die kans er is dat...'. Wie weet gaat er wel maanden overheen voor je daar wordt aangeboden, zit er een nieuwe manager of is er allang vergeten wat er zich heeft afgespeeld. Het kan voor nu een probleem lijken, maar wacht gewoon rustig af hoe het allemaal loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Tijdens de sollicitatie staat je oude werkgever wellicht ook op je CV. Volgens mij kan je prima aangeven dat je op zoek bent naar iets anders (een nieuwe uitdaging) zonder dat je daarbij de wijze van vertrek bij je oude werkgever hoeft op te rakelen.
Persoonlijk heb ik het nooit meegemaakt, maar wel bij een detacheerder gewerkt. Daar was het geen enkel probleem als je dergelijke wensen aangaf, tenzij er echt geen enkele andere plek voor je was en het alternatief enkele maanden zonder plaatsing was. Kan je inschatten of je gemakkelijke bij andere klanten van je nieuwe werkgever geplaatst zou kunnen worden, dan lijkt het me geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Ik zou er nu in ieder geval niet over beginnen. Als de tijd daar komt dat je daar wellicht wordt gedetacheerd dan kun je m.i. aangeven dat je daar op een onprettige manier bent weg gegaan en dat dit wellicht invloed heeft op de werkrelatie tussen jou en de klant. En voorstellen er een ander voor in te zetten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Als wij mensen inlenen krijgen wij altijd eerst de cv's ter beoordeling.

Ik neem aan dat in jouw situatie er gewoon een afwijzing volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Koos Werkloos schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:32:
Wat doe je zodra je werkgever aangeeft je bij die ex-werkgever te willen aanbieden? En als je dan aangeeft dat er een probleem is, hoe doe je dat dan?
Gewoon professioneel opstellen en heengaan.

Te redenenen van vertrek die je in je topicstart noemt zijn allemaal zakelijk. En het mooie is nu dat je daar niets meer mee te maken hebt, je bent er immers niet meer in dienst. Dat je als externe bij een bedrijf gedetacheerd wordt wat verder zijn zaken niet goed voor elkaar heeft, of ronduit een klotebedrijf is, gebeurd wel vaker overigens. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat ik in zo'n geval gedaan heb, is tijdens een gesprek met de relatiemanager voor de klant, aangeven dat ik een persoonlijk reden had om niet met deze klant in zee te willen gaan. Daar had de relatiemanager toen begrip voor en sinds dien staat er in mijn salesprofiel dat ik niet aangeboden wil worden bij deze specifieke klant. Daarmee is het probleem voor mij in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Ardana schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 00:32:
Overigens kan je nieuwe bedrijf, neem ik aan, prima zien dat je bij dat andere bedrijf gewerkt hebt, en als ze een beetje slim zijn, gaan ze je ernaar vragen.
Ja, ik heb zelf een keer meegemaakt dat iemand van mijn werkgever op mijn cv zag staan dat ik bij bedrijf X had gewerkt (het bedrijf waar ik op een minder leuke manier ben weggegaan) en tegen me begon: "Hey, ik zie dat je bij bedrijf X hebt gewerkt, en dat is supermooi want juist daar zie ik nu geweldige kansen voor je!"
m-vw schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:46:
Als wij mensen inlenen krijgen wij altijd eerst de cv's ter beoordeling.

Ik neem aan dat in jouw situatie er gewoon een afwijzing volgt.
Dat betwijfel ik, want ik denk dat de meeste bedrijven pas een onderzoek instellen naar een kandidaat zodra besloten is verder met hem/haar te gaan. Het kan natuurlijk wat anders zijn als dat bedrijf zelf op het aangeleverde cv staat genoemd, dan zullen ze misschien (informeel) hier en daar wat rondvragen en opzoeken. Maar staan ze er niet op (en ook niet op het LinkedIn-profiel - als ze dat checken), dan zullen ze waarschijnlijk niet op het idee komen dat de kandidaat ooit eerder bij hen heeft gewerkt en daar ook geen informatie over opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:05
Ik heb haast exact deze situatie meegemaakt.
Mijn oude werkgever verliet ik door onenigheid voor wat betreft de toekomst qua werkzaamheden en beloningen etc.
Ik ben uiteindelijk vertrokken naar een nieuwe werkgever en ik werd eigenlijk vrij snel gebeld of ze me konden inhuren, hierop contacten uitgewisseld met mijn nieuwe baas en zo geschiede.

No hard feelings verder en ik heb de klus gewoon succesvol afgerond.
In de detachering volgt eigenlijk altijd wel een soort van een intake gesprek voordat je op de klus terecht komt.
Mocht het dus niet uitkomen dat je "terug" keert of ingehuurd word dan zal dat wel duidelijk worden?

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 24-07-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat idd. Niet van tevoren druk over maken en ook niet benoemen tijdens een sollicitatie. verklein je kansen om aangenomen te worden alleen maar.
Enige dat je wel kunt / moet noemen is als er een beding in het spel is waardoor je niet bij een klant van je huidige werkgever zou mogen werken. Zie ik ook wel eens, dan mogen collega's bijvoorbeeld een half jaar niet bij een bepaalde klant gedetacheerd zitten. Is niet heel ongebruikelijk in bepaalde branches.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
The Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:32:
Enige dat je wel kunt / moet noemen is als er een beding in het spel is waardoor je niet bij een klant van je huidige werkgever zou mogen werken. Zie ik ook wel eens, dan mogen collega's bijvoorbeeld een half jaar niet bij een bepaalde klant gedetacheerd zitten. Is niet heel ongebruikelijk in bepaalde branches.
Nou, met een beetje pech is dat twee jaar. Dat is namelijk de maximale termijn van een relatiebeding en daar maken veel werkgevers maar wat graag gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-09 21:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Koos Werkloos schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:42:
[...]
Nou, met een beetje pech is dat twee jaar. Dat is namelijk de maximale termijn van een relatiebeding en daar maken veel werkgevers maar wat graag gebruik van.
Dan moet dat beding wel houdbaar zijn en dat zijn de meeste niet (volledig).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Maar goed, het relatiebeding is niet echt waar dit topic over gaat. Dit topic gaat over de vraag wat je moet doen als je (toekomstige) werkgever je bij een ex-werkgever, waar je op een minder leuke manier bent vertrokken, wil of misschien zou willen aanbieden.

Zelf heb ik dus ook in die situatie gezeten en kan ik die situatie in de toekomst misschien opnieuw gaan meemaken. Ik kreeg eerst een aanvraag van die ex-werkgever en reageerde toen toch maar wel omdat ik het niet durfde te zeggen tegen mijn werkgever en omdat ik toch niet matchte, dus dat liep met een sisser af (moest wel even mijn best doen om te doen alsof ik teleurgesteld was). Korte tijd later gebeurde het zelfde precies opnieuw.

Maar toen ik wat meer ervaren was en er een aanvraag binnenkwam waar ik wel op matchte, heb ik gewoon open kaart gespeeld. Dat durfde ik toen inmiddels wel omdat ik al weer een paar jaar in dienst was. Mijn werkgever ziet nu ook in dat ze mij daar beter niet aan kunnen bieden en tonen daar ook begrip voor (al zulen ze het wel jammer vinden aangezien het om een belangrijke klant gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:32:
Vervolgens ga je in dienst bij een detacheerder en blijkt die ex-werkgever een klant te zijn van je nieuwe werkgever. Dan bestaat er dus een kans dat je werkgever je wil detacheren bij die ex-werkgever.

Nou ben ik benieuwd of jullie weleens met die situatie te maken hebben gehad en hoe jullie daar dan mee omgingen of hoe jullie daarmee om zouden gaan.
Luchtig is het juiste antwoord.

Geen 'zware' redenen gaan noemen of moeilijke situaties gaan beschrijven.
Je bent geswitched van werkgever, en waarschijnlijk niet zonder reden, dus je kunt je nieuwe werkgever prima aangeven dat je niet geswitched bent om weer bij dezelfde partij te gaan werken. Kreten die daarbij prima passen:
"Tijd voor nieuwe ervaringen" en "Diverse opdrachten trekt mij aan", maar ook kun je aangeven dat je niet de indruk wilt wekken dat je "alleen voor salaris oid bent geswitched". Je wilt niet bij je oud-collega's elke dag die nieuwe leaseauto onder hun neus wrijven.

Daarnaast, de aanval is de beste verdediging. Vraag het nieuwe bedrijf wat zij vinden van jouw oude bedrijf!!! Je hebt maar 1 of 2 aanknopingspunten nodig aan 'kritiek' om aan te geven dat je daar wel even 'je buik vol van hebt'.
Bijvoorbeeld ze zeggen dat ze 'wat bureaucratisch zijn', jouw antwoord is dat het tijd is voor wat meer dynamiek. Of ze zeggen dat ze 'juist heel vooruitstrevend zijn', dan is een mooi antwoord dat het ook wel aardig is om je kennis uit te bouwen in plaats van elke maand weer een nieuwe idee achterna te rennen.

Maar pak het vooral niet 'zwaar' op.
De persoon aan de andere kant van de tafel hoeft het alleen maar 'begrijpelijk' of 'logisch' te vinden dat jij niet (direct) bij je oude werkgever aan de slag gaat.
Als je een ijsje gaat kopen hoef je toch ook niet je hele levensverhaal over de toonbank te gooien waarom aardbeienijs je doet herinneren aan je overleden goudvis en je jaren therapie nodig hebt gehad om daar over te kunnen praten (en ja, ze zijn er overigens wel :+). Je zegt gewoon dat je geen fan bent van aardbeien en dat het chocolade-ijs er wel heel goed uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik zou daar ook niet teveel over invullen. Als het zo is dat je uiteindelijk werkelijk op die functie wordt ingedeeld zou ik melden dat je daar gewerkt hebt. Als je het wel ziet zitten kun je iets zeggen als 'het lijkt me interessant. Ik heb daar gewerkt, en ik verwacht geen problemen met de opdracht maar het is misschien beter om dit ook even aan de andere partij voor te leggen of die het een bezwaar vindt.'

En als je het niet ziet zitten kun je kiezen voor iets als 'de communicatie aan het einde verliep niet helemaal soepel, misschien is het handig als er iemand heen gaat die daar nog helemaal open in staat' (en het verder zo neutraal mogelijk omschrijven, zonder verwijten of wat dan ook.)

En kom je dan werkelijk weer oog in oog te staan met die werkgever, dan is het misschien voldoende om gewoon een streep te zetten onder het verleden met de werkgever. ("Laten we het verleden maar laten rusten, ik ben zeer geinteresseerd in [inhoudelijk punt van de opdracht]" en over tot de orde van de dag.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Wat misschien ook een goed idee is: als je werkgever je vraagt om op een opdracht bij je ex-werkgever te reageren, reageer dan ook gewoon met een motivatie, maar voeg daar aan het eind aan toe dat er dit en dat aan de hand is. Zo toon je a) goede wil en b) zorg je ervoor dat je werkgever je niet aan gaat bieden bij je ex-werkgever, want je werkgever wil niet het risico nemen van moeilijk gedoe en gezichtsverlies.
Pagina: 1