Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Goed, na pakweg 8 jaar bij werkgever A te hebben gezeten ben ik nu inmiddels zo'n 8 maanden in dienst bij werkgever B.
Beide hebben het pensioen bij dezelfde maatschappij ondergebracht, en ik heb waardeoverdracht aangevraagd.
Doordat het dezelfde maatschappij is is de offerte dan ook gelijk. Het enige verschil zit hem in de omrekening van 65 naar 67 jaar over een deel van het pensioen.

Dat lijkt mij dus allemaal in orde, het enige waar ik wel mee zit is het opbouwpercentage. Ik las dat het ongunstig is als het percentage bij de nieuwe werkgever een stuk lager is. Maar wat is "een stuk"? Dat vertellen ze er niet bij :+
De franchise is nagenoeg hetzelfde, dus dat is niet van belang.

Bij de werkgever A had ik een opbouw van 2,15%, Werkgever B 1,75%. Deze waarden zijn wettelijk vastgelegd toch?
Maar in hoeverre is dit relevant? Want maakt een hoger of lager opbouwpercentage nog echt iets uit voor een stuk pensioen wat je in feite al hebt opgebouwd? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druiper
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01-2019
Die opbouwpercentages zijn niet wettelijk vastgelegd, maar verschillen per pensioenfonds (afspraak CAO). Wel is de maximale opbouw dat je belastingvrij kunt doen vanaf dit jaar beperkt naar 1.87% (uitgaande middelloon). Denk dus niet dat je bij werkgever A nu nog 2.15% opbouwt, dat is namelijk zeer onaantrekkelijk aangezien je dat niet belastingvrij kunt doen.

Wat dit met betrekking tot je oude opbouw betekent weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat volgens mij ook interessant kan zijn, om je huidige potje te laten staan, dat gaat namelijk al vanaf 65 jaar uitkeren. Dat zou je dan mooi in kunnen zetten als pre-pensioen, dus dan 1 of 2 dagen minder werken en al wel pensioen uitgekeerd krijgen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druiper
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01-2019
Dat laatste is vrijwel nooit rendabel. Je wordt dan dus een slaper in je pensioenfonds, over het algemeen betekent dat je genaaid wordt. Je indexatie is veel lager dan voor active leden. Je bent voor hun niet meer van belang (brengt geen nieuw geld in, en bent niet vertegenwoordigt) en dus de manier om het potje ongezien leeg te harken

Tegen die tijd hebben ze sowieso de regels al weer 500x in je nadeel gewijzigd, maar ook via je huidige regels zal je al op je 65e geld kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Klopt, heb die lettertjes voor het eerder met stoppen niet gelezen, want tegen die tijd... Nouja het zal misschien ook nog een keertje beter gaan, dat hopen we maar. Laat ik maar gewoon sparen voor later of dan een huis verruilen voor een appartement waarbij geld vrijkomt ofzo. Zie ik dan wel weer.
Dat pensioen wat vanaf 65 uitkeert is volgens mij geen grote pot, heb ik als starter opgebouwd. Later ging het salaris en de pensioen leeftijd omhoog ;)

Maar de waardeoverdracht zou dus geen probleem geven kan ik concluderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23
Het verschil in opbouwpercentages heeft voornamelijk gevolgen voor de fictieve deelnemingstijd die je inkoopt in je nieuwe regeling. Tenzij je een eindloonregeling hebt, wat niet waarschijnlijk is, is dit niet zo relevant.

Voor je aanspraken is het voornaamste verschil de pensioenrichtleeftijd. Verder kan je kijken naar het verschil in indexaties over de afgelopen jaren en de toekomstige indexatieambitie van beide regelingen. Dat beide regelingen bij dezelfde verzekeraar zijn ondergebracht, betekent niet automatisch dat de regelingen gelijkwaardig zijn.
Pagina: 1