PC welke in dichte kast kan werken?

Pagina: 1
Acties:

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:59
Ik zou graag suggesties ontvangen welke PC je in een (spatwater) dichte kast zou kunnen laten draaien.

Voor ons werk gebruiken we nu test laptops die in een agrarische omgeving moeten draaien. Vaak komt hier amonia en vocht om de hoek kijken. Niet de meest ideale combinatie met een laptop (of normale PC).

Nou weet ik dat er fanless pc's zijn, maar ik denk dat die ook enige vorm van koeling nodig hebben door de warmte aan de buitenlucht af te geven. Iets dat niet gaat als je een dergelijke PC in een (spatwater) dichte kast zet. Afhankelijk van de benodigheden om dit goed te laten draaien zou dit een (bij voorkeur plastic) dan wel RVS kast kunnen zijn. Ik verwacht dat iets een combinatie die voor de PC veel te warm word (helemaal met zulke warme dagen als 2 weken geleden).

De test PC zal dag en nacht draaien, maar geen zware taken hoeven uit te voeren. Iets vergelijkbaars met tekstverwerken/browser/remote verbinding, Windows 7 of nieuwer. Dus max 4 GB geheugen, 200 GB HDD.

Iets zoiets uberhaupt mogelijk en zo ja welke PC's lenen zich daar het beste voor?

Budget voor de PC alleen zou max 500 euro zijn, beeldscherm/toetsenboard/muis is niet nodig (vanwege remote toegang). Waarschijnlijk dat er alleen een voeding en netwerkkabel naar buiten worden doorgevoerd.

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat voor eisen zijn er aan de rekenkracht? Je kunt een G3258 nemen en die extreem undervolten en underclocken met een grote koeler erop.

• Herbiek616
Lastig om uit te leggen hoeveel rekenkracht er nodig is. Hoeveel heb je voor Office en beetje surfen nodig? Afhankelijk van de toepassing zal er een applicatie worden geinstalleerd die het een en ander registreerd/logt, maar dat zijn geen bijzonder zware applicaties, dus vandaar de vergelijking met Office en beetje surfen.

Verwijderd

Dat word toch lastig. Een afgesloten kast blijft warmte opbouwen, maakt niet uit wat voor processor er in zit, al gaat het met een dikke processor wel sneller natuurlijk.
De lucht word warmer en warmer, en op een gegeven moment is het afgelopen.
Helemaal afgesloten kast gaat hem niet worden, tenzij je misschien de kast zelf als heatsink kan gebruiken. Iets wat sommige htpc kasten doen. Maar dan nog heeft je moederbord eigenlijk ook koele lucht nodig.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Met waterkoeling kan je wel een afgesloten ruimte gebruiken voor de computer.

Verwijderd

En dan de radiator aan de buitenkant? Dat kan. Maar dan is het niet afgesloten meer. Als je dat allemaal in een kast bouwt, blijft ook gewoon warmte opbouwen, ook met waterkoeling.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sowieso worden hier gewoon machines voor gemaakt door speciale leveranciers. Wat je wilt bestaat gewoon, moet je niet zelf willen bedenken.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:01

thof

FP ProMod
Je zou kunnen werken met een aluminium kast o.i.d. en op die manier proberen passief het systeem te koelen. Denk aan de kleine passief gekoelde systemen, alleen dan een slag groter om meer koeloppervlak te creëren. Probleem is echter om die kast weer goed gekoeld te krijgen, lijkt mij erg lastig als dat ding in een zonnetje staat of gebruikt wordt in een warme ruimte.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik denk dat je met een geunderclockte G3258 en een grote passieve koeler ver komt.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:02

ResuCigam

BOFH

sebastius schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:42:
Sowieso worden hier gewoon machines voor gemaakt door speciale leveranciers. Wat je wilt bestaat gewoon, moet je niet zelf willen bedenken.
Aangezien het hier om bedrijfscomputers gaat sluit ik mij bij bovenstaande aan. Ongetwijfeld niet de goedkoopste oplossing maar wel een betrouwbare.

We do what we must because we can.

Verwijderd

Tomm13 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:46:
Ik denk dat je met een geunderclockte G3258 en een grote passieve koeler ver komt.
Dan nog blijft de warmte opbouwen. Op een gegeven moment is de lucht in die kast bloedheet, en krijg je oververhitting.
Ik zou ook de professionele oplossing kiezen. Heb je tenminste gegarandeerd niet allerlei problemen.

Palthe

Tomm13 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:46:
Maar het is een gesloten kast. Er is geen enkele cpu 100% efficiënt dus de wet van behoud van energie zegt dat er warmte vrij komt. Die wordt door jouw koel element aan de buitenlucht afgegeven. In een gesloten systeem betekent dit dat de lucht zal gaan opwarmen. Je moet dus de warme lucht buiten het gesloten systeem zien te krijgen tenzij de cpu zo weinig energie verbruikt dat het na een paar uur gebruik verwaarloosbaar warmer is geworden en de gesloten kast dit zelf aan de lucht buiten de kast af kan geven.

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:41:
En dan de radiator aan de buitenkant? Dat kan. Maar dan is het niet afgesloten meer. Als je dat allemaal in een kast bouwt, blijft ook gewoon warmte opbouwen, ook met waterkoeling.
De radiator kan toch gewoon aan de buitenkant? Hierdoor blijft de apparatuur afgesloten en kan je warmte er wel uit krijgen.

edit:
Of gewoon de hardware laten draaien in mineralen olie (warmte wordt afgegeven aan de kast).

YouTube: mineral oil / baby oil cooled computer

[ Voor 19% gewijzigd door Deveon op 23-07-2015 17:58 ]

Verwijderd

Deveon schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:54:
[...]

De radiator kan toch gewoon aan de buitenkant? Hierdoor blijft de apparatuur afgesloten en kan je warmte er wel uit krijgen.
Dat kan, maar om het dan weer (water)dicht te krijgen word ook nog een hele opgave. En dat was het hele doel ;)

• Deveon
  • Niet online
Beetje kit rond de koel leidingen en klaar. Ik zit hier op Tweakers toch?;)

Verwijderd

Dat gaat niet zomaar werken. En mineraalolie? Oja ga even een pc verplaatsen met mineraalolie. Dat is helemaal niet te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 17:58 ]

Palthe

En moet je ook geen rekening houden met condens vorming? Dus je moet ook zorgen dat je de ruimte vochtarm houdt, of sla ik nu een beetje door :p?

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:09
Als de pc tegen een buitenmuur staat en niet verplaatst hoeft te worden heb ik wel een oplossing die ik hier een tijdje heb gehad om geen warmte in de kamer te laten komen aka geen circulatie via de kamer

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter

Die kast. Dan het io paneel met tape en plastic afdichten en wat ducktape op de power knop en led zolang er maar een beetje alu buiten is werkt dat wel. Met een zakje vochtvreter erin voor de condens

En dan in combinatie met een celeron 1820 en een ssd enje hebt een behoorlijk foolproof ding lijkt me

[ Voor 14% gewijzigd door Flaat op 23-07-2015 18:03 ]

Verwijderd

Kevin1Smid schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:01:
Als de pc tegen een buitenmuur staat en niet verplaatst hoeft te worden heb ik wel een oplossing die ik hier een tijdje heb gehad om geen warmte in de kamer te laten komen aka geen circulatie via de kamer
Dat was het doel helemaal niet.
palthe schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:00:
En moet je ook geen rekening houden met condens vorming? Dus je moet ook zorgen dat je de ruimte vochtarm houdt, of sla ik nu een beetje door :p?
Best een goed punt. Al denk ik dat er niet veel condensvorming zou zijn.

• Herbiek616
Waterdicht was misschien wat te sterk omschreven, maar wilde er in elk mee aangeven dat ik geen grote lucht openingen wil toestaan, wat misschien het dichtst bij een spat water dicht systeem komt. Voordeel is ook dat er dan ook geen insecten in kunnen kruipen (vliegen etc) die ook veelvuldig voorkomen in een dergelijk warm en ietswat vochtig klimaar.

Verwijderd

Zou toch voor een professionele oplossing gaan als er een budget voor is.
Anders is die Akasa euler wel een goed plan.
Is een (windows) tablet geen optie?

• _Arthur
  • Laatst online: 17:42

_Arthur

blub

Ga je voor een hobby-bob oplossing? Of ga je voor iets dat (blijft) werken ondanks de mogelijke blootstellingen aan amonia (wat een hoog corosieve stof is, zeker voor koper).

Dan moet je denken aan bijvoorbeeld dit soort oplossingen welke IP66 gecertificeerd zijn: http://www.vartechsystems...oughstation/VTPC700VS.asp

• Herbiek616
Soms is een hobby oplossing die een jaar of 2 blijft werken en dan uiteindelijk misschien uitvalt en weer vervangt goedkoper dan 1 malig een dure professionele oplossing..
Voordeel is dan ook nog dat je tegen die tijd weer snellere of energie zuinigers CPU's kunt gebruiken die nog minder warme produceren..
Hangt dus behoorlijk af van de prijzen van de professionele oplossing.

• Herbiek616
Is een (windows) tablet geen optie?
Ik denk dat het duurste onderdeel (het touchscreen) juist helemaal niet gebruikt wordt (in die dichte kast/remote toegang).. en dus overkill?

Verwijderd

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe kritiek het is, dat het niet uitvalt, en er geen data verloren gaat.
Als het geen probleem is dat het eens uitvalt, en je een keer je data kwijt bent, kan je de hobby oplossing doen. Het is volgens mij ook je werkgever? Let wel op dat jij straks niet verantwoordelijk bent als de boel uitvalt, en er van alles verloren gaat.
Qua tablet bedoelde ik gewoon een tablet in een evt waterdichte case. En gewoon het touchscreen gebruiken. Tablets zijn redelijk stofdicht, vlieg dicht, enz. Alleen waterdicht meestal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 18:19 ]

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
Www.geekbuying.com/item/B...tooth---Black-342701.html

En zoiets? Aangezien er toch remote gewerkt wordt. de workload is, zover je hebt laten weten prima te doen met deze dingen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:35
Kun je voor mij iets verduidelijken:

"De test PC zal dag en nacht draaien, maar geen zware taken hoeven uit te voeren. Iets vergelijkbaars met tekstverwerken/browser/remote verbinding, Windows 7 of nieuwer. Dus max 4 GB geheugen, 200 GB HDD. "

"Lastig om uit te leggen hoeveel rekenkracht er nodig is. Hoeveel heb je voor Office en beetje surfen nodig? Afhankelijk van de toepassing zal er een applicatie worden geinstalleerd die het een en ander registreerd/logt, maar dat zijn geen bijzonder zware applicaties, dus vandaar de vergelijking met Office en beetje surfen."

Het gaat eigenlijk om een computer die wat ik vermoed metingen kan doen/ registreren en die via remote kan doorgeven?

Als dit eigenlijk al alles is dan zou ik zeggen een Rasberry Pi 2. Krachtig genoeg. Snel SD kaartje erin en klaar. In Linux kun je voor veel agrarische toepassingen software vinden. Misschien optie?

• Herbiek616
Klopt, wordt gebruikt om meetgegevens te verzamelen (en af en toe remote (met bijv. Teamviewer) aanpassingen te doen en instellingen te wijzigen). Applicaties die daarvoor gebruikt worden zijn voor WIndows geschreven dus Linux is helaas geen optie.
Opstellingen bevinden zich ook regelmatig in het buitenland, dus even resetten of vervangen is er niet bij. Verbinding wordt soms ook opgezet door middel van een 3G/ Mifi dongle

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:42
Je kan ook overwegen om de kast waarin je de PC plaatst, met buizen te voorzien van ventilatie van buiten de ruimte.
Zo doet men dit ook bij de explosievrije systeemkasten bij ons silosysteem op het werk. Daar is er een andere reden voor (stofexplosies wanneer er vonken bij het silogoed komen), maar het resultaat is vergelijkbaar.
De buizen die men daarvoor gebruikt heeft, lijken op de rechthoekige buizen die ook vaak als afvoer voor wasdrogers gebruikt worden. Aan- en afvoer maken met een ventilator en je hebt zoveel frisse lucht als je wilt. Spullen allemaal verkijgbaar bij de bouwmarkt (het is niet Atex gecertificeerd, maar als je je verstand gebruikt, kan je het zo veilig maken als je wilt (kast met rubberstrips in de deuren, draaddoorvoeren met rubber o.i.d., afvoerpijpen lijmen/kitten).

iRacing Profiel

• Herbiek616
Flaat schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:23:
Www.geekbuying.com/item/B...tooth---Black-342701.html

En zoiets? Aangezien er toch remote gewerkt wordt. de workload is, zover je hebt laten weten prima te doen met deze dingen.
Ik heb hier nog nooit mee gewerkt, maar zou een optie kunnen zijn. Geen idee hoe snel dit gaat en welke applicaties je hier nog op zou kunnen draaien. Voor het opzetten van de applicaties moet je een bluetooth muis en toetsenbord gebruiken?

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon een atom? Passief 10W klaar. Lexcom tw, dfi en neousys-tech maken industriele behuizingen ervoor.

[ Voor 49% gewijzigd door analog_ op 23-07-2015 20:54 ]

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
Herbiek616 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:17:
Klopt, wordt gebruikt om meetgegevens te verzamelen (en af en toe remote (met bijv. Teamviewer) aanpassingen te doen en instellingen te wijzigen). Applicaties die daarvoor gebruikt worden zijn voor WIndows geschreven dus Linux is helaas geen optie.
Opstellingen bevinden zich ook regelmatig in het buitenland, dus even resetten of vervangen is er niet bij. Verbinding wordt soms ook opgezet door middel van een 3G/ Mifi dongle
Hoeft ook geen Unix te zijn ;)

https://dev.windows.com/en-us/iot

Weet niet precies wat ze hebben gedaan bij Microsoft, maar volgens mij hebben ze onderdelen van Windows 10 beschikbaar gemaakt voor de Raspberry Pi 2

Maar je moet wel echt in de richting van dergelijken apparaten gaan denk als je de ruimte luchtdicht wilt maken, een Raspberry zou je bijvoorbeeld al kunnen koelen door een simpel stukje koper aan de buitenkant te bevestigen waar de CPU zijn warmte aan kwijt kan.

Het verbruikt bijna geen stroom dus een accu kan al snel een paar dagen mee, doordat het bijna geen stroom verbruikt maakt het ook bijna geen warmte (Mijn raspberry wordt passief gekoeld door een extreem klein blokje (Kleiner dan een 5 cent muntje)

Grootste voordeel ze kosten geen drol en zijn klein.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
een pc in een volledig dichte kast zou prima moeten kunnen.
Ja de luchttemperatuur in de kast neemt toe maar als het temperatuurverschil met de buitenlucht groter wordt zal de warmte via de kast naar buiten gaan. Voorwaarde om oververhitting te voorkomen is dat de kast evenveel(of meer) warmte af kan geven dan de pc genereert. Om dit te helpen zou je koelribben oid op de kast kunnen zetten (zowel binnen als buiten!). En natuurlijk een kast gebruiken van materiaal dat warmte goed geleid dus geen plastic en liever aluminium dan rvs

Maar wat een gedoe, die akasa + kit/tape lijkt me een prima optie
edit> let op dat daar een thin mini itx mobo in moet, zo eentje dus http://tweakers.net/categ...ugG-wwNJiLgrHtH_dnbSuX8gE

[ Voor 20% gewijzigd door Rrob op 24-07-2015 13:09 ]

Pagina: 1