Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Op zoek naar: studielaptop en eventueel gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn studie (dat duurt nog een jaar, maar goed) en eventueel een enkele game die ik erop ga spelen. Het uiterste maximum qua prijs is 1000 euro, een stukje goedkoper zou echt geweldig zijn.

Ik heb de layout die Tweakers had staan maar gewoon overgenomen, dus zie hier:

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Windows, het liefst Windows 8.1 met mogelijkheid om naar Windows 10 te upgraden. Gamen niet verplicht, maar iets als Cities: Skylines of Rocket League erop kunnen spelen zou wel leuk zijn. Ik wil Internationale Relaties & Internationale Organisatie studeren, dus foto's en video's bewerken is niet van belang.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Uiterst maximum is 1000 euro, het liefst goedkoper.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ik neem aan dat je laptop op zich wel mee zou moeten kunnen naar de universiteit. Ik ben echter wel van plan te verhuizen, dus grote afstanden zullen er niet mee worden afgelegd. Een goede accu wordt wel gewaardeerd, voor het geval je je laptop een hele dag nodig hebt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb geen verstand van laptop of computers, vandaar dat ik hier ben eigenlijk. Het spijt me! :)

In ieder geval, alvast hartelijk bedankt voor elke suggestie die mij hier gepresenteerd wordt!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

MazeWing

The plot thickens...

Weet je al welk schermformaat je wil?
De wat duurdere 13-14 inch laptops vallen in de "ultrabook" categorie en zijn voorzien van een dunne/lichte behuizing, goede accuduur en een goed scherm. Ook zijn praktisch alle ultrabooks voorzien van een SSD (snelle hardeschijf en zonder meer het belangrijkste om je computer snel aan te laten voelen")
Ultrabooks kosten zo rond de €1000 (waarbij er uitschieters naar beneden en naar boven zijn).

15 inch laptops zijn vaak groter en zwaarder en in veel gevallen voorzien van een minder goede accu. Het voordeel van een 15 inch laptop is uiteraard een groter schermformaat en de keuze voor krachtigere cpu's.
Waar een ultrabook het eigenlijk altijd moet doen met een minder krachtige dual core (ultra low voltage). Heb je bij 15 inch (en 17 inch uiteraard) voor hetzelfde geld een krachtigere quad core. Mocht je veel intensieve taken gaan doen, is dit een belangrijk iets om in het achterhoofd te houden.
Ook zijn deze laptops vaak voorzien van een krachtigere videokaart. Je geeft aan eventueel een spelletje te willen spelen, dus is dit ook weer iets om rekening mee te houden.

17 inch laptops tonen veel gelijkenissen met de 15 inch, echter zijn deze weer een stuk groter en zwaarder. Een 17 laptop is geen laptop die je dagelijks met plezier in je tas stopt en ermee naar je werk/school gaat.

Dus in het kort:
Ultrabooks: dunste, lichtste en langste accuduur. Dit gaat wel ten koste van de prestaties
15 inch: betere prestaties maar een mindere accuduur en natuurlijk een grotere en zwaardere behuizing
17 inch: groot scherm voor de rest heel zwaar/log voor een laptop.

Mocht je voor een ultrabook willen gaan dan heb je voor €1000 verschillende leuke/goede modellen:
- HP Spectre X360
- Dell XPS13
- Asus UX305
- Lenovo Yoga 2 pro / yoga 4

Voor 15 inch laptops is een goede keuze de Asus N551 serie. Deze zijn niet het dunste, maar wel voorzien van goede specs. Wel zou ik je aanrader achteraf een SSD te plaatsen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even onderzoek gedaan, en vroeg me af of een laptop van €700 à €750 niet voldoende is. Verder heb ik niet zoveel problemen met het meenemen van een ietwat grote en zware laptop, maar de accu is wel belangrijk. In het midden gaan zitten lijkt me het beste idee, dus ga ik het liefst voor een 14" laptop met SSD als het kan. (Ik wist overigens nog wel wat een SSD was :) )

Over de CPU kan ik maar één ding zeggen: deze hoeft niet geweldig te zijn. Ik verwacht vooral veel met word/excel/powerpoint te gaan werken, dus geen photoshop of videobewerken.

De 17" laptops vallen voor mij sowieso af. Ik wil het liefst op zoek naar iets van tussen een ultrabook en een 15" laptop in zit. Ik hoef er geen spellen als Battlefield 4 op ultra settings te kunnen spelen, dus daarmee zou het wel goed moeten kunnen komen denk ik! Verbeter me maar als ik fout zit :)

Ik ga weer even verder kijken, bedankt nogmaals!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

MazeWing

The plot thickens...

Je zou dan eens naar de lenovo yoga 3 (14 inch) kunnen kijken. Mogelijk is deze erg interessant voor je!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:22

D4NG3R

kiwi

:)

Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn studie (dat duurt nog een jaar, maar goed)
Kom dan over een jaar terug want hardwareland verandert dagelijks. 8)7

Maar goed, je zal toch echt zelf met een aantal laptops moeten komen die jij denkt voldoende te zijn en aansluiten op jouw eisen.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 25-07-2015 19:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de HP PAVILION 15-P238ND even bekeken, deze lijkt me prima. Deze zou in mijn ogen prima gebruikt kunnen worden voor gamen maar ook studeren. Het enige punt waar ik over twijfel is de accuduur, die ik nergens heb kunnen vinden. Is er iemand die mij toevallig kan vertellen hoe lang de accu over het algemeen meegaat? Ik hou dan wel rekening met helderheid verlagen als het kan, bluetooth uitschakelen (gebruik ik toch nooit) et cetera. Voor studeren heb ik het liefst een accu die minstens 4 uur mee kan gaan, eventueel op energiebesparing.
Pagina: 1