Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik zoek een?
nieuwe router voor mijn studentenhuis

Wat is je budget?
maximaal 150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merkvoorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
we zitten op een studentenhuis met 13 mensen (gemiddeld 2 apparaten pp). Het studentenhuis is verdeeld over 2 verdiepingen maar voor de rest vrij compact: schatting 15 bij 15 meter. Momenteel staat de router (Sitecom WL-342 Wireless Router 300N X3) in het trappenhuis (precies tussen de 2 verdiepingen) ongeveer in het midden van het huis. Het huis heeft wel een paar draagmuren, dus daar moet het signaal doorheen moeten.
Het probleem is dat het wifisignaal niet het complete huis beslaat en ook de snelheid kan de wensen overlaten. Een aantal kamers heeft gelukkig wel een kabel dus daar is duidelijk geen probleem. (aangesloten op een switch)

het advies wat ik eigenlijk zoek is een router die een goed bereik heeft, veel devices tegelijkertijd aankan en het liefst ook nog een hoge wifisnelheid. Waar ik niet opzoek ben is een router met allemaal functies die we toch niet gaan gebruiken (ze mogen er wel opzitten, maar ik wil er liever niet extra voor betalen). Verder wil ik liever niet werken met losse access points (kan wel, maar ik vermoed dat een goede router het hele huis wel kan bereiken) en instalatiegemak is ook een pre. Ik ben niet echt een expert op het gebied van netwerken, maar ik doe mijn best ;)

Uiteraard heb ik alvast wat research gedaan en kwam via de pricewatch uit op de volgende apparaten:
  • Asus RT-AC66U
  • Asus RT-AC68U
  • D-Link DIR-868L
  • Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
  • TP-Link Archer C9
Volgens mij is het verschil tussen de 2 van asus dat de 68 meer functies heeft en een hogere wifisnelheid. Verder geeft deze review aan dat de C9 beter presteert dan de D-link. Al gaat momenteel mijn voorkeur uit naar de AC1900. Krijgt goede reviews over bereik, snelheid en instalatiegemak. De vraag is dan ook, mis ik nog andere routers die beter zijn, en/of hebben jullie nog andere aanmerkingen op deze keuze?

Ohja, internetsnelheid in huis is 200MBit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
Nee de R7000 is de beste router het ontloopt elkaar allemaal relatief weinig.. Echter heeft de d-link met 80 euro wel een extreem goede prijsprestatie verhouding t.o.v de R7000 waardoor ik die eerder zou aanraden en evt een tweede als acces point.

Het enige wat ik verder nog kan opmerken mochten er veel mensen zijn met goedkope of oude laptops met enkel ondersteuning voor de 2.4 ghz, dan is een de AC68U een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevKovacs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:57
Ik heb een aantal weken geleden een Netgear Nighthawk ingericht voor een klant. In principe een prima router, maar in een huis met flinke draagmuren had zelfs dit beest nog moeite met volledige dekking.

Misschien is een repeater een optie? Deze prik je in het stopcontact, verbind je met WPS en gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door LevKovacs op 24-07-2015 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Promilius schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:15:
Ik heb een aantal weken geleden een Netgear Nighthawk ingericht voor een klant. In principe een prima router, maar in een huis met flinke draagmuren had zelfs dit beest nog moeite met volledige dekking.

Misschien is een repeater een optie? Deze prik je in het stopcontact, verbind je met WPS en gaan.
Doe dat laatste in ieder geval niet, tenzij je naast het stopcontact een ethernet aansluiting hebt en je hem dus kunt voeden met internet door middel van een kabel.

Ik denk dat je het huis moet verdelen tussen meerdere apparaten die allen strategisch staan. Dus voor op 1/3 van het huis een en op 2/3de een bijvoorbeeld.
Nu heb je op precies het midden één punt, waarbij je bij de uiteinden van het huis weinig signaal of doorvoer hebt. Dat zou ik eerst eens proberen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 21:00
http://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/ ik denk dat je voor een van deze zou moeten gaan, dit zijn extenders via het stroomnet wat veel sneller is dan een wifi naar wifi extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Dat >kan< beter zijn dan wifi-wifi extender. Maar het blijft bagger tov een normale (bekabelde) extender.

Kabel is gewoon veruit het beste in deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
Er ligt al een kabel naar het meest afgezonderde deel van het huis. Bij eventueel geen bereik van de nieuwe router had ik het idee om de oude router te gebruiken als access point....

Klein vraagje over access points, hoe werkt het precies wanneer een device switched tussen de 2 wifisignalen? loopt je internetverbinding net als 3/4G gewoon door (als je van zendmast wisselt) of reset die gewoon heel snel.

Wifirepeaters schijnen inderdaad wel gebruiksvriendelijk te zijn, maar daar is dan ook alles mee gezegd. snelheid laat de wensen over.

alvast bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gewoon met access points werken. Huidige router als wired router, en 2x ubiquiti unifi ap's gebruiken, zit je nog binnen budget.
Gewoon op 2.4ghz voor oudere apparaten en betere doordringing van muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
Waar momenteel de huidige router staat, beslaat die alle slaapkamers met het signaal, dus daar is niet echt een groot probleem (al is de stabiliteit af en toe niet geniaal). Er is maar 1 access point nodig voor een woonkamer deel en voor 2 dakterrassen, daar is snelheid niet echt essentieel, dus dacht ik dat ik daarvoor de oude router wel kon inzetten. Met meer access points werken zal betekenen dat die apparaten binnen 4/5 meter van elkaar vandaan staan en ik vermoed dat dus 1 goede router + 1 schale access point bij de woonkamer het wel gaan redden.

Het is lastig om een goede omschrijving te geven van het huis, muren en handige plekken voor eventuele access points. Dus meer dan 1 access point gaat het sowieso niet worden (wel bedankt voor het advies). Mocht er nog ideeen zijn over de router keuze dan hoor ik het graag.
Pagina: 1