Windows 7 / 64 bit start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 11:46
Beste heren van tweakers,

// Geen idee of dit de passende categorie is, wellicht kan een mod het topic anders verplaatsen //

Zo'n drie dagen geleden heb ik nieuwe AMD drivers geïnstalleerd nadat windows dit aangaf.

Gisteren of eergisteren crashte mijn computer tijdens het spelen van CSGO. Toen heb ik de computer gereset en heb ik daarna geen problemen meer ondervonden. Wellicht had dit verband met de update.

Vanochtend kon ik weer probleemloos gebruik maken van mijn computer, totdat ik weer csgo ging spelen en ik toen een rare afbeelding / crash kreeg met allemaal bruine balken of iets in die richting (iig geen bluescreen met een rare foutmelding).

Na deze crash heb ik weer op de reset button van mijn PC gedrukt. De computer wou hierna echter niet meer opstarten in normale modus. Safe-modus is nog wel mogelijk.

Ik heb gecheckt of alle kabels achter nog waren aangesloten, en dit is het geval. Hier zou het dus niet aan kunnen liggen wat mij betreft.

Verder ben ik al eerder vandaag naar de Mediamarkt gefietst om daar een usb stick te kopen, om vervolgens een usb recovery stick te maken...... dit had ook geen resultaat. In eerste instantie gaf de repair software aan dat er een opstartprobleem was, maar het probleem is echter niet verholpen. Na het nogmaals doorlopen van de repair software bleek er geen fout te zijn geconstateerd...

Ik heb geen idee wat ik nu kan doen.... wie kent een oplossing?

tldr; windows 7 start niet meer op; repair usb biedt ook geen uitkomst. Veilige modus werkt nog wel.

:(

hardware;
Intel Core i5 3570K (Socket 1155, Boxed)
Samsung 128GB Solid State 830 Series (SATA-600, 2.5")
Seagate 2TB Barracuda ST2000DM001 (SATA-600, 7200RPM, 3.5")
Corsair 8GB PC3-12800 Vengeance Low Profile DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
Gigabyte ATI Radeon HD7870 2GB DDR5 Ultra Durable (PCI-e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 08:00
probeer een live cd met ubuntu oid en kijk of ie dan wel start.
lukt dat ook niet dan is 't hardwarematig, lukt het wel dan is 't windows en doe een format & reinstall.
dan ben je in een paar uur klaar ipv dagen prutsen met de nodige ergenis.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Heb je nog andere spellen gespeeld, gingen die wel goed?

Er zijn wat tooltjes om videokaart driver( en restanten) weg te gooien. Die zou je kunnen draaien in veilige modus en dat kijken of je weer gewoon kan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je hebt geen systeemherstel uitgevoerd binnen de Windows veilige mode naar een moment dat het nog wel allemaal goed werkte?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43

D4NG3R

kiwi

:)

Ga naar veilige modus, gebruik DDU om je graphics drivers weg te halen en Windows Driver update uit te zetten en ga vervolgens terug naar de gewone Windows installatie, download de nieuwste drivers voor je GPU en installeren die hap.

http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Die driver update van Windows heeft mij ondertussen meer kwaad als goed gedaan dus ik laat het zelf gewoon uit staan. Op m'n laptop werken de USB3 poorten bijv niet meer nadat Windows er aan heeft gezeten, bij m'n desktop kan ik na een verse Windows installatie geen GPU drivers installeren omdat Windows er al bij heeft gezeten. 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2015 15:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
D4NG3R schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:19:
Ga naar veilige modus, gebruik DDU om je graphics drivers weg te halen en Windows Driver update uit te zetten en ga vervolgens terug naar de gewone Windows installatie, download de nieuwste drivers voor je GPU en installeren die hap.

http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Die driver update van Windows heeft mij ondertussen meer kwaad als goed gedaan dus ik laat het zelf gewoon uit staan. Op m'n laptop werken de USB3 poorten bijv niet meer nadat Windows er aan heeft gezeten, bij m'n desktop kan ik na een verse Windows installatie geen GPU drivers installeren omdat Windows er al bij heeft gezeten. 8)7
Dit heeft gewerkt. Bedankt voor alle jullie reacties. _/-\o_
hardware-lover schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:17:
Je hebt geen systeemherstel uitgevoerd binnen de Windows veilige mode naar een moment dat het nog wel allemaal goed werkte?
Er was maar een systeem herstelpunt, en dat was die van 22 juli 17.22. De update was echter 21 juli geïnstalleerd.

Update #1: heb de nieuwste drivers voor de HD7870 ( http://support.amd.com/en...p?os=Windows%207%20-%2064 ) gedownload. Na installatie vroeg het programma om een restart. Na het restarten wou windows weer niet opstarten, en bleef hij staken op een zwart scherm. Heb windows inmiddels weer in veilige-modus opgestart, en heb display drivers weer geïnstalleerd, wat er weer heeft toe geleid dat windows goed wou opstarten. Het probleem zit dus in de laatste update (15.7) van de AMD catalyst software.

Update #2: Ik ben nu bezig met het installeren van de vorige versie; http://support.amd.com/en...ws%207%20-%2064&rev=14.12

Hopen dat dit uitkomst biedt.

Update #3: ook bij het installeren van rev. 14.12 volgt er weer een zwartscherm. Ik heb dus eigenlijk geen idee wat ik meer kan doen. Misschien is de GPU defect en gebruikt hij nu de interne graphics van de cpu?

[ Voor 50% gewijzigd door rzn op 23-07-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43

D4NG3R

kiwi

:)

Doe dezelfde stappen eens maar dan met de automatische system detector? http://www2.ati.com/drivers/auto/autodetectutility.exe

Vraag me niet waarom maar m'n huidige GPU gaf nogal wat issues met de drivers die AMD via haar dropdown menu's aanbood terwijl het in 1x goed ging met de auto detect utility. Kan natuurlijk puur toeval zijn geweest maar eh; niet geschoten is altijd mis.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
D4NG3R schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:56:
Doe dezelfde stappen eens maar dan met de automatische system detector? http://www2.ati.com/drivers/auto/autodetectutility.exe

Vraag me niet waarom maar m'n huidige GPU gaf nogal wat issues met de drivers die AMD via haar dropdown menu's aanbood terwijl het in 1x goed ging met de auto detect utility. Kan natuurlijk puur toeval zijn geweest maar eh; niet geschoten is altijd mis.
Heb het geprobeerd op jouw manier, maar ook dit bood geen oplossing.

Misschien heb ik bovenop de GPU drivers nog andere drivers nodig.

Zit er maar over na te denken om een clean install te doen..

Edit:

Vraagje, dient de videokaart ook tussen deze lijst te staan?

http://puu.sh/j9Yr2/aa2d7406be.png

Via Google kwam ik hierop uit.... misschien dat dit werkt, maar ik wil niet straks met een zwart scherm zitten omdat beide videokaarten zijn disabled....

http://forums.anandtech.c...e&p=36105562&postcount=11

Echt geen idee wat ik nog meer kan doen....

Via Google heb ik vernomen dat het wellicht aan de AHCI drivers ofzo kan liggen, maar ik ben ook niet bepaald een computer expert, en heb nu al verschillende versies geinstalleerd.... dan wel alleen de videographics, dan weer het hele pakket etc... kansloos ;/

[ Voor 37% gewijzigd door rzn op 23-07-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
bump=/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Catalyst Control Center is geupdate en dat leunt zwáár op .NET, anders gezegd de compatibility met AMD en .NET luistert erg nauw en anders gaat AMD over de zeik, oplossing? Lastig.. (doet Nvidia beter!)

"If you run into issues after trying to update your AMD drivers, try a 'clean install'.
To perform a 'clean install' of AMD graphics drivers:
Note: To be on the safe side, create a system restore point before doing any of this.
1. IMPORTANT: All Windows Updates should be current, including the 'optional/suggested' updates
2. IMPORTANT: Disable all anti-virus/ad blockers/anti-malware/ anti-anything before trying to install
3. IMPORTANT: Netframework is required and must be the latest version. (from Windows Update)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Heb inmiddels beide partitities geformat en een nieuwe windows 7 erop gezet.

Vervolgens alle drivers van het moederbord van de website van ASROCK gedownload
( http://www.asrock.com/mb/...4/?cat=Download&os=Win764 )

Vervolgens overige Windows updates gedownload.

Vervolgens een oude versie van AMD Catalyst gedownload (AMD-Catalyst-Omega-14.12-With-DOTNet45-Win7-64bit); maar na het herstarten kreeg ik weer hetzelfde probleem (windows laat het laad logo zien, en daarna blijft het zwart....)

Mijn conclusie is dus:
1) gpu kapot of
2) gpu is los geraakt (heb al gecontroleerd in de kast, en beetje geduwd en gekeken of er iets uit was, maar daar was geen sprake van);
3) of de bios settings zijn niet correct;

Het lijkt mij echter een beetje stuch dat de videokaart opeens defect is, terwijl ik voor drie dagen geleden vrijwel nooit een crash heb ervaren. Verder heb ik geen bluescreens gehad.

Nu ik even googlede naar 'defect gpu' herinner ik wel dat ik een soortgelijk beeld kreeg toen de PC vanochtend er mee op hield

Afbeeldingslocatie: http://photos2.appleinsidercdn.com/gallery/9242-744-140513-MBP_GPU-2-l.png

Ben nog steeds op zoek naar een oplossing, dus elke poging tot help wordt gewaardeerd :)

N.B. Dit zijn alle programma's tot dusver geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/vl5u4u635/programmas.png

[ Voor 5% gewijzigd door rzn op 23-07-2015 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Haal de GPU eens uit je mobo en sluit alle kabels van je power supply eens opnieuw aan, GPU evt in een ander PCI-E slot.
Heb je ook een BIOS update en/of BIOS reset al geprobeerd? De AHCI problemen waar je eerder naar verwees ken ik niet zozeer in deze combi, echter gebruik je geen RAID config dan kan je die Intel RST van de ASRock drivers wel weglaten, RST daar is ook dik verouderd, en eind '13 waren die RST drivers zéér buggy (vnl in combi met Win 8 ). Om snel uit te sluiten, hang de GPU eens in een andere pc :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
GerardVanAfoort schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:49:
Haal de GPU eens uit je mobo en sluit alle kabels van je power supply eens opnieuw aan, GPU evt in een ander PCI-E slot.

Dit zal ik morgen even proberen wanneer het weer licht is. Heb geen ervaring met het inbouwen, dus ik zal het voorzichtig proberen.

Heb je ook een BIOS update en/of BIOS reset al geprobeerd?

Nee, want hier heb ik geen ervaring mee. Vergt dit veel kennis omtrent PCs?

De AHCI problemen waar je eerder naar verwees ken ik niet zozeer in deze combi, echter gebruik je geen RAID config dan kan je die Intel RST van de ASRock drivers wel weglaten, RST daar is ook dik verouderd, en eind '13 waren die RST drivers zéér buggy (vnl in combi met Win 8 ).

Om snel uit te sluiten, hang de GPU eens in een andere pc :)

Heb helaas geen andere PC ter beschikking. Misschien kan ik dit later nog proberen.
In ieder geval bedankt voor je reactie! Dit wordt zeer gewaardeerd in deze stressvolle situatie.. _/-\o_ Zal morgen nog een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

rzn schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 00:14:
[...]
In ieder geval bedankt voor je reactie! Dit wordt zeer gewaardeerd in deze stressvolle situatie.. _/-\o_ Zal morgen nog een poging wagen.
Voor een BIOS update moet je even rustig gaan zitten en de update procedure helemaal doorlezen. In jouw geval nu, volledige clean install, kan hier eigenlijk niks mis gaan.
http://www.asrock.com/mb/...me4/?cat=Download&os=BIOS

Blijkt nou toch je GPU defect te zijn, na opnieuw aansluiten of de uitwissel test, dan raad ik je aan deze even uit je systeem te laten. Vervolgens opstarten en enter BIOS settings, BIOS reset to default, save, en daarna in de BIOS je schijfconfiguratie instellen op AHCI. ASRock laat dit (iig met Z68) nog wel eens op IDE staan.
Hierdoor haal je minder hoge snelheden met je SSD.

Dus BIOS AHCI en dan Windows opnieuw installeren. Daarna eerst INF driver installeren. De Intel Rapid Start, Smart Connect en Rapid Storage niet installeren.
De laatste drivers van je onboard GPU https://downloadcenter.in...word=3rd+Generation+Intel®+Core™+Processors+with+Intel®+HD+Graphics+4000 (2e of 3e regel)
Vervolgens overige drivers.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:21:
[...]

Voor een BIOS update moet je even rustig gaan zitten en de update procedure helemaal doorlezen. In jouw geval nu, volledige clean install, kan hier eigenlijk niks mis gaan.
http://www.asrock.com/mb/...me4/?cat=Download&os=BIOS

Blijkt nou toch je GPU defect te zijn, na opnieuw aansluiten of de uitwissel test, dan raad ik je aan deze even uit je systeem te laten. Vervolgens opstarten en enter BIOS settings, BIOS reset to default, save, en daarna in de BIOS je schijfconfiguratie instellen op AHCI. ASRock laat dit (iig met Z68) nog wel eens op IDE staan.
Hierdoor haal je minder hoge snelheden met je SSD.

Dus BIOS AHCI en dan Windows opnieuw installeren. Daarna eerst INF driver installeren. De Intel Rapid Start, Smart Connect en Rapid Storage niet installeren.
De laatste drivers van je onboard GPU https://downloadcenter.in...word=3rd+Generation+Intel®+Core™+Processors+with+Intel®+HD+Graphics+4000 (2e of 3e regel)
Vervolgens overige drivers.
Heb maar besloten het nalopen na de vakantie te doen. Heb geen zin meer om nu stressvol en gehaast bezig te zijn. Laat jullie na de vakantie (va 5 augustus) wel weer horen hoe het is verlopen.

Zou een PC winkel dit probleem overigens makkelijker kunnen oplossen? Ben woonachtig in Groningen, dus mocht iemand een expert kennen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

Kan het zijn dat je op een macbook werkt?? (te herleiden aan je schermfoto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
eagle00789 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:58:
Kan het zijn dat je op een macbook werkt?? (te herleiden aan je schermfoto)
Nee, dat is een willekeurige foto van het internet om aan te tonen welk scherm ik kreeg toen mijn PC vastliep na het opstarten van een comp match in csgo. Dus een soort broon scherm met balken erin.

Het is een custom PC

hardware;
ASRock > Z77 Extreme4-M
Super flower PSU, SF550P14XE

Het probleem doet zich dus voor wanneer ik de AMD drivers installeer, en moet restarten om de installatie succesvol te maken. Vervolgens krijg ik het windows loading scherm te krijgen, en daarna volgt enkel een zwart scherm (ook geen cursor of iets degelijks, ook geen geluid). Het probleem is weer verholpen, althans, ik krijg hem weer binnen windows, wanneer ik DDU gebruik om de AMD drivers weer te verwijderen.

Het kan dus zijn dat ie zonder AMD drivers de intel onboard GPU pakt en na de AMD installatie de HD7870 wil pakken, en dat die defect is... maar dat lijkt mij zelf weer stuch gezien ik nooit problemen heb ervaren (fps lag of iets degelijks, andere gekkigheid).

Ben zelf niet zo PC-kundig, dus ik wil ook niet te veel gaan veranderen binnen de PC kast en/of bios.

[ Voor 35% gewijzigd door rzn op 24-07-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:50

nIghtorius

Poef!

rzn schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:08:
[...]

Nee, dat is een willekeurige foto van het internet om aan te tonen welk scherm ik kreeg toen mijn PC vastliep na het opstarten van een comp match in csgo. Dus een soort broon scherm met balken erin.

Het is een custom PC

hardware;
ASRock > Z77 Extreme4-M
Super flower PSU, SF550P14XE

Het probleem doet zich dus voor wanneer ik de AMD drivers installeer, en moet restarten om de installatie succesvol te maken. Vervolgens krijg ik het windows loading scherm te krijgen, en daarna volgt enkel een zwart scherm (ook geen cursor of iets degelijks, ook geen geluid). Het probleem is weer verholpen, althans, ik krijg hem weer binnen windows, wanneer ik DDU gebruik om de AMD drivers weer te verwijderen.

Het kan dus zijn dat ie zonder AMD drivers de intel onboard GPU pakt en na de AMD installatie de HD7870 wil pakken, en dat die defect is... maar dat lijkt mij zelf weer stuch gezien ik nooit problemen heb ervaren (fps lag of iets degelijks, andere gekkigheid).

Ben zelf niet zo PC-kundig, dus ik wil ook niet te veel gaan veranderen binnen de PC kast en/of bios.
Ik vermoed dat je GPU defect is. Wanneer er geen drivers geinstalleerd wordt is je videokaart een simpele framebuffer die naar het beeldscherm gestuurd wordt.

Zodra je de drivers installeert krijgt de GPU allerlei opdrachten en deze lijkt dan vast te lopen door een defect. Als je een andere videokaart hebt liggen probeer deze eens. Of als je mainboard een VGA/DVI/HDMI aansluiting heeft. Probeer dan eens zonder je videokaart en installeer de onboard VGA drivers. Doet ie het perfect? Dan is je GPU defect (Dus niet je video ram)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen omdat het tijdens een game gebeurde moet die onboard videokaart wel de specificaties hebben die past bij de systeemvereiste van de game. Anders kan je het nog niet testen.
Heb je de grafische instellingen van die game ook al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 12:04:
Alleen omdat het tijdens een game gebeurde moet die onboard videokaart wel de specificaties hebben die past bij de systeemvereiste van de game. Anders kan je het nog niet testen.
Heb je de grafische instellingen van die game ook al bekeken?
De onboard videokaart hangt volgens mij samen met de CPU 3570k; dus de onboard videokaart is dan volgens mij de Intel HD 4000 Graphics.

Ben momenteel niet meer aanwezig waar de computer staat; en zal als ik terug van vakantie kom proberen of de videokaart het wellicht in een ander PCIE slot werkt. Mocht dit niet werken, dan neem ik aan dat de GPU defect is?

De minimale systeemreq. voor csgo zijn:
Video card must be 256 MB or more and should be a DirectX 9-compatible with support for Pixel Shader 3.0

Stel, ik haal de HD7870 uit de computer, en steek de hdmi kabel in de hdmi aansluiting van de CPU. Dien ik dan ook nog andere drivers voor de CPU te installeren? Want volgens mij heb ik al drivers voor Intel HD 4000 graphics geinstalleerd via de website van het moederbord.

Voor advies voor een vervangende videokaart zal ik wel een topic maken bij de juiste categorie mocht de gpu defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Heb inmiddels een nieuwe videokaart besteld, nu zal alles wel weer moeten werken. Een ander pcie slot werkte ook niet en zonder videokaart werkt hij prima op basis van de onboard cpu graphics card.
Pagina: 1