Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe auto 16.000€

Pagina: 1
Acties:

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:32
Beste,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe auto voor rond 15-16K en zal in september besteld worden.
Er zijn laatste tijd wel veel nieuwe modellen uitgekomen ofwel facelift van bestaande modellen.
Ik rij gemiddeld 15.000 km per jaar en heb voorkeur aan benzine motor rond 100 PK.
Wat auto moet hebben is een mooie uiterlijk, Airco, Parkeersensoren, Comfortabel voorstoelen, Goede wegligging (sportief) en goed motor.

Welke auto ik nu heb ondertussen al gereden:

-Ford Fiesta (90pk, moet nog 2de keer rijden want was zonder turbo)
Pluspunten: Rijd wel goed, mooi design, goede prijs
Minpunten: Algemeen beetje te klein, outdated interior en iedereen heeft het :P

-Mazda 2 (90pk, 1.5L atmosferisch)
Pluspunten: Sportief onderstelsel, Mooi design, interieur ook mooi, middelconsole zoals BMW, Gaspedaal zoals BMW, leuke motor die graag in toeren gaat en denk langer meegaat dan kleine met turbo zoals rest van auto op mijn lijst, versnelling werkt goed en soepel.
Minpunten: geen armsteun bij deurkant, onduidelijke dashboard bij toerental.

-VW Polo (90pk)
Pluspunten: Motor is oke, versnellingspook is extreem goed, interieur en stuur is prima. uiterlijk is ook prima.
Minpunten: Krijg last van mijn onderbeen (koppeling).
-Peugeot 308 (130pk)

Pluspunten: Mooiste design van alle auto, motor was erg goed bij 130pk, stoelen en dashboard is mooi.
Minpunten: Prijs (nog geen offerte), Bijna alles via touchscreen bv Airco..., nogal kaal interieur.

Nog niet gereden
-Seat Ibiza (Hetzelfde motor en onderstel van VW polo)
Pluspunten: interieur ook mooi, rest kan ik nog niet beoordelen wegens geen testrit gedaan
Minpunten: nog geen testrit

-Opel Corsa
Pluspunten: prijs, rest kan ik nog niet beoordelen wegens geen testrit gedaan
Minpunten: slechte garage in mijn buurt

-BMW 1 (2de hands)
Pluspunten: Design erg mooi, potentieel motor, interieur :9~ , Sportstoelen zat erg goed. Deze zaterdag testrit van BMW 114i en 118D
Minpunt: Prijs :'(

-Renault Clio
Testrit op komst binnenkort

Kan iemand zijn ervaring delen met 1 van deze auto? en advies geven ofwel andere model die ik moet nog testen?

Momenteel gaat Mazda 2, Volkswagen Polo en BMW op top 3.

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:58
Mazda 2 is een zeer goede auto, kan ik uit ervaring zeggen. Zelf ook een nieuwe gehad van voor de facelift. Was ook de auto die ik aan wilde raden toen ik de titel zag.

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:41
Geen idee of je het in je overwegingen mee kan nemen maar de 114i is een software begrensde 118i 170 pk motor. Zoek een bedrijfje op die de 114i naar een 118i zet voor je en je zit ineens in een heel ander segment.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als BMW tweedehands een optie is is een vijf jaar oude MX-5 dat vast ook: Sportief is het dan zeker.

Overigens is een 118d een erg fijne auto.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 23-07-2015 15:03 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou ook naar tweedehands kijken, reserveer wat budget voor reparaties en je hebt meer auto voor hetzelfde geld. voor deze bedragen kan je ook in het tweedehands aanbod van dealers zoeken. Voordeel is dat je er dan vaak een uitgebreide garantie en mobiliteitsservice bijkrijgt, vaak zijn dit ook auto's die 100% door de merkdealer onderhouden zijn.

Even zaak om te kijken bij welke KM standen zaken als distributie riem ed vervangen moeten worden.

• royalt123
Ik heb gelezen dat oude model 2 ook goed was maar interieur was minder die nu goed update heeft gekregen en reed wel erg leuk vond ik maar mijn vriendin zat niet comfortabel bij omwille sportief onderstel :P
Black Sparrow schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:52:
Mazda 2 is een zeer goede auto, kan ik uit ervaring zeggen. Zelf ook een nieuwe gehad van voor de facelift. Was ook de auto die ik aan wilde raden toen ik de titel zag.

• royalt123
Dat was ik eigenlijk ook van plan als ik 114i ging kopen ;) nadat 1 jaar garantie uit is wil ik ook naar 116i gaan en verzekering op hoogte brengen. 118i is te veel power in verband met verzekering.
EHA1337 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:58:
Geen idee of je het in je overwegingen mee kan nemen maar de 114i is een software begrensde 118i 170 pk motor. Zoek een bedrijfje op die de 114i naar een 118i zet voor je en je zit ineens in een heel ander segment.

• royalt123
Ik heb inderdaad gehoord dat mx 5 erg leuke auto maar ik wil 5 plaatsen hebben en deftig koffer. voor speelauto is dat wel ideaal :)
pagani schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:02:
Als BMW tweedehands een optie is is een vijf jaar oude MX-5 dat vast ook: Sportief is het dan zeker.

Overigens is een 118d een erg fijne auto.

• royalt123
Ik heb twijfels voor 2de hands, voel me niet zo goed bij en iedereen kan vanalles zeggen en mij laten geloven. Ik heb zelf jammer genoeg niet uitgebreid kennis over auto's. Voor officeel 2de hands bij merk zelf kan ik wel overwegen zoals bv BMW premium selection.
Brilsmurfffje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:07:
Ik zou ook naar tweedehands kijken, reserveer wat budget voor reparaties en je hebt meer auto voor hetzelfde geld. voor deze bedragen kan je ook in het tweedehands aanbod van dealers zoeken. Voordeel is dat je er dan vaak een uitgebreide garantie en mobiliteitsservice bijkrijgt, vaak zijn dit ook auto's die 100% door de merkdealer onderhouden zijn.

Even zaak om te kijken bij welke KM standen zaken als distributie riem ed vervangen moeten worden.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Aangezien je in België woont is een diesel dan niet voordeliger?
Ik wilde eigenlijk een Renault Clio aanraden, maar ik zie dat in NL alleen de Authentique onder de 16.000 euro zit. Voor zover ik weet heb je dan geen airco of parkeersensoren.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hebben sinds een paar weken een nieuwe Mazda 2 weten te bemachtigen, maar die ga je niet redden met parkeersensoren voor minder dan 16000 (in Nld tenminste).

Kan er nog weinig over zeggen eigenlijk, want vrouwlief gebruikt hem voor het dagelijkse woonwerk-verkeer, maar de keren dat ik erin reed vond ik hem heerlijk rijden :).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:22
Peugeot is een toffe wagen, hoe vaker ik hem zie hoe leuker dat hij wordt, mijn pa rijd de station versie met de 140PK diesel en dat is een hele fijne auto. de Polo is gewoon goed maarja beetje hoog nummer 28483 in het dozijn. De Ibiza komt van de VAG groep en is qua motorisering natuurlijk top, interieur weet ik niet.

als ik zou moeten kiezen denk ik dat mijn voorkeur naar de peug uit zou gaan :)

• royalt123
Dealers zeiden dat rond 15.000 km niet veel uitmaakt dat ik voor benzine ofwel diesel gaat.
Ik vindt benzine leuker om te rijden en betrouwbaarder denk ik in verband bij diesel met roetfilter,...
Ook gaan belastingen stijgen voor diesel in komende jaren voor België.
Die Renault Clio ziet wel interessant uit om testrit te vragen, thanks.

Update: ik heb testrit geboekt voor Renault Clio :)
Jozz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:13:
Aangezien je in België woont is een diesel dan niet voordeliger?
Ik wilde eigenlijk een Renault Clio aanraden, maar ik zie dat in NL alleen de Authentique onder de 16.000 euro zit. Voor zover ik weet heb je dan geen airco of parkeersensoren.

[ Voor 3% gewijzigd door royalt123 op 23-07-2015 15:44 ]

• royalt123
Jammer dat je niet veel heb ermee gereden om goede mening te geven maar toch bedankt! Ik kan hem wel voor rond 15-16k krijgen met opties die ik wil (airco).
naitsoezn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:14:
Hebben sinds een paar weken een nieuwe Mazda 2 weten te bemachtigen, maar die ga je niet redden met parkeersensoren voor minder dan 16000 (in Nld tenminste).

Kan er nog weinig over zeggen eigenlijk, want vrouwlief gebruikt hem voor het dagelijkse woonwerk-verkeer, maar de keren dat ik erin reed vond ik hem heerlijk rijden :).

• royalt123
Peugeot 308 is inderdaad erg mooie auto maar prijs is nogal hoog, zelf hoger dan VW Polo.
Zal eens prijs offerte vragen om te zien hoeveel korting ik kan krijgen, Polo was 3000 euro korting.
Reloader schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:28:
Peugeot is een toffe wagen, hoe vaker ik hem zie hoe leuker dat hij wordt, mijn pa rijd de station versie met de 140PK diesel en dat is een hele fijne auto. de Polo is gewoon goed maarja beetje hoog nummer 28483 in het dozijn. De Ibiza komt van de VAG groep en is qua motorisering natuurlijk top, interieur weet ik niet.

als ik zou moeten kiezen denk ik dat mijn voorkeur naar de peug uit zou gaan :)

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:22
royalt123 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:36:
Peugeot 308 is inderdaad erg mooie auto maar prijs is nogal hoog, zelf hoger dan VW Polo.
Zal eens prijs offerte vragen om te zien hoeveel korting ik kan krijgen, Polo was 3000 euro korting.

[...]
308 is ook wel groter als een polo.. de 308 SW verglijk je met golf variant, dus een 308 lijkt me een Golf concurrent!

http://www.vroom.be/nl/au...308-sw-vs-vw-golf-variant

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 23-07-2015 15:38 ]

• royalt123
Dat is inderdaad waar dat ik Peugeot 308 met Volkswagen golf moet vergelijken en niet met Polo maar ik vindt 208 niet mooi en lijkt erg klein.
Reloader schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:37:
[...]

308 is ook wel groter als een polo.. de 308 SW verglijk je met golf variant, dus een 308 lijkt me een Golf concurrent!

http://www.vroom.be/nl/au...308-sw-vs-vw-golf-variant

• royalt123
Update: ik heb nu Renault Clio ook erbij gedaan als kandidaat en testrit geboekt (hopelijk deze zaterdag)

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 13:04
Ik zou juist bij een auto altijd voor een 2e hands kiezen. Vooral auto's van een jaar of 5 oud zijn technisch vaak nog prima in orde en veel goedkoper. Dan heb je ineens zo veel meer om uit te kiezen. Je kan dan ook nog eens kiezen om een zelfde klasse auto te kopen voor veel minder geld, of een grotere auto voor hetzelfde geld. Nadeel met nieuwe auto's is dat zodra ze de showroom uit rijden ze al een paar duizend euro minder waard zijn.

Als je zelf niet zo veel verstand hebt van auto's is het altijd goed om een vriend of kennis mee te nemen die er wat meer kennis van heeft, zelfs al ga je naar een nieuwe auto kijken.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
MagicTempest schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:53:
Ik zou juist bij een auto altijd voor een 2e hands kiezen. Vooral auto's van een jaar of 5 oud zijn technisch vaak nog prima in orde en veel goedkoper. Dan heb je ineens zo veel meer om uit te kiezen. Je kan dan ook nog eens kiezen om een zelfde klasse auto te kopen voor veel minder geld, of een grotere auto voor hetzelfde geld. Nadeel met nieuwe auto's is dat zodra ze de showroom uit rijden ze al een paar duizend euro minder waard zijn.

Als je zelf niet zo veel verstand hebt van auto's is het altijd goed om een vriend of kennis mee te nemen die er wat meer kennis van heeft, zelfs al ga je naar een nieuwe auto kijken.
Dit is niet per definitie zo. Vorig jaar een nieuwe mini voor me vriendin gekocht.
De prijs met een 2e handsmodel van bijv een jaar oud met de kop eraf en vergelijkbare opties scheelde een dikke 1500 euro.

Bij de nieuwe auto kregen we 5 jaar onderhoud kado. Ze kon hem kiezen in de kleur die ze graag wou hebben, de juiste striping, de juiste velg, en voor haar belangrijke opties. Met het kleine prijs verschil vond ik dit een echte no-brainer, gelijk nieuw kopen.

Maar dit kan natuurlijk per merk verschillen, dit is natuurlijk wel een redelijk waarde vaste auto. Die overigens ontbreekt in de het lijstje van de koper! Elke keer als ik even 'gekart' heb stap je toch weer met een glimlach uit. De beleving hebben ze prima voor elkaar :+

• Fr33z
  • Laatst online: 00:18
ik zou ook kijken of je niet liever 2e hands koopt. Je geeft aan niet zoveel verstand van auto's te hebben, wat al een mooi stukje zelfkennis is. Om dit te ondervangen kun je natuurlijk wat research doen op internet, maar liever nog iemand meenemen die meer thuis is in auto's (kennis, vriend(in), vader/moeder etc).

De afschrijving van nieuwe auto's gaat ontzettend hard, dat geld anders uitgeven lijkt mij bevredigender. Zie bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.milliondollargoal.net/images/car/dep-chart-4.png

Volgens de ANWB schrijft een nieuwe auto het eerste jaar 25% af, oftewel je 16k is na 12 maanden nog 12 waard (333 €/maand gemiddeld).

• LevKovacs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:47
Al eens gekeken naar een Honda CR-Z? Wat mij betreft underrated in Nederland. Ik rijd er sinds kort een en deze bevalt me prima. Sportief, lekker zuinig(IMA Motor) en riante voorstoelen. (Wat zeker niet te zeggen is over de achterbank ;) )

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 13:04
Kun je nagaan dat je als je een auto van 5 jaar oud koopt je volgens het plaatje van Fr33z eigenlijk al een auto van 32.000 euro nieuwwaarde kunt kopen. Dat is een compleet andere klasse.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
Fr33z schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:01:
Volgens de ANWB schrijft een nieuwe auto het eerste jaar 25% af, oftewel je 16k is na 12 maanden nog 12 waard (333 €/maand gemiddeld).
Komt omdat je ook 20% korting kan krijgen op de nieuwprijs bij dergelijke bedragen. Heel veel mensen weten het niet, maar in Nederland is een nieuwe auto kopen hetzelfde als een nieuwe keuken. Er kan echt veel van de nieuwprijs af en er kunnen veel opties bij.

Persoonlijk zou ik bij een dergelijk budget ook voor een auto van een jaar of 3 oud gaan. Nou ken ik de prijzen en markt in België niet, dus dat maakt het wat lastig.

@Hierboven
Volgens mij is hybride in België niet zo voordelig als in Nederland. Ik zie ze daar echt vele malen minder rijden. En een CR-Z zal ook afvallen om dezelfde reden als een MX-5 lijkt me.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
TheBrut3 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:08:
[...]

Komt omdat je ook 20% korting kan krijgen op de nieuwprijs bij dergelijke bedragen. Heel veel mensen weten het niet, maar in Nederland is een nieuwe auto kopen hetzelfde als een nieuwe keuken. Er kan echt veel van de nieuwprijs af en er kunnen veel opties bij.
Noem eens voorbeelden, ik denk dat leasemaatschappijen, met honderdduizenden aankopen per jaar, graag je geheim leren. Op de nieuwe auto van m'n vrouw van 50k krijgt de leasemaatschappij met moeite 1500,- korting. Dat is best ver weg van 20% op de nieuwprijs, die in mijn beleving/ervaring onzin is. Ik ken wel 8-10% op individuele voorraad modellen, maar meer heb ik nog nooit meegemaakt. Misschien als je er net als de Mediamarkt met zo'n lease actie 1000 van dezelfde koopt. Maar dan zit je met 999 standaard Fiat 500's ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Fr33z
MagicTempest schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:07:
Kun je nagaan dat je als je een auto van 5 jaar oud koopt je volgens het plaatje van Fr33z eigenlijk al een auto van 32.000 euro nieuwwaarde kunt kopen. Dat is een compleet andere klasse.
dit en vooral dit, of je nou wel of niet 20% korting op een nieuwe auto kunt krijgen (lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik heb het nog nooit gedaan dus wie weet), de eerste jaren gaat er gewoon veel vanaf omdat je van nieuw naar gebruikt gaat.

Afhankelijk van je eisen kun je voor € 8.000 echt wel een hele mooie auto uit 2010 kopen bijvoorbeeld, of voor € 16.000 misschien een auto die in 2010 voor 25.000-30.000 over de toonbank ging

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In Nld is 4% standaard, 7% kun je krijgen als je er iets over zegt, en daarbovenop kun je eventueel nog wat extra krijgen door goed te onderhandelen. Maar 20% is echt onzin....

• Fr33z
naitsoezn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:19:
In Nld is 4% standaard, 7% kun je krijgen als je er iets over zegt, en daarbovenop kun je eventueel nog wat extra krijgen door goed te onderhandelen. Maar 20% is echt onzin....
maar krijg je dan echt een auto van 16.000 mee voor 15.360 of krijg je van die semi-korting met opties voor hetzelfde bedrag? ik vind bijv. een DAB+ radio geen € 200 extra waard, maar leasemaatschappijen schrijven 'm wel doodleuk op

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fr33z schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:21:
[...]

maar krijg je dan echt een auto van 16.000 mee voor 15.360 of krijg je van die semi-korting met opties voor hetzelfde bedrag? ik vind bijv. een DAB+ radio geen € 200 extra waard, maar leasemaatschappijen schrijven 'm wel doodleuk op
Nee, dan heb ik het over cash korting. Als je een showroom binnenstapt en zegt dat je die auto wilt kopen, begint de offerte met 4% korting. Op de kale prijs zonder BPM / belasting / etc uiteraard, maar gewoon korting. Daarbovenop kun je eventueel nog extra dingen onderhandelen...

• royalt123
Het is inderdaad waar dat auto na aankoop snel zijn waarde verliest met 15-20 procent na 1 jaar.
Maar bij nieuwe auto krijg ik ook wel korting op bij sommige merken, VW was meteen 3000 euro korting en zou nog meer kunnen denk ik. Ik zal nu iets meer oriënteren op 2de hands auto van 1-3 jaar oud dan vergelijken met nieuwe auto om te zien wat meest voordelig is.

• royalt123
Het auto design spreek mij totaal niet aan, Kan wel geloven dat goede motor heeft want japanse auto hebben algemeen goede betrouwbaarheid en motor.
Promilius schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:06:
Al eens gekeken naar een Honda CR-Z? Wat mij betreft underrated in Nederland. Ik rijd er sinds kort een en deze bevalt me prima. Sportief, lekker zuinig(IMA Motor) en riante voorstoelen. (Wat zeker niet te zeggen is over de achterbank ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door royalt123 op 23-07-2015 16:39 ]

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
Inderdaad, een nieuwe auto kopen is de slechtste investering die je kan doen. Zodra je de drempel van de garage uit rijdt is je auto al 25% minder waard.
Kijk beter voor een tweede hands. Een auto is bij de 100.000km net lekker ingereden :) En je hebt veel meer auto als je voor 2de hands kijkt

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik wil met plezier een nieuwe auto met 5km de teller van je overnemen voor 25% van de aanschafwaarde ;)

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 23-07-2015 22:12 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat vind je sportief? De een vind een keihard afgeveerde stuiterbak die ook onpraktisch laag is ontzettend sportief terwijl andere dat woest oncomfortabel vinden
royalt123 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:36:
Het is inderdaad waar dat auto na aankoop snel zijn waarde verliest met 15-20 procent na 1 jaar.
Maar bij nieuwe auto krijg ik ook wel korting op bij sommige merken, VW was meteen 3000 euro korting en zou nog meer kunnen denk ik. Ik zal nu iets meer oriënteren op 2de hands auto van 1-3 jaar oud dan vergelijken met nieuwe auto om te zien wat meest voordelig is.
Dat is de keukenboermethode. Gewoon een lekker hoog bedrag als beginprijs pakken, een flinke korting er overheen en men is direct tevreden omdat ze vanaf dat te hoge bedrag aan het redeneren zijn. Vergeet ook niet dat je met een nieuwe auto net zo veel problemen kan hebben als met een tweedehands auto. Enige voordeel is dat er garantie op zit maar die meerwaarde is discutabel bij het niet kunnen beschikken over de auto.
naitsoezn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:19:
Aan het einde van het jaar heb je iets meer kans omdat sommige dealers toch wel heel graag hun target willen halen. Dan is het idd nog geen 20% maar het wordt wel _iets_ gemakkelijker.
MagicTempest schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:07:
Het grootste nadeel van auto's uit een hogere klasse zijn de vaste lasten. Daarom schrijven deze relatief gezien veel meer af. Om een auto uit een hogere klasse al voor de deur te hebben staan ben je al meer kwijt.

Aanschafprijs is 1 maar het kunnen blijven rijden is een 2de.
De gemiddelde autobezitter verkijkt zich nogal op de kosten die bij een auto zitten :+

[ Voor 17% gewijzigd door Napo op 24-07-2015 07:14 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
royalt123 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:50:
middelconsole zoals BMW
Gaspedaal zoals BMW
Interessant. Normaal kom je een liggend gaspedaal alleen bij BMW, Mercedes en soms bij de dure varianten van andere auto's tegen. Een liggend gaspedaal geeft ongekend veel comfort (net als een BMW middenconsole). Of begint een liggend gaspedaal inmiddels de standaard te worden bij niet-BMW/Mercedes merken?

• Napo
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 07:40:
[...]

Interessant. Normaal kom je een liggend gaspedaal alleen bij BMW, Mercedes en soms bij de dure varianten van andere auto's tegen. Een liggend gaspedaal geeft ongekend veel comfort (net als een BMW middenconsole). Of begint een liggend gaspedaal inmiddels de standaard te worden bij niet-BMW/Mercedes merken?
Uhm, wat?
Hoeveel maakt het effectief uit? Veel meer comfort heeft het iig niet.

• royalt123
Wat ik bedoel met sportief is dat auto goede wegligging heeft in bochten, veel grip en dat wielen alles gevoel doorgeven aan mij. Niet dat auto getund worden door kei laag zetten en 21 inch wielen 8)7

En van die prijs meteen hoog zetten kan wel goed punt zijn waardoor lijkt veel korting te krijgen, ik zal er opletten en ermee spelen met bedragen.

Voor 2de hands maak ik wel beetje zorgen voor onverwachte kosten uiteraard wat niemand graag heeft :p
Napo schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 07:07:
Wat vind je sportief? De een vind een keihard afgeveerde stuiterbak die ook onpraktisch laag is ontzettend sportief terwijl andere dat woest oncomfortabel vinden

.

[...]

Dat is de keukenboermethode. Gewoon een lekker hoog bedrag als beginprijs pakken, een flinke korting er overheen en men is direct tevreden omdat ze vanaf dat te hoge bedrag aan het redeneren zijn. Vergeet ook niet dat je met een nieuwe auto net zo veel problemen kan hebben als met een tweedehands auto. Enige voordeel is dat er garantie op zit maar die meerwaarde is discutabel bij het niet kunnen beschikken over de auto.

[...]

Aan het einde van het jaar heb je iets meer kans omdat sommige dealers toch wel heel graag hun target willen halen. Dan is het idd nog geen 20% maar het wordt wel _iets_ gemakkelijker.

[...]

Het grootste nadeel van auto's uit een hogere klasse zijn de vaste lasten. Daarom schrijven deze relatief gezien veel meer af. Om een auto uit een hogere klasse al voor de deur te hebben staan ben je al meer kwijt.

Aanschafprijs is 1 maar het kunnen blijven rijden is een 2de.
De gemiddelde autobezitter verkijkt zich nogal op de kosten die bij een auto zitten :+

[ Voor 11% gewijzigd door royalt123 op 24-07-2015 09:15 ]

• royalt123
Inderdaad, ik had zelf niet verwacht dat Mazda 2 ook heeft van liggend gaspedaal en console die erg op BMW lijkt :) het schijnt dat er meer andere merken ook hebben.
[...]

• royalt123
Ik vindt dat wel erg handig dat gaspedaal liggen is want is minder vermoeiend voor mijn been en is gemakkelijker om gas te geven :) Die console geeft wel veel comfort omdat erg goed werkt en veiliger is dan via touchscreen bedienen.
Ik denk dat meer voor persoonlijk voorkeur is, voor ene vindt meer knoppen op stuur beter comfort geeft ofwel automatische airco meer comfort dan manuele... :P
Napo schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 07:48:
[...]

Uhm, wat?

[ Voor 15% gewijzigd door royalt123 op 24-07-2015 09:21 ]

• Fr33z
naitsoezn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:11:
Ik wil met plezier een nieuwe auto met 5km de teller van je overnemen voor 25% van de aanschafwaarde ;)
ik neem aan dat je 75% bedoeld? ;-)

Ik snap dat deze opmerking niet heel serieus is maar stel je dit eens voor: je koopt een auto, rijdt er een maand in en wilt er toch vanaf. Misschien kun je terug naar de dealer, maar je krijgt er zeker weten niet het betaalde bedrag voor terug. Probleem met verkopen is namelijk, wat is er mis met die auto?
Ik zou geen auto willen kopen die een maand oud is, want waarom wordt die verkocht? Moet bijna wel wat mis mee zijn, dus je uitgangspositie als verkoper is niet zo sterk ;-)

@TS: natuurlijk zijn er bij 2e-hands auto's risico's op reparaties die wat groter zijn, maar als je daar een deel voor je budget van reserveerd al je zeer waarschijnlijk nog steeds goedkoper uitkomen

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Napo schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 07:48:
[...]

Uhm, wat?
Maakt heel veel uit. Ga maar eens rijden met een auto met liggend gaspedaal. Het rijdt echt zo geweldig, dat het moeilijk is om terug te gaan naar een hangend gaspedaal. Het gas geven is dan namelijk een natuurlijke beweging in plaats van een geforceerde drukking.

Voor fabrikanten is het een investering van een paar tientjes waardoor een auto wel ineens een premium auto wordt. Ik ken iemand die een Suzuki Alto uit 1987 had, die z'n gaspedaal tot liggend-gaspedaal had omgebouwd. De auto reed ineens geweldig.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou denk ik voor de Fiesta gaan. Ik heb daar een paar keer in gereden (de auto van m'n vader), en dat vond ik heerlijk rijden. Hij heeft de bekende 3-cylinder met 100pk en ik was verbaasd over hoe rap dat ding was. En stiekem vind ik dat roffeltje van die motor ook erg leuk. :) Je ziet ze ontzettend veel op de weg, maar ik zou het belangrijker vinden hoe ik zelf in die auto zit tijdens het rijden. :P Hij is niet voor niets populair. :)

Ik heb ook weleens een testrit gemaakt met een Clio, maar dat was iets teveel stuiteren vond ik. Het was verre van oncomfortabel, maar die was op zo'n manier geveerd dat de stoel het meeste van het veren op zich leek te nemen. Ik zat in bochten iets teveel heen en weer te stuiteren. Verder was het een leuk ding, ze zijn heel compleet te krijgen (maar voor electrische ramen achter moet je het meest aangeklede model hebben :+) en ik vind ze ook echt wel mooi.

Volgens mij heb je allemaal prima auto's op het lijstje staan dus dat maakt het wel moeilijk. Ik heb zelf een Seat en daar ben ik erg van gecharmeerd en sommige Ibiza's zijn echt heel mooi (vooral de 3-deurs) dus die zou ik inderdaad ook meenemen met een proefrit. Ik heb alleen maar eens korte rit gemaakt in een Ibiza van ABG met DSG. Dat is niet echt een gangbaar model (en zoiets kan ik niemand aanraden behalve als je 't nieuw koopt :+).

Saved by the buoyancy of citrus

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Diesel is in belgie veel voordeliger. Je betaalt fors minder aan de pomp met voor zover ik weet gelijke belastingen. Die gaan per pk of liter. Als je dan iets extra moet betalen haal je dat er wel uit, ook is een diesel een pak zuiniger. Met sportief rijden doe ik 1:17 met een middenklasser sedan. Zou met benzine 1:12 zijn... Betrouwbaarheid van diesels is goed te noemen, je moet alleen niet als een standaardbelg rijden. Dus gewoon vloeren dat gaspedaal. Dan zit je roetfilter en egr niet zo snel onder de roet. En anders kan het er ook gewoon uitgehaald worden, geen probleem ;)

En je verkoopwaarde is beter van een diesel in België uiteraard... Van het hele lijstje heb ik enkel de 308 gereden, ik vond het een waardeloze auto. Kaal interieur met een centraal touch-screen wat rete irritant is tijdens het rijden om te bedienen. En alles wat je aanraakt heeft veel te veel bekrachtiging. Ford Fiesta is wel leuk, maar een driepitter met turbo - ik ben er geen fan van :P Onderaan veel power maar als je het gaspedaal goed intrapt heb je juist minder power dus lekker doortrekken werkt niet.

Mazda kan ik je altijd wel aanraden, heb er niet in gereden maar interieur vond ik wel erg mooi op de RAI. En de motoren schijnen erg fijn te zijn en het onderstel is altijd wel sportief ingesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 24-07-2015 09:52 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Ik heb dat nooit specifiek als premium ervaren, mijn eerste Leon had dat ook al.

Edit: en mijn huidige Leon 2 ook.

[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 24-07-2015 14:57 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• royalt123
Ik vond ford fiesta beetje te klein en interieur trok niks meer op voor deze tijd en vindt VW Polo beter dan Ford fiesta, onder andere woorden het zal zeker niet ford fiesta worden.
Ik betwijfel wel hoelang die kleine motor zal meegaan..
Ik ga mischien deze zaterdag testrit maken met Renault Clio, ben wel benieuwd :)

Voor seat ibiza kan ik pas in september testrit maken en ze vertelde dat ze hetzelfde motor gebruiken dus neem ik wel VW Polo want die vindt ik ook mooier.
Cyphax schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:47:
Ik zou denk ik voor de Fiesta gaan. Ik heb daar een paar keer in gereden (de auto van m'n vader), en dat vond ik heerlijk rijden. Hij heeft de bekende 3-cylinder met 100pk en ik was verbaasd over hoe rap dat ding was. En stiekem vind ik dat roffeltje van die motor ook erg leuk. :) Je ziet ze ontzettend veel op de weg, maar ik zou het belangrijker vinden hoe ik zelf in die auto zit tijdens het rijden. :P Hij is niet voor niets populair. :)

Ik heb ook weleens een testrit gemaakt met een Clio, maar dat was iets teveel stuiteren vond ik. Het was verre van oncomfortabel, maar die was op zo'n manier geveerd dat de stoel het meeste van het veren op zich leek te nemen. Ik zat in bochten iets teveel heen en weer te stuiteren. Verder was het een leuk ding, ze zijn heel compleet te krijgen (maar voor electrische ramen achter moet je het meest aangeklede model hebben :+) en ik vind ze ook echt wel mooi.

Volgens mij heb je allemaal prima auto's op het lijstje staan dus dat maakt het wel moeilijk. Ik heb zelf een Seat en daar ben ik erg van gecharmeerd en sommige Ibiza's zijn echt heel mooi (vooral de 3-deurs) dus die zou ik inderdaad ook meenemen met een proefrit. Ik heb alleen maar eens korte rit gemaakt in een Ibiza van ABG met DSG. Dat is niet echt een gangbaar model (en zoiets kan ik niemand aanraden behalve als je 't nieuw koopt :+).

• royalt123
Momenteel is diesel inderdaad nog voordeliger maar die zijn ook duurder in aankoop en onderhoud denk ik? Ik rij soms wel sportief dus roetfilter zal geen probleem zijn voor mij. Maja benzine rijd leuk en lekker in toeren gaan :)
Inderdaad vindt ik Peugeot 308 interieur zeker aan mindere kant en kleine stuur maar buitenkant is zo mooi :9~

Momenteel spreekt Mazda 2 mij meest aan omdat die goede motor heeft, 1.5 L met 4 cilinders en motor rijd graag in toeren :) interieur is ook zeker mooi vindt ik en in combinatie met gaspedaal, interieur, motor is eigenlijk wel goede auto, alleen is prijs en merk Mazda twijfelpunt voor mij.
Morgen BMW testrit :) ben enorm benieuwd :D
NoxiuZ schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:48:
Diesel is in belgie veel voordeliger. Je betaalt fors minder aan de pomp met voor zover ik weet gelijke belastingen. Die gaan per pk of liter. Als je dan iets extra moet betalen haal je dat er wel uit, ook is een diesel een pak zuiniger. Met sportief rijden doe ik 1:17 met een middenklasser sedan. Zou met benzine 1:12 zijn... Betrouwbaarheid van diesels is goed te noemen, je moet alleen niet als een standaardbelg rijden. Dus gewoon vloeren dat gaspedaal. Dan zit je roetfilter en egr niet zo snel onder de roet. En anders kan het er ook gewoon uitgehaald worden, geen probleem ;)

En je verkoopwaarde is beter van een diesel in België uiteraard... Van het hele lijstje heb ik enkel de 308 gereden, ik vond het een waardeloze auto. Kaal interieur met een centraal touch-screen wat rete irritant is tijdens het rijden om te bedienen. En alles wat je aanraakt heeft veel te veel bekrachtiging. Ford Fiesta is wel leuk, maar een driepitter met turbo - ik ben er geen fan van :P Onderaan veel power maar als je het gaspedaal goed intrapt heb je juist minder power dus lekker doortrekken werkt niet.

Mazda kan ik je altijd wel aanraden, heb er niet in gereden maar interieur vond ik wel erg mooi op de RAI. En de motoren schijnen erg fijn te zijn en het onderstel is altijd wel sportief ingesteld.

[ Voor 0% gewijzigd door royalt123 op 24-07-2015 11:39 . Reden: typfouten ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Mazda is erg betrouwbaar, japans weet je wel :P Maar ik ben wel een beetje een mazda fanboy hoor :+

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Napo
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:32:
[...]

Maakt heel veel uit. Ga maar eens rijden met een auto met liggend gaspedaal. Het rijdt echt zo geweldig, dat het moeilijk is om terug te gaan naar een hangend gaspedaal. Het gas geven is dan namelijk een natuurlijke beweging in plaats van een geforceerde drukking.

Voor fabrikanten is het een investering van een paar tientjes waardoor een auto wel ineens een premium auto wordt. Ik ken iemand die een Suzuki Alto uit 1987 had, die z'n gaspedaal tot liggend-gaspedaal had omgebouwd. De auto reed ineens geweldig.
Ik rij al jaar en dag Mercedes met een plank ipv een pedaal en daarnaast maak ik de meeste km's in een VAG met pedaal ipv plank.
Effectief maakt het weinig uit of het een plank of pedaal is.

Je drukt ze allebij naar beneden, de beweging is hetzelfde enkel de bevestiging is anders.

• Nox

Nox

Noxiuz

Verschilt ook hoeveel feedback en weerstand erin zit. En hoe je zelf zit, in een meriva is het gewoon altijd kut bijvoorbeeld maar mijn mazda met pedaal had ik na 800km niet echt last van iets.

• Napo
  • Niet online
NoxiuZ schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 13:53:
Verschilt ook hoeveel feedback en weerstand erin zit. En hoe je zelf zit, in een meriva is het gewoon altijd kut bijvoorbeeld maar mijn mazda met pedaal had ik na 800km niet echt last van iets.
Je zit toch gewoon in beide gevallen met je hiel op de vloer en drukt met je tenen het pedaal richting de grond?

Weerstand en feedback zijn niet verbonden aan het soort pedaal erin zit, ik durf bijna te zeggen dat in een plank zelfs wat minder feedback/weerstand zit dan een pedaal.

• royalt123
Ik heb deze weekend 2 testrit gedaan met BMW 116D en BMW 114I.
Het rijd goed, aangenaam en vooral leuk om te rijden. 114I had te weinig power naar mijn mening en verbruikte ook meer dan diesel. Diesel had goed power, verbruik waren goed maar stuurde precies wel zwaarder dan benzine en minder soepel met schakelen dan benzine. Meneer vertelde dat omdat diesel zwaarder dat daardoor komt.

Prijs offerte lijkt me oke maar kan beetje lager, ik wil voor diesel gaan (efficiency dynamic edition wel)

50.000 km, van 2012 gebouwd, standaard airco, stuur, stoel en heeft bepertke optie: eco/comfort/sport modus, radio profesional (mooi gedaan tegenover mazda). Enige wat ik mist is knoppen op stuur en regen/light sensor. rest had ik niet nodig vondt ik.
Prijs was 15.900€, wil richting 14-15k proberen. Maar ik ga op vakantie komende 2 weken dus hou ik jullie wel op hoogte in augustus. wat vinden jullie van bod voor BMW Diesel 116ED?

Verwijderd

De 2e hands BMW 1 is met enkele lichtjaren afstand de duurste in het onderhoud. Ten eerste 2e hands, ten tweede gewoon minder degelijk dan pakweg een Mazda 2, ten derde ALS er iets stuk gaat wordt het een stuk duurder.

Ik denk wel dat het veruit de leukste is van het stel, maar ja, het is ook niet helemaal eerlijk vergelijken.

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 07:03
De bmw 114i kun je volgens mij vrij gemakkelijk laten chippen naar richting de +200 PK :-)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je voor BMW gaat, probeer dan de f20 116 te krijgen. De 114 is niets en meer eco. De 116 is echt weer BMW plezier rijden.
Ik heb nu een VW Golf 7 en voor dat geld, denk als je een vindt, heb je wel een heerlijke en comfortable auto met alle hightech er eventueel in, restwaarde blijft hoog etc. Mijn 1.2 tsi rijdt met gemak 1 op 17 waarbij stadsverkeer de boventoon voert. Met 105 pk haalt de auto 0-100 in 10 sec. Prima voor maar 105 pk. Ik heb zelfs laatst op een rit 4,7l/100 km gehaald dus boven de 1 op 21 en dat met 17 inch velgen dus zo eco hoeft het niet te zijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Psst, royalt123, we hebben een "Wijzig" knop boven elke post. Het posten van meerdere berichten achter elkaar is niet de bedoeling
Pagina: 1