Dikke magneet? op kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 1.478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Op veel kabels kom je van die dikke magneet-achte dingen tegen waar de kabel doorheen gaat. Waar is dit voor? Vermindert dit de ruis? En hoe werkt het precies?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 13:37

Kvn

Composiet(?)-kern geloof ik, tegen storingen

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat is een ferriet-kern, Op deze manier creer je op simpele wijze een laag sperfilter. De 50 Hz van de voedingsspanning wordt dan grotendeels weggefilterd.

Verwijderd

Je bedoelen die dikke bobbel op b.v. een monitordraad :? Zo ja, dat vroeg ik me ook altijd af... :)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 18 juni 2001 15:15 schreef Marius het volgende:
Je bedoelen die dikke bobbel op b.v. een monitordraad :? Zo ja, dat vroeg ik me ook altijd af... :)
Inderdaad, tegenwoordig zitten ze bijna allemaal netjes ingegoten, vroeger of bij goedkope apparaten kun je ze iets beter bekijken....
Zelf maken is ook altijd een optie.... Ferrietkernen kun je bij een beetje elektro-boer kopen...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Ferriet, dat is toch hetzelfde spul waarvan magneten gemaakt worden (een legering met nog iets anders, mangaan geloof ik, maar weet niet zeker)?

Dus dat zal inderdaad de (magnetische) straling tegenhouden.

Ideetje: je kunt er vast ook een magneet van maken als je hem langs een sterke magneet strijkt. Leuk voor vlak naast je harddisk >:)

Die andere stof in echte magneten is dan vast bedoeld om het effect permanent te houden, of om te zorgen dat het niet makkelijk breekt/roest (weet ik veel).

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-01 11:52

Ercewee

a.k.a. K

Op maandag 18 juni 2001 15:12 schreef teigetjuh het volgende:
Dat is een ferriet-kern, Op deze manier creer je op simpele wijze een laag sperfilter. De 50 Hz van de voedingsspanning wordt dan grotendeels weggefilterd.
Ehhhh, je creert een laagdoorlaat filter. Juist geen sperfilter. Het is meer bedoelt om frequenties van enkele Mhz en hoger weg te filteren. De 50Hz van je voedingsspanning krijg je echt niet mee weg. Zelfs niet een heel klein beetje........

Verder is ferriet volgens mij zwak magnetiseerbaar. Als je het magnetiseert verlies het zijn veld zeer snel.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
ferriet is een magnetisch ijzeroxide:
Fe3O4

ferriet wordt o.a. gebruikt als kern in trafo's.

Verwijderd

het gaat om een ferriet ring lijkt me. De kern is van ferriet en daaromheen loopt in een aantal wikkels de draad. Deze is inderdaad om hinderlijke EM-storingen buiten te houden, je wil je beeldschermsignaal natuurlijk niet vervuilen :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 18 juni 2001 15:15 schreef Marius het volgende:
ik dacht altijd dat dat een zekering oid was (tegen spanningspieken)... maar dat is het dus niet :z weer wat geleerd :Y)

Verwijderd

moved --> Audio/video

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
Dat zijn ontstoorders, en die halen ruis weg uit de kabels die er doorheen lopen. Ik heb ze om mijn kabeltjes uit de SB LIVE naar de versterker zitten, en het scheelt aanmerkelijk. Je kunt voor audio halen bij de electronicaboer.

Verwijderd

is twee weken terug nog geweest, met als titel 'dikke gedeelte in videokabel' of zo.
geen zin om een linkje te maken!
kern ius dus ferriet, een legering met magnetische eigenschappen, di geen ijzer, hoewel er ijzer bestaat dat ferriet noemt, maar dit is temperatuurbestendig ijzer!

vooruit dan maar, toch een linkje:
[topic=152526]
Pagina: 1