Windows 7 op een HP Spectre, lastiger dan gedacht!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
In mijn zoektocht naar een goede laptop kwam ik recent de HP Spectre x360 (13-4040ND) tegen.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000591359.jpeg

Mooi ding man! Alleen er staat Windows 8.1 op en ik wil Windows 7. Niet alleen omdat ik een schurfthekel heb aan dat nieuwe startmenu, maar ook omdat ik software gebruik die niet werkt op nieuwere versies van Windows dan 7.

Dus, ik ga beginnen met het installeren van Windows 7. USB-stickie gemaakt, laptop in legacy-modus anders werkte het hele stickie niet... ( :? ) En gaan moet die banaan!

.. tot ik een harde schijf moest gaan selecteren om Windows op te installeren. Lastig, want die kon hij niet vinden binnen de setup! Dus ik zoeken naar drivers voor de Intel 9 series chipset. Geen drivers kunnen vinden voor Windows 7, dus die van Windows 8 maar gepakt van de HP-site. En top! Driver wordt herkend en het resultaat - je raad het al! - nog steeds geen harddisk. Ik doorzoeken naar andere drivers. Maar bij verschillende bronnen kom ik toch steeds weer op dezelfde drivers uit. (Hardware ID/Vendor ID/OS combinatie zoeken..)

Zo kom ik natuurlijk nergens! Ik weet niet waarom mijn Install-stick niet herkend wordt als de bios (UEFI) niet in legacy support staat, ook weet ik niet waarom mijn harddisk onvindbaar is en waarom geen enkele driver werkt. 8)7

Ik wil graag deze laptop gaan gebruiken, maar zonder Win7 is dat simpelweg geen optie. Wie oh wie heeft de gouden tip om de laptop aan de gang te krijgen?? :)

Ik wacht met spanning af! :9

//Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:32

ResuCigam

BOFH

Je kunt het ook anders aanpakken, met een alternatief startmenu (stardock of classic shell) ziet je Windows er precies zo uit als Windows 7. En voor software kan je altijd de compatibility optie gebruiken zodat de software bijvoorbeeld denkt dat het onder Windows 7 draait. Dan heb je wel de voordelen van goede hardware ondersteuning.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 23:10
Secure boot ook uit staan?
http://h20564.www2.hp.com...ay?docId=emr_na-c03724171

Edit: verder adviseer ik ook bitlocker uit te zetten voordat je drive formatteert anders word de harddisk mogelijk niet goed herkend?

[ Voor 40% gewijzigd door LemonC200 op 23-07-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er zit volgens de PW een M.2 SSD in, als dat er een van het NVME soort is, dan heb je volgens mij http://downloadmirror.int...iver%201.2.0.1002-x64.zip nodig. Daarnaast zie ik USB3 poorten in de PW staan, dat is iets waar de W7-setup ook op vast kan lopen, dan vind ie ineens de USB stick niet meer en geeft ie de niet echt kloppende melding dat ie de cd-/dvd-rom driver niet kan vinden.

Voor het USB issue zou je http://www.resolvesolutions.co.uk/article/win7usb3install kunnen gebruiken, maar daar zitten volgens mij geen Intel USB3-drivers in. Die zitten echter wel in http://driverpacks.net/dr...ndows/7/x64/chipset/12.12 -> DP_Chipset_wnt6-x64_1212.7z\x64\All\C\USB

Als je die allemaal in de boot.wim slipstreamed, zou het denk ik wel moeten werken, als 't het USB3 issue is.

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 23-07-2015 16:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 13:55
Raven schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:15:
Er zit volgens de PW een M.2 SSD in, als dat er een van het NVME soort is [...] Als je die allemaal in de boot.wim slipstreamed, zou het denk ik wel moeten werken, als 't het USB3 issue is.
Ik vermoed ook dat het te maken heeft met de M.2 SSD. Zou het een SATA-SSD zijn, dan was hij hoogstwaarschijnlijk wel herkend met Secure Boot off (oftewel Legacy modus). Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad met een Dell Inspiron 15 (SATA-SSD) waarbij de schijf uiteindelijk wel werd herkend in Legacy modus (zodat ik Windows 7 kon installeren). Bij een Dell XPS 13 (2015) met een M.2 SSD werd de harde schijf niet herkend in Legacy modus, en kon ik Windows 7 niet installeren vanaf een USB-stick.

Ik heb het uiteindelijk opgelost bij de XPS 13 (2015) door Windows 7 te installeren vanaf de Windows 8.1 desktop, waarna ik er een dual boot aan overhield. Het is omslachtig, maar dan kun je in ieder geval nog gebruik maken van Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij, maar hou me ten goede; zolang de BIOS op AHCI staat, zou je zonder problemen de HDD/SSD moeten kunnen herkennen zonder de drivers te gebruiken van Intel/whatever.

Aangezien de BIOS in UEFI staat, kan je eens bekijken of deze omweg wel werkt om te booten? En anders kan je hier een UEFI-USB drive aanmaken en daar je installer op zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 23-07-2015 17:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Hoewel ik denk dat je probleem met de bovenstaande reacties zijn opgelost, wil ik toch nog even aansluiten op de post van ResuCigam. Ik maak al meer dan een jaar gebruik van Windows 8 en zou je daarom willen adviseren om niet Windows 7 te installeren en wel om de volgende redenen:

1) Snellere boot tijden. Windows 8 start een stuk sneller op als Windows 7. Persoonlijk vond ik dit een hele grote plus en een onderbelicht aspect van Windows 8. Bij een test van pcmag laat Windows 8 een boot tijd van 17 seconden zien tegen een boot tijd van 38 seconden voor Windows 7 (beide schone 64 bit installaties, met alle updates, zie ook http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406668,00.asp).

2) Betere driver support. Hoewel het ongetwijfeld mogelijk zal zijn om drivers van Windows 8 te gebruiken voor Windows 7, geef dit toch enig risico op complicaties in de toekomst. Het is ook heel goed mogelijk dat andere sites drivers bieden voor Windows 7, maar de vraag is of deze nog wel ondersteund worden na de release van Windows 10. Daarmee komen we bij punt 3.

3) De aankomende release van Windows 10. Binnenkort komt Windows 10 uit. Ik zou eerst even wachten hoe de ervaringen met Windows 10 uitvallen voor het grote publiek. Zijn die goed, dan kun je upgraden van Windows 8 naar Windows 10, ipv eerst Windows 7 te moeten installeren. Zijn ze slecht, dan kun je dan nog altijd WIndows 7 installeren.

4) Er zijn zeer goede alternatieve start menu applicaties. Zelf heb ik ruim een half jaar gewerkt met Windows 8 zonder start menu applicatie, omdat ik het op zijn minst een eerlijke kans wilde bieden. Echter kwam ik na een half jaar, net als jij, tot de conclusie dat dit niet prettig werkte. Ik heb toen Stardock Start 8 geïnstalleerd en nooit meer problemen gehad. Het werkt net zo goed als Windows 7, maar met de snellere opstart tijd van Windows 8 (win-win!). De meeste mensen hadden zelfs niet door dat ik Windows 8 gebruikte, zo goed werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bliepo schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:47:
en zou je daarom willen adviseren om niet Windows 7 te installeren en wel om de volgende redenen:
Die redenen lossen dit echter niet op:
"Niet alleen omdat ik een schurfthekel heb aan dat nieuwe startmenu, maar ook omdat ik software gebruik die niet werkt op nieuwere versies van Windows dan 7."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Dan ben ik heel benieuwd naar die software!

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jep, er is volgens mij niet veel software dat wel werkt op 7, maar niet op nieuwere versies van Windows. Ik kan zo gauw iig niets bedenken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
Raven schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:29:
Jep, er is volgens mij niet veel software dat wel werkt op 7, maar niet op nieuwere versies van Windows. Ik kan zo gauw iig niets bedenken.
Ik kan me inderdaad ook geen software herinneren, maar goed.....over 6 dagen komt Windows 10 uit.....zou gewoon Windows 8.1 er weer op zetten en dan volgende week upgraden naar Windows 10.

Om welke software gaat het overigens...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En anders package je de software toch even met MDOP/App-V? Of als je nog een licentie Windows 7 hebt, rammel je even een mooie VM in elkaar met de betreffende software? Tja, tenzij het spul is wat dedicated GPU's en dongles moet aanspreken, zijn er legio mogelijkheden om oude software te gebruiken.

En, als voorloop-waarschuwing, er is een gerede kans dat je tussen nu en een paar jaar sowieso geen 32-bit OS meer kan kopen en dat de support op je lieve Windows 7 volledig komt te vervallen. Windows 7 is al 6 jaar oud, heeft officieel geen normale support meer en over 6 jaar stopt alle support erop.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 17:56
Collega van me heeft ook een Spectre x360 maar inmiddels met Windows 7 Enterprise dacht ik. Zal em wel even vragen hoe hij die geinstalleerd heeft...

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het komt door je USB stick. Dat ondersteunt vaak geen UEFI. Als je een cd/dvd pakt dan zou het goed moeten gaan. Ik heb dit gedonder vaak gehad.

Vergeet niet te booten DVD Uefi optie en niet de normale optie.

[ Voor 18% gewijzigd door itsalex op 27-07-2015 08:25 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1