Toon posts:

SSD Spanning Stroom compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan mijn HDD van mijn laptop in te wisselen voor een SSD. Maar het enige waar ik nergens iets over lees in tutorials en het forum hier is het voltage. Mijn SATA II HDD draait nu op 5 V bij 800 mA (volgens het label). Maar eigenlijk alle SSD's die ik vind draaien op 12 V bij 500 mA of 5 V bij 1,5 A. Ik zie vast iets over het hoofd waardoor dit toch geen probleem is en ik vraag me af wat?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een HDD zuipt meer stroom dan een SSD in de meeste gevallen. Dat vervangen gaat gewoon lukken, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02 23:30

Umbrah

The Incredible MapMan

In de S-ATA power connector zit doorgaans 12V, 5V, en 3,3V verwerkt:
Wikipedia: Serial ATA

De 3,3V is vaak niet aangesloten, maar de 12V en de 5V wel degelijk. Lang verhaal kort: ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem gaat worden, en je gaat hem al helemaal niet opblazen: de pinnen zitten op een heel andere plek. En bedenk je anders ook eens: beide schijftechnieken zijn lang en breed over USB ook van prik voorzien.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:37
De reden dat je er nergens iets over leest, is omdat het een non-issue is. In vrijwel alle gevallen zal het gewoon werken als de juiste connector aanwezig is.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:39:
Een HDD zuipt meer stroom dan een SSD in de meeste gevallen. Dat vervangen gaat gewoon lukken, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
In dit geval dus niet want mijn HDD draait op 800 mA en de SSD op 1,5 A. Toch?
Umbrah schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:43:
de pinnen zitten op een heel andere plek.
Wat bedoel je precies met het bovenstaande? Zowel de HDD als de SSD zijn toch SATA 22 pins? Daarom past dat in dezelfde poort (dacht ik).

Ik was ook niet bang hem op te blazen maar eerder dat hij het niet zou doen. Zeg maar dat het MB maar 5V met 800 mA levert voor de HDD en dat de SSD dus 5V met 1,5A nodig heeft. Maar het MB zal in dit geval dan wel het benodigde vermogen kunnen leveren (?)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:53:
[...]

In dit geval dus niet want mijn HDD draait op 800 mA en de SSD op 1,5 A. Toch?
Kan me niet voorstellen dat je SSD zoveel zuipt. 1.5A op 5V is 7,5W. Ik draai een compleet systeem MET SSD op 9W.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:59:
[...]

Kan me niet voorstellen dat je SSD zoveel zuipt. 1.5A op 5V is 7,5W. Ik draai een compleet systeem MET SSD op 9W.
Het zit er een beetje tussen in. Tis straight forward inderdaad 7,5 W. Maar SSD schijnt niet actief te zijn het meeste van de tijd (lees ik nu net ergens anders) in tegendeel met een HDD. En een HDD beweegt dus heeft meer koeling nodig wat door een ventilator gedaan moet worden en dat verbruikt ook weer stroom. Dus al met zal een SSD stroom besparen. (Wat overigens nog steeds niet weghaalt dat hij zeker 5 V met 1,5 A nodig heeft.)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je haalt dingen doorelkaar.
Er wordt door een voeding gelevert : 3,3 volt 5 volt en 12 volt.
Voor het verbruik is een maximum. Als een apparaat 5 volt zit, dan zal dit apparaat bij 10 watt opname 2 A door de draden gaan. Als datzelfde apparaat even later 2 watt neemt, zal 0,4 A door de draden gaan.
De formule hiervoor is V = W/A . De constante hier is alleen de spanning (volt)

Het voltage is dus gegeven, de stroomsterkte (A) niet. Er is een maximum aan het aantal amperes dat door een draad kan gaan. Dat ligt aan de voeding, en aan de dikte van de draad.

De maximale output van een sata connector staat me even niet bij, maar voor de 5 Volt is dat dacht ik 5 A (en voor de 3,3 en 12 volt ook elk 5 A)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02 23:30

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat Reepje zegt is exact de waarheid: er is JUIST een standaard zodat je je géén zorgen hoeft te maken. Die schijf units zijn altijd min of meer even dik (hoewel er dunnere waren maar dat staat er bij), even lang, even breed, en de connectors zitten op dezelfde plek. De pinout van die connector is exact hetzelfde, en, het vermogen wat ze mogen vragen heeft een goed bepaald maximum, waar het voltage gewoon vast staat: drie voltages, elk met een eigen pin. Daarom zijn er standaarden, zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.

Voorbeeldje: PCI-E. Weet jij hoeveel volt er over dat slot gaat? Het enige wat je weet is dat die kaart er maximaal 75W uit mag vragen, dus hebben we een tweede standaard (PCI-E Power) die connectors specificeert waarmee een kaart meer kan verbruiken: per 8-pin connector 150W meer, en per 6-pin connector 75W meer. Een goede OC kaart heeft dan ook 2x8-pin (300W), 1x 6-pin (75W), bovenop hetgeen wat hij uit het slot trekt (75W), dus in totaal: 450W. Maakt dat uit? Maakt het voltage uit? Nee. Die plugs krijg je er maar op één manier in, en tenzij je ze zelf geknepen hebt en een eigen voeding hebt gebouwd, hoef je niks van dit alles te weten (hoewel we wel kleurcodering hebben; zwart = GND/0v, geel = 12V, rood = 5V, oranje = 3,3V, etc...).

S-ATA is zo nog wat extremer in "simpel": het kán niet mis gaan qua power. Het is ook de enige standaard die ik ken die zó ontzettend forward/backward compatible is: een hypermoderne S-ATA600 SSD zal op een S-ATA150 moederbord + OS werken, en die antieke WD-Raptor 36GB met S-ATA150 connector werkt perfect op je S-ATA600 mobo.
Pagina: 1