Air 13,3 of Pro 13,3? studie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordaaaaa
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 17:21
Beste allemaal,

Ik heb mijn vraag al opgezocht op het forum, maar de gevonden topics voldeden toch niet helemaal voor mij.
Ik zal jullie mijn situatie vertellen.

In september start ik weer met een nieuwe hbo studie die 4 jaar moet gaan duren. Vandaar dat ik een nieuwe laptop wil gaan aanschaffen die 4 jaar mee moet gaan. Ik heb altijd laptops gehad die op windows werkten en voor mijn gevoel waren die na 2 jaar zeg max 3 jaar wel op. Vandaar dat ik nu een macbook wil, want voor mijn gevoel maakt de macbook die 4 jaar wel vol.
De laptop gaat gebruikt worden voor het standaard werk office, muziek, internetten, filmpje kijken. Waarschijnlijk het zwaarste wat de macbook moet gaan doen is League of Legends draaien.
Ik moet als ik colleges heb een uur heen en terug reizen dus ik ben van plan de laptop veel mee te nemen.

Mijn keuze was eigenlijk al gevallen op de pro retina(2015) 13,3'' met 128gb.
Toch begin ik ik te twijfelen of de MBA(2015) al meer dan genoeg is voor mij.
Dit zou mij uiteindelijk 250,- euro schelen en ga ik er op vooruit qua batterijduur en gewicht.
Echter lever ik hier dus wel weer in op het beeldscherm, processor, en het werkgeheugen.

Volgens mij heb ik er wel een redelijk wat de voor en nadelen zijn van beide keuzes.
Toch omdat het voor mij om veel geld gaat zou ik graag jullie advies/ideeën willen horen.

Ps. Ik heb zelf ook al naar tweedehands opties gekeken, maar omdat de laptop zakelijk aangeschaft kan worden is er niet veel verschil tussen de nieuwe en tweedehands prijs. Vandaar dat een nieuwe mijn voorkeur geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Naar mijn idee worden er de laatste twee weken steeds dezelfde vragen gesteld. Wat is belangrijk voor je qua laptop en wat is ondergeschikt. Streep dat tegen elkaar weg en je kan je keus maken.
Ik heb geen idee wat League of Legends is en hoeveel dat van je pc zal eisen. Maar voor studie doeleinden is een air een prima laptop met lange accuduur. Dus zeg het maar.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Ik zou lekker voor de Retina gaan. De Air heeft momenteel als enige voordeel zn lange accuduur en iets lagere gewicht. Voor de rest is de retina in alles superieur. een potje Lol moet daarmee overigens geen probleem zijn. Dat loopt vrij soepel, meet de SSD erin. Misschien dat de graphics nou niet helemaal fantastisch zijn, maar daar speel je LoL ook niet voor XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 23:36
Lees even de oudere topics door, dit is de laatste weken echt zo vaak langs gekomen. Beetje eigen inzet kan geen kwaad.

Dat gezegd:

- budget is het belangrijkste, zit een retina binnen je budget, dan zou ik die kiezen. De air is nu eenmaal wat goedkoper.
- Scherm: De retina heeft een beter scherm maar standaard is het dus 1280x800 werkruimte maar dan alles lekker scherp. Schalen kan met de retina natuurlijk ook, maar geen idee of dat echt lekker werkt. De air werkt op 1440x900 dus net iets meer werkruimte, maar wel een slechter scherm.
- SSD, 256 of meer, 128gb is echt heel krap, zeker als je er 4 jaar mee wil doen. je kan wel met usb dingen liggen te kutte, maar het gemak van een grotere ssd is erg fijn.
- RAM, 4gb is genoeg voor basic zaken, 8gb goed genoeg voor het meerendeel wat je doet op een laptop, 16gb zou ik alleen kiezen als je budget genoeg hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door MenN op 23-07-2015 16:59 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordaaaaa
MenN schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:56:
Lees even de oudere topics door, dit is de laatste weken echt zo vaak langs gekomen. Beetje eigen inzet kan geen kwaad.

Dat gezegd:

- budget is het belangrijkste, zit een retina binnen je budget, dan zou ik die kiezen. De air is nu eenmaal wat goedkoper.
- Scherm: De retina heeft een beter scherm maar standaard is het dus 1280x800 werkruimte maar dan alles lekker scherp. Schalen kan met de retina natuurlijk ook, maar geen idee of dat echt lekker werkt. De air werkt op 1440x900 dus net iets meer werkruimte, maar wel een slechter scherm.
Kan je mij dit uitleggen? De Pro heeft toch een resolutie van 2560 x 1600?
- SSD, 256 of meer, 128gb is echt heel krap, zeker als je er 4 jaar mee wil doen. je kan wel met usb dingen liggen te kutte, maar het gemak van een grotere ssd is erg fijn.
128gb is meer dan genoeg voor mij. Heb in mijn huidige laptop ook een 128 ssd zitten en die is nog steeds niet vol na anderhalf jaar
Ik moet gewoon niet zo moeilijk doen. Ik wil een laptop die lang mee moet gaan en de retina is gewoon wat meer future-proof.
Maar werkt de Pro op een resolutie van 1200x800 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Het is een eenmalige investering en 4 jaar lang naar een TN-paneel (air) kijken lijkt mij niet bepaald prettig. Zoals velen hierboven al gezegd hebben, er zijn talloze topics te vinden. Bovendien is de Pro Retina ook niet slecht qua accuduur. Ik heb een Pro 15" en die gaat al 9+ uurtjes mee tijdens de colleges.

Let op als je het product zakelijk gaat aanschaffen je geen recht hebt op consumentengarantie. Je bent dan beperkt tot het 1 jarige fabrieksgarantie. Garantie kan je wel bij kopen in de vorm van AppleCare.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordaaaaa
RWK__ schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:49:
Het is een eenmalige investering en 4 jaar lang naar een TN-paneel (air) kijken lijkt mij niet bepaald prettig. Zoals velen hierboven al gezegd hebben, er zijn talloze topics te vinden. Bovendien is de Pro Retina ook niet slecht qua accuduur. Ik heb een Pro 15" en die gaat al 9+ uurtjes mee tijdens de colleges.

Let op als je het product zakelijk gaat aanschaffen je geen recht hebt op consumentengarantie. Je bent dan beperkt tot het 1 jarige fabrieksgarantie. Garantie kan je wel bij kopen in de vorm van AppleCare.
Daar ben ik mij van bewust, maar het scheelt mij zo'n 250,- euro dus die gok ben ik bereid te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
jordaaaaa schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:55:
[...]

Daar ben ik mij van bewust, maar het scheelt mij zo'n 250,- euro dus die gok ben ik bereid te nemen.
Als het voor jou geen probleem is, dan kan je hem zakelijk aanschaffen. Je hebt ook nog 1 jaar de tijd om nog Apple Care aan te schaffen, en stiekem raad ik dat ook aan. Niet perse direct na aanschaf, maar als je hem een jaar gebruikt hebt.

Dit heb ik ook gedaan, and guess what? Display vertoonde witte dipjes een week daarna en dit werd netjes binnen de garantie gerepareerd.

Al met al, veel plezier met je aankoop :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordaaaaa
RWK__ schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:59:
[...]

Als het voor jou geen probleem is, dan kan je hem zakelijk aanschaffen. Je hebt ook nog 1 jaar de tijd om nog Apple Care aan te schaffen, en stiekem raad ik dat ook aan. Niet perse direct na aanschaf, maar als je hem een jaar gebruikt hebt.

Dit heb ik ook gedaan, and guess what? Display vertoonde witte dipjes een week daarna en dit werd netjes binnen de garantie gerepareerd.

Al met al, veel plezier met je aankoop :)
Ja met het geld wat ik er nu op bespaar zou ik dat inderdaad nog kunnen doen!
In ieder geval dankjewel voor je moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
jordaaaaa schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:36:
[...]

Ik moet gewoon niet zo moeilijk doen. Ik wil een laptop die lang mee moet gaan en de retina is gewoon wat meer future-proof.
Maar werkt de Pro op een resolutie van 1200x800 dan?
De resolutie is 2560x1600, maar wordt geschaald waardoor alle beeldelementen, zoals vensters en iconen, dezelfde grootte hebben als op een scherm van 1280x800. Alles is echter 4x zo scherp.

Je kunt je scherm ook anders schalen, bijvoorbeeld naar de schermruimte van 1440x900 of 1680x1050. Dit is echter niet aan te raden. Ten eerste wordt je beeldkwaliteit een stuk minder (omdat het niet meer 'perfect' te schalen is) en daarnaast gaat je performance omlaag. Dit komt omdat de resolutie eerst verviervoudigd wordt (bijvoorbeeld van 1440x900 naar 2880x1800) en dan weer teruggeschaald moet worden naar 2560x1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordaaaaa
blupmans schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:29:
[...]

De resolutie is 2560x1600, maar wordt geschaald waardoor alle beeldelementen, zoals vensters en iconen, dezelfde grootte hebben als op een scherm van 1280x800. Alles is echter 4x zo scherp.

Je kunt je scherm ook anders schalen, bijvoorbeeld naar de schermruimte van 1440x900 of 1680x1050. Dit is echter niet aan te raden. Ten eerste wordt je beeldkwaliteit een stuk minder (omdat het niet meer 'perfect' te schalen is) en daarnaast gaat je performance omlaag. Dit komt omdat de resolutie eerst verviervoudigd wordt (bijvoorbeeld van 1440x900 naar 2880x1800) en dan weer teruggeschaald moet worden naar 2560x1600.
Ah oke thanks! Dus je krijgt er niet veel meer werkruimte door zoals bijv bij een windows laptop van 1368X720 naar 1920X1080 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:55

muhda

Time & Space traveler

Ik heb de 13" Pro, de scaling werkt naar mijn mening perfect, vooral op de (nieuwer) huidige generatie MacBooks. Ik gebruik zelf de "more space" setting, ziet er perfect uit en ik heb een resolutie van 1680x1050 dacht ik.

Ik ben zelf van de Air, naar de Pro gegaan om de volgende redenen: Retina Scherm, HDMI poort, extra Thunderbolt poort en meer RAM mogelijkheden. Mocht je dat niet nodig hebben, kan je voor een Air kiezen.

Ik zou wel de 256GB SSD nemen ongeacht welke keuzen je maakt, 128 is gewoon veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
jordaaaaa schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:33:
[...]

Ah oke thanks! Dus je krijgt er niet veel meer werkruimte door zoals bijv bij een windows laptop van 1368X720 naar 1920X1080 te gaan?
Exact. Maar dat kan je dus wel instellen ten koste van beeldkwaliteit en performance ;)

Zelf neem ik de hoeveelheid werkruimte echter voor lief vanwege het werkelijk fantastische scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38

MazeWing

The plot thickens...

Het is mogelijk de scaling aan te passen.
Standaard staat ie zo ingesteld dat ie op 1280x800 draait, maar je kunt ook kiezen uit 1440x900 en 1680x1050.

Met verschillende tools is het zelfs mogelijk de resolutie op native; 2560x1600 te draaien. Dat dit onwerkbaar klein is hoef ik denk ik niet te vertellen.

Ik heb mijn 13 inch eigenlijk altijd op 1440x900 draaien. Dit is voor de meeste taken een uitstekende resolutie waarbij alles, zeker bij het werken met de laptop op schoot of iets verder van je af, scherp en goed te lezen is. Mocht ik de ruimte echt nodig hebben op bepaalde momenten (en zit ik gewoon dichter op het scherm) dan stel ik 'm in op 1680x1050

Wat betreft de keuze tussen de air en de pro:
Ik zou zonder twijfel voor de pro gaan, waarbij het aanzienlijk beter scherm de belangrijkste factor voor de keuze betreft. Er is al genoeg over verteld maar dit maakt zo'n wereld van verschil dat het elke euro waard is.
Wat dat betreft is het de vraag hoe lang Apple nog weg komt met het scherm in de huidige Air, want dit is anno 2015 echt zwaar ondermaats.

Dus mocht je op dit moment het geld er niet voor hebben: spaar verder en geniet uiteindelijk meer van je pro!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Pagina: 1