Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router verplaatsen (lange Coaxkabel)

Pagina: 1
Acties:

• Seeebab
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Hallo

Ik ben nogal een leek in het hele netwerk/internet gebeuren dus sorry als ik wat verkeerde termen gebruik.

Probleem: Router in de garage voorziet te trage Wifi in de belangrijkste delen van het huis.

Vraag: Ik vroeg me af of ik de router van Telenet, niet op mijn bovenverdiep kon plaatsen, dus vraag me af of ik gewoon een Coax kabel en een telefoonlijnkabel van een meter of 20 kan kopen, en deze doortrekken naar boven en zo op de router aansluiten. Zou dit werken?

Heb al eens zitten kijken voor Coaxial kabels maar daar heb je verschillende OHM sterktes en verschillende DB-waarden. Weet dus niet zeker welke ik mag nemen voor mn router.

Heb al eens geprobeerd met een wifi-repeater maar dit werkt allesbehalve goed..

Alvast bedankt

Mvg
Sebastian

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Je router/ kabelmodem kun je inderdaad door middel van langere kabels elders plaatsen in het huis.

Als het signaal dan nog zwak/traag is zou ik eerder een andere aparte router aanschaffen met een beter bereik. De routers die de providers leveren zijn meestel erg zwak qua wifi.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou, mede door de interferentie, de modem niet verplaatsen, maar juist de router. Houd het stuk COAX zo kort mogelijk, en sluit de router aan op de modem via een vrij conventionele CAT5 of CAT5e kabel. Is je modem het modelletje modem-en-router in één, dan kun je vragen hem in Bridge mode te zetten, en je eigen router kiezen. Kan dat niet (ik ken Telenet niet...), dan is het alsnog beter om een tweede Accesspoint door middel van een CAT5 kabel aan te sluiten.

Telefoonkabels kun je overigens wél verlengen (overigens kan dat ook over CAT5/6).

Nogmaals: niet met de COAX kabel spelen. Je hebt als het goed is vlak ná je AOP (abbonee overname punt) een splitter die aan de ene kant een gefilterde DOCISYS3/data kant heeft voor de modem, en aan de andere kant een "rest" voor TV. Vooral voor het return channel (je upload...) is dat een must. Door te verlengen kun je dat juist enorm verknoeien, met potentieel een vrij instabiele verbinding als gevolg. Je modem wil je doorgaans maximaal anderhalf/twee meter van de splitter af hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Umbrah op 23-07-2015 13:26 ]

• Seeebab
Hoi, bedankt voor de snelle reacties! Het is idd zo een router/modem in 1.

Dus het is dan beter om een Cat5 kabel te gebruiken en dan met een lange kabel naar boven leggen naar zoiets? => Afbeeldingslocatie: http://images.dlink.com/new/products/DWL-G700AP/DWL-G700AP_right.png

Of ben ik verkeerd?

Mvg

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48

OgWok

U.N.C.L.E.

Zoets??? Een grijs doosje met een stokje erop? ;) Daar zijn er veel van. Wat doet het / is het? Zou voor een Access-point gaan en er niet weer een router achter plaatsen, zodat je geen NAT na NAT krijgt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Seeebab
Jah daarom dat ik het hier vraag, ik ken de juiste benamingen niet goed.
En ik zag op telenet iets over dit "grijs doosje met stokje :p" Dus dacht dat het dit wel was dat ik nodig had.

kijk=> Afbeeldingslocatie: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/ipv6-bij-telenet-technische-uitleg/_jcr_content/article-container/global-parsys/grouping_2/grouped/image.img.png/1433830743810.png

ik heb exact dezelfde modem/router als de zwarte op dit prentje, dus vroeg ik of het oké was om er zo een "grijs bakje met stokje" erachter te plaatsen op mijn bovenverdieping. Maar zoals jij het zegt, een router achter een router plaatsen, dat klinkt niet echt iets dat ik in mn huis wil :p

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 22:32

DSK

boeiend...

Je hebt eigenlijk twee opties.

1) het verplaatsen van je huidige modem/router/access-point (het zwarte toestel in jouw afbeelding doet alledrie deze functies) met een langere coax-kabel (en eventueel ook andere langere kabels).
Er zijn speciaal goedgekeurde coax-kabels door telenet (bijvoorbeeld: https://www.brico.be/nl/g...-pe6-telenet-20-m/5226520)
Zelf heb ik voor deze optie gekozen om het niet nodeloos ingewikkeld te maken. Mijn modem/router/AP is zo'n 10m verder geplaatst (naar het midden van het huis) en sindsdien heb ik een enorme verbetering in Wifi-ontvangst en geen verschil in de andere prestaties.

2) Jouw modem/router/AP laten staan waar hij nu staat en ergens anders in het huis een access-point voorzien. Een access-point en wireless-router (wat eigenlijk een router en AP in één toestel is), zien er bijna gelijk uit dus hier moet je op letten. Dit zijn bijvoorbeeld allemaal access-points: http://www.routercenter.b...JOq3Nee8cYCFU3LtAod7VsPSA
Zo'n AP sluit je aan met een UTP-kabel, die zijn normaal heel goed verkrijgbaar.
Mocht je geen kabel kunnen trekken naar de ideale plaats voor je AP, kan je ook jouw netwerk uitbreiden met een access-point over de elektriciteitsaansluiting: (bijvoorbeeld: http://be.hardware.info/p...90/tp-link-tl-wpa4220-kit)

Blog (Linux-related)

• Seeebab
Wow thanks DSK, heel tof antwoord! ;)
Ik ga vanavond bekijken wat me het beste uitkomt.

Mvg

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Toevallig heeft Aldi voor weinig een mooie AP te koop. Hiervoor dien je wel kabels te trekken
https://www.aldi.nl/aldi_wifi_repeater_48_5_16145_26527.html

Ik heb toevallig vorig week een AP gekocht bij Action voor 15e, werkt super!

• Seeebab
Thx, maar hier in België hebben ze deze niet voor de moment in Aldi.

Maar moest ik deze nu nemen: Linksys WAP300N Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/products/227303?width=422&height=390

Moet ik dan in mn router instellingen iets veranderen zodat mijn apparaten het wifi-signaal van deze AP opvangen? Of gebeurt dit automatisch? Of kan ik de Wifi-functie van mn originele router(in de garage) uitschakelen?

Mvg

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48

OgWok

U.N.C.L.E.

Je router geeft het AP een IP-adres, daar hoeft je niets voor te doen, alleen aansluiten. Heb ook een tijd de WAP300N gebruikt en die voldeed prima. 5GHz vond ik minder (had een veel hogere snelheid verwacht; maar er kan niets op tegen Gbit over een CAT5 kabel). Software erbij om hem "op te zoeken" is OK. Wel wat duurder dan andere merken.

Als je het AP hebt gevonden op zijn IP-adres, dan kan je de WiFi beveiliging instellen (wachtwoord) en eventueel de SSID aanpassen (naam waarop het AP te vinden is in de lijst van AP's bij jou in de buurt).

Handleiding is duidelijk en niet te ingewikkeld. Vervolgens apparaten die je wil laten verbinden, laten zoeken naar WiFi netwerken, aanklikken, wachtwoord wat je hebt ingesteld invullen en klaar.

[ Voor 28% gewijzigd door OgWok op 23-07-2015 17:05 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die WAP300N is een stokoud apparaat (anno 2009) in een nieuwe behuizing :o

Het is niet simultaneous dualband - dus je kunt 2.4GHz en 5GHz niet tegelijk gebruiken :/

Sowieso is het zelfs voor 2009-begrippen geen geweldig apparaat. Ik zou het met klem afraden. Voor hetzelfde geld heb je de veel betere TP-Link TL-WDR3600 of 4300 (beide routers, maar eenvoudig als AP in te stellen). De 3600 is op papier vergelijkbaar met de WAP300N, maar dan zowel 2.4GHz en 5GHz tegelijk en beide nog een stuk sneller, de 4300 doet 3x3 MiMo, dus meer ontvangstgevoeligheid en 50% hogere snelheden met clients die ook 3x3 doen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1