Geforce 2 MX200 -> geheugen test verloopt traag

Pagina: 1
Acties:

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-08 17:50
Hallo Allemaal,

Ik heb net een nVidia Geforce 2 MX200 kaart in mijn systeem gehangen, maar het loopt allemaal nog niet soepel.

De problemen:

De geheugen test die wordt uitgevoerd tijdens het opstarten verloopt opeens erg traag.

De beeldopbouw tijdens het opstarten is ook erg traag.

Na een reboot van het systeem (instelling 32 bit kleuren 1024 x 768) wil de PC niet meer opstarten (blijft hangen vlak voordat je in windows terecht komt).
Na veel geklooi kom ik wel weer in windows, maar zijn alle instellingen weer verdwenen. Eenmaal in Windows kan ik het rustig weer naar bovenstaande instellingen veranderen, maar vrees dat bij een echte reboot, alles weer verneukt is).

Ik heb even een kijkje genomen in mijn BIOS en kwam daar het volgende tegen:

DRAM speed selection: 50 ns
DRAM data integrity mode: Non-ECC
SDRAM RAS-TO-RAS delay: slow
SDRAM RAS precharge time: slow
SDRAM RAS latency time: 3

Ik heb geen idee waar deze instelling voor die tijd opstonden, maar kan dit het traag draaiende geheugen tijdens opstarten verklaren?

En moet er ook nog een AGP instelling in BIOS worden aangepast?

Het systeem

Heb de nieuwste detonator drivers geinstalleerd (v12.41)
Dataexpert MLX8440/-0S (zonder on-board sound)
PII 333MHz
128 MB
Windows 98se
Compaq 151FS
Voeding 235W (is dit misschien het probleem?)

Vriend van me attendeerde me nog op de volgende waarschuwing afkomstig van de Asus website:
Warning: Because GeForce2 MXTM DDR GPU consumes a lot of power, as a result, do not use AGP-V7100 with the mainboard which AGP power is provided by linear regulator.

Iemand enig idee hoe het zaakje werkend te krijgen?

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Het reboot probleem ligt idd hoogstwaarschijnlijk aan de voltage regulator. Een goeie voeding of een goed moederbord kan dat fixen.

Het langzame beeldopbouw en het langzame tellen van het geheugen zou heel goed aan een andere setting in je BIOS kunnen liggen, namelijk Video BIOS cachable (of iets wat daarop lijkt). Die zet het BIOS van je videokaart in het geheugen (ipv het rechtstreeks aan te spreken), en bij veel BIOS-calls (lees: in DOS en tijdens het opstarten) gaat dat dus -veel- sneller.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• PsYgHo
  • Laatst online: 18-08 00:35
heb je hem in de bios wel een irq gegeven... Wat betreft die waarschuwing, die kun je bijna in 90% van de gevallen vergeten hoor... Ik moet het eerste mobo nog tegenkomen die dat niet trekt

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• DeTjuk
  • Laatst online: 23-08 17:50
Het probleem is grotendeels opgelost!

Het was mijn eigen fout in zekere zin!

Ik heb NIET eerst standaard VGA drivers geïnstalleerd, zoals duidelijk in het boekie stond, maar direct de NVIDIA drivers geïnstalleerd. Dat vond windows blijkbaar niet leuk ofzo.

Mijn geheugen telt nog wel steeds zo traag op :( maar das niet zo heel erg (ESC knop doet wonderen).

TV-OUT werkt ook zonder problemen (helaas niet met S-VHS maar met de composiet stekker)
D.w.z. de S-VHS werkte wel, maar alleen met zwart-wit beeld... (pal B of G maakte niks uit)

Enige 'probleem' wat er nu nog is dat mijn Desktop niet volledig wordt weergegeven op mijn TV. Anders verwoord: ik heb nog zwarte randen!

Ik heb hier geloof ik weleens over gelezen op GOT, dus ik duik de search wel even in, maar tips zijn natuurlijk welkom :P

Vlasbaard en psygho bedankt voor de reacties!

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.